Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
L 145 Bilag 3
Offentligt
2543603_0001.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Att.:
[email protected], [email protected], [email protected]
15-03-2022
EMN-2022-00488
Svar på ekstern høring vedr. udkast til lov om midlertidig opholdstilladelse
til personer, der er fordrevet fra Ukraine
(UIM Id: 1934961)
j.nr. 2022-3807
Generelle bemærkninger
Indledningsvist bemærker Danske Regioner, at den korte høringsfrist og lovgivnin-
gens kompleksitet betyder, at Danske Regioner endnu ikke har haft mulighed for at
vurdere alle de praktiske implikationer af lovforslaget.
Det er vigtigt for regionerne, at lovgivningsgrundlaget bliver klart og let at admini-
strere for at kunne tilbyde sundhedsydelser til personer, der er blevet fordrevet fra
Ukraine.
Derfor vil det blive en udfordring for sundhedsvæsenet at skulle administrere og do-
kumentere en ordning, som ikke giver samme rettigheder til alle ukrainere.
Specifikke bemærkninger
1.
Definition af ”Udlændingestyrelsens
forsørgelse”
som grundlag for
at modtage
sundhedsydelser
Danske Regioner fortolker lovforslaget således, at voksne får adgang til nødvendige
sundhedsydelser allerede ved ansøgning, hvis de er under Udlændingestyrelsens for-
sørgelse, hvilket forudsætter, at man er indkvarteret på et asylindkvarteringssted. Til-
svarende fremgår det, at børn og unge under 18 år vil få adgang til samme sundheds-
behandling som herboende børn allerede ved ansøgningen, hvis de er under Udlæn-
dingestyrelsens forsørgelse, hvilket forudsætter, at man er indkvarteret på et asylind-
kvarteringssted.
Det kan muligvis forventes, at en stor del af flygtningene også vil blive indkvarteret
andre steder end på et asylcenter, herunder privat.
Det følger af udlændingelovens regler, at Udlændingestyrelsens underholdspligt også
omfatter udlændinge, som har tilladelse til privat indkvartering. Danske Regioner
mangler dog klarhed over, hvilken ret til sundhedsydelser ukrainske flygtninge hhv.
over og under 18 år har, hvis deres private indkvartering enten ikke bliver godkendt
eller i perioden op til en eventuel godkendelse heraf. Danske Regioner ønsker således
større klarhed over, hvilken ret til sundhedsydelser ukrainske statsborgere har, hvis
[Dok ID]
DANSKE REGIONER
DAMPFÆRGEVEJ 22
2100 KØBENHAVN Ø
+45 35 29 81 00
[email protected]
REGIONER.DK
L 145 - 2021-22 - Bilag 3: Modtagne høringssvar til forslaget
de er indkvarteret andre steder end på asylindkvarteringssted da gruppen af ukrai-
nere, der ikke opholder sig på asylcenter, i nogle tilfælde ikke vil være omfattet af
Udlændingestyrelsens forsørgelse, og i forlængelse heraf ikke kan modtage sund-
hedsydelser vederlagsfrit.
2. Rettigheder på sundhedsydelser for personer med midlertidigt ophold
Det fremgår af § 3 i forslaget til særlov, at opholdet gives med henblik på midlertidigt
ophold. Det fortolkes således, at borgeren har rettigheder efter sundhedslovens reg-
ler om midlertidigt ophold efter sundhedslovens § 8 og § 80.
Der ses ikke i det fremsendte lovforslag at være ændringer til sundhedsloven, hvilket
tolkes således, at personer som får ophold efter den nye lov skal behandles efter de
eksisterende regler i sundhedsloven i forhold til at modtage sundhedsfaglig behand-
ling i Danmark.
Efter bestemmelserne om midlertidigt opholdsgrundlag følger, at disse personer har
ret til ydelserne efter § 80 i Sundhedsloven og frem til personen er tilmeldt folkeregi-
steret. Det er regionernes forståelse, at sundhedslovens § 80, stk. 2, ikke omfatter
planlagt behandling.
Det fremgår videre af sundhedslovens § 7, at personer, der har bopæl her i landet,
har ret til lovens ydelser, og videre i § 7 stk. 2, at ved bopæl forstås tilmelding til Fol-
keregisteret. Ved tilmelding i Folkeregisteret, skal borgeren opfylde betingelserne i
CPR-loven: CPR-loven (retsinformation.dk) og først herefter har borgeren ret til regi-
strering i folkeregister, cpr.nr. og at modtage et sygesikringskort. Det betyder, at
først når og hvis borgeren er bopælsregistreret, har borgeren ret til
planlagt behand-
ling.
Danske Regioner finder derfor, at det skal afklares, om ukrainske statsborgere skal
have ret til planlagt behandling forud for bopælsregistrering, og at der skal anvises en
klar hjemmel hertil.
Danske Regioner anbefaler/foreslår hertil, at samtlige ukrainske statsborgere, som
ankommer til Danmark, uanset om de ansøger om opholdstilladelse eller ej, hører ind
under Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt. Udlændingestyrelsen er nærmest til at
afklare, om disse udlændinge er berettiget til at modtage behandling vederlagsfrit el-
ler ej, grundet de specielle omstændigheder. Derudover vil Udlændingestyrelsen
være de eneste med direkte adgang til opdateret data vedrørende udlændingenes
aktuelle status på opholdstilladelse.
L 145 - 2021-22 - Bilag 3: Modtagne høringssvar til forslaget
Lovforslaget kan forstås således, at ukrainere
som opnår midlertidig opholdstilla-
delse samt bopælsregistrering
i praksis vil få tildelt et sundhedskort samt en fast
praktiserende læge på lige fod med borgere, som har fast ophold i landet.
Danske Regioner skal i den forbindelse bemærke, at det vil kunne lægge pres på ka-
paciteten i almen praksis, når mange personer med kort varsel skal have tildelt en
praktiserende læge. Det vil kunne medføre, at der steder i landet vil være geografisk
langt fra personernes bopæl til den tildelte praktiserende læge. Dette vil særligt være
tilfældet i områder, hvor de praktiserende læger i forvejen har lukket for tilgang af
nye patienter.
En del af løsningen herpå kan være, at praktiserende læger ekstraordinært åbner op
for tilgang af yderligere patienter til deres klinikker i tilfælde af, at der opstår en plud-
selig tilgang af borgere til lokalområdet. Dette vil dog i henhold til nuværende lovgiv-
ning samt overenskomsten for almen praksis være frivilligt for den enkelte klinik.
Danske Regioner konstaterer, at lovforslaget ikke forholder sig til eventuelle sund-
hedsydelser, der er givet inden lovforslaget træder i kraft.
Afslutningsvis tager Danske Regioner forbehold for de økonomiske konsekvenser af
lovforslaget. De økonomiske konsekvenser og de eventuelle kapacitetsudfordringer,
som måtte opstå i sundhedsvæsenet som følge af lovforslaget, vil i sagens natur
blandt andet afhænge af antallet af fordrevne fra Ukraine, deres sundhedstilstand, og
hvor lang tid de kommer til at opholde sig i Danmark.
Høringssvaret er afgivet med forbehold for politisk godkendelse af Danske Regioners
bestyrelse. Høringssvaret er forelagt Danske Regioners formandskab d.d.
Venlig hilsen
Thomas Jensen,
centerchef