Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
L 145
Offentligt
2543672_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 15. marts 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 56 til L 145 til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 56 til L 145:
Vil ministeren som teknisk bistand udarbejde et ændringsforslag med tilhørende
bemærkninger, der sikrer kommunerne et økonomisk bidrag til modtagelse af led-
sagede flygtningebørn på 5.000 kr. pr. måned pr. ledsaget flygtningebarn? Beløbet
på 5.000 kr. skal følge de ledsagede flygtningebørn, så længe det samlede antal
ukrainske flygtninge ikke overstiger 20.000. Hvis der modtages flere end 20.000 for-
drevne fra Ukraine, skal det individuelle tilskud pr. barn reduceres proportionelt, så
det samlede udgift ikke stiger. Forslaget finansieres af forventet provenu fra de
ukrainske flygtninges deltagelse på det danske arbejdsmarked.
Svar:
Efter den gældende bestemmelse i § 45, stk. 8 i integrationsloven yder staten til
den kommunalbestyrelse, der er ansvarlig for integrationsindsatsen, et tilskud på
9.809 kr. (2022-niveau) for hver måned for hver mindreårig uledsaget flygtning,
som bor eller opholder sig i kommunen. Der kan ikke samtidig ydes grundtilskud
eller refusion for programudgifter efter integrationsloven, hvis der ydes det særlige
tilskud til mindreårige uledsagede flygtninge.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har vejledt om, at kommunalbestyrelsen
også har adgang til at hjemtage grundtilskud for mindreårige uledsagede flygtninge,
jf. integrationslovens § 45, stk. 8, i de tilfælde, hvor mindreårige flygtninge er an-
kommet til Danmark med andre end forældrene – fx bedsteforældre eller andet
familiemedlem. Børnene er dermed ledsagede, men familiemedlemmet har som
udgangspunkt ikke nogen forsørgerforpligtigelse over for børnene. Tilskuddet ydes,
indtil barnet fylder 18 år, eller forældrene får lovligt ophold.
Det forudsættes ved besvarelsen af spørgsmålet, at målgruppen er børn, der led-
sages af voksne, som har fået opholdstilladelse efter lovforslaget, der ikke har for-
15. marts 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Ministersekretariatet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 4274
1937855
Side
1/3
L 145 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm., om ministeren som teknisk bistand vil udarbejde et ændringsforslag med tilhørende bemærkninger, der sikrer kommunerne et økonomisk bidrag til modtagelse af ledsagede flygtningebørn på 5.000 kr. pr. måned pr. ledsaget flygtningebarn, til udlændinge- og integrationsministeren
sørgelsesforpligtelse over for dem og ikke er deres forældre. Derved indebærer æn-
dringsforslaget, at tilskuddet for disse børn ville blive 5.000 kr. højere end tilskud-
det til mindreårige uledsagede flygtninge, der ikke er ifølge med voksne.
Der er indsat ændringsforslag nedenfor. Jeg kan oplyse, at regeringen ikke kan
støtte ændringsforslaget. Regeringen agter at præcisere den gældende retstilstand
i forhold til børn, der ledsages af andre voksne end deres forældre.
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine
(L 145)
1)
I
§ 35
indsættes efter nr. 9 som nyt nummer:
»10. Efter § 45 b indsættes:
Ȥ 45 c: Staten yder til den kommunalbestyrelse, der er ansvarlig for integrations-
indsatsen, jf. § 30, stk. 2, i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er
fordrevet fra Ukraine, for en mindreårig ledsaget person, som meddeles opholds-
tilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine, et tilskud på 5.000 kr. pr. måned i tillæg til tilskud efter § 45, stk. 8, for
hver mindreårig ledsaget person, som meddeles opholdstilladelse efter lov om mid-
lertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, som bor eller
opholder sig i kommunen. Tilskuddet ydes, indtil det samlede antal af personer, der
har opnået opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der er fordrevet fra Ukraine har nået 20.000. Hvis der herefter meddeles opholds-
tilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine, skal det individuelle tilskud pr. mindreårige ledsagede person reduceres
proportionelt, så den samlede udgift ikke stiger. Der kan ikke ydes grundtilskud ef-
ter integrationslovens § 45, stk. 4, eller refusion for udgifter til selvforsørgelses- og
hjemrejseprogram eller introduktionsprogram efter stk. 5 til en kommunalbesty-
relse, der modtager tilskud efter 1. pkt.
Bemærkninger
Til nr. 1.
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets § 35 tilføres et nyt nr. 10,
hvoraf det fremgår at staten yder et tilskud på 5.000 kr. til den kommunalbestyrelse
som efter § 30, stk. 2, er ansvarlig for integrationsindsatsen for en mindreårig led-
saget person, som meddeles opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstil-
ladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine. Der ydes et tilskud på 5.000 kr. i
tillæg til tilskud efter § 45, stk. 8, for hver omfattet person, som bor eller opholder
sig i kommunen.
Side
2/3
L 145 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm., om ministeren som teknisk bistand vil udarbejde et ændringsforslag med tilhørende bemærkninger, der sikrer kommunerne et økonomisk bidrag til modtagelse af ledsagede flygtningebørn på 5.000 kr. pr. måned pr. ledsaget flygtningebarn, til udlændinge- og integrationsministeren
Det bemærkes i den forbindelse, at tilskuddet ydes, indtil det samlede antal af per-
soner, der har opnået opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse
til personer, der er fordrevet fra Ukraine har nået 20.000. Hvis der herefter medde-
les opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er
fordrevet fra Ukraine, skal det individuelle tilskud pr. mindreårige ledsagede person
reduceres proportionelt, så den samlede udgift ikke stiger.
Det bemærkes endvidere, at der ikke kan ydes grundtilskud efter integrationslo-
vens § 45, stk. 4, eller refusion for udgifter til selvforsørgelses- og hjemrejsepro-
gram eller introduktionsprogram efter stk. 5 til en kommunalbestyrelse, der mod-
tager tilskud efter 1. pkt.
De økonomiske konsekvenser af det foreslåede, vil blive finansieret af det forven-
tede provenu fra personer, der meddeles opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraines deltagelse på det dan-
ske arbejdsmarked.
Mattias Tesfaye
/
Katrine Bang Nielsen
Side
3/3