Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
L 145 Bilag 7
Offentligt
2544463_0001.png
Til lovforslag nr.
L 145
Folketinget 2021-22
Tillægsbetænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 16. marts 2022
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Socialistik Folkepartis, Radikale Venstres og Enhedli-
stens medlemmer af udvalget har under den fornyede ud-
valgsbehandling stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V og KF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (SF, RV og EL) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF og NB) vil stemme
hverken for eller imod lovforslaget. Mindretallet vil stemme
imod det stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (FG) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
det stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved afgivelsen af tillægsbetænkningen ikke med-
lemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i tillægsbe-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten
Socialistisk Folkepartis, Radikale Venstres og Enhedsli-
stens medlemmer af udvalget ønsker en alternativ finansie-
ring af særloven, så udgifter til ukrainske flygtninge ikke
dækkes ved at reducere den danske udviklingsbistand med 2
mia. kr.
Det er ifølge SF, RV og EL en uholdbar og usolidarisk
løsning, som kan få store konsekvenser for igangværende
danske udviklingsprogrammer.
I stedet mener partierne, at en væsentlig del af pengene
til de ukrainske flygtninge skal findes i det nationale kom-
promis om dansk sikkerhedspolitik, som er indgået mellem
S, V, KF, RV og SF. Det er nemlig allerede en del af kom-
promiset, at der skal afsættes midler til humanitært arbej-
de. Derfor mener partierne, at det er oplagt at undersøge
mulighederne for at finde pengene her frem for i udviklings-
bistanden.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer i udvalget me-
ner, at Ruslands angreb på Ukraine er et angreb på den
frie verden. Alt tyder på, at Rusland bomber alt lige fra
beboelsesejendomme og børnehjem til hospitaler.
Ukrainere må forlade deres hjem eller det, der er tilbage
i murbrokkerne. Imens bliver tapre ukrainske mænd tilbage i
deres land for at kæmpe mod den russiske invasion.
Derfor har vi i Danmark en helt særlig forpligtelse til at
hjælpe de ukrainere, der i disse dage flygter for at redde
livet. Omkring 3 millioner mennesker er allerede flygtet fra
Ukraine til Polen, Rumænien og Moldova og videre gennem
Europa – til sikre lande i ly for krigen.
KF foreslog allerede i de første dage af krigen, at Dan-
mark måtte gøre en undtagelse i forhold til de ukrainske
flygtninge, så de ikke skal igennem det normale asylsystem.
KF foreslog, at ukrainere, der kommer til Danmark, auto-
matisk skulle have visumfrit ophold i minimum 1 år. De
voksne skulle kunne arbejde, børnene skulle kunne komme i
skole og børnehave, og ukrainerne skulle have have adgang
til vores velfærdssamfund og sundhedssystem fra dag et.
Herboende ukrainere skulle automatisk få deres opholds-
og arbejdstilladelser forlænget, og KF foreslog desuden, at
ukrainere, der måtte ønske det, skulle have mulighed for
at rejse hjem til Ukraine og deltage i krigen, uden at det
skulle påvirke deres eller deres familiers opholdsgrundlag
her i Danmark.
AX027515
L 145 - 2021-22 - Bilag 7: Tillægsbetænkning afgivet den 16. marts 2022
2544463_0002.png
2
I KF har vi i mange år også sagt, at flygtninge skal
hjælpes i deres nærområder. Derfor har vi et særligt ansvar
over for ukrainerne, fordi Ukraine er vores nærområde. Det
er vores europæiske naboer, som Rusland har angrebet.
Derfor bakker KF ikke op om, at lovforslaget giver op-
hold uden om vores normale asylsystem til store grupper af
bl.a. folk fra Syrien og Afghanistan, som har opholdt sig i
Ukraine med flygtningestatus.
Hvis flygtninge fra f.eks. Syrien eller Afghanistan har
behov for beskyttelse, vil vi selvfølgelig gerne hjælpe. Men
vi holder fast i, at det skal ske gennem vores normale asyl-
system. Ellers bliver vores særlov for ukrainere til en særlov,
der skaber forskellige opholdsgrundlag for folk fra alle mu-
lige andre lande, der ønsker asyl i Danmark.
På den baggrund havde KF foreslået ændringer af loven –
ændringer, der handler om, at personer med flygtningestatus
i Ukraine skal søge asyl, hvis de kommer til Danmark. Det
er sådan, vi normalt hjælper, og sådan skal det selvfølgelig
også være i fremtiden.
Når det er sagt, vil KF gerne gøre det helt klart: Vi
ønsker at række en helt særlig hjælpende hånd til ukrainere
på flugt fra russernes angreb. KF foreslog som nogle af
de første, at der skulle en særlov til. Derfor støtter KF
lovforslaget, også selv om der ikke var flertal for vores
ændringsforslag. KF hjælper også gerne andre fra f.eks. Sy-
rien og Afghanistan. Men det skal være som i dag, hvilket
vil sige via den asyllovgivning, vi er bredt enige om her i
Folketinget.
Frie Grønne
Frie Grønnes medlem af udvalget finder, at det er dybt
kritisabelt, at partierne bag særloven foreslår en model, hvor
finansieringen findes i Danmarks udviklingsbistand. Grund-
læggende kan FG slet ikke støtte en særlov, der forskelsbe-
handlinger flygtninge – stik mod flygtningekonventionens
artikel 3 – men FG vil gerne være med til at sikre, at for-
skelsbehandlingen ikke betales af verdens fattigste. Derfor
støtter FG ændringsforslaget om ikke at finansiere aftalen
med penge fra udviklingsbistanden. Desuden opfordrer FG
på det kraftigste alle Folketingets partier til ikke at lade ver-
dens fattigste betale Danmarks regning for at hjælpe ukrain-
ske flygtninge og derfor at stemme nej til den samlede lov.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(SF, RV og EL), tiltrådt af et
mindretal
(FG):
Til § 14
1)
I
stk. 1
ændres »som« til: »der«.
[Sproglig ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets § 14 vedrører Udlændingestyrelsens for-
sørgelsesforpligtelse.
Det foreslås i § 14, stk. 1, at ændre »som« til »der«. Der
er alene tale om en sproglig ændring af lovteksten, som har
til formål at give mulighed for i bemærkningerne til lovfor-
slagets punkt 4 om økonomiske konsekvenser og implemen-
teringskonsekvenser for det offentlige at angive nærmere
retningslinjer om finansieringen af lovforslaget.
Med ændringsforslaget er partierne, der støtter ændrings-
forslaget, enige om, at udgifter forbundet med lovforslaget
i mindre grad opgøres som DAC-rapporterbare udgifter,
jf. det gældende OECD-DAC-direktiv, end det forudsatte i
lovforslaget, hvilket vil reducere andelen af udgifterne, der
finansieres af finanslovens § 6.3 Bistand til udviklingslan-
de. Partierne vil efter forslagets vedtagelse skulle drøfte den
samlede finansiering af lovforslaget.
Partierne foreslår, at finansieringen baseres på 414,2
mio. kr. fra DAC-rapporterbare udgifter, 1,2 mia. kr. fra
Generelle reserver, herunder fra Nationalt kompromis, og
600 mio. kr. fra Coronareserver, krigskasse og vaccinesam-
arbejde. Partierne bag ændringsforslaget skal involveres i
udmøntningen af de nødvendige prioriteringer af udviklings-
bistanden.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. marts 2022 og var til
1. behandling den 15. marts 2022. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og Inte-
grationsudvalget. Udvalget afgav betænkning den 15. marts
2022. Lovforslaget var til 2. behandling den 16. marts 2022,
hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Bilag
Efter udvalgets afgivelse af betænkning er der omdelt 2
bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har efter afgivelsen af betænkning stillet 5
spørgsmål til udlændinge- og integrationsministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret med undta-
gelse af spørgsmål 63 og 65, som forventes besvaret inden
3. behandling.
Bjørn Brandenborg (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S)
fmd.
Christian Rabjerg Madsen (S) Leif Lahn Jensen (S)
Julie Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Carl Valentin (SF)
L 145 - 2021-22 - Bilag 7: Tillægsbetænkning afgivet den 16. marts 2022
2544463_0003.png
3
Halime Oguz (SF) Anne Sophie Callesen (RV) Kathrine Olldag (RV) Peder Hvelplund (EL) Rosa Lund (EL)
Sikandar Siddique (FG) Mads Fuglede (V) Anne Rasmussen (V) Heidi Bank (V) Erling Bonnesen (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Pia Kjærsgaard (DF)
nfmd.
Morten Messerschmidt (DF)
Peter Skaarup (DF) Marcus Knuth (KF) Rasmus Jarlov (KF) Mette Thiesen (NB) Carsten Kissmeyer (V)
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
10