NOTAT
Den 24. januar 2022
Notat om hovedindhold i forslag til ændring af lov om miljøbe-
skyttelse
(Bemyndigelse til fastsættelse af regler om kommu-
nalbestyrelsens adgang til at vedtage forskrifter om udskift-
ning eller nedlæggelse af visse fyringsanlæg i visse geografi-
ske områder)
Baggrund og formål
Lovforslaget skal udmønte de dele, der vedrører partikelforurening fra brændeovne, i Aftale om
Miljø-
initiativer i grønne byer og en hovedstad i udvikling,
som regeringen den 14. september indgik med
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten. Ifølge aftalen skal der bl.a. gives mulighed
for, at kommunerne kan vælge at forbyde ældre brændeovne i områder med fjernvarme eller naturgas.
Denne del af aftalen udmøntes med et lovforslag, der giver alle kommuner mulighed for at vedtage for-
skrifter om udskiftning eller nedlæggelse af visse fyringsanlæg i visse geografiske områder.
Lovforslagets indhold
Med lovforslaget foreslås det, at alle kommuner får mulighed for at forbyde ældre brændeovne og pej-
seindsatse, som er installeret senest den 1. juni 2008 i områder med fjernvarme eller naturgas. Lov-
forslaget supplerer lov nr. 1905 af 11. december 2020 om ændring af miljøbeskyttelsesloven, som inde-
bærer en pligt til at udskifte eller nedlægge brændeovne og pejseindsatse produceret før 2003 ved ejer-
skifte af fast ejendom (ejerskifteordningen). Ejerskifteordningen udgør et landsdækkende initiativ,
mens dette lovforslag giver mulighed for en styrket lokal indsats mod partikelforurening fra brænde-
ovne i de kommuner, som måtte ønske det. Effekterne af ordningen er bl.a. afhængig af, hvor mange
kommuner der vælger at tilslutte sig ordningen, udbredelse af fjernvarme eller naturgas i den enkelte
kommune samt antallet af ældre brændeovne og pejseindsatse i kommunen. Det anslås, at 80 pct. af
danske boliger er beliggende i områder med fjernvarme eller naturgas, mens ca. 55 pct. af landets
brændeovne og pejseindsatser, som dermed kan blive omfattet af ordningen, er beliggende i områder
med fjernvarme eller naturgas.
Økonomiske og implementeringsmæssige konsekvenser
Stat, kommuner og regioner
Der vil være økonomiske og implementeringsmæssige konsekvenser for kommunerne forbundet med
udmøntning af lovforslaget. Idet der er tale om en frivillig tilvalgsordning for kommunerne, skal kom-
munerne selv skulle bære omkostninger til etablering, administration og håndhævelse af ordningen.
De samlede omkostninger vil afhænge af antallet af kommuner, som vælger at gøre brug af ordningen.
Der er ingen økonomiske og implementeringskonsekvenser for regionerne. Der vil være mindre øko-
nomiske konsekvenser for staten, idet Miljøstyrelsen, som skal udarbejde vejledningsmateriale til ord-
ningen, forventes at få en udgift på ca. 2 mio. kr. i perioden 2022-2024. Udmøntningen af lovforslaget
medfører samfundsøkonomiske gevinster. Der vil således være færre udgifter for stat, regioner og
kommuner som følge af færre hospitalsindlæggelser og færre sygedage blandt personer med luftvejsli-
delser, færre tabte leveår m.v. Hvis alle kommuner tilslutter sig ordningen, vil den forventede samlede
samfundsøkonomiske gevinst med stor usikkerhed beløbe sig til en nutidsværdi på omkring 4 mia. kr. i
2040. Hvis alene kommunerne København, Aarhus, Aalborg, Odense og Frederiksberg tilslutter sig, vil
den forventede samlede samfundsøkonomiske gevinst med stor usikkerhed beløbe sig til en nutids-
værdi på omkring 580 mio. kr. i 2040.
Erhvervslivet
Virksomheder, som ejer fast ejendom med en brændeovn eller pejseindsats installeret senest den 1.
Side
1
af
2