Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
L 145
Offentligt
2543674_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 15. marts 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 42 til L 145 til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 42
Hvad er hensynet bag fristen den 24. februar 2022 i lovforslagets § 1, når § 5 har en
bestemmelse, der tilsiger, at personer med opholdstilladelse i andre lande end
Ukraine, afvises? Risikerer man ikke med fristen at udelukke ukrainere med behov
for beskyttelse?
Svar:
Betingelserne for at blive meddelt opholdstilladelse i lovforslagets § 1, herunder at
det efter § 1, stk. 1, nr. 1 og 2, er en betingelse, at udlændingen er udrejst den 24.
februar 2022 eller senere, afgrænser persongruppen, der vil kunne meddeles op-
holdstilladelse efter lovforslaget. Datoen, den 24. februar 2022, skal bl.a. ses i lyset
af Rådets gennemførelses af 4. marts 2022 ((EU), 2022/382), der efter artikel 2 fin-
der anvendelse for personer, der den 24. februar 2022 eller senere er fordrevet fra
Ukraine.
Som det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 3, vil der efter lovforslaget imidlertid kunne
meddeles opholdstilladelse til en udlænding, der er ukrainsk statsborger eller den
24. februar 2022 havde status som flygtning i Ukraine, såfremt den pågældende
enten opholdt sig i Danmark eller havde opholdstilladelse i Danmark den 24. fe-
bruar 2022.
Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, pkt. 2.1.2, tilsigter den foreslåede
§ 1, nr. 3, at en ukrainsk statsborger eller en udlænding med status som flygtning i
Ukraine, der har opholdt sig i Danmark den 24. februar 2022 eller haft opholdstilla-
delse her i landet på dette tidspunkt uden at opholde sig her på det tidspunkt, ikke
stilles ringere end en udlænding, der først er udrejst af Ukraine den 24. februar
2022 eller senere, i forhold til tilbagevenden til Ukraine.
Det er imidlertid Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at det ikke har
været hensigten bag den politiske aftale om lovgivning for fordrevne Ukrainere af
Side
1/2
15. marts 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Ministersekretariatet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 4274
1937523
L 145 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om, hvad hensynet bag fristen den 24. februar 2022 i lovforslagets § 1 er, når § 5 har en bestemmelse, der tilsiger, at personer med opholdstilladelse i andre lande end Ukraine afvises, og om man risikerer at udelukke ukrainere med behov for beskyttelse, til udlændinge- og integrationsministeren
4. marts 2022, at udlændinge, der allerede har opnået opholdstilladelse i et andet
land, herunder en midlertidig opholdstilladelse i et andet EU-land efter direktivet
om midlertidig beskyttelse, skal kunne opnå opholdstilladelse efter lovforslaget.
Det bemærkes i den forbindelse, at de pågældende i disse tilfælde kan henvises til
at tage ophold i det land, hvor de i forvejen har opholdstilladelse. Dertil kommer,
at det efter Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse ikke vil være for-
målstjenligt, såfremt en udlænding vil kunne fortsætte med at indgive og meddeles
midlertidig opholdstilladelse i adskillige europæiske lande.
Som det videre fremgår af lovforslagets bemærkninger, pkt. 2.1.2, vil den foreslå-
ede afgrænsning i lovforslagets § 1 kunne føre til, at en gruppe af de personer, der
indrejser i Danmark på baggrund af forholdene i Ukraine, vil falde uden for lov-
forslagets anvendelsesområde. Disse personer vil være henvist til at søge om op-
holdstilladelse efter udlændingelovens regler, herunder om asyl.
Mattias Tesfaye
/
Kenny Rasmussen
Side
2/2