Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
L 145
Offentligt
2543636_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 14. marts 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 2 til L 145 til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 2 til L 145
Vil ministeren som teknisk bistand udarbejde ændringsforslag med tilhørende be-
mærkninger, der deler lovforslaget i to separate forslag - ét der vedrører ukrainske
statsborgere, og ét der vedrører udlændinge med status som flygtning i Ukraine?
Svar:
Der er indsat ændringsforslag nedenfor. Jeg kan oplyse, at regeringen ikke kan
støtte ændringsforslaget.
Ændringsforslag
Til
Forslag til lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine
(L 145)
a
01)
Lovforslaget deles i to dele med følgende titler og indhold:
A.
»Forslag til lov om midlertidig opholdstilladelse til ukrainske statsborgere, der er
fordrevet fra Ukraine« omfattende § 1, indledningen, nr. 1 og nr. 3, og §§ 2-42.
B.
»Forslag til lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der har flygtninge-
status i Ukraine, og som er fordrevet fra Ukraine« omfattende § 1, indledningen,
nr. 2 og nr. 3, § 2, § 3, stk. 1 og 2, §§ 4-10 og §§ 13-42.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Side
1/5
15. marts 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Ministersekretariatet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 4274
1936845
L 145 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om ministeren som teknisk bistand vil udarbejde ændringsforslag med tilhørende bemærkninger, der deler lovforslaget i to separate forslag - ét, der vedrører ukrainske statsborgere, og ét, der vedrører udlændinge med status som flygtning i Ukraine, til udlændinge- og integrationsministeren
02)
I
§ 1
udgår nr. 2.
Nr. 3 bliver herefter nr. 2.
[Konsekvensændring]
03)
I
§ 1, nr. 3,
der bliver til nr. 2, udgår: »eller havde den 24. februar 2022 status
som flygtning i Ukraine«.
[Ændring af persongruppe]
04)
I
§ 5
udgår 2. pkt.
[Konsekvensændring]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
05)
I
§ 1
udgår nr. 1.
Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 1 og 2.
[Konsekvensændring]
06)
I
§ 1, nr. 3,
der bliver nr. 2, udgår: »er ukrainsk statsborger eller«.
[Ændring af persongruppe]
07)
§ 5
affattes således:
Ȥ
5.
En ansøgning om opholdstilladelse efter § 1 kan afvises, såfremt ansøgeren
har opnået statsborgerskab eller opholdstilladelse uden for Ukraine og sit hjem-
land.«
[Konsekvensændring]
08)
I
§ 10, stk. 1, nr. 1,
udgår: », jf. dog § 11«.
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 01
Det foreslås, at lovforslaget opdeles i to lovforslag således, at et lovforslag omfatter
ukrainske statsborgere, der er fordrevet fra Ukraine, og et lovforslag omfatter ud-
lændinge, der har flygtningestatus i Ukraine, og som er fordrevet fra Ukraine.
Efter en opdeling af lovforslaget som foreslået vil det under A nævnte lovforslag
have titlen ”Forslag til lov om midlertidig opholdstilladelse til ukrainske statsbor-
gere, der er fordrevet fra Ukraine” og omfatte § 1, indledningen, nr. 1 og nr. 3, og
§§ 2-42, i det oprindelige lovforslag. Lovforslaget omhandler dermed kun ukrainske
statsborgere, der er fordrevet fra Ukraine.
Det andet lovforslag vil have titlen ”Forslag til lov om midlertidig opholdstilladelse
til personer, der har flygtningestatus i Ukraine, og som er fordrevet fra Ukraine” og
omfatte § 1, indledningen, nr. 2 og nr. 3, § 2, § 3, stk. 1 og 2, §§ 4-10 og §§ 13-42 i
Side
2/5
L 145 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om ministeren som teknisk bistand vil udarbejde ændringsforslag med tilhørende bemærkninger, der deler lovforslaget i to separate forslag - ét, der vedrører ukrainske statsborgere, og ét, der vedrører udlændinge med status som flygtning i Ukraine, til udlændinge- og integrationsministeren
det oprindelige lovforslag. Lovforslaget omhandler dermed kun personer, der har
flygtningestatus i Ukraine, og som er fordrevet fra Ukraine.
Til nr. 02
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets § 1, nr. 2, udgår, hvorefter lov-
forslagets § 1, nr. 3, bliver § 1, nr. 2.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af opdeling af lovforslaget, hvor-
efter de foreslåede bestemmelser angående personer, der har flygtningestatus i
Ukraine og er fordrevet fra Ukraine, ikke længere skal indgå i lovforslaget.
Ændringen, der skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 3 og 4, vil betyde,
at kun ukrainske statsborgere, der er fordrevet fra Ukraine, vil have mulighed for at
ansøge om opholdstilladelse efter lovforslaget.
Til nr. 03
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i lovforslagets § 1, nr. 3, der som følge
af ændringsforslag nr. 2, bliver § 1, nr. 2, udgår »eller havde den 24. februar 2022
status som flygtning i Ukraine«.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af opdeling af lovforslaget, hvor-
efter de foreslåede bestemmelser angående personer, der har flygtningestatus i
Ukraine og er fordrevet fra Ukraine, ikke længere skal indgå i lovforslaget.
Ændringen, der skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 2 og 4, vil betyde,
at kun ukrainske statsborgere, der er fordrevet fra Ukraine, vil have mulighed for at
ansøge om opholdstilladelse efter lovforslaget.
Til nr. 04
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets § 5, 2. pkt., udgår.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af opdeling af lovforslaget, hvor-
efter de foreslåede bestemmelser angående personer, der har flygtningestatus i
Ukraine og er fordrevet fra Ukraine, ikke længere skal indgå i lovforslaget.
Ændringen, der skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 2 og 3, vil betyde,
at en ansøgning efter lovforslagets § 1 kan afvises, hvis udlændingen er statsborger
i et andet land uden for Ukraine eller allerede har opnået opholdstilladelse i et an-
det land uden for Ukraine.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 5, 1. pkt.
Til nr. 05
Side
3/5
L 145 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om ministeren som teknisk bistand vil udarbejde ændringsforslag med tilhørende bemærkninger, der deler lovforslaget i to separate forslag - ét, der vedrører ukrainske statsborgere, og ét, der vedrører udlændinge med status som flygtning i Ukraine, til udlændinge- og integrationsministeren
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets § 1, nr. 1, udgår, hvorefter lov-
forslagets § 1, nr. 2 og 3, bliver § 1, nr. 1 og 2.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af opdeling af lovforslaget, hvor-
efter de foreslåede bestemmelser angående personer, der er ukrainske statsbor-
gere og fordrevet fra Ukraine, ikke længere skal indgå i lovforslaget.
Ændringen, der skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 6-8, vil betyde, at
kun personer, der har flygtningestatus i Ukraine og er fordrevet fra Ukraine, vil have
mulighed for at ansøge om opholdstilladelse efter lovforslaget.
Til nr. 06
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i lovforslagets § 1, nr. 3, der som følge
af ændringsforslag nr. 2, bliver § 1, nr. 2, udgår »er ukrainsk statsborger eller«.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af opdeling af lovforslaget, hvor-
efter de foreslåede bestemmelser angående personer, der er ukrainske statsbor-
gere og fordrevet fra Ukraine, ikke længere skal indgå i lovforslaget.
Ændringen, der skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 5, 7 og 8, vil be-
tyde, at kun personer, der har flygtningestatus i Ukraine og er fordrevet fra Ukraine,
vil have mulighed for at ansøge om opholdstilladelse efter lovforslaget.
Til nr. 07
I lovforslagets § 5 forslås det, at en ansøgning om opholdstilladelse efter lovforsla-
gets § 1 kan afvises, hvis udlændingen er statsborger i et andet land uden for Ukra-
ine eller allerede har opnået opholdstilladelse i et andet land uden for Ukraine. For
en udlænding, der den 24. februar 2022 havde status som flygtning, foreslås det, at
en ansøgning alene kan afvises, såfremt ansøgeren har opnået statsborgerskab el-
ler opholdstilladelse uden for Ukraine og sit hjemland.
Med ændringsforslaget foreslås det, at den foreslåede § 5 nyaffattes, således at
bestemmelsen alene omfatter personer, der den 24. februar 2022 havde flygtnin-
gestatus i Ukraine.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af opdeling af lovforslaget, hvor-
efter de foreslåede bestemmelser angående personer, der er ukrainske statsbor-
gere og fordrevet fra Ukraine, ikke længere skal indgå i lovforslaget.
Ændringen, der skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 5, 6 og 8, vil be-
tyde, at en udlænding, der den 24. februar 2022 havde status som flygtning i Ukra-
ine, vil kunne få afvist sin ansøgning om opholdstilladelse efter lovforslagets § 1,
såfremt ansøgeren har opnået statsborgerskab eller en gyldig opholdstilladelse i et
andet land, der ikke er ansøgerens hjemland, hvor den pågældende således må an-
tages at kunne opholde sig lovligt. Det vil f.eks. være i tilfælde af, at en udlænding
Side
4/5
L 145 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om ministeren som teknisk bistand vil udarbejde ændringsforslag med tilhørende bemærkninger, der deler lovforslaget i to separate forslag - ét, der vedrører ukrainske statsborgere, og ét, der vedrører udlændinge med status som flygtning i Ukraine, til udlændinge- og integrationsministeren
har opnået opholdstilladelse i et andet EU-land efter direktivet om midlertidig be-
skyttelse.
En ansøgning vil kunne afvises, uden at der foretages en realitetsbehandling af an-
søgningen. Det vil sige, at ansøgningen vil kunne afvises, uden der foretages en vur-
dering af, hvorvidt ansøgeren i øvrigt opfylder betingelserne for at blive meddelt
opholdstilladelse efter lovforslaget.
Til nr. 08
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i lovforslagets § 10, stk. 1, nr. 1, udgår
», jf. dog § 11«.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af opdeling af lovforslaget, hvor-
efter de foreslåede bestemmelser angående personer, der er ukrainske statsbor-
gere og fordrevet fra Ukraine, ikke længere skal indgå i lovforslaget.
Mattias Tesfaye
/
Kenny Rasmussen
Side
5/5