Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
L 145 Bilag 3
Offentligt
2543651_0001.png
1
15. marts 2022
SOS Racisme
Nørre Allé 7
2200 København N.
[email protected]
www.sosracisme.dk
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet
att.
[email protected]; [email protected];
[email protected];
Høringssvar fra SOS Racisme på:
Høring over udkast til forslag til lov om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der er fordrevet fra Ukraine, sagsnr. 2022-3807
SOS Racisme ønsker alle fordrevne mennesker fra Ukraine velkomne til Danmark, uanset om de
ønsker blot at bruge Danmark til gennemrejse for at nå til Sverige, Finland eller Norge, hvis
magthavende politikere ikke har en lige så grov retorik mod flygtninge og asylansøgere, som
Danmark har, eller om de ønsker at bosætte sig her som krigsflygtninge.
Vi betragter dog ikke Ukraine som vores umiddelbare naboland, da det ligger langt fra grænsen til
Danmark. Vi synes det er underligt med en særlov. I hvert fald bør særloven højst eksistere i den
tid, det tager at omskrive Udlændingelovskomplekset for alle flygtninge, der kommer til Danmark.
Vi er i den heldige situation at have lovforskrifter fra 1983 og fra 1986, der varetager flygtningenes
menneskerettigheder og på mange måder sætter en god ramme, og synes, de bør fremfindes igen.
Desuden at Danmark bør gå efter at nye udlændingelove skulle være læselige, forståelige og
gennemskuelige - modsat de senere udlændingelove. Og desuden indeholder de gamle
udlændingelove
et ”de facto”-begreb,
der gør det muligt at få asyl for personer der åbenbart ville
være i fare, hvis de blev sendt tilbage til deres hjemland, eller som havde et humanitært behov,
uanset om de ikke ville kunne godtgøre at have været forfulgt i deres hjemland, og uanset om der i
landets apoteker en gang imellem ville kunne købes brugbar medicin til deres lidelser.
Om flygtningene fra Ukraine forbliver her, eller om de rejser tilbage efter kort tid, vil formentlig
især afhænge af, om der hurtigt bliver fred i landet, eller om krigen fortsætter som langvarig
asymmetrisk krig. Men flygtningene skal i hvert fald være velkomne i begge tilfælde, det er
forståeligt såvel i Ukraine som i Somalia og Afghanistan, at man tager imod krigsflygtninge!
Vi håber de - og alle andre flygtninge - får lov til selv at tage bestemmelse om, hvornår de vil
forlade Danmark, og at man kun vil bruge Flygtningekonventionens ophørsklausuler.
Når Folketinget ønsker en ny særlov kun for personer med Ukrainsk statsborgerskab, synes vi
udstiller det, at vores eksisterende lovgivning på udlændingeområdet reelt er blevet alt for stram
til at garantere efterlevelse af regler og indhold i Flygtningekonventionen. Specielt paragraffen om
L 145 - 2021-22 - Bilag 3: Modtagne høringssvar til forslaget
2543651_0002.png
2
midlertidigt beskyttelsesophold, UDL § 7,3, og lovene om midlertidighed i hele de såkaldte
”paradigmeskiftelove”, det store antal paragraffer, som udlændingeloven
+ hele komplekset har,
om udvisninger (når de ikke står i straffeloven) og om, behandling af mennesker der bryder
meldepligt, opholdspligt og underretningspligt på udrejsecentrene trænger til at skrottes og
tænkes om på ny.
Selve hjemrejseloven og repatrieringsloven er udtryk for de herskende regeringers xenofobi stort
set siden 2002. Det aktuelle ønske om, at 0 spontane asylansøgere nogensinde kommer til
Danmark, og hvor regeringen derfor vil straffe de formastelige med fængsel, indtil de kan
transporteres til en asyllejr i Rwanda eller et andet afrikansk land, anser vi som direkte sabotage af
og brud med Flygtninges ret til at søge asyl i et andet land, som er garanteret i
Flygtningekonventionen af 1951, og som er en af de vigtigste rettigheder i Verdenserklæringen om
Menneskerettigheder fra 1948.
Så vi vil altså foreslå, at man starter forfra på hele udlændingelovgivningen, så den igen kan leve
op til menneskerettighedsstandarderne. Herunder foreslår vi, at flygtninge får ret og mulighed for
privat indkvartering også mens de søger asyl.
Vi vil også foreslå, at alle flygtninge og asylansøgere får mulighed for at arbejde hurtigst muligt og
ikke skal ”pacificeres” i asylsystemet og asyllejrene.
Og at Flygtningekonventionens ophørsklausuler skal være de eneste gældende i Danmark, at alle
udrejsecentre samt Ellebæk-fængslet nedlægges - og at Danmark udtræder af
Dublinkonventionen.
Og at alle flygtninge behandles på lige fod med resten af befolkningen i Danmark, og meget hurtigt
får permanent ophold og dansk statsborgerskab, så de reelt kan integrere sig reelt med alt det de
kan i Danmark.
Mange politikere tænker at kun europæere og ”ikke-muslimer” er ”integrerbare” i Danmark, og
gentager disse ting i uendeligheder og påstår endda at flertallet i befolkningen mener det samme,
som de selv. Men det har de aldrig vist. Faktisk er befolkningen delt, og ikke for alle betyder
udlændingeområdet så meget. De senere år kan prale af, at Integrationen - også fra de udskældte
MENAPT-lande
som er ved at erstatte kategorien ”ikke-vestlige” og som omfatter områder i
Mellemøsten, Centralasien, Østafrika og Nordafrika, kan vi se fremgang på de fleste vigtige
områder -
både i regeringens eget Integrationsbarometer for ”ikke-vestlige” og i nye analyser
udført af Copenhagen Facilitation og udgivet af SOS Racisme og CPH Facilitation.
Da mange politikere ikke har lagt mærke til det, har vi tilladt os at vedhæfte publikationen, der
viser fremgang for danskere med rødder i alle de ti lande, som er de ti største ”ikke-vestlige”
befolkningsgrupper der er indvandret eller efterkommere af dem i Danmark. Det er gået meget
bedre for dem, der er født i Danmark, end for deres forældres generation, og de ligner hele
befolkningen i Danmark på mange punkter. Der er også et link til publikationen her:
https://drive.google.com/file/d/1rAclrtHW69BCq7cH-vkq1nVK6S8Ntq0c/view
.
L 145 - 2021-22 - Bilag 3: Modtagne høringssvar til forslaget
3
Direkte til det stillede forslag har vi en enkelt bemærkning:
Det har været ulideligt for en antiracistisk organisation som SOS Racisme at bevidne, at de
afrikanere, som flygtede fra Ukraine pga. krigen, blev afvist af Danmark ved grænsen til Tyskland,
efter ordre ovenfra. Det er efter vores mening et eksempel på dansk, biologisk racisme. At afvise
afrikanere, fordi de har statsborgerskab i et andet land - hvor myndighederne i øvrigt ikke har
undersøgt forholdene - er i strid med såvel humanitære hensyn som med Flygtningekonventionen.
Der kan også have været mindretal i Ukraine af anden nationalitet, fx russere, der har haft behov
for at flygte, og ikke ønsket at komme til Rusland, fordi de ikke delte Ruslands politiske ideer.
Vi kan heller ikke se, hvorfor andre mindretals borgere i Ukraine ikke er i lige så meget fare som
ukrainerne - typisk vil de have ingen eller færre familiemedlemmer i - p.t. fredeligere områder i
Ukraine, som de kan bo hos.
Konklusion:
Alle der flygter fra Ukraine bør pga. krigen have ret til ophold og til at søge asyl i Danmark - ikke
kun hvide og ikke kun ukrainere. For os at se vil der herske en § 3-situation i det meste af landet
- eller der kan komme til det - i løbet af kort tid. Tilbagesendelse af enhver vil overtræde EMRK
§ 2 og 3.
Det haster at få skrevet hele den danske udlændingelovgivning om, så den bliver overskuelig, og
så den bliver ens for alle. Omskrivningen skal bringe logik, fornuft samt menneskeretlige og
humanitære principper tilbage til udlændingelovgivningen, så der ikke igen skal laves særlove,
fordi politikerne ikke vil være dem bekendt, når det pludselig er
deres ”venner”, der flygter fra
krig til Danmark.
For SOS Racisme, Danmark
Anne Nielsen