Børne- og Undervisningsministeriet
Marts 2022
Sags nr.: 22/03625
Høringsnotat
om
Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og
lov om efterskoler og frie fagskoler
(Mulighed for at undlade erstatning af visse aflyste undervisningstimer som følge af personalefra-
vær på grund af covid-19)
1. Indledning
Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om
efterskoler og frie fagskoler (Mulighed for at undlade erstatning af visse aflyste undervisningstimer
som følge af personalefravær på grund af covid-19) har i perioden fra den 15. februar 2022 til den
25. februar 2022 været i ekstern høring hos 84 myndigheder og organisationer. Lovforslaget er også
offentliggjort på Folketingets hjemmeside og på Høringsportalen.
Der er modtaget høringssvar fra 15 af de hørte myndigheder og organisationer, hvoraf et hørings-
svar er afgivet af to høringsparter i fællesskab. 4 af de hørte myndigheder og organisationer har
oplyst, at de ikke har bemærkninger. 10 høringssvar indeholder bemærkninger til lovudkastet. En
oversigt over, hvilke af de hørte myndigheder og organisationer der har afgivet høringssvar, er
vedlagt.
Det er alene de væsentligste bemærkninger fra høringssvarene, der er medtaget i notatet.
2. Sammenfatning om ændring i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
De indkomne høringssvar giver anledning til at stille følgende ændringsforslag til lovforslaget:
I § 3, nr. 1, om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler foreslås, at der efter »§§ 1 a, 14
og 16, stk. 1,« indsættes: »eller regler fastsat med hjemmel heri«, så det fremgår tydeligt, at
kravet om, at der i en hel kursusuge skal der undervises mindst 21 timer eksklusiv pauser, i §
13, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 284 af 27. marts 2017 om tilskud m.v. til efterskoler og frie
fagskoler er omfattet af bestemmelsen.
3. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Børne- og Kulturchefforeningen, Danmarks Idrætsforbund, Erhvervsstyrelsen, Klagenævnet for
Specialundervisning og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har meddelt, at de ikke har
bemærkninger til lovforslaget.
Børne- og Kulturchefforeningen, DI, Danmarks Lærerforening, Danske Skoleelever, Foreningen
af Døgn- og Dagtilbud for udsatte børn og unge (FADD), Skole og Forældre samt Skolelederfor-
eningen er generelt positive over for lovforslaget.
DI har anført, at det grundlæggende er meget vigtigt, at eleverne i folkeskolen får de undervisnings-
timer, der er planlagt, da det er af afgørende betydning for elevernes faglige udvikling.
1