Sundhedsudvalget 2021-22, Sundhedsudvalget 2021-22, Sundhedsudvalget 2021-22, Sundhedsudvalget 2021-22
L 147 Bilag 8, L 147 A Bilag 8, L 147 B Bilag 8, L 147 C Bilag 8
Offentligt
2588174_0001.png
Til lovforslag nr.
L 147
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 2. juni 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet
(Lægers varetagelse af vaccinationsopgaver, Statens Serum Instituts virke i internationale samarbejder, forsyningspligt, hvad
angår vacciner og beredskabsprodukter og drift og forvaltning af MiBa samt regulering og forrentning af erstatnings- og
godtgørelsesbeløb)
[af sundhedsministeren (Magnus Heunicke)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget. Sund-
hedsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-5 og 7, her-
under om deling af lovforslaget. Venstres medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 6.
2. Tilkendegivelse fra sundhedsministeren
»Sundhedsministeriet skal som supplement til bemærk-
ningerne til lovforslagets § 3, stk. 1, afgive følgende tilken-
degivelse:
Sundhedsministeriet er blevet opmærksomt på, at der
i bemærkningerne til lovforslagets § 3, stk. 1, om ikraft-
trædelsestidspunktet for lovforslagets § 2 om de forslåede
ændringer i lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet fremgår følgende:
»Det vil også betyde, at skader, som allerede er anmeldt
til og fortsat er under behandling af Patienterstatningen, vil
skulle afgøres efter de nye regler fra 1. juli 2022.«
Ministeriet kan oplyse, at der rettelig skulle have stået
følgende:
»Det vil også betyde, at skader, som allerede er anmeldt
til og fortsat er under behandling af Patienterstatningen, vil
skulle afgøres efter de nye regler fra 1. juli 2022. Det gælder
ligeledes tilfælde, hvor der indgives nye krav i tidligere
afsluttede sager, f.eks. afsluttede sager, der på skadelidtes
begæring genoptages, fordi sagens faktiske omstændigheder
har ændret sig væsentligt i forhold til dem, der blev lagt til
grund ved sagens afslutning.«
Formålet med præcisering er at sikre, at også nye krav,
der indgives i tidligere afsluttede sager, f.eks. afsluttede sag-
er, der på skadelidtes begæring genoptages, fordi sagens fak-
tiske omstændigheder har ændret sig væsentligt i forhold til
dem, der blev lagt til grund ved sagens afslutning, behandles
efter de foreslåede nye regler.«
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af NB og
LA) vil stemme for det stillede ændringsforslag om deling
af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, SF, RV, EL, DF, KF, FG, Liselott
Blixt (UFG) og Karina Adsbøl (UFG)) indstiller de under
A, B og C nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V) indstiller de under A og C
nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag. Mindretallet vil ved 3. behandling stemme hverken
for eller imod det under B nævnte lovforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag ved 2.
behandling.
Et
tredje mindretal
i udvalget (LA) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag ved 2.
behandling.
Alternativet, Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med indstillin-
ger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Til L 147 B
AX027937
L 147 - 2021-22 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2588174_0002.png
2
Venstres medlemmer af udvalget stemmer hverken for
eller imod L 147 B med den begrundelse, at der ikke har
været foretaget en egentlig evaluering af vaccinationsind-
satsen under coronaepidemien, som kunne danne grundlag
for eventuelle lovændringer i forbindelse med fremtidens
organisering af vaccinationsindsatsen i Danmark. På den
baggrund har der således heller ikke været foretaget en poli-
tisk drøftelse af principperne for organiseringen af vaccina-
tionsindsatsen fremadrettet, hvilket efter Venstres opfattelse
havde været formålstjenligt.
Radikale Venstre
Til L 147 B
Radikale Venstres medlemmer af udvalget bakker op om,
at regionerne får et samlet ansvar for at sikre optimal udnyt-
telse af vacciner og nem adgang til vaccinationssteder for
alle borgere i den enkelte region. Radikale Venstre lægger
vægt på, at den enkelte region har adgang til og forventes at
benytte både vaccinationscentre, apoteker og almen praksis
for at sikre den bedste tilgængelighed for alle borgere under
hensyntagen til bl.a. sygdommens karakter og regionens ge-
ografi.
Liselott Blixt (UFG) og Karina Adsbøl (UFG)
Til L 147 B
Liselott Blixt (UFG) og Karina Adsbøl (UFG) kan tilslut-
te sig lovforslaget efter sundhedsministerens svar på spørgs-
mål til forslaget.
Ved massevaccination er det vigtigt at inddrage de parter,
som vi har set gjorde en god indsats ved covid-19, hvilket
ministeren svarer at man også fremadrettet vil gøre.
Det er vigtigt for os, at man beskytter danske borgeres
data og sikrer, at det er borgernes data, og at de ikke blot
videregives, når de er personfølsomme.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
sundhedsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af NB og LA):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i tre dele med følgende titler og
indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Statens
Serum Instituts virke i internationale samarbejder og drift og
forvaltning af MiBa)« omfattende § 1, nr. 2, 3 og 7, og §§ 3
og 4.
B.
»Forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Lægers
varetagelse af vaccinationsopgaver og Statens Serum Insti-
tuts forsyningspligt, hvad angår vacciner og beredskabspro-
dukter)« omfattende § 1, nr. 1 og 4-6, § 3, stk. 1, og § 4.
C.
»Forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstat-
ningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Regulering og for-
rentning af erstatnings- og godtgørelsesbeløb)« omfattende
§ 2, § 3, stk. 1, og § 4.
[Forslag om deling af lovforslag]
b
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Af
sundhedsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, SF, RV, EL,
DF, KF, FG, Liselott Blixt (UFG) og Karina Adsbøl
(UFG)):
Til titlen
2)
Titlen
affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven, lov om lægemidler
og lov om apoteksvirksomhed
(Lægers varetagelse af vaccinationsopgaver, Statens Se-
rum Instituts forsyningspligt, hvad angår vacciner og bered-
skabsprodukter, og sygehusapoteker m.fl.s. distribution og
håndtering af lægemidler til brug ved vaccination)«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
Nye paragraffer
3)
Efter § 1 indsættes som nye paragraffer:
Ȥ 01
I lov om lægemidler, jf. lovbekendtgørelse nr. 99 af 16.
januar 2018, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1687 af 26.
december 2017, § 2 i lov nr. 1554 af 18. december 2018 og
lov nr. 1062 af 30. juni 2020 og senest ved § 2 i lov nr. 478
af 26. april 2022, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 39, stk. 3,
indsættes som
nr. 12:
»12 Vaccinationssteder må ved varetagelse af vaccinations-
opgaver i et offentligt vaccinationsprogram modtage,
opbevare og opsplitte lægemidler.«
2.
I
§ 39, stk. 4,
ændres »og 11« til: », 11 og 12«.
3.
Efter § 40 d indsættes:
»Regioners kontraktudlægning
§ 40 e.
Regionerne må som led i deres opgaver i et of-
fentligt vaccinationsprogram indgå aftale om distribution af
lægemidler med virksomheder, der har tilladelse efter § 39,
stk. 1.«
§ 02
I lov om apoteksvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr.
801 af 12. juni 2018, som ændret ved § 3 i lov nr. 1554 af
18. oktober 2018, § 2 i lov nr. 1555 af 18. december 2018, §
2 i lov nr. 2070 af 21. december 2020 og § 2 i lov nr. 2393
af 14. december 2021, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 55
indsættes som
stk. 4
og
5:
»Stk. 4.
Sundhedsministeren kan tillade et sygehusapotek
eller en sygehusapoteksfilial at opsplitte og levere lægemid-
L 147 - 2021-22 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2588174_0003.png
3
ler til vaccinationssteder til brug for udførelse af vaccina-
tionsopgaver i et offentligt vaccinationsprogram. Sundheds-
ministeren kan tillade et sygehusapotek eller en sygehusapo-
teksfilial at distribuere lægemidler til brug i et offentligt
vaccinationsprogram til sygehusapoteker, apoteker og virk-
somheder, som regionerne har indgået aftale med, jf. læge-
middellovens § 40 e.
Stk. 5.
Lægemiddelstyrelsen kan fastsætte regler om op-
splitning og distribution af lægemidler omfattet af sundheds-
ministerens tilladelse efter stk. 4.««
[Etablering af adgang til distribution og håndtering af læge-
midler til brug for offentlige vaccinationsprogrammer via
sygehusapoteker m.v.]
Af
sundhedsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af NB og LA):
Til § 3
4)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2«.
[Konsekvens af delingen]
c
Ændringsforslag til det under C nævnte forslag
Til § 2
5)
I den under
nr. 3
foreslåede
§ 24 b
ændres i
stk. 3
»§§
1, 2 og § 12« til: »§§ 1, 2 og 12«.
[Lovteknisk præcisering]
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af NB og LA):
6)
I den under
nr. 3
foreslåede
§ 24 c
ændres »udløbet af
5-ugers-fristen« til: »afgørelsestidspunktet«.
[Forrentningen opgøres fra afgørelsestidspunktet]
Af
sundhedsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af NB og LA):
Til § 3
7)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2«.
[Konsekvens af delingen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget opdeles i tre, således at det
ene lovforslag omfatter regler om Statens Serum Instituts
opgavevaretagelse i relation til grænseoverskridende sund-
hedsrisici samt drift og forvaltning af MiBa. Det andet
lovforslag vil omfatte regler om lægers varetagelse af vacci-
nationsopgaver og Statens Serum Instituts forsyningspligt,
hvad angår vacciner og beredskabsprodukter. Det tredje lov-
forslag vil omfatte regler om regulering og forrentning af
erstatnings- og godtgørelsesbeløb.
Efter en opdeling af lovforslaget som foreslået vil det
under A nævnte lovforslag have titlen »Forslag til lov om
ændring af sundhedsloven (Statens Serum Instituts virke i
internationale samarbejder og drift og forvaltning af MiBa)«
og omfatte § 1, nr. 2, 3 og 7, og §§ 3 og 4, jf. det samtidige
ændringsforslag til det under A nævnte forslag.
Det under B nævnte lovforslag vil have titlen »Forslag
til lov om ændring af sundhedsloven (Lægers varetagelse af
vaccinationsopgaver og Statens Serum Instituts forsynings-
pligt for vacciner og beredskabsprodukter)« og omfatte § 1,
nr. 1 og 4-6, § 3, stk. 1, og § 4. Lovforslaget vil omfatte
regler om lægers varetagelse af vaccinationsopgaver og Sta-
tens Serum Instituts forsyningspligt, hvad angår vacciner og
beredskabsprodukter.
Det under C nævnte lovforslag vil have titlen »Forslag
til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang
inden for sundhedsvæsenet (Regulering og forrentning af
erstatnings- og godtgørelsesbeløb«. Lovforslaget vil omfatte
§ 2, § 3, stk. 1, og § 4.
Til nr. 2
Det foreslås at ændre titlen på lovforslaget fra forslag
til lov om ændring af sundhedsloven til forslag til lov om
ændring af sundhedsloven, lov om lægemidler og lov om
apoteksvirksomhed.
Samtidig foreslås det at ændre lovforslagets undertitel
»(Lægers varetagelse af vaccinationsopgaver og forsynings-
pligt for vacciner og beredskabsprodukter)« til »(Lægers
varetagelse af vaccinationsopgaver, Statens Serum Instituts
forsyningspligt, hvad angår vacciner og beredskabsproduk-
ter, og sygehusapoteker m.fl.s. distribution og håndtering af
lægemidler til brug ved vaccination)«.
Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 3,
hvor det foreslås at udvide lovforslaget med en ændring af
henholdsvis lov om lægemidler (lægemiddelloven), jf. lov-
bekendtgørelse nr. 99 af 16. januar 2018, og lov om apoteks-
virksomhed (apotekerloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 801 af
12. juni 2018, i lovforslaget.
Til nr. 3
Det foreslås at indsætte to nye paragraffer i lovforslaget
om for det første en ændring af lægemiddelloven og for det
andet en ændring af apotekerloven.
Vedrørende den foreslåede ændring af lægemiddelloven
følger det af § 39, stk. 1, i lægemiddelloven, at fremstilling,
indførsel, udførsel, oplagring, forhandling, fordeling, udle-
vering, opsplitning og emballering af lægemidler kun må
ske med tilladelse fra Lægemiddelstyrelsen.
Tilladelser efter lægemiddellovens § 39, stk. 1, udstedes
efter Lægemiddelstyrelsens praksis alene til aktiviteter, for
hvilke der er fastsat regler i medfør af lægemiddellovens §
39 a og § 39 b, som regulerer tilladelsens aktiviteter. Tilla-
delsesindehaveren underlægges herefter Lægemiddelstyrel-
sen kontrol, jf. lægemiddellovens § 44.
Lægemiddellovens § 39, stk. 3, undtager i nr. 1-11 en
række institutioner og personer fra kravet i lægemiddello-
vens § 39, stk. 1, om tilladelse fra Lægemiddelstyrelsen til
at udføre de i stk. 1 nævnte aktiviteter med lægemidler.
L 147 - 2021-22 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2588174_0004.png
4
Vaccinationssteder, der varetager opgaver i offentlige
vaccinationsprogrammer, er ikke omfattet af de i § 39, stk.
3, nr. 1-11, fastsatte undtagelser i de situationer, hvor vacci-
nationen hverken foregår på sygehus el.lign. eller i tilknyt-
ning til en lægepraksis.
Indtil den 1. marts 2022 kunne de regionale vaccinati-
onssteders håndtering af vacciner og relaterede lægemidler
finde sted, fordi lægemiddelberedskabet i lægemiddellovens
§ 76 var aktiveret som led i bekæmpelsen af covid-19. Akti-
veringen var dog midlertidig, da den alene kan opretholdes,
når der foreligger en forsyningsmæssig nødsituation for læ-
gemidler. Lægemiddelstyrelsen har vurderet, at det fra den
1. marts 2022 ikke længere er tilfældet.
Det foreslås derfor at indsætte et nyt nr. 12 i lægemiddel-
lovens § 39, stk. 3, hvorefter vaccinationssteder ved vareta-
gelse af vaccinationsopgaver i et offentligt vaccinationspro-
gram må modtage, opbevare og opsplitte lægemidler.
Den foreslåede ændring vil medføre, at der indføres en
ny undtagelse fra lægemiddellovens § 39, stk. 1, om vac-
cinationssteders varetagelse af vaccinationsopgaver i offent-
lige vaccinationsprogrammer. Undtagelsen vil kunne finde
anvendelse, uafhængigt af om lægemiddelberedskabet er ak-
tiveret.
Vaccinationssteder vil efter den foreslåede bestemmelse
kunne modtage, opbevare og opsplitte lægemidler til brug
for varetagelse af vaccinationsopgaver i offentlige vaccinati-
onsprogrammer samt lægemidler, der indgår i anafylaksibe-
redskabet.
Vaccinationssteder skal forstås som alle steder, der vare-
tager vaccinationsopgaver i offentlige vaccinationsprogram-
mer. Det er hensigten herved at sikre, at ikke blot regionale
vaccinationssteder, men også kommunale eller private vac-
cinationssteder, f.eks. udkørende vaccinationsservicer eller
vaccinationsklinikker, herunder på apoteker, som udfører
opgaver på vegne af eller efter aftale med regionerne, vil
kunne modtage, opbevare og opsplitte vacciner til brug i det
offentlige vaccinationsprogram og lægemidler til anafylaksi-
beredskabet.
Ved opsplitning skal forstås at bryde den ydre og indre
emballage og i relevante situationer have mulighed for at
udtage afmålte mængder vaccine til behandlingen. Der vil
med den foreslåede bestemmelse ikke kunne ske udlevering
eller videregivelse, herunder videresalg, af de pågældende
lægemidler. Lægemidlerne vil derfor f.eks. ikke lovligt kun-
ne udleveres direkte til medicinbrugeren eller til vaccinatø-
rer, som ikke har en tilknytning til vaccinationsstedets orga-
nisation.
Bestemmelsen indebærer, at regionernes personale, kom-
munalt ansat personale og private aktører, som regionerne
indgår aftale med, f.eks. private vaccinationsfirmaer og al-
ment praktiserende læger, lovligt vil kunne håndtere vac-
ciner og øvrige lægemidler, der relaterer sig til vaccinati-
onsopgaver i offentlige vaccinationsprogrammer. Det vil
f.eks. være lægemidler mod eventuelle alvorlige allergiske
reaktioner på vaccinationer, dvs. lægemidler til behandling
af anafylaktisk chok eller andre lægemidler, der indgår i
anafylaksiberedskabet. Varetagelsen af vaccinationsopgaver
vil kunne ske fra vaccinationssteder, herunder fra regiona-
le vaccinationscentre, almen praksis, private vaccinationskli-
nikker, herunder apoteker, og fra udkørende funktioner samt
i regi af kommunerne.
Af lægemiddellovens § 39, stk. 4, følger det, at Læge-
middelstyrelsen kan fastsætte regler om den håndtering af
lægemidler, der er nævnt i bestemmelsens stk. 3, nr. 1-8 og
11.
I dag er der med hjemmel i § 39, stk. 4, bl.a. udstedt
regler om tekniske, faglige og administrative krav til, hvor-
dan håndtering af lægemidler skal finde sted for flere af
de i § 39, stk. 3, nævnte undtagelser. Bestemmelsen er
bl.a. udmøntet i bekendtgørelse nr. 1109 af 30. juni 2020
om medicinskabe eller -rum samt håndkøbslægemidler i kri-
minalforsorgens institutioner, der bl.a. fastsætter regler for
kriminalforsorgens institutioners håndtering af lægemidler,
som bruges i behandling af indsatte.
Det foreslås, at i lægemiddellovens § 39, stk. 4, ændres
»og nr. 11« til »og nr. 11 og 12«, hvorefter Lægemiddelsty-
relsen kan fastsætte regler om den håndtering af lægemidler,
der er nævnt i bestemmelsens stk. 3, nr. 1-8, 11 og 12.
Den foreslåede ændring vil medføre, at Lægemiddelsty-
relsen bemyndiges til at kunne fastsætte nærmere regler for
den håndtering af lægemidler, som vil kunne finde sted på
vaccinationssteder efter den foreslåede bestemmelse i læge-
middellovens § 39, stk. 3, nr. 12. Det forventes, at reglerne
vil regulere forholdene omkring modtagelse, opbevaring og
opsplitning og stille krav til ansvarsforhold, herunder even-
tuelt personale og uddannelse. De forventes desuden at stille
krav til organisation på stedet, skriftlige procedurer, udstyr,
vaccinationsstedets kontrol med lægemidlerne og lign. samt
krav til ansvaret for vaccinerne, håndteringen heraf og for-
buddet mod videregivelse og overdragelse af vaccinerne på
vaccinationsstederne.
Det er hensigten, at vaccinationsstederne på det grundlag
vil kunne modtage vacciner direkte fra Statens Serum Insti-
tut eller fra regionernes sygehusapoteker. Vaccinationssteder
vil herudover også kunne rekvirere vacciner og lægemidler
til anafylaksiberedskabet fra øvrige apoteker.
I forlængelse af ændringsforslaget vil flere administrati-
ve regelsæt samtidig blive justeret, herunder bekendtgørelse
om recepter og dosisdispensering af lægemidler, bekendtgø-
relse om distribution af lægemidler og bekendtgørelse om
lægemidlers fritagelse fra apoteksforbeholdet i lægemiddel-
lovens § 60.
Det foreslås endvidere at indsætte en ny bestemmelse, §
40 e, i lægemiddelloven.
Med den nye bestemmelse i § 40 e foreslås det, at regio-
nerne som led i deres opgaver i et offentligt vaccinationspro-
gram må indgå aftale om distribution af lægemidler med
virksomheder, der har tilladelse efter § 39, stk. 1.
Det skyldes, at regionerne i henhold til den gældende
lovgivning i dag ikke har mulighed for at indgå kontrakt
med virksomheder med henblik på distribution af vacciner
og lægemidler, der indgår i anafylaksiberedskabet. Det be-
tyder, at regionerne i tilfælde af f.eks. kapacitetsproblemer
ikke vil kunne imødekomme disse ved at indgå kontrakt
med en anden aktør, f.eks. en lægemiddelgrossist.
L 147 - 2021-22 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2588174_0005.png
5
Den foreslåede ændring vil medføre, at regionerne vil
kunne indgå kontrakt med andre lægemiddelaktører, f.eks.
lægemiddelgrossister, om distribution af lægemidler til brug
i offentlige vaccinationsprogrammer, f.eks. i tilfælde af for-
syningsproblemer eller ved behov for øget kapacitet i vac-
cinationsindsatsen. Det er en forudsætning for at udlægge
distribution i kontrakt, at den pågældende virksomhed har
en tilladelse efter lægemiddellovens § 39, stk. 1.
Bekendtgørelse om distribution af lægemidler, der regu-
lerer de aktiviteter, som en virksomhed med tilladelse efter
§ 39, stk. 1, til distribution af lægemidler udfører, vil blive
justeret for at reflektere den foreslåede mulighed for på mere
lempelige vilkår at indgå kontrakt med regionerne om distri-
bution af vacciner i offentlige vaccinationsprogrammer. Det
forventes, at disse regler vil muliggøre, at grossister kan
indgå aftale med en region, uden at denne har en tilsvarende
tilladelse, og at grossisten undtages fra eventuelle pligter om
audit i forbindelse med kontraktsamarbejdet.
Vedrørende den foreslåede ændring af apotekerloven føl-
ger det af apotekerlovens § 55, stk. 1, at en regions syge-
husapotek eller sygehusapoteksfilial kan levere lægemidler
og andre varer til regionens egne sygehuse og tilknyttede
behandlingsinstitutioner m.v., jf. sundhedslovens § 74, stk.
2, og § 75, stk. 2-4, som definerer sygehuse og behandlings-
institutioner.
En regions sygehusapotek eller sygehusapoteksfilial må
således som hovedregel kun levere lægemidler og andre
varer til sygehuse m.v., der tilhører sygehusapotekets eller
sygehusapoteksfilialens ejer, dvs. regionen.
Der er på nuværende tidspunkt ikke regler, som giver
sygehusapotekerne adgang til at videredistribuere lægemid-
ler til brug for varetagelse af vaccinationsopgaver i offent-
lige vaccinationsprogrammer. I forbindelse med vaccinati-
onsindsatsen mod covid-19 har Lægemiddelstyrelsen derfor
med hjemmel i det aktiverede lægemiddelberedskab efter
bekendtgørelse nr. 305 af 27. februar 2021 om lægemiddel-
beredskabets § 17, jf. lægemiddellovens § 76, stk. 3, givet
sygehusapotekerne tilladelse til at distribuere vacciner mod
covid-19 og lægemidler, der indgår i anafylaksiberedskabet,
til regionale vaccinationssteder, herunder private aktører, der
vaccinerer efter aftale med regionerne, udkørende funktioner
og almen praksis. Lægemiddelberedskabet blev dog deakti-
veret den 1. marts 2022, for så vidt angår vacciner mod
covid-19.
Det foreslås derfor, at der indsættes et nyt stk. 4 i apo-
tekerlovens § 55, hvorefter sundhedsministeren kan tillade
et sygehusapotek eller en sygehusapoteksfilial at opsplitte
og levere lægemidler til vaccinationsstederne til brug for va-
retagelse af vaccinationsopgaver i et offentligt vaccinations-
program. Det er hensigten, at tilladelsen fortrinsvis vil blive
anvendt til opsplitning og levering af lægemidler til vaccina-
tionssteder, der indgår som led i en centralt styret regional
vaccinationsindsats. Efter den foreslåede bestemmelse vil
sundhedsministeren endvidere kunne tillade et sygehusapo-
tek eller en sygehusapoteksfilial at distribuere lægemidler
til brug i offentligt vaccinationsprogram til sygehusapoteker,
apoteker og virksomheder, som regionerne har indgået aftale
med, jf. lægemiddellovens § 40 e.
Det foreslåede § 55, stk. 4, 1. pkt., vil medføre, at sund-
hedsministeren får mulighed for at fravige hovedreglen i §
55, stk. 1, om et sygehusapoteks eller en sygehusapoteksfili-
als leveringsområde. Med bestemmelsen kan sundhedsmini-
steren således tillade, at sygehusapotekerne eller sygehusa-
poteksfilialerne leverer vacciner, der indgår i offentlige vac-
cinationsprogrammer, f.eks. vacciner mod covid-19, samt
lægemidler, der indgår i anafylaksiberedskabet på vaccinati-
onssteder, uanset om lægemiddelberedskabet efter lægemid-
dellovens § 76 er aktiveret for vacciner og lægemidler til de
offentlige vaccinationsprogrammer.
Sundhedsministeren kan i forbindelse med udstedelse af
en tilladelse efter den foreslåede bestemmelse fastsætte vil-
kår, der pålægger sygehusapoteket at transportere lægemid-
lerne til vaccinationsstederne i henhold til lægemidlernes
opbevaringsbetingelser med det formål, at kvaliteten af læ-
gemidlerne ikke forringes.
Sundhedsministeren kan endvidere med den foreslåede
bestemmelse tillade, at sygehusapoteket eller sygehusapo-
teksfilialen, der leverer lægemidler til vaccinationsstederne,
må opsplitte lægemidlerne forud for levering til vaccinati-
onsstederne. Forslaget gør det således muligt for de sygehu-
sapoteker eller sygehusapoteksfilialer, der leverer lægemid-
ler direkte til vaccinationssteder, at bryde den ydre embal-
lage med henblik på levering af en mindre mængde end
den godkendte pakning. Dette kan eksempelvis komme på
tale ved levering af covid-19-vacciner, der leveres med et
meget stort antal doser i hver lægemiddelpakning, dvs. f.eks.
typisk over 1.000 doser pr. pakning for vaccinen fra Pfizer-
BioNTech, som har været den mest anvendte i den danske
vaccinationsindsats mod covid-19.
Det foreslåede § 55, stk. 4, 2. pkt., vil medføre, at sund-
hedsministeren får mulighed for at fravige hovedreglen i §
55, stk. 1, om et sygehusapoteks eller en sygehusapoteksfili-
als distribution. Med bestemmelsen vil sundhedsministeren
således kunne tillade, at et sygehusapotek eller en sygehusa-
poteksfilial kan distribuere vacciner, der indgår i offentlige
vaccinationsprogrammer, f.eks. vacciner mod covid-19, og
lægemidler, der indgår i anafylaksiberedskabet, til eksem-
pelvis et andet sygehusapotek eller private apoteker, uanset
om lægemiddelberedskabet efter lægemiddellovens § 76 er
aktiveret for vacciner og lægemidler til brug for de offentli-
ge vaccinationsprogrammer. Det er alene vacciner til brug
i offentlige vaccinationsprogrammer og lægemidler, der ind-
går i anafylaksiberedskabet, som vil kunne videredistribue-
res.
Ved distribution af lægemidler til sygehusapoteker, apo-
teker og virksomheder, som regionerne har indgået aftale
med, jf. det foreslåede § 55, stk. 4, 2. pkt., vil der være tale
om en distribution af lægemidler som omfattet af direktivet
2001/83/EF af 6. november 2001 om oprettelse af en fælles-
skabskodeks for humanmedicinske lægemidler.
Sygehusapoteket eller sygehusapoteksfilialen vil derfor
ved distribution heraf skulle overholde EU-reglerne om god
distributionspraksis (såkaldt GDP), som Danmark har for-
pligtet sig til at overholde.
Lægemiddelstyrelsen forventer på den baggrund at juste-
re bekendtgørelse nr. 1541 af 18. december 2019 om di-
L 147 - 2021-22 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2588174_0006.png
6
stribution af lægemidler (GDP-bekendtgørelsen), således at
bekendtgørelsen gøres gældende for den distribution af læ-
gemidler, som sygehusapoteket får tilladelse af sundhedsmi-
nisteren til at distribuere til andre sygehusapoteker, apoteker
og virksomheder, som regionerne har indgået aftale med.
Det foreslås desuden, at der indsættes et nyt stk. 5 i
apotekerlovens § 55, hvorefter Lægemiddelstyrelsen bemyn-
diges til at fastsætte regler om opsplitning af lægemidler
omfattet af sundhedsministerens tilladelse efter stk. 4.
Med den foreslåede bestemmelse i apotekerlovens § 55,
stk. 5, vil Lægemiddelstyrelsen kunne fastsætte regler om
den nærmere opsplitning af vacciner og lægemidler, der ind-
går i anafylaksiberedskabet, som kan foretages af sygehusa-
potekerne eller sygehusapoteksfilialerne, inden lægemidler-
ne leveres til vaccinationssteder. Formålet med reglerne vil
være at sikre, at opsplitningen på sygehusapoteket foregår
under forhold, som ikke forringer lægemidlernes kvalitet, og
at sporbarheden fastholdes, selv om lægemidlerne adskilles
fra deres sekundære, ydre emballage. Reglerne vil ligeledes
kunne fastsætte krav til den nye sekundære emballage, som
de opsplittede lægemidler pakkes i, og til den information
om lægemidlet, der skal følge med den opsplittede mængde
af lægemidlet.
Til nr. 4
Det følger af lovforslagets § 3, stk. 1, at loven træder i
kraft den 1. juli 2022, jf. dog stk. 2. Af stk. 2 følger det, at
sundhedsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse
af lovens § 1, nr. 7.
Med ændringsforslaget foreslås det at ophæve henvisnin-
gen i § 3, stk. 1, til bestemmelsens stk. 2. Forslaget er en
konsekvens af delingen af lovforslaget i tre dele.
Til nr. 5
Med lovforslagets § 2, nr. 3, foreslås § 24 b indsat i lov
om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.
Af det foreslåede § 24 b, stk. 3, 1. pkt., fremgår det, at
erstatnings- og godtgørelsesbeløb efter §§ 1, 2 og 12 i lov
om erstatningsansvar, der tilkendes efter reglerne i kapitel
3-4 a, reguleres efter reglerne i § 15, stk. 1, 1. pkt., i lov om
erstatningsansvar og fastsættes på grundlag af de regulerede
beløb, der er gældende på afgørelsestidspunktet.
Sundhedsministeriet er blevet opmærksom på, at der kan
være tvilv om, om der med formuleringen »§§ 1, 2 og
§ 12 i lov om erstatningsansvar« menes §§ 1 og 2 i lov
om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet,
som er den lov, der foreslås ændringer i, og § 12 i lov om
erstatningsansvar, eller om der rettelig menes §§ 1, 2 og 12 i
lov om erstatningsansvar.
Det foreslås, at dette præciseres. Af den grund foreslås
det, at »§§ 1, 2 og § 12« ændres til »§§ 1, 2 og 12«.
Til nr. 6
Det fremgår af lovforslaget, at hvis erstatning og godtgø-
relse udbetales senere end 5 uger efter tidspunktet for afgø-
relsen om tilkendelse af erstatning og godtgørelse, forrentes
beløbet fra udløbet af 5-ugersfristen, til betaling sker.
Det foreslås med ændringsforslaget, at forrentningen af
erstatning og godtgørelse, hvis udbetaling sker senere end
5 uger efter tidspunktet for afgørelsen, skal ske allerede fra
afgørelsestidspunktet, og indtil betaling sker.
Ændringsforslaget er i tråd med Patientforsikringens svar
på L 147 – spørgsmål 15, hvoraf fremgår, at hvis man øn-
sker yderligere renter på et objektivt grundlag, kan man be-
slutte, at forrentningen allerede sker fra afgørelsestidspunk-
tet og ikke først fem uger efter.
Til nr. 7
Det følger af lovforslagets § 3, stk. 1, at loven træder i
kraft den 1. juli 2022, jf. dog stk. 2. Af stk. 2 følger det, at
sundhedsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse
af lovens § 1, nr. 7.
Med ændringsforslaget foreslås det at ophæve henvisnin-
gen i § 3, stk. 1, til bestemmelsens stk. 2. Forslaget er en
konsekvens af delingen af lovforslaget i tre dele.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. marts 2022 og var til
1. behandling den 8. april 2022. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væ-
ret sendt i høring, og sundhedsministeren sendte den 4.
januar 2022 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del –
bilag 136. Den 16. marts 2022 sendte sundhedsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Teknisk gennemgang
Sundhedsministeren har den 12. maj 2022 over for udval-
get foretaget en teknisk gennemgang af lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 21 spørgsmål
til sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som ministe-
ren har besvaret.
L 147 - 2021-22 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2588174_0007.png
7
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S) Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S)
nfmd.
Maria Gudme (S) Kasper Roug (S)
Julie Skovsby (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Kirsten Normann Andersen (SF)
Trine Torp (SF) Stinus Lindgreen (RV) Christina Thorholm (RV) Peder Hvelplund (EL) Pernille Skipper (EL)
Susanne Zimmer (FG) Jane Heitmann (V)
fmd.
Anne Honoré Østergaard (V) Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Sophie Løhde (V) Liselott Blixt (UFG) Karina Adsbøl (UFG) Mette Hjermind Dencker (DF)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Per Larsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Moderaterne (M)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
1
9