Sundhedsudvalget 2021-22, Sundhedsudvalget 2021-22, Sundhedsudvalget 2021-22, Sundhedsudvalget 2021-22
L 147 , L 147 A , L 147 B , L 147 C
Offentligt
2575031_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 13-05-2022
Enhed: JURPEM
Sagsbeh.: DEPFRE
Sagsnr.: 2108664
Dok. nr.: 2241981
Folketingets Sundhedsudvalg har den 20. april 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 9
(L 147) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Stinus Lindgreen (RV).
Spørgsmål nr. 9:
”Kan ministeren redegøre for, om danske patienter stilles værre eller bedre ift. udbe-
talt erstatning med de foreslåede ændringer af patienterstatningsordningen?”
Svar:
Tilkendelse af godtgørelse og erstatning for behandlingsskader i sundhedsvæsenet og
bivirkninger til lægemidler foretages efter reglerne i erstatningsansvarsloven. Størrel-
sen af de konkrete erstatning afhænger bl.a. tidspunktet for skadens indtræden i for-
hold til tidspunktet for erstatningsansøgningen, om tabet er realiseret og tidspunktet
for afgørelsen. Herudover skal der tages højde for, at patienter betaler skat af renter,
mens alle godtgørelses og erstatningsbeløb bortset fra erstatning for tabt arbejdsfor-
tjeneste er skattefrie for patienten.
Med de forslåede ændringer vil patienterne som udgangspunkt få højere erstatnings-
beløb, der er skattefrie, men færre renter, der er skattepligtige.
Hvorvidt den enkelte patient stilles værre eller bedre i forhold til den erstatning, der
reelt udbetales, vil således afhænge af de konkrete omstændigheder og kan derfor
ikke besvares entydigt eller generelt.
En gennemgang foretaget af Patienterstatningen af et mindre antal sager med rela-
tivt høje erstatningstilkendelser viser dog, at patienter i denne kategori efter skat
samlet vil få cirka 2 % mindre i erstatning og renter med den foreslående lovændring.
De potentielt mindre erstatninger kan efter min mening ikke stå alene og bør ses i ly-
set af de øvrige klare fordele, som de foreslåede ændringer også forventes at med-
føre.
Lovforslaget vil eksempelvis bevirke, at forrentningstidspunkterne ikke længere fast-
sættes på baggrund af et skøn, og at beregningsmodellen dermed bliver langt mere
gennemsigtig og forståelig for patienterne. Som konsekvens heraf forventes det også,
at patienternes behov for professionel bistand bliver mindre, og at patienterne der-
med ikke vil få udgifter i den forbindelse.
Det er efter min opfattelse af væsentlig betydning, at det danske patienterstatnings-
system er gennemskueligt og forudsigeligt for de skadelidte, og at ordningen sikrer en
nem adgang og ukompliceret adgang for den skadelidte til at søge erstatning for ska-
der, som måtte være påført som led i behandlingen. Det er også en grundsten i syste-
met, at den skadelidte kan ansøge om erstatning på en nem tilgængelig måde uden
L 147 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om, hvorfor der foreslås en model for patienterstatning, hvor forrentningstidspunktet rykkes til skade for patienten, til sundhedsministeren
om domstolssystemet, og at den skadelidte – i modsætning til erstatningssager anlagt
ved domstolene – ikke har behov for ekstern juridisk bistand, herunder bistand fra
advokater.
De foreslåede ændringer vil ligeledes kunne betyde, at Patienterstatningen vil kunne
anvende ressourcerne på at tilkende godtgørelse og erstatning til de patienter frem-
for at fastsætte tidskrævende, skønsmæssige forrentningsdatoer for hver enkelt er-
statningspost, som vil forsinke sagsbehandlingen til skade for alle patienter.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Frederik Rechenback Enelund
Side 2