Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
L 145 Bilag 3
Offentligt
2543605_0001.png
ØKF Team Budget (2394)
Økonomiforvaltningen
Notat
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet
Høringssvar til lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der er fordrevet fra Ukraine
Udlændinge- og Integrationsministeriet har den 14. marts 2022 ud-
sendt et forslag om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er for-
drevet fra Ukraine i høring med svarfrist den 15. marts 2022.
Københavns Kommunes bemærkninger til lovforslaget fremgår neden-
for:
Overgang fra aktstykke 213 til særlov
- Det fremgår af aktstykke nr. 213 om kommuners adgang til at tilbyde
fordrevne fra Ukraine kost og log, at kommunernes udgifter (på op
til 500 kr. pr. plads pr. dag) bliver dækket i perioden frem til den for-
ventede ikrafttræden af særloven. Det er ifm. lovforslaget uklart,
hvorvidt denne kommunale kompensation til akut kost og logi vil
fortsætte i perioden fra særlovens ikrafttræden og frem til, at en per-
son meddeles ophold og visiteres til kommunen.
- Det virker uklart ud fra økonomiafsnittet (afsnit 4), hvorvidt der med
særloven kan forventes, at der afsættes (service)midler til at dække
udgifter til sagsbehandling ifm. håndteringen af ny-visiterede bor-
gere, der skal omfattes af selvforsørgelses- og hjemrejseprogram-
mer eller introduktionsprogrammer.
Boligplacering og parallelsamfund
- Personer med ukrainsk herkomst bør undtages fra opgørelserne
over udsatte boligområder, forebyggelsesområder og parallelsam-
fund. Ligeledes bør personer med ukrainsk herkomst undtages fra
de begrænsninger, der er lagt i lovgivningen i forhold til kommu-
nernes muligheder for at anvise dem til boliger i udsatte boligområ-
der, forebyggelsesområder og parallelsamfund.
- I København er det største potentiale for at finde egnede, perma-
nente boliger til ukrainere i de almene boliger og ikke mindst i ud-
satte boligområder, forebyggelsesområder og parallelsamfund. Det
må imidlertid formodes, at de ankomne ukrainere har ingen eller
meget lav indkomst ligesom deres uddannelser ikke vil være regi-
streret i Danmark. Et sekundært problem kan være, at ukrainere
også tæller som ikke-vestlige borgere (den del har dog alt andet
lige mindre betydning). Derfor vil en boligplacering af ukrainere i
almene boligområder kunne medføre, at et boligområde udpeges
som udsat område, eller at et allerede udpeget område ikke får
14-03-2022
Sagsnummer i F2
2022 - 4188
Dokumentnummer i F2
1085749
Sagsnummer eDoc
2022-0091081
Sagsbehandler
Emilie Ingeborg Worning
ØKF Team Budget (2394)
L 145 - 2021-22 - Bilag 3: Modtagne høringssvar til forslaget
ØKF Team Budget (2394)
2/4
-
mulighed for at komme af de statslige lister til trods for en ellers po-
sitiv udvikling.
Det bør være simpelt at implementere en løsning, hvor personer
med ukrainsk herkomst undtages fra opgørelserne. En eksisterende
parallel til en sådan løsning er den nuværende opgørelse af ind-
komstkriteriet, hvor personer under uddannelse undtages fra opgø-
relsen af dette kriterium.
Socialområdet
- Det konstateres, at der med lovforslaget sker en udvidelse af den
berettigede personkreds i relation til lov om social service § 2, hvori
det er fastsat, at
enhver,
der har lovligt ophold i landet har ret til
hjælp efter lov om social service. Københavns Kommunes Socialfor-
valtning lægger således til grund, at personer, der får opholdstilla-
delse i Danmark efter det fremsatte lovforslag, er omfattet af lov om
socialservice og vil få ret til ydelser efter loven.
- Kommunernes Landsforening og regeringen har den 11. marts
2022 indgået en aftale, som bl.a. har haft til formål at skaffe ro om
økonomien forbundet med at modtage ukrainere. I aftalen fremgår
det, at kommunerne kan hjemtage et månedligt grundtilskud på
2.950 kr. til hver udlænding omfattet af selvforsørgelses- og hjem-
rejse-programmet til dækning af
sociale merudgifter
og generelle
udgifter. Dette vil også gælde for fordrevne ukrainere. Socialforvalt-
ningen i Københavns Kommune ønsker i den forbindelse, at det bli-
ver tydeliggjort, hvilke konkrete sociale udgifter, det er tanken, der
skal dækkes ud fra dette beløb, og om kommunerne udover dette
grundtilskud vil blive kompenseret for sine udgifter til ydelser efter
serviceloven, sundhedsloven, Integrationsloven og lov om aktiv so-
cialpolitik.
Udgifter til udlændinge
- Københavns Kommunes Socialforvaltning noterer som ovenfor
nævnt, at der med forslag til lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der er fordrevet fra Ukraine, sker en udvidelse af den be-
rettigede personkreds i serviceloven § 181 om udgifter til udlæn-
dinge. Med lovforslagets § 41 udvides den omfattede personkreds i
serviceloven § 181, om udgifter til udlændinge, til også at omfatte
udlændinge der får opholdstilladelse efter lovforslaget.
- Det noteres, at den foreslåede ændring medfører, at staten efter §
181, stk. 3, nr. 1, i serviceloven vil afholde en kommunes udgifter til
udlændinge, der inden 24 måneder efter datoen for opholdstilla-
delsen efter lovforslaget, på grund af betydelig og varigt nedsat fy-
sisk eller psykisk funktionsevne anbringes i et døgnophold, dog kun
indtil den pågældende i en sammenhængende periode på to år har
klaret sig selv. Endelig vil den foreslåede ændring medføre, at staten
efter § 181, stk. 3, nr. 2, i serviceloven vil afholde en kommunes ud-
gifter til mindreårige, der har fået opholdstilladelse, dog kun indtil
den mindreårige er fyldt 18 år, eller barnets forældre får lovligt op-
hold i Danmark.
- Staten afholder herefter fuldt ud kommunens merudgifter til hjælp
efter § 11, stk. 3, §§ 41 og 42, § 52, stk. 3, nr. 1-6, 8 og 9, § 52 a, § 54,
L 145 - 2021-22 - Bilag 3: Modtagne høringssvar til forslaget
ØKF Team Budget (2394)
3/4
-
§ 76, stk. 2 og stk. 3, nr. 2, og §§ 96, 98 og 100 i serviceloven i de før-
ste tre år efter datoen for opholdstilladelsen efter lovforslaget.
Som nævnt ovenfor ønsker Socialforvaltningen det klargjort, hvor-
dan lov om social service § 2, korresponderer med forslagets § 41,
og om det betyder, at fordrevne ukrainere, der med vedtagelsen af
lovforslaget får lovligt ophold i Danmark, har ret til alle ydelser efter
lov om social service, men at Københavns Kommune udelukkende
opnår refusion for ydelser nævnt i forslagets § 41.
Sundheds- og omsorgsområdet
- Når ukrainerne ikke har ansøgt om opholdstilladelse, kan de op-
holde sig visumfrit i Danmark i 90 dage, hvor der kun er adgang til
akutte lægelige behandling i hospitalsregi. Når ukrainerne har an-
søgt, underlægges de udlændingeloven, hvilket betyder, at de kun
har adgang til nødvendige sundhedsmæssige ydelser, som Udlæn-
dingestyrelsen er ansvarlig for at levere. Det angives i de generelle
bemærkninger til lovforslaget, at det også omfatter sociale ydelser.
Det betyder, at Udlændingestyrelsen skal godkende afholdelse af
udgifterne, og dermed fastsætter Udlændingestyrelsen også, hvilke
tilbud ukrainerne har adgang til indtil opholdstilladelsen er givet.
Med lovforslaget er der således fastsat en nedre grænse for, hvilke
sundhedsmæssige og sociale tilbud ukrainerne har adgang til, indtil
opholdstilladelsen er givet. Mange af de tilbud som kommunerne
tilbyder, er forebyggende og sundhedsfremmende. De vil i stort til-
fælde ikke defineres som nødvendige ydelser.
- Det fremgår af lovforslagets generelle bemærkninger pkt. 2.9., at
nødvendige sundhedsmæssige (og sociale) ydelser omfatter fx
hospitalsbehandling, tandlægebehandling, psykologbehandling og
behandling ved speciallæge. Som lovforslaget læses, så omfatter
det hospitalsydelser og ikke kommunale ydelser, indtil opholdstilla-
delsen er givet.
- Lovforslaget giver således ikke klart hjemmel til, at kommunerne på-
tager sig opgaver i forbindelse med sundheds- og sociale ydelser,
jf. lovforslagets § 14, stk. 2, indtil opholdstilladelsen er givet.
- Det fremgår af aktstykket godkendt af Folketingets Finansudvalg,
der giver kommunerne adgang til at afholde udgifter til indkvarte-
ring og forplejning af ukrainerne, at det kun dækker frem til d. 17.
marts, hvor loven træder i kraft. Det vil sige, at kommunerne fra d.
17. marts 2022 ikke længere har hjemmel til at huse ukrainerne. Det
må derfor anbefales, at der er en forlængelse af perioden, hvor kom-
munerne kan stille indkvarteringsfaciliteter til rådighed, indtil ukrai-
nerne og netværket omkring dem, har fået orienteret sig i mulighe-
den for at ansøge om opholdstilladelse efter denne lov.
- Kommunen vil kunne fungere indkvarteringsoperatør efter lov-
forslagets § 16. Det fremgår ikke af lovforslaget, hvordan indkvarte-
ringsoperatøren godkendes. Indkvarteringsoperatøren har også an-
svar for at udarbejde kontrakt med hver af de indkvarterede, som
beskrevet i særlovens § 16, stk. 2, i forhold til den enkeltes færdighe-
der og kompetencer mv., hvilket skaber et behov for yderligere
sagsbehandling i kommunerne, hvis de er indkvarteringsoperatør.
L 145 - 2021-22 - Bilag 3: Modtagne høringssvar til forslaget
ØKF Team Budget (2394)
4/4
Børne- og ungdomsområdet
- Det bemærkes, at det er en omfattende opgave at udarbejde indivi-
duelle begrundelser for evt. dispensationer på folkeskoleområdet.
-
Der er behov for dispensation fra § 6 om, at undervisning i dansk
som andetsprog varetages af lærere eller andet undervisende per-
sonale.