Erhvervsudvalget 2021-22
L 146
Offentligt
2570454_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
6. maj 2022
Besvarelse af spørgsmål 5 ad L 146 stillet af Folketingets Erhvervs-
udvalg den 31. marts 2022 efter ønske fra Mette Hjermind Dencker
(DF).
Spørgsmål:
Kan ministeren redegøre for, om offentlige myndigheder og statsstøttede
mainstreammedier er undtaget fra lovens bestemmelser, således som
Danske Regioner synes at mene og som Danske Medier synes at mene i
deres høringssvar til lovforslaget, selvom Danske Regioner ikke direkte
er nogen ”offentlig myndighed”, og selvom det af lovforslaget f.eks. klart
fremgår på side 21, at bl.a. kommentarspor for læserne på mainstream-
medier bestemt ikke synes at være undtaget fra lovens bestemmelser?
Svar:
Jeg kan oplyse, at lovforslaget ikke specifikt undtager offentlige myndig-
heder, men det bemærkes, at kommunikationsplatforme (og gruppebe-
skedtjenester) i lovforslaget er afgrænset til platforme og tjenester, som
udbydes med henblik på opnåelse af fortjeneste, f.eks. gennem indtjening
på reklamer, annoncørbetalt indhold, medlemsskaber m.v. Tjenesteudby-
deren skal således have et kommercielt sigte med platformen om at gene-
rere en omsætning.
Mange websteder tilbyder deres brugere en interaktiv kommunikations-
mulighed som en sekundær og accessorisk funktion i forhold til webste-
dets primære funktion. Det drejer sig f.eks. om websteder, som primært
indeholder journalistisk eller redaktionelt indhold, men også har en
kommentarsektion, der tilbyder brugere at dele meddelelser. Disse inter-
aktive kommunikationsmuligheder mellem brugere kan ikke anses for at
falde ind under lovforslagets definition af kommunikationsplatform, da
de ikke udgør webstedets primære funktion. Kommentarsektionen i en
onlineavis vil således f.eks. udgøre en sådan accessorisk funktion i for-
hold til den primære tjeneste
nemlig offentliggørelsen af nyheder under
udgiverens redaktionelle ansvar.
Endvidere indeholder lovforslaget en bestemmelse om, at indhold fra
massemedier er undtaget fra loven, i det omfang massemediet og indhol-
det fra massemediet er underlagt et ansvar i medfør af medieansvarslo-
ven. Det kan fx være indhold på massemediets egen hjemmeside eller
indhold på massemediets sider på sociale platforme. Det indebærer, at
tjenesteudbydere omfattet af lovforslaget ikke i henhold til dette lov-
forslag kan pålægges at fjerne eller blokere sådan indhold. Kommentar-
sporet til massemediets indhold på kommunikationsplatforme omfattet af
lovforslaget fra andre end massemediet selv, vil omvendt være omfattet
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 146 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm., om offentlige myndigheder og statsstøttede mainstreammedier er undtaget fra lovens bestemmelser, således som Danske Regioner synes at mene og som Danske Medier synes at mene i deres høringssvar til lovforslaget, til erhvervsministeren
2/2
af lovforslaget, hvis selve kommunikationsplatformen er omfattet af lov-
forslaget.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at der i det fremsatte lovforslag om
regulering af sociale medier (L 146) i de specielle bemærkninger til § 2,
stk. 5, sidste afsnit, ved en fejl er henvist til ”§ 2, stk. 8”. Henvisningen
skal rettelig være til ”§ 2, stk. 5”, da den foreslåede § 2, stk. 5, vedrører
forholdet til massemedier.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup