Tak for det. Og tak for opbakningen til det her forslag. Jeg skal ikke gøre det meget langt, men jeg skal sige, at det i høringssvarene er blevet anført, at der er en problematik omkring privatskolerne. Det, der har været vores hensigt fra ministeriets side, når vi har skrevet det på den måde, vi har gjort, har egentlig været at understrege, at man heller ikke på privatskolerne kommer til at være forpligtet af en hel masse; så det var egentlig den parallelitet, der skulle skabes. Så jeg vil bare tilkendegive fra talerstolen, og det har jeg gjort tidligere i dag, også over for folkeskoleforligskredsen, at det får vi selvfølgelig klargjort, så den misforståelse ikke er der. Så det har egentlig været et spørgsmål om at forsøge at sikre, at alle har de samme frihedsrettigheder, at det er skrevet på den måde.
Ud over det vil jeg sige tusind tak til hr. Alex Ahrendtsen for ordene. Jeg mener også, at det er overmåde vigtigt med det samarbejde, vi har haft, både partierne imellem og under corona. Jeg synes også, at snakken i dag i salen viser det, altså at der er en udbredt grad af enighed. Jeg sad sådan og tænkte på, at når man tager i betragtning, hvor mange snakke, vi har haft, så bliver det her på en eller anden måde afslutningen af dem. Der er foregået ufattelig mange samtaler på kryds og tværs mellem partierne under vores møder og individuelt mellem parterne, og så kulminerer det typisk med, at vi jo så laver lovforslag.
Men der går en lang proces forud, som jeg mener er så uendelig vigtig for det, vi får lavet. Og det er jo fuldstændig rigtigt, at det forslag, vi behandler her i dag, er blevet bragt til os politikere fra parterne med et stort ønske om, at man kunne få lov til ikke at skubbe en undervisningspukkel foran sig til kæmpestor gene for arbejdsmiljøet på skolerne og i øvrigt til gene for eleverne, som jo så ville skulle stille op til eftermiddags- og aftenundervisning, weekendundervisning og alt muligt andet i en tid, hvor der simpelt hen er brug for, at der kommer ro på igen.
Jeg synes også, det er vigtigt, at man dvæler ved den samarbejdsform, og det er mit store håb, at vi kan bibeholde den. Og det er jo helt rigtigt, at det ikke betyder, at vi er enige om alt – for så var der slet ikke behov for det forum, og så kunne man jo bare gøre tingene. Der er jo behov for det forum, fordi der nødvendigvis vil være forskellige perspektiver på tingene, afhængigt af om man er elev eller man er lærer eller man er leder eller man er kommune, og de forskellige perspektiver skal selvfølgelig ind til bordet og mødes med hinanden.
Jeg synes, at noget af det mest interessante, der sker i rummet, er at høre parternes refleksioner på hinandens synspunkter; for en ting er jo at høre synspunkterne – dem kunne man også slå op i pressen, og de bliver lidt uddybet, når vi har møde om dem – men at høre, hvordan de reflekterer på hinandens synspunkter, er meget ofte det, der udkrystalliserer de gode løsninger. Og så giver det selvfølgelig sig selv, at når folkeskoleforligskredsen sidder med de forskellige synspunkter, der er, så synes jeg, at vi får nogle refleksioner, som når nogle helt andre niveauer end det, vi gør på den måde, man ellers har kørt tingene på.
Jeg har ikke holdt et eneste møde under corona – og vi har godt nok holdt mange af dem, både med interessenter og den politiske følgegruppe – hvor vi ikke efterfølgende har rettet ting til. Så hvis man skulle være i tvivl om, om det nytter noget at lytte til hinanden, skal man bare kigge på de dosmersedler, jeg har lavet bagefter, med ændringer af ting, i forhold til hvordan vi ellers ville have gjort det. Så når der kommer høringssvar nu med tre linjer fra Danmarks Lærerforening, er det jo, fordi rigtig meget af den proces er blevet tygget igennem i det samarbejde, vi har løbende med hinanden, og det synes jeg er enormt tilfredsstillende. De må gerne lave lange høringssvar, alt er godt. Men det afspejler, at vi har et ualmindelig godt samarbejde i de her tider, og det er godt. Så noget godt er der kommet ud af coronatiden.
Tusind tak til Folketingets partier for at bakke op om den proces, for det kræver jo også, at vi står sammen om det – ellers ville vi være lige vidt. Så tusind tak for det.