Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 216
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
05. april 2022
Besvarelse af spørgsmål 216 alm. del stillet af udvalget den 8. marts
2022 efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere på juraprofessor Bernd Holznagels analyse for
OSCE, hvor han bl.a. skriver, at høje bøder vil føre til overblokering, da
platformene får incitament til at fjerne indhold frem for at risikere høje bø-
der, hvilket vil medføre risici for ytringsfriheden? Der henvises til artiklen
“Legal Review of the Draft Law on Better Law Enforcement in Social Net-
works", OSCE, maj 2017."
Svar:
Som det fremgår af lovforslagets § 5, stk. 1, skal en tjenesteudbyder efter
modtagelse af en anmeldelse fjerne, blokere eller fastholde det anmeldte
indhold på baggrund af tjenesteudbyderens beslutning om, hvorvidt der er
tale om ulovligt indhold. I medfør af lovforslagets § 6, stk. 1, skal en tjene-
steudbyder uden unødigt ophold oplyse anmelderen om sin beslutning efter
§ 5, stk. 1, og begrundelsen herfor. Det følger af de specielle bemærkninger
til § 6, stk. 1, i lovforslaget, at der ved begrundelsen herfor skal forstås den
lovgivning, som tjenesteudbyderen primært har vurderet indholdets lovlig-
hed ud fra.
Hvad angår bøder fremgår det af lovforslagets § 16, stk. 1, at overtrædelse
af lovens bestemmelser på en række områder sanktioneres med bøde, med-
mindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning. Bødestraffen
vedrører udelukkende overtrædelse af de processuelle forpligtelser i lov-
forslaget. Det kan være hvis tjenesteudbyderen f.eks. ikke træffer en be-
slutning inden for de angivne tidsfrister eller ikke giver de rette oplysninger
til anmelder.
Det bemærkes, at der i lovforslaget om regulering af sociale medier ikke
foreslås bødestraf til tjenesteudbydere for udfaldet af deres beslutning om
at fjerne, blokere eller fastholde indhold, som anmeldes til dem. Bødestraf-
fen vedrører kun overtrædelse af de processuelle forpligtelser i lovforsla-
get, dvs. hvis tjenesteudbyderen f.eks. ikke træffer en beslutning inden for
de angivne tidsfrister eller ikke giver de rette oplysninger til anmelder. Som
udgangspunkt gælder der en tidsfrist for behandling af anmeldelser på 24
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk