Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 144 Bilag 2
Offentligt
2541185_0001.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Tina Høeg
DEP - AAR JK
Høring – erstatningstimer - fra BKF
25. februar 2022 11:40:49
Til
Børne- og Undervisningsministeriet
Att.: [email protected]
Børne- og Kulturchefforeningen (BKF) har den 15. februar 2022 modtaget høringsmateriale vedr. forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov
om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler (Mulighed for at undlade erstatning af visse aflyste
undervisningstimer som følge af personalefravær på grund af covid-19).
BKF takker for muligheden for at give høringssvar.
BKF støtter lovforslaget og har i øvrigt ingen bemærkninger hertil.
Venlig hilsen
Tina Høeg
Chefkonsulent
Børne- og Kulturchefforeningen
Sekretariatet | Sekretariatet | Øverødvej 2 | 2840 Holte
Tlf. 41 75 06 60
[email protected] | www.rudersdal.dk
Læs om dine rettigheder og behandling af dine personoplysninger:
Sådan behandler vi dine data
L 144 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotet, fra børne- og undervisningsministeren
2541185_0002.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Louise Biede
DEP - AAR JK
Høring – erstatningstimer - DIF
17. februar 2022 12:25:38
image001.png
image002.png
image003.png
image004.png
image006.png
Kære Undervisningsministerium,
Mange tak for muligheden for at afgive høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen,
lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler (Mulighed for at
undlade erstatning af visse aflyste undervisningstimer som følge af personalefravær på grund af
covid-19).
I Danmarks Idrætsforbund har vi ingen kommentarer til forslaget.
Venlig hilsen
LOUISE BIEDE
PUBLIC AFFAIRS KONSULENT
PUBLIC AFFAIRS
IDRÆTTENS HUS
BRØNDBY STADION 20
2605 BRØNDBY
DANMARK
M 20315168
[email protected]
WWW.DIF.DK
PRIVATLIVSPOLITIK
L 144 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotet, fra børne- og undervisningsministeren
2541185_0003.png
Til Børne- og undervisningsministeriet
Att. [email protected]
22. februar 2022
Høringssvar vedrørende udkast til lovforslag om erstatningstimer for
aflyst undervisning
S2022-002807
D2022-082583
Til rette vedkommende
Danmarks Lærerforening takker for muligheden for at afgive høringssvar vedr.
lovforslaget. Foreningen ønsker at udtrykke tilfredshed med lovforslaget om
erstatningstimer for aflyst undervisning.
Med venlig hilsen
Juliane Ø. V. Christiansen
Uddannelsespolitisk konsulent
Danmarks Lærerforening
L 144 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotet, fra børne- og undervisningsministeren
2541185_0004.png
København d. 24. februar 2022
Til
Børne- og Undervisningsministeriet
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Fremsendt som e-mail til
[email protected]
med følgende
angivelse i emnefeltet ”Høring –
erstatningstimer.
Danmarks Private Skoler”.
Høring vedr. mulighed for at undlade erstatning af visse aflyste undervisningstimer som følge af persona-
lefravær på grund af covid-19
I høringsbrev af 15. februar 2022 anmoder Børne- og Undervisningsministeriet om eventuelle bemærknin-
ger vedrørende ovenstående. Foreningen Danmarks Private Skoler
grundskoler og gymnasier takker for
muligheden til at give vores synspunkter til kende.
Foreningen anerkender hensigten og bevæggrunden for forslaget til lovændringerne, nemlig udfordringer
med højt fravær blandt personalet i grundskolen på grund af covid-19. Foreningen ser positivt på, at man
med forslaget har villet vise de frie grundskoler det samme hensyn som øvrige skoleformer. Foreningen kan
dog ikke støtte op om det konkrete forslag til ændring af Lov om friskoler og private grundskoler eller argu-
mentationen herfor i udkastets lovbemærkninger.
Foreningen ønsker, at det konkrete forslag til ændring af Lov om friskoler og private grundskoler udgår, idet
lovgivningen for frie grundskoler ikke indeholder nærmere regler om undervisningens minimale omfang ud
over kravet om de normale 200 skoledage (§ 4).
Hvis man med lovgivning vil anerkende, at udfordringerne relateret til covid-19 har haft samme betydning
for frie grundskoler som for andre skoleformer, så bør dette gøres
uden at gøre ”opgørelse af undervis-
ningstid” til et konkret tema i de frie grundskolers hovedlovgivning
af
respekt for ”stå
mål med-kravet”.
Her følger foreningens uddybende argumentation:
Forslag og argumentation udvander lovgivningen
Helt grundlæggende gives der med lovforslaget og argumentationen i lovbemærkningerne en fortolkning af
stå mål med-kravet, der de facto er udtryk for en begrænsning af frie grundskolers pædagogiske frihed, iht.
Grundlovens § 76, 2. pkt. og Lov om friskoler og private grundskoler §1, stk. 1. og §1, stk. 1.a.
Foreningen anholder og ser meget alvorligt på, at man med lovbemærkningerne gør en indikator for opfyl-
delsen af stå mål med-kravet, nemlig timetallet, til en forpligtende forudsætning for opfyldelsen af stå mål
med-kravet.
Lovbemærkningerne gengiver for så vidt en bred forståelse af skolefrihedens rækkevidde. Det er sammen-
hængen med et lovforslag,
der omhandler ”erstatningstimer” og ”undervisningstid”, der gør selve argu-
mentationen uacceptabel. Argumentationen gør nemlig stå mål med-kravet til et krav til undervisningen på
en fri grundskole, der rækker videre end til sammenhængen med selve målene for folkeskolens undervis-
ning. Dette gør reelt bestemmelsen i grundlovens §76, 2. pkt. formålsløs og udvander Lov om friskoler og
private grundskoler §1, stk. 1. og §1, stk. 1.a.
Timetal er en indikator, ikke en forpligtende forudsætning
I lovbemærkninger i nærværende udkast står der (2.1.2. Andet afsnit, side 8):
”Der er ikke et direkte krav til fagenes timetal på en fri grundskole, men timetallet skal sand-
synliggøre, at "stå mål med-kravet" kan opfyldes. Det vil således ikke være sandsynligt, at en
fri grundskoles undervisning står mål med undervisningen i folkeskolen, hvis timetallet i et
L 144 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotet, fra børne- og undervisningsministeren
2541185_0005.png
eller flere fag ligger væsentligt under minimumstimetallene eller de vejledende timetal i fol-
keskolen.”
Den i citatet beskrevne forståelse af betydningen af fagenes timetal på en fri grundskole i relation til stå
mål med-kravet er kendt. Det væsentlige i forståelsen af timetal i relation til stå mål med-kravet og oven-
stående citat er
brugen af begreberne ”sandsynliggøre” og ”sandsynligt”. Disse anviser, at timetallet
kan
være en indikation på, at den frie grundskole
vil have svært ved
at opfylde stå mål med-kravet, men der-
imod ikke, at et lavt timetal
i sig selv
kan betyde, at den frie grundskole ikke ”står mål med”.
Et lavt timetal er en indikator, der kan være argument for en nærmere undersøgelse af, om skolen lever op
til
de forpligtende forudsætninger
for opfyldelse af stå mål med-kravet
1
. Disse kan f.eks. være manglende
opfyldelse af kravene til den frie grundskoles beskrivelser af undervisningsmål og planer eller manglende
sammenhæng mellem skolens undervisningspraksis og skolens undervisningsmål og undervisningsplaner.
Respekt for betydningen af og brugen af timetal ift. frie grundskoler
Der er ikke timetalskrav for frie grundskoler. Frie grundskoler er forpligtet til at indberette data til statistik
om undervisningstimer, men der er i kravene til denne indberetning taget forbehold for og hensyn til, at
det ikke nødvendigvis er muligt at give et overblik over konkret timetalsforbrug på en fri grundskole qua
den frihed der er til at organisere undervisningen på anderledes måder end i folkeskolen. Der er bl.a. ikke
noget krav om, at folkeskolens fag eller emner direkte kan identificeres på den frie grundskoles skema med
navns nævnelse. De enkelte fagområder (kompetenceområder) kan indgå i tværfaglige undervisningsforløb,
projektorienteret undervisning mv.
Der har hidtil været udvist respekt for, at der ikke er timetalskrav for en fri grundskole. Bl.a. da man vedtog
den større ændring af Folkeskoleloven i 2013, hvor der i forarbejderne, i relation til de frie grundskoler, blev
udtalt, at lovændringen ikke medførte, at der ville blive stillet krav om anvendelse af bestemte pædagogi-
ske metoder, herunder om at give understøttende undervisning, eller om, at undervisningen i henseende til
fagopdeling, ugentligt timetal osv. organiseres på samme måde som i folkeskolen
2
.
Stå mål med-kravet relaterer sig til folkeskolens undervisningsmål. Vejen ad hvilken beslutter den frie grundskole
I lovbemærkningerne i nærværende udkast står der (2.1.2. Fjerde afsnit, side 8):
”Stå mål med-kravet
er ikke et fast begreb, da det er afhængigt af den undervisning, der al-
mindeligvis kræves i folkeskolen, som ændrer sig over tid.”
Det er grundlæggende forkert, hvis man udvider det undervisningsbegreb, der relaterer sig til stå mål med-
kravet ved at angive, at det er afhængigt af den ”undervisning” (i bred forstand), der gives i folkeskolen. Det
korrekte vil være at skrive, at
”Stå mål med-kravet
er et krav, der kan ændre sig over tid, da det er af-
hængigt af de øjeblikkelige
gældende mål
(for undervisningen) i folkeskolen”.
Med baggrund i Lov om friskoler og private grundskoler §1 (§1, §1a
– c) må ”Stå mål med-kravet” i sin es-
sens, forstås således, at en fri grundskoles undervisning står mål med den, der almindeligvis kræves i folke-
skolen, når den frie grundskoles undervisning leder hen til slutmål, der er sammenlignelige med de til en-
hver tid gældende slutmål for folkeskolens undervisning i de obligatoriske fag og emner.
Elever, der modtager fri og privat undervisning skal have mulighed for at nå slutmål, der er sammenligne-
lige med dem, som elever skal have mulighed for i folkeskolen. Vejen ad hvilken (hvorved disse mål opnås)
er op til den enkelte frie grundskole.
1
En fri grundskoles manglende opfyldelse af stå mål med-kravet kan ikke slås fast på baggrund af indirekte indikationer/tegn, her forstået som de
indikationer og tegn, der kan være på, at en skole
vil kunne have svært ved
at opfylde stå mål med-kravet. Det kan f.eks. vedrøre timetal i et fag. En
fri grundskoles manglende opfyldelse af stå mål med-kravet kan kun
slås fast på baggrund af identifikation af manglende opfyldelse af ”forpligtende
forudsætninger”.
2
Lov nr. 1640 af 26. december 2013, som fremsat, side 25.
L 144 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotet, fra børne- og undervisningsministeren
2541185_0006.png
Opsummering
Foreningen anerkender hensigten og bevæggrunden for forslaget til lovændringerne. Foreningen kan ikke
støtte op om det konkrete forslag til ændring af Lov om friskoler og private grundskoler eller argumentatio-
nen herfor i udkastets lovbemærkninger. Foreningen ønsker, at det konkrete forslag til ændring af Lov om
friskoler og private grundskoler udgår. Alternativt foreslår foreningen ændringer i både lovbemærkninger
og selve lovforslaget. Foreningen foreslår, at lovbemærkningerne ændres, så de afspejler respekt for forstå-
elsen af ”stå mål med-kravet”, herunder
via en præcisering af, at der ikke er et timetalskrav for frie grund-
skoler samt en præcisering af, at timetal ikke er en forpligtende forudsætning for opfyldelse af stå mål
med-kravet, men en indikator. Foreningen foreslår, at det konkrete lovforslag forfattes sådan, at der ikke
eksplicit og konkret nævnes ”opgørelse af undervisningstid” i
den frie grundskolers hovedlovgivning. Det er
er foreningens stærke bekymring, at den nuværende formulering af lovforslaget øjeblikkeligt og på sigt kan
give indtryk af, at der er timetalskrav eller krav om et minimalt omfang af undervisning på frie grundskoler -
ud over kravet om de normale 200 skoledage (§4).
Vi står til rådighed for uddybning af høringssvaret.
Karsten Suhr, formand
L 144 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotet, fra børne- og undervisningsministeren
2541185_0007.png
16. februar 2022
RONA
Børne- og Undervisningsministeriet
Sendt på mail til:
[email protected]
Høringssvar fra DI vedrørende forslag til lov om ændring af lov om folke-
skolen m.v. (Mulighed for at undlade erstatning af visse aflyste undervis-
ningstimer som følge af personalefravær på grund af covid-19)
DI takker for muligheden for at komme med bemærkninger til ændring af lov om folke-
skolen (Mulighed for at undlade erstatning af visse aflyste undervisningstimer som følge
af personalefravær på grund af covid-19).
DI mener grundlæggende, at det er meget vigtigt, at eleverne i folkeskolen får de under-
visningstimer, der er planlagt, da det er af afgørende betydning for elevernes faglige ud-
vikling.
Set i lyset af covid-19 og dens markante betydning for det høje fravær blandt lærere i fol-
keskolen i denne tid støtter DI lovforslaget. Herunder støtter DI, at lovforslaget alene ved-
rører en kort periode (5. januar
28. februar), hvor personalefraværet i folkeskolen er
meget højt på grund af covid-19.
DI har ikke yderligere kommentarer til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Ron Amir
Chefkonsulent
*SAG*
*SAGDI-2018-16951*
L 144 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotet, fra børne- og undervisningsministeren
2541185_0008.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Den 25. februar 2022
Vedrørende sagsnr.: 22/02883
Høringssvar vedr. høring over forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og
private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler (Mulighed for at undlade erstatning
af visse aflyste undervisningstimer som følge af personalefravær på grund af covid-19)
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG) takker for muligheden for at kunne afgive høringssvar i
forbindelse med ovenstående høring.
Indledningsvis vil DEG bemærke, at det er forholdsvis sjældent, at organisationen afgiver høringssvar i
forbindelse med høringer, der hovedsageligt omhandler grundskoleområdet, medmindre disse omhandler
særskilte interesser af væsentlig betydning i forhold til organisationens medlemsskoler.
I dette tilfælde vil DEG dog udtrykke sin bekymring for, at man med lovforslaget får lagt problemet med
manglende indlærte kompetencer i grundskolen, grundet fravær i forbindelse med Corona/COVID-19
epidemien, over på ungdomsuddannelserne, da det med lovforslaget gøres muligt for skoler at undlade at
give erstatningstimer for aflyst undervisning i grundskolen.
Derfor opfordrer DEG til, at det sikres, at grundskolen forpligtes til at koncentrere sig om elevernes
undervisning i visse vigtige fag, herunder dansk, engelsk og matematik, således at eleverne mestrer disse
kompetencer forud for start på en ungdomsuddannelse. Dette for at sikre eleverne de bedste mulige
forudsætninger for at kunne følge med i den videre undervisning.
I modsatte fald må det antages, at der vil være et fagligt og eventuelt socialt efterslæb, som
ungdomsuddannelserne på en eller anden måde skal indhente for at sikre, at eleverne kan følge med i
undervisning og således gennemføre deres uddannelse. DEG vil derfor opfordre Børne- og
Undervisningsministeriet til at understøtte ungdomsuddannelsesinstitutionerne, så disse kan bringe de
elever, der som følge af manglende undervisningen ikke møder det gældende krav, op på det påkrævede
faglige niveau, og herved bl.a. mindske risikoen for frafald.
Foruden ovenstående har DEG ingen yderligere bemærkninger.
På vegne af Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Mie Hovmark
Rådgivningskonsulent
L 144 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotet, fra børne- og undervisningsministeren
2541185_0009.png
Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om erstatningstimer for aflyst undervisning
Danske Skoleelever takker for muligheden for at afgive høringssvar om det forelæggende udkast.
Danske Skoleelever støtter generelt op lovforslaget. Det er centralt for grundskoleeleverne at opleve en
skolegang, der er præget af en tilbagevenden til det normale, og her er det vores opfattelse at afvikling af
erstatningstimer i f.eks. ferier, weekender eller sent på eftermiddag direkte vil modarbejde denne normale
hverdag. For Danske Skoleelever er det imperative at sikre grundskoleelevernes trivsel i kølvandet på
COVID-19 pandemien, og her efterlyser eleverne gerne flere konkrete indsatser. Disse kunne evt. afvikles
med ressourcer skoler, kommuner og stat har sparet ved ikke at gennemføre en lang række planlagte
timer.
Danske Skoleelever har ingen yderligere bemærkninger til lovforslaget vdr. erstatningstimer for aflyst
undervisning.
Med venlig hilsen
Mille Mikkelsen,
Formand, Danske Skoleelever
L 144 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotet, fra børne- og undervisningsministeren
2541185_0010.png
[email protected]
Efterskolerne
Farvergade 27H, 2.
sal
1463 København K
+45 33 12 86 80
www.efterskolerne
.dk
Dato 25.02.2022
Høringssvar vedrørende erstatningstimer
Efterskoleforeningen takker for muligheden for at afgive hørings-
svar.
Lovforslaget giver skolerne mulighed for at fravige kravet om er-
statningstimer for aflyst undervisning på grund af udfordringer
med højt fravær blandt personalet.
Lovforslaget synes ikke at være tilpasset efterskolernes tilskudsbe-
tingelser, hvorefter en efterskole skal undervise mindst 21 klokketi-
mer i hver kursusuge, og derfor ikke efter de gældende regler har
haft mulighed for at indhente undervisningen via erstatningstimer
efterfølgende i skoleåret, jf. bekendtgørelse om tilskud m.v. til ef-
terskoler og frie fagskoler § 13, stk. 1.
Da efterskoler ikke har muligheden for at hente timer senere, har
vores skoler også gjort alt for at opfylde betingelserne, og vi forven-
ter derfor ikke, at den foreslåede ændring vil være relevant for ret
mange efterskoler.
Men vi har naturligvis ikke indvendinger mod forslaget om, at un-
dervisning, der i januar og februar 2022 er aflyst som følge af per-
sonalefravær på grund af covid-19, indgår i opgørelsen af undervis-
ningstiden for skoleåret 2021/22, idet vi forstår – og forudsætter –
at den aflyste undervisning i disse måneder også kan indgå i opfyl-
delsen af de 21 timer, som efterskolerne ugentligt skal undervise,
jf. bekendtgørelse om tilskud m.v. til efterskoler og frie fagskoler §
13, stk. 1. Det kan være en hjælp for de eventuelt få skoler, hvor det
slet ikke har været muligt at undervise 21 timer pga. sygefravær
blandt personalet.
1/2
L 144 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotet, fra børne- og undervisningsministeren
2541185_0011.png
Med venlig hilsen
Mette Hjort-Madsen
Vicedirektør
2/2
L 144 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotet, fra børne- og undervisningsministeren
2541185_0012.png
Rikke Nørregaard
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
1 - ERST Høring <[email protected]>
24. februar 2022 08:20
DEP - AAR JK
Erhvervsstyrelsens høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om
folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og
frie fagskoler (Høring – erstatningstimer)(ERST Sagsnr: 2022 - 3526)
Kære modtager i Børne- og Undervisningsministeriet
Erhvervsstyrelsen har modtaget høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om
friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler (Mulighed for at undlade
erstatning af visse aflyste undervisningstimer som følge af personalefravær på grund af covid-19)
Fasttracksvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private
grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler (Mulighed for at undlade erstatning af visse
aflyste undervisningstimer som følge af personalefravær på grund af covid-19)
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har modtaget lovforslaget i høring.
OBR vurderer, at forslaget ikke er erhvervsrettet og derfor ikke skal forelægges OBR, jf. Vejledning om
erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger.
OBR har på den baggrund ingen bemærkninger til lovforslaget.
Såfremt Børne- og Undervisningsministeriet ikke er enig i denne vurdering, bedes I vende tilbage med
henblik på, at OBR dels vurderer de administrative konsekvenser af forslaget og dels afgiver bemærkninger
til jeres vurdering af efterlevelsen af principperne for agil erhvervsrettet regulering.
Kontaktperson vedrørende ovenstående bemærkninger:
Niels Martin Folmersen
Student
Tlf. direkte: 35 29 18 21
E-post:
[email protected]
Med venlig hilsen
Annette Pia Andersen
1
L 144 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotet, fra børne- og undervisningsministeren
2541185_0013.png
ERHVERVSSTYRELSEN
Bedre Regulering
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 35291000
Direkte: +45 35291653
E-mail: [email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Læs mere om formål og lovgrundlag
for databehandlingen på erhvervsstyrelsen.dk.
Hvis du sender følsomme oplysninger, opfordrer vi til, at du bruger din digitale postkasse på Virk.
2
L 144 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotet, fra børne- og undervisningsministeren
2541185_0014.png
23/2 2022
Høring over forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler
m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler (Mulighed for at undlade erstatning af visse aflyste
undervisningstimer som følge af personalefravær på grund af covid-19)
Vi er i enige i forslaget om, at planlagte undervisningstimer, der i perioden fra den 5. januar 2022
(den 8. januar 2022 for efterskoler og frie fagskoler) til og med den 28. februar 2022 må aflyses
som følge af personalefravær grundet covid-19, indgår ved opgørelsen af de timetal, der følger af
de almindelige regler. På en måde vil skolerne blive stillet, som om de havde gennemført den
planlagte undervisning fra årets start.
Men det efterlader et spørgsmål:
Hvordan stilles de elever, der skal til afgangsprøver ift pensum?
Med venlig hilsen
Henrik Kaustrup
FADD
20852560
[email protected]
L 144 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotet, fra børne- og undervisningsministeren
2541185_0015.png
Børne- og Undervisnings-
ministeriet (BUVM)
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Høring over udkast til lovforslag om erstatningstimer for aflyst
undervisning.
Klagenævnet for Specialundervisning har ingen bemærkninger.
Venlig hilsen
Klagenævnet for Specialundervisning
24. februar 2022
J.nr. 22-7987
Cpr.nr.
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 144 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotet, fra børne- og undervisningsministeren
2541185_0016.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Tina Høeg
DEP - AAR JK
Høring – erstatningstimer - fra BKF
25. februar 2022 11:40:49
Til
Børne- og Undervisningsministeriet
Att.: [email protected]
Børne- og Kulturchefforeningen (BKF) har den 15. februar 2022 modtaget høringsmateriale vedr. forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov
om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler (Mulighed for at undlade erstatning af visse aflyste
undervisningstimer som følge af personalefravær på grund af covid-19).
BKF takker for muligheden for at give høringssvar.
BKF støtter lovforslaget og har i øvrigt ingen bemærkninger hertil.
Venlig hilsen
Tina Høeg
Chefkonsulent
Børne- og Kulturchefforeningen
Sekretariatet | Sekretariatet | Øverødvej 2 | 2840 Holte
Tlf. 41 75 06 60
[email protected] | www.rudersdal.dk
Læs om dine rettigheder og behandling af dine personoplysninger:
Sådan behandler vi dine data
L 144 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotet, fra børne- og undervisningsministeren
2541185_0017.png
København d. 24. februar 2022
Til
Børne- og Undervisningsministeriet
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Fremsendt som e-mail til
[email protected]
med følgende
angivelse i emnefeltet ”Høring –
erstatningstimer.
Danmarks Private Skoler”.
Høring vedr. mulighed for at undlade erstatning af visse aflyste undervisningstimer som følge af persona-
lefravær på grund af covid-19
I høringsbrev af 15. februar 2022 anmoder Børne- og Undervisningsministeriet om eventuelle bemærknin-
ger vedrørende ovenstående. Foreningen Danmarks Private Skoler
grundskoler og gymnasier takker for
muligheden til at give vores synspunkter til kende.
Foreningen anerkender hensigten og bevæggrunden for forslaget til lovændringerne, nemlig udfordringer
med højt fravær blandt personalet i grundskolen på grund af covid-19. Foreningen ser positivt på, at man
med forslaget har villet vise de frie grundskoler det samme hensyn som øvrige skoleformer. Foreningen kan
dog ikke støtte op om det konkrete forslag til ændring af Lov om friskoler og private grundskoler eller argu-
mentationen herfor i udkastets lovbemærkninger.
Foreningen ønsker, at det konkrete forslag til ændring af Lov om friskoler og private grundskoler udgår, idet
lovgivningen for frie grundskoler ikke indeholder nærmere regler om undervisningens minimale omfang ud
over kravet om de normale 200 skoledage (§ 4).
Hvis man med lovgivning vil anerkende, at udfordringerne relateret til covid-19 har haft samme betydning
for frie grundskoler som for andre skoleformer, så bør dette gøres
uden at gøre ”opgørelse af undervis-
ningstid” til et konkret tema i de frie grundskolers hovedlovgivning
af
respekt for ”stå
mål med-kravet”.
Her følger foreningens uddybende argumentation:
Forslag og argumentation udvander lovgivningen
Helt grundlæggende gives der med lovforslaget og argumentationen i lovbemærkningerne en fortolkning af
stå mål med-kravet, der de facto er udtryk for en begrænsning af frie grundskolers pædagogiske frihed, iht.
Grundlovens § 76, 2. pkt. og Lov om friskoler og private grundskoler §1, stk. 1. og §1, stk. 1.a.
Foreningen anholder og ser meget alvorligt på, at man med lovbemærkningerne gør en indikator for opfyl-
delsen af stå mål med-kravet, nemlig timetallet, til en forpligtende forudsætning for opfyldelsen af stå mål
med-kravet.
Lovbemærkningerne gengiver for så vidt en bred forståelse af skolefrihedens rækkevidde. Det er sammen-
hængen med et lovforslag,
der omhandler ”erstatningstimer” og ”undervisningstid”, der gør selve argu-
mentationen uacceptabel. Argumentationen gør nemlig stå mål med-kravet til et krav til undervisningen på
en fri grundskole, der rækker videre end til sammenhængen med selve målene for folkeskolens undervis-
ning. Dette gør reelt bestemmelsen i grundlovens §76, 2. pkt. formålsløs og udvander Lov om friskoler og
private grundskoler §1, stk. 1. og §1, stk. 1.a.
Timetal er en indikator, ikke en forpligtende forudsætning
I lovbemærkninger i nærværende udkast står der (2.1.2. Andet afsnit, side 8):
”Der er ikke et direkte krav til fagenes timetal på en fri grundskole, men timetallet skal sand-
synliggøre, at "stå mål med-kravet" kan opfyldes. Det vil således ikke være sandsynligt, at en
fri grundskoles undervisning står mål med undervisningen i folkeskolen, hvis timetallet i et
L 144 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotet, fra børne- og undervisningsministeren
2541185_0018.png
eller flere fag ligger væsentligt under minimumstimetallene eller de vejledende timetal i fol-
keskolen.”
Den i citatet beskrevne forståelse af betydningen af fagenes timetal på en fri grundskole i relation til stå
mål med-kravet er kendt. Det væsentlige i forståelsen af timetal i relation til stå mål med-kravet og oven-
stående citat er
brugen af begreberne ”sandsynliggøre” og ”sandsynligt”. Disse anviser, at timetallet
kan
være en indikation på, at den frie grundskole
vil have svært ved
at opfylde stå mål med-kravet, men der-
imod ikke, at et lavt timetal
i sig selv
kan betyde, at den frie grundskole ikke ”står mål med”.
Et lavt timetal er en indikator, der kan være argument for en nærmere undersøgelse af, om skolen lever op
til
de forpligtende forudsætninger
for opfyldelse af stå mål med-kravet
1
. Disse kan f.eks. være manglende
opfyldelse af kravene til den frie grundskoles beskrivelser af undervisningsmål og planer eller manglende
sammenhæng mellem skolens undervisningspraksis og skolens undervisningsmål og undervisningsplaner.
Respekt for betydningen af og brugen af timetal ift. frie grundskoler
Der er ikke timetalskrav for frie grundskoler. Frie grundskoler er forpligtet til at indberette data til statistik
om undervisningstimer, men der er i kravene til denne indberetning taget forbehold for og hensyn til, at
det ikke nødvendigvis er muligt at give et overblik over konkret timetalsforbrug på en fri grundskole qua
den frihed der er til at organisere undervisningen på anderledes måder end i folkeskolen. Der er bl.a. ikke
noget krav om, at folkeskolens fag eller emner direkte kan identificeres på den frie grundskoles skema med
navns nævnelse. De enkelte fagområder (kompetenceområder) kan indgå i tværfaglige undervisningsforløb,
projektorienteret undervisning mv.
Der har hidtil været udvist respekt for, at der ikke er timetalskrav for en fri grundskole. Bl.a. da man vedtog
den større ændring af Folkeskoleloven i 2013, hvor der i forarbejderne, i relation til de frie grundskoler, blev
udtalt, at lovændringen ikke medførte, at der ville blive stillet krav om anvendelse af bestemte pædagogi-
ske metoder, herunder om at give understøttende undervisning, eller om, at undervisningen i henseende til
fagopdeling, ugentligt timetal osv. organiseres på samme måde som i folkeskolen
2
.
Stå mål med-kravet relaterer sig til folkeskolens undervisningsmål. Vejen ad hvilken beslutter den frie grundskole
I lovbemærkningerne i nærværende udkast står der (2.1.2. Fjerde afsnit, side 8):
”Stå mål med-kravet
er ikke et fast begreb, da det er afhængigt af den undervisning, der al-
mindeligvis kræves i folkeskolen, som ændrer sig over tid.”
Det er grundlæggende forkert, hvis man udvider det undervisningsbegreb, der relaterer sig til stå mål med-
kravet ved at angive, at det er afhængigt af den ”undervisning” (i bred forstand), der gives i folkeskolen. Det
korrekte vil være at skrive, at
”Stå mål med-kravet
er et krav, der kan ændre sig over tid, da det er af-
hængigt af de øjeblikkelige
gældende mål
(for undervisningen) i folkeskolen”.
Med baggrund i Lov om friskoler og private grundskoler §1 (§1, §1a
– c) må ”Stå mål med-kravet” i sin es-
sens, forstås således, at en fri grundskoles undervisning står mål med den, der almindeligvis kræves i folke-
skolen, når den frie grundskoles undervisning leder hen til slutmål, der er sammenlignelige med de til en-
hver tid gældende slutmål for folkeskolens undervisning i de obligatoriske fag og emner.
Elever, der modtager fri og privat undervisning skal have mulighed for at nå slutmål, der er sammenligne-
lige med dem, som elever skal have mulighed for i folkeskolen. Vejen ad hvilken (hvorved disse mål opnås)
er op til den enkelte frie grundskole.
1
En fri grundskoles manglende opfyldelse af stå mål med-kravet kan ikke slås fast på baggrund af indirekte indikationer/tegn, her forstået som de
indikationer og tegn, der kan være på, at en skole
vil kunne have svært ved
at opfylde stå mål med-kravet. Det kan f.eks. vedrøre timetal i et fag. En
fri grundskoles manglende opfyldelse af stå mål med-kravet kan kun
slås fast på baggrund af identifikation af manglende opfyldelse af ”forpligtende
forudsætninger”.
2
Lov nr. 1640 af 26. december 2013, som fremsat, side 25.
L 144 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotet, fra børne- og undervisningsministeren
2541185_0019.png
Opsummering
Foreningen anerkender hensigten og bevæggrunden for forslaget til lovændringerne. Foreningen kan ikke
støtte op om det konkrete forslag til ændring af Lov om friskoler og private grundskoler eller argumentatio-
nen herfor i udkastets lovbemærkninger. Foreningen ønsker, at det konkrete forslag til ændring af Lov om
friskoler og private grundskoler udgår. Alternativt foreslår foreningen ændringer i både lovbemærkninger
og selve lovforslaget. Foreningen foreslår, at lovbemærkningerne ændres, så de afspejler respekt for forstå-
elsen af ”stå mål med-kravet”, herunder
via en præcisering af, at der ikke er et timetalskrav for frie grund-
skoler samt en præcisering af, at timetal ikke er en forpligtende forudsætning for opfyldelse af stå mål
med-kravet, men en indikator. Foreningen foreslår, at det konkrete lovforslag forfattes sådan, at der ikke
eksplicit og konkret nævnes ”opgørelse af undervisningstid” i
den frie grundskolers hovedlovgivning. Det er
er foreningens stærke bekymring, at den nuværende formulering af lovforslaget øjeblikkeligt og på sigt kan
give indtryk af, at der er timetalskrav eller krav om et minimalt omfang af undervisning på frie grundskoler -
ud over kravet om de normale 200 skoledage (§4).
Vi står til rådighed for uddybning af høringssvaret.
Karsten Suhr, formand
L 144 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotet, fra børne- og undervisningsministeren
2541185_0020.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Den 25. februar 2022
Vedrørende sagsnr.: 22/02883
Høringssvar vedr. høring over forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og
private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler (Mulighed for at undlade erstatning
af visse aflyste undervisningstimer som følge af personalefravær på grund af covid-19)
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG) takker for muligheden for at kunne afgive høringssvar i
forbindelse med ovenstående høring.
Indledningsvis vil DEG bemærke, at det er forholdsvis sjældent, at organisationen afgiver høringssvar i
forbindelse med høringer, der hovedsageligt omhandler grundskoleområdet, medmindre disse omhandler
særskilte interesser af væsentlig betydning i forhold til organisationens medlemsskoler.
I dette tilfælde vil DEG dog udtrykke sin bekymring for, at man med lovforslaget får lagt problemet med
manglende indlærte kompetencer i grundskolen, grundet fravær i forbindelse med Corona/COVID-19
epidemien, over på ungdomsuddannelserne, da det med lovforslaget gøres muligt for skoler at undlade at
give erstatningstimer for aflyst undervisning i grundskolen.
Derfor opfordrer DEG til, at det sikres, at grundskolen forpligtes til at koncentrere sig om elevernes
undervisning i visse vigtige fag, herunder dansk, engelsk og matematik, således at eleverne mestrer disse
kompetencer forud for start på en ungdomsuddannelse. Dette for at sikre eleverne de bedste mulige
forudsætninger for at kunne følge med i den videre undervisning.
I modsatte fald må det antages, at der vil være et fagligt og eventuelt socialt efterslæb, som
ungdomsuddannelserne på en eller anden måde skal indhente for at sikre, at eleverne kan følge med i
undervisning og således gennemføre deres uddannelse. DEG vil derfor opfordre Børne- og
Undervisningsministeriet til at understøtte ungdomsuddannelsesinstitutionerne, så disse kan bringe de
elever, der som følge af manglende undervisningen ikke møder det gældende krav, op på det påkrævede
faglige niveau, og herved bl.a. mindske risikoen for frafald.
Foruden ovenstående har DEG ingen yderligere bemærkninger.
På vegne af Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Mie Hovmark
Rådgivningskonsulent
L 144 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotet, fra børne- og undervisningsministeren
2541185_0021.png
Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om erstatningstimer for aflyst undervisning
Danske Skoleelever takker for muligheden for at afgive høringssvar om det forelæggende udkast.
Danske Skoleelever støtter generelt op lovforslaget. Det er centralt for grundskoleeleverne at opleve en
skolegang, der er præget af en tilbagevenden til det normale, og her er det vores opfattelse at afvikling af
erstatningstimer i f.eks. ferier, weekender eller sent på eftermiddag direkte vil modarbejde denne normale
hverdag. For Danske Skoleelever er det imperative at sikre grundskoleelevernes trivsel i kølvandet på
COVID-19 pandemien, og her efterlyser eleverne gerne flere konkrete indsatser. Disse kunne evt. afvikles
med ressourcer skoler, kommuner og stat har sparet ved ikke at gennemføre en lang række planlagte
timer.
Danske Skoleelever har ingen yderligere bemærkninger til lovforslaget vdr. erstatningstimer for aflyst
undervisning.
Med venlig hilsen
Mille Mikkelsen,
Formand, Danske Skoleelever
L 144 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotet, fra børne- og undervisningsministeren
2541185_0022.png
16. februar 2022
RONA
Børne- og Undervisningsministeriet
Sendt på mail til:
[email protected]
Høringssvar fra DI vedrørende forslag til lov om ændring af lov om folke-
skolen m.v. (Mulighed for at undlade erstatning af visse aflyste undervis-
ningstimer som følge af personalefravær på grund af covid-19)
DI takker for muligheden for at komme med bemærkninger til ændring af lov om folke-
skolen (Mulighed for at undlade erstatning af visse aflyste undervisningstimer som følge
af personalefravær på grund af covid-19).
DI mener grundlæggende, at det er meget vigtigt, at eleverne i folkeskolen får de under-
visningstimer, der er planlagt, da det er af afgørende betydning for elevernes faglige ud-
vikling.
Set i lyset af covid-19 og dens markante betydning for det høje fravær blandt lærere i fol-
keskolen i denne tid støtter DI lovforslaget. Herunder støtter DI, at lovforslaget alene ved-
rører en kort periode (5. januar
28. februar), hvor personalefraværet i folkeskolen er
meget højt på grund af covid-19.
DI har ikke yderligere kommentarer til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Ron Amir
Chefkonsulent
*SAG*
*SAGDI-2018-16951*
L 144 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotet, fra børne- og undervisningsministeren
2541185_0023.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Louise Biede
DEP - AAR JK
Høring – erstatningstimer - DIF
17. februar 2022 12:25:38
image001.png
image002.png
image003.png
image004.png
image006.png
Kære Undervisningsministerium,
Mange tak for muligheden for at afgive høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen,
lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler (Mulighed for at
undlade erstatning af visse aflyste undervisningstimer som følge af personalefravær på grund af
covid-19).
I Danmarks Idrætsforbund har vi ingen kommentarer til forslaget.
Venlig hilsen
LOUISE BIEDE
PUBLIC AFFAIRS KONSULENT
PUBLIC AFFAIRS
IDRÆTTENS HUS
BRØNDBY STADION 20
2605 BRØNDBY
DANMARK
M 20315168
[email protected]
WWW.DIF.DK
PRIVATLIVSPOLITIK
L 144 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotet, fra børne- og undervisningsministeren
2541185_0024.png
[email protected]
Efterskolerne
Farvergade 27H, 2.
sal
1463 København K
+45 33 12 86 80
www.efterskolerne
.dk
Dato 25.02.2022
Høringssvar vedrørende erstatningstimer
Efterskoleforeningen takker for muligheden for at afgive hørings-
svar.
Lovforslaget giver skolerne mulighed for at fravige kravet om er-
statningstimer for aflyst undervisning på grund af udfordringer
med højt fravær blandt personalet.
Lovforslaget synes ikke at være tilpasset efterskolernes tilskudsbe-
tingelser, hvorefter en efterskole skal undervise mindst 21 klokketi-
mer i hver kursusuge, og derfor ikke efter de gældende regler har
haft mulighed for at indhente undervisningen via erstatningstimer
efterfølgende i skoleåret, jf. bekendtgørelse om tilskud m.v. til ef-
terskoler og frie fagskoler § 13, stk. 1.
Da efterskoler ikke har muligheden for at hente timer senere, har
vores skoler også gjort alt for at opfylde betingelserne, og vi forven-
ter derfor ikke, at den foreslåede ændring vil være relevant for ret
mange efterskoler.
Men vi har naturligvis ikke indvendinger mod forslaget om, at un-
dervisning, der i januar og februar 2022 er aflyst som følge af per-
sonalefravær på grund af covid-19, indgår i opgørelsen af undervis-
ningstiden for skoleåret 2021/22, idet vi forstår – og forudsætter –
at den aflyste undervisning i disse måneder også kan indgå i opfyl-
delsen af de 21 timer, som efterskolerne ugentligt skal undervise,
jf. bekendtgørelse om tilskud m.v. til efterskoler og frie fagskoler §
13, stk. 1. Det kan være en hjælp for de eventuelt få skoler, hvor det
slet ikke har været muligt at undervise 21 timer pga. sygefravær
blandt personalet.
1/2
L 144 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotet, fra børne- og undervisningsministeren
2541185_0025.png
Med venlig hilsen
Mette Hjort-Madsen
Vicedirektør
2/2
L 144 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotet, fra børne- og undervisningsministeren
2541185_0026.png
23/2 2022
Høring over forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler
m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler (Mulighed for at undlade erstatning af visse aflyste
undervisningstimer som følge af personalefravær på grund af covid-19)
Vi er i enige i forslaget om, at planlagte undervisningstimer, der i perioden fra den 5. januar 2022
(den 8. januar 2022 for efterskoler og frie fagskoler) til og med den 28. februar 2022 må aflyses
som følge af personalefravær grundet covid-19, indgår ved opgørelsen af de timetal, der følger af
de almindelige regler. På en måde vil skolerne blive stillet, som om de havde gennemført den
planlagte undervisning fra årets start.
Men det efterlader et spørgsmål:
Hvordan stilles de elever, der skal til afgangsprøver ift pensum?
Med venlig hilsen
Henrik Kaustrup
FADD
20852560
[email protected]
L 144 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotet, fra børne- og undervisningsministeren
2541185_0027.png
Børne- og Undervisnings-
ministeriet (BUVM)
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Høring over udkast til lovforslag om erstatningstimer for aflyst
undervisning.
Klagenævnet for Specialundervisning har ingen bemærkninger.
Venlig hilsen
Klagenævnet for Specialundervisning
24. februar 2022
J.nr. 22-7987
Cpr.nr.
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 144 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotet, fra børne- og undervisningsministeren
2541185_0028.png
Skole og Forældre
Valdemarsgade 8, 2. sal
1665 København V
Tlf. 3326 1721
[email protected]
www.skole-foraeldre.dk
Børne- og Undervisningsministeriet
Departementet
[email protected]
Dato: 25. februar 2022
Høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private
grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler (Mulighed for at undlade erstatning af
visse aflyste undervisningstimer som følge af personalefravær på grund af covid-19)
Skole og Forældre anerkender, at det høje smitteniveau i januar og februar 2022 har givet særlige
udfordringer i grundskolen, og at de udvidede frihedsgrader, som blev givet med lov i efteråret 2021,
ikke er fuldt tilstrækkelige for skolerne til at håndtere det høje personalefravær, og at der derfor i
varierende grad er blevet aflyst undervisning og omlagt til ikke-obligatorisk fjernundervisning.
Den foreslåede ordning, hvor skolerne vil blive stillet, som om den aflyste undervisning er gennemført
som planlagt, forekommer derfor nødvendig for at undgå at skolerne kommer under et
uoverkommeligt pres for at gennemføre erstatningsundervisning.
Bemærkningerne til lovforslaget om, at det er en betingelse, at skolerne ikke har kunnet håndtere
personalefraværet inden for rammerne af de almindelige regler, og at det derfor har været nødvendigt
at aflyse undervisningen, er meget relevant og værd at fremhæve.
Skole og Forældre bakker derfor op om lovforslaget.
Skole og Forældre mener dog også, at det må understreges, at skolerne skal gøre, hvad de kan, for at
give eleverne den undervisning, de har krav på og behov for – ikke mindst i forhold til
afgangseleverne. Og i det omfang, afgangseleverne er gået glip af relevant undervisning i forhold til
afgangsprøverne, må prøvevilkårene justeres, så eleverne har fair betingelser ved afslutningen af
deres skolegang.
Med venlig hilsen
Rasmus Edelberg
Formand for Skole og Forældre
Dir. tlf. 2327 0538
[email protected]
Regitze Spenner Ishøy
Næstformand for Skole og Forældre
Dir. tlf. 2989 7267
[email protected]
L 144 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotet, fra børne- og undervisningsministeren
2541185_0029.png
København, den 23. februar 2022
Sagsnr.: 22/02883
Børne- og Undervisningsministeriet
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K.
Høring over forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om
friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie
fagskoler (Mulighed for at undlade erstatning af visse aflyste
undervisningstimer som følge af personalefravær på grund af covid-19)
Skolelederforeningen takker for muligheden for at afgive et høringssvar vedrørende ovenstående forslag til
ændring af lov om folkeskolen.
Skolelederforeningen er grundlæggende meget positiv over for det skitserede forslag til ændring af lov om
folkeskolen. Forslaget er desværre nødvendigt med baggrund i det personalefravær, der opstod på skolerne,
som følge af covid-19.
Skolelederforeningen havde dog gerne set, at det ikke kun var i perioden fra den 5. januar 2022 til 28.
februar 2022 at undladelse af erstatning af visse aflyste undervisningstimer er gældende, men at ordningen
havde været gældende for hele skoleåret. Der er lokalt mange skoler som i andre perioder af skoleåret har
været urimelig hårdt ramt af personalefravær som følge af covid-19 og som nu, med stadig stort
personalefravær, skal erstatte aflyste undervisningstimer fra den øvrige del af skoleåret.
Med venlig hilsen,
Claus Hjortdal
Formand
L 144 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotet, fra børne- og undervisningsministeren
2541185_0030.png
Skole og Forældre
Valdemarsgade 8, 2. sal
1665 København V
Tlf. 3326 1721
[email protected]
www.skole-foraeldre.dk
Børne- og Undervisningsministeriet
Departementet
[email protected]
Dato: 25. februar 2022
Høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private
grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler (Mulighed for at undlade erstatning af
visse aflyste undervisningstimer som følge af personalefravær på grund af covid-19)
Skole og Forældre anerkender, at det høje smitteniveau i januar og februar 2022 har givet særlige
udfordringer i grundskolen, og at de udvidede frihedsgrader, som blev givet med lov i efteråret 2021,
ikke er fuldt tilstrækkelige for skolerne til at håndtere det høje personalefravær, og at der derfor i
varierende grad er blevet aflyst undervisning og omlagt til ikke-obligatorisk fjernundervisning.
Den foreslåede ordning, hvor skolerne vil blive stillet, som om den aflyste undervisning er gennemført
som planlagt, forekommer derfor nødvendig for at undgå at skolerne kommer under et
uoverkommeligt pres for at gennemføre erstatningsundervisning.
Bemærkningerne til lovforslaget om, at det er en betingelse, at skolerne ikke har kunnet håndtere
personalefraværet inden for rammerne af de almindelige regler, og at det derfor har været nødvendigt
at aflyse undervisningen, er meget relevant og værd at fremhæve.
Skole og Forældre bakker derfor op om lovforslaget.
Skole og Forældre mener dog også, at det må understreges, at skolerne skal gøre, hvad de kan, for at
give eleverne den undervisning, de har krav på og behov for – ikke mindst i forhold til
afgangseleverne. Og i det omfang, afgangseleverne er gået glip af relevant undervisning i forhold til
afgangsprøverne, må prøvevilkårene justeres, så eleverne har fair betingelser ved afslutningen af
deres skolegang.
Med venlig hilsen
Rasmus Edelberg
Formand for Skole og Forældre
Dir. tlf. 2327 0538
[email protected]
Regitze Spenner Ishøy
Næstformand for Skole og Forældre
Dir. tlf. 2989 7267
[email protected]
L 144 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotet, fra børne- og undervisningsministeren
2541185_0031.png
København, den 23. februar 2022
Sagsnr.: 22/02883
Børne- og Undervisningsministeriet
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K.
Høring over forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om
friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie
fagskoler (Mulighed for at undlade erstatning af visse aflyste
undervisningstimer som følge af personalefravær på grund af covid-19)
Skolelederforeningen takker for muligheden for at afgive et høringssvar vedrørende ovenstående forslag til
ændring af lov om folkeskolen.
Skolelederforeningen er grundlæggende meget positiv over for det skitserede forslag til ændring af lov om
folkeskolen. Forslaget er desværre nødvendigt med baggrund i det personalefravær, der opstod på skolerne,
som følge af covid-19.
Skolelederforeningen havde dog gerne set, at det ikke kun var i perioden fra den 5. januar 2022 til 28.
februar 2022 at undladelse af erstatning af visse aflyste undervisningstimer er gældende, men at ordningen
havde været gældende for hele skoleåret. Der er lokalt mange skoler som i andre perioder af skoleåret har
været urimelig hårdt ramt af personalefravær som følge af covid-19 og som nu, med stadig stort
personalefravær, skal erstatte aflyste undervisningstimer fra den øvrige del af skoleåret.
Med venlig hilsen,
Claus Hjortdal
Formand
L 144 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotet, fra børne- og undervisningsministeren
2541185_0032.png
Rikke Nørregaard
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Mia Christina Petersen
24. februar 2022 15:29
Nathalie Vestergaard Bull
SV: Høring over udkast til lovforslag om erstatningstimer for aflyst undervisning -
frist fredag den 25. februar 2022 kl. 12.00
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har ingen bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Mia Petersen
Ekspeditionssekretær
Arbejdsmarkedspolitisk Center 2
Direkte 72217488
E-mail:
[email protected]
Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø.
Tlf.: +45 72 21 74 00
Sikker e-mail:
[email protected]
Hjemmeside:
www.star.dk
Danish Agency for
Labour Market and Recruitment
Vermundsgade 38
2100 København Ø.
Phone: +45 72 21 74 00
Secure e-mail:
[email protected]
Website:
www.star.dk
Pas
på miljøet - udskriv kun denne e-mail, hvis det er nødvendigt
Fra:
Nathalie Vestergaard Bull <[email protected]>
Sendt:
15. februar 2022 13:46
Til:
Ankestyrelsen <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Børnerådet <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Danmarks Evalueringsinstitut <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Dansk Erhverv (høring)
<[email protected]>; Emballageindustrien <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Danske Regioner <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Erhvervsstyrelsen CKR
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected].; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Ankestyrelsen <[email protected]>; Kommunernes Landsforening <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; UVM - RBL <[email protected]>; UVM - Rådet
for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser <[email protected]>; SIRI Rådet for Etniske Minoriteter
<[email protected]>; Rådet for Socialt Udsatte <[email protected]>; [email protected];
1
L 144 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotet, fra børne- og undervisningsministeren
2541185_0033.png
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]
Cc:
Ole Hvilsom Larsen <[email protected]>; Christian Korsbæk <[email protected]>; Rikke
Nørregaard <[email protected]>; Line Marie Boysen <[email protected]>
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om erstatningstimer for aflyst undervisning - frist fredag den 25. februar
2022 kl. 12.00
Til adressater på vedlagte høringsliste
Hermed sendes forslag til forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler
m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler (Mulighed for at undlade erstatning af visse aflyste undervisningstimer
som følge af personalefravær på grund af covid-19) i høring. Der henvises til vedlagte høringsbrev.
Børne- og Undervisningsministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til udkastet til lovforslag
senest
fredag den 25. februar 2021 kl. 12.00
Høringssvar kan sendes til
[email protected]
med angivelsen
”Høring – erstatningstimer” samt afsenders navn i
emnefeltet.
Materialet lægges endvidere på
Høringsportalen.
Med venlig hilsen
Nathalie Vestergaard Bull
Fuldmægtig
Departementet
Juridisk Kontor
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
Direkte tlf.: +45 29 32 82 90
E-mail:
[email protected]
2