Erhvervsudvalget 2021-22
L 146 Bilag 3
Offentligt
2550208_0001.png
en
ver
ma
Erhvervsudvalget 2021-22
L 146 - Bilag 3
Offentligt
per
og
FORSLAG TIL LOV OM
REGULERING AF SOCIALE MEDIER
MARTS 2022
Vis’
L 146 - 2021-22 - Bilag 3: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 22. marts 2002
2550208_0002.png
BAGGRUND OG RAMMER FOR LOVFORSLAGET
Hvidbog og udspil om sociale mediers ansvar – skærpede krav til sociale
medier og digital dannelse af børn og unge
Inspiration fra tysk (NetzDG) og lignende østrigsk lovgivning
Inspiration fra kommende EU-regulering, Digital Services Act (DSA) –
forventet vedtagelse 2022 og ikrafttrædelse 2023
MARTS 2022
L 146 - 2021-22 - Bilag 3: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 22. marts 2002
2550208_0003.png
EKSISTERENDE EU-REGLER
EU-regler sætter grænser for, hvad der kan gøres nationalt, når man
regulerer sociale medier
E-handelsdirektivet (videreføres i DSA’en):
Forbud mod overvågning af indhold, dvs. at platforme skal først fjerne
indhold, når de bliver gjort opmærksom på det
Ikke muligt med notice-and-stay-down pga. forbuddet mod overvågning
Afsenderlandsprincip betyder, at etableringsland står for håndhævelsen
MARTS 2022
L 146 - 2021-22 - Bilag 3: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 22. marts 2002
2550208_0004.png
GRUNDLÆGGENDE MEKANISMER I LOVEN
Lovforslaget vil ligesom det tyske lovforslag forpligte sociale medier af en
vis størrelse til at:
etablere mekanismer til anmeldelse og vurdering af indhold,
fjerne eller blokere ulovligt indhold inden for konkrete tidsfrister,
give begrundelser til anmeldere og brugere om årsagen til fjernelse af indhold,
oprette et internt klagesystem + genetablering,
afrapportere årligt på forskellige aspekter såsom hvor meget indhold, der er blevet
fjernet eller fastholdt.
MARTS 2022
L 146 - 2021-22 - Bilag 3: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 22. marts 2002
2550208_0005.png
SÆRLOVGIVNING
SoMe-lov er en grundlæggende ramme for sociale medier –
særlovgivning har forrang.
Eksempler på forrang:
Videodelingsplatformstjenestebekendtgørelsen – Youtube er fx fortrinvist
omfattet af bekendtgørelsen
Ophavsretsloven – Ophavsretligt indhold behandles efter særregler
TCO-forordningen – 1 times frist for terrorindhold
MARTS 2022
L 146 - 2021-22 - Bilag 3: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 22. marts 2002
2550208_0006.png
ULOVLIGT INDHOLD
Lovforslaget sætter processuelle rammer for, hvordan sociale
medier skal forholde sig til indhold på deres platforme, der er
ulovligt efter dansk lovgivning.
Til enhver tid gældende lovgivning
o
Dvs. nye regler vil falde ind under definitionen ”ulovligt indhold”.
Eksisterende myndigheder skal fortsat håndhæve egen
lovgivning.
MARTS 2022
L 146 - 2021-22 - Bilag 3: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 22. marts 2002
2550208_0007.png
TIDSFRISTER OG BØDER
Beslutning om at fjerne/fastholde anmeldt indhold indenfor 24 timer.
Ikke pligt til at fjerne indhold.
Store bøder, hvis platformene ikke lever op til de processuelle krav.
Størst bøde ved objektivt konstaterbare mangler fx ved manglende
afrapporteringsrapport.
Mindre bøder ved overtrædelser, der relaterer sig til håndtering af
anmeldelser, fx Mangelfuld begrundelse.
MARTS 2022
L 146 - 2021-22 - Bilag 3: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 22. marts 2002
2550208_0008.png
FORHOLDET TIL YTRINGSFRIHEDEN
Platforme fjerner allerede i dag indhold efter egne retningslinjer – nu
forpligtes de til at tage stilling til indhold efter dansk lovgivning
Lignende bekymringer for ytringsfrihed efter tysk lov – har vist sig ikke at
holde stik
Problematikken imødekommes med
o
etablering af efterprøvelsesmekanisme
o
årlige rapporter, som giver indsigt i indholdsmoderation
MARTS 2022
L 146 - 2021-22 - Bilag 3: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 22. marts 2002
2550208_0009.png
VIDERE ARBEJDE
Lovforslaget 1. behandles 29. marts
Notifikation af lovforslag til EU-Kommissionen giver en særlig proces
Håndterer ikke alle udfordringer på én gang, men en vigtig brik på vejen
Erhvervsministeriet afsøger løsninger og nye initiativer, særligt med fokus på børn
og unge online
Erhvervsministeriet er aktiv ved DSA-forhandlingerne i EU
Ved DSA’ens ikrafttræden skal SoMe-lovforslag revideres – dansk lov er
forløber for EU-reguleringen
MARTS 2022