Tak for det. Og tak til regeringen for fremsættelse af den her lille lovpakke, som jo er delt op i tre forskellige dele. Den første del giver jo, som den forrige ordfører var inde på, professionelle sportshold og fremmede militære styrker mulighed for at indføre lægemidler og bruge dem på deres egne folk her i Danmark uden at skulle ansøge om tilladelse til det hos myndighederne. Det vil jo fjerne noget bureaukrati, og det synes vi i vort parti i sagens natur er en rigtig, rigtig god idé. Det vil gøre det nemmere, når vi f.eks. afholder internationale sportsbegivenheder som f.eks. Tour de France her til sommer, eller hvis Danmark i fremtiden skal være vært for NATO-øvelser eller lignende. Og derfor tilslutter vi os jo i sagens natur fuldt ud denne del.
Den anden del giver kommuner og civilsamfundsorganisationer mulighed for at udlevere næsespray med naloxon til behandling af opioidoverdosis. Og det er en rigtig god idé, hvis man skulle ende i en situation, hvor man får en overdosis, at der forhåbentlig på den her måde bliver bedre og måske frem for alt hurtigere adgang til behandling. Hastighed er jo vigtigt i den her sammenhæng, med henblik på at undgå at en overdosis får alvorlige og i værste tilfælde jo dødelige konsekvenser.
Den sidste del om at etablere en ny 4-årig forsøgsordning i forhold til risikodeling i forbindelse med de generelle tilskud til receptpligtig medicin støtter vi også. Risikodeling går jo dybest set ud på, at det offentlige sundhedsvæsen dækker udgifterne til tilskud til det antal patienter, der er i målgruppen, og viser det sig så, at lægemidlet bliver udskrevet til flere patienter, end myndighederne sådan umiddelbart har vurderet, ja, så er det lægemiddelvirksomhederne, som har forpligtet sig til at dække udgifterne til tilskud til de ekstra patienter. Og formålet med forsøgsordningen er jo bl.a. at give mulighed for, at patienterne lettere kan få adgang til lægemidler med tilskud.
Det var den tidligere regering, som indførte den her forsøgsordning tilbage i 2018, og derfor er vi også glade for, at forsøgsordningen nu søges forlænget. Vi sætter særlig stor pris på, at ordningen udvides, så man vil kunne meddele generelt klausulerede tilskud på vilkår om risikodeling til fem lægemidler i stedet for de nuværende to. Og det er også positivt, at regeringen lægger op til, at der indføres sådan en løbende, rullende ansøgningsfrist på 2 år.
Dog bemærker vi, at der i høringssvaret fra forskellig side bliver opfordret til at give mulighed for, at lægemiddelvirksomheder kan give såkaldte konfidentielle prisrabatter med henblik på at give mulighed for generelle klausulerede tilskud, hvor lægemidlets pris ikke står i rimeligt forhold til dets behandlingsmæssige værdi. Når vi synes, at konfidentielle rabatter er lidt interessante, handler det også her om, at patienterne kan få adgang til medicin med et generelt tilskud, hvad de i en situation uden rabatter ellers ikke nødvendigvis ville have fået.
Jeg har også stillet nogle udvalgsspørgsmål om det her på et tidligere tidspunkt, og jeg har også noteret mig svaret, ligesom jeg noterer mig de høringssvar, der er kommet ind til det her lovforslag. Men i og med at det jo netop er en forsøgsordning, som vi skal vedtage og fortsætte, så synes jeg, at man bør overveje at tage spørgsmålet om konfidentielle prisrabatter med i forsøgsordningen. Man kan jo stille det spørgsmål, at hvis ikke man skulle gøre det i en forsøgsordning, hvornår skulle man så gøre det? Og som jeg har forstået det, kunne man jo lave en forsøgsordning på sådan en måde, at Lægemiddelstyrelsen vil kunne takke nej til konfidentielle rabatter og aftaler, hvis man er usikker på, om det vil have en negativ effekt på priskonkurrencen. Og man vil også kunne lave det på en sådan måde, at styrelsen vil kunne stoppe en aftale, hvis den mod forventning skulle være konkurrencebegrænsende. Sverige, som vi jo normalt sammenligner os med på en række områder, bruger konfidentielle aftaler og prisrabatter i forbindelse med primærsektormedicin, og derfor burde det jo også være muligt at indhente erfaringer derfra.
Hvis man åbnede for den her mulighed, ville det måske også være sådan, at patienter ville få hurtigere adgang til receptpligtige lægemidler med tilskud, samtidig med at det offentlige ville kunne indkøbe lægemidler til den pris, som ifølge myndighedernes egen vurdering svarer til den behandlingsmæssige værdi.
Så lige på det her punkt er vi klar til under en eller anden form enten at operere med et ændringsforslag, for så vidt angår spørgsmålet om konfidentielle rabatter, eller på anden vis at prøve at få lidt fremdrift i det, der handler om de konfidentielle rabatter, i det arbejde, vi nu skal i gang med i udvalget. Tak for ordet.