Retsudvalget 2021-22
L 140 Bilag 3
Offentligt
2563718_0001.png
INSTITUT FOR
MENNESKE
RETTIGHEDER
Retsudva lgets sekreta riat
Retsudvalgets sekretariat
Christiansborg
Christiansborg
1240
København K
1240
København K
E-mail: [email protected]
E-mail:
[email protected]
W
I
I
L D E R S
P L A D
S 8K
W
LDERS
PLAD
S 8K
1
403 KØBENHAVN K
1
4 0 3 KØBENHAVN K
TE
LEFON 3 2
69 8888
TE
L E F O N 3 2
6 9 8 8 8 8
M
O B I
L
9
1 3 2 5 6 8
8
M
OBI
L
9
1 3 2 568
8
A N C A @ H U M A N R I
G
HTS. DK
ANCA@HUMANRI
G
HTS.DK
M
E N N E S K E R
E T .
.
D K
M
ENNESKER
ET DK
D
OK.
N
R.
2 2 /
00615-
3
D
O K .
N
R .
2 2 /
0 0 6 1 5 -
3
2
4 .
M
A R T
S 2 0 2 2
2
4.
M
ART
S 2 0 2 2
H
Ø R
I N
G O V E R P
R I V
A T L
O
V F O R S L
A G O M
Æ
N
D R
I N
G
H
Ø R
I N
G O V E R P
R I V
A T L
O
V F O R S L
A G OM
Æ
N
D R
I N
G
AF
O F F
E N
T L
I
G H E D S L
O V
E N
A F
O F F
E N
T L
I
G H E D S L
O V
E N
Retsudvalgets sekretariat har ved e-mail af 24. februar 2022 anmodet
Retsudvalgets sekretariat har ved e-mail af 24. februar 2022 anmodet
om
Institut
for Menneskerettigheders eventuelle bemærkninger til
om
Institut
for Menneskerettigheders eventuelle bemærkninger til
privat lovforslag om
ændring
af lov om offentlighed forvaltningen
privat lovforslag om
ændring
af lov om offentlighed
i
i forvaltningen
(Ophævelse af bestemmelser, som friholder kalenderføring,
{Ophævelse af bestemmelser, som friholder kalenderføring,
ministerbetjening og dokumenter
udvekslet
mellem ministre og
ministerbetjening og dokumenter
udvekslet
mellem ministre og
folketingsmedlemmer fra at være omfattet af retten til aktindsigt).
folketingsmedlemmer fra at være omfattet af retten til aktindsigt).
I lovforslaget foreslås det blandt andet, at offentlighedslovens§§ 22, 24
I lovforslaget foreslås det blandt andet, at offentlighedslovens §§ 22, 24
og 27, nr. 2, om undtagelse af
aktindsigt
i visse dokumenter ophæves.
og 27, nr. 2, om undtagelse af
aktindsigt
i visse dokumenter ophæves.
Instituttet ser overordnet set positivt på de
ændringer,
som der med
Instituttet ser overordnet set positivt på de
ændringer,
som der med
lovforslaget lægges op til. Instituttet har endvidere en række forslag til
lovforslaget lægges op til. Instituttet har endvidere en række forslag til
justeringer af offentlighedsloven, som vil blive udfoldet nedenfor.
justeringer af offentlighedsloven, som vil blive udfoldet nedenfor.
Efter offentlighedslovens§ 27, nr. 2, kan dokumenter, der udarbejdes
Efter offentlighedslovens § 27, nr. 2, kan dokumenter, der udarbejdes
og udveksles mellem ministre og folketingsmedlemmer i forbindelse
og udveksles mellem ministre og folketingsmedlemmer i forbindelse
med sager om lovgivning eller anden tilsvarende politisk proces udtages
med sager om lovgivning eller anden tilsvarende politisk proces udtages
fra aktindsigt. Det er instituttets vurdering, at hensynet til den
fra aktindsigt. Det er instituttets vurdering, at hensynet til den
demokratiske proces tilsiger, at offentligheden
og
politikere skal være i
demokratiske proces tilsiger, at offentligheden
og
politikere skal være i
stand til at tage stilling til lovgivning m.v. på et så oplyst
grundlag
som
stand til at tage stilling til lovgivning m.v. på et så oplyst
grundlag
som
muligt.1
muligt.
1
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at offentlighedslovens §
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at offentlighedslovens§
27, nr. 2, ophæves.
27, nr. 2, ophæves.
Efter offentlighedslovens§ 24 omfatter retten til aktindsigt ikke interne
Efter offentlighedslovens § 24 omfatter retten til aktindsigt ikke interne
dokumenter og oplysninger, der udveksles på et tidspunkt, hvor der er
dokumenter og oplysninger, der udveksles på et tidspunkt, hvor der er
1
1
Se også instituttets høringssvar af 20. februar 2013 over privat
Se også instituttets høringssvar af 20. februar 2013 over privat
lovforslag om
ændring
af
offentlighedsloven,
tilgængelig på:
lovforslag om
ændring
af
offentlighedsloven,
tilgængelig på:
https://menneskeret.dk/hoeringssvar/offentlighedsloven-0.
https://menneskeret.dk/hoeringssvar/offentlighedsloven-0.
L 140 - 2021-22 - Bilag 3: Høringsnotat og høringssvar
2563718_0002.png
konkret
grund til
at antage,
at
en minister har eller vil få behov for
konkret
grund t i l
at antage,
at
en minister har eller vil få behov for
embedsværkets rådgivning og bistand, mellem enten et ministeriums
embedsværkets rådgivning og bistand, mellem enten et ministeriums
departement og dets
underordnede
myndigheder eller mellem
departement og dets
underordnede
myndigheder eller mellem
forskellige ministeriet.
forskellige ministeriet.
Ytringsfrihedskommissionen
anbefalede
i sin betænkning fra 2019 også
Ytringsfrihedskommissionen
anbefalede
i sin betænkning fra 2019 også
at indsnævre§ 24, så hensynet til informationsfriheden tillægges større
at indsnævre § 24, så hensynet til informationsfriheden tillægges større
vægt i mødet med
andre
hensyn. Anbefalingen begrundes med, at der
vægt i mødet med
andre
hensyn. Anbefalingen begrundes med, at der
med revisionen af offentlighedsloven 2013 og den efterfølgende
med revisionen af offentlighedsloven
i
i 2013 og den efterfølgende
praksis ikke er fundet den rette balance mellem, på den ene side
praksis ikke er fundet den rette balance mellem, på den ene side
hensynet til at sikre regeringen og dens ministre en kvalificeret
hensynet til at sikre regeringen og dens ministre en kvalificeret
rådgivning og bistand fra embedsværket,
og
på den anden side
rådgivning og bistand fra embedsværket,
og
på den anden side
offentlighedens berettigede interesse i at kunne få indblik i
offentlighedens berettigede interesse i at kunne få indblik i
myndighedernes arbejde i
videst
muligt omfang.2
myndighedernes arbejde i
videst
muligt omfang.
2
Det
er
instituttets vurdering, at offentlighedslovens§ 24 bør
Det
er
instituttets vurdering, at offentlighedslovens § 24 bør
indsnævres for at sikre en større hensyntagen til retten til
indsnævres for at sikre en større hensyntagen til retten til
informationsfrihed.
3
informationsfrihed.
3
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at offentlighedslovens§
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at offentlighedslovens §
24 indsnævres, så bestemmelsen alene omfatter dokumenter
24 indsnævres, så bestemmelsen alene omfatter dokumenter
udarbejdet til ministerrådgivning og foreløbige overvejelser om
udarbejdet til ministerrådgivning og foreløbige overvejelser om
løsningsmuligheder i interne dokumenter, der udveksles mellem et
løsningsmuligheder i interne dokumenter, der udveksles mellem et
ministerium og dets underordnede styrelser samt mellem
ministerium og dets underordnede styrelser samt mellem
ministerier indbyrdes.
ministerier indbyrdes.
Efter offentlighedslovens § 29, stk.
1,
sidste pkt., omfatter retten til
Efter offentlighedslovens§ 29, stk.
1,
sidste pkt., omfatter retten til
aktindsigt ikke oplysninger
om
interne faglige vurderinger, som findes
aktindsigt ikke oplysninger
om
interne faglige vurderinger, som findes
i
i
dokumenter, der er udarbejdet til ministerrådgivning eller rådgivning
af
dokumenter, der er udarbejdet til ministerrådgivning eller rådgivning
af
formandskabet for KL og for Danske Regioner {i endelig form). Det
formandskabet for KL og for Danske Regioner (i endelig form). Det
betyder, at offentligheden kan være afskåret fra at få indsigt i det
betyder, at offentligheden kan være afskåret fra at få indsigt i det
faglige
grundlag
for beslutninger om vigtige samfundsanliggender.
faglige
grundlag
for beslutninger om vigtige samfundsanliggender.
Justitsministeriet,
Ytringsfrihedens rammer og vilkår i Danmark:
Justitsministeriet,
Ytringsfrihedens rammer og vilkår i Danmark:
Betænkning afgivet af Ytringsfrihedskommissionen, Betænkning nr.
Betænkning afgivet af Ytringsfrihedskommissionen, Betænkning nr.
1 5 7 3 -
Del 2, side 734.
1573 –
Del 2, side 734.
3
Se også instituttets høringssvar af 2. december 2013 over privat
3
Se også instituttets høringssvar af 2. december 2013 over privat
lovforslag om
ændring
af
offentlighedsloven
tilgængelig på:
lovforslag om
ændring
af
offentlighedsloven
tilgængelig på:
https://menneskeret.dk/hoeringssvar/offentlighedsloven.
https://menneskeret.dk/hoeringssvar/offentlighedsloven.
2
2
2/3
2/3
L 140 - 2021-22 - Bilag 3: Høringsnotat og høringssvar
2563718_0003.png
Det
er
instituttets vurdering, at hensynet
til den
demokratiske
Det
er
instituttets vurdering, at hensynet
t i l den
demokratiske
beslutningsproces tilsiger, at
undtagelsen
bør ophæves, da
beslutningsproces tilsiger, at
undtagelsen
bør ophæves, da
offentligheden har en
interesse i,
at få
indsigt
i den slags oplysninger.4
offentligheden har en
interesse i,
at få
indsigt
i den slags oplysninger.
4
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at offentlighedslovens §
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at offentlighedslovens§
29, stk.
1,
sidste pkt., ophæves.
29, stk.
1,
sidste pkt., ophæves.
Efter offentlighedslovens§ 22 omfatter retten til aktindsigt ikke sager
Efter offentlighedslovens § 22 omfatter retten til aktindsigt ikke sager
om kalenderførelse. Instituttet vurderer ikke, at denne undtagelse
i
i sig
om kalenderførelse. Instituttet vurderer ikke, at denne undtagelse sig
selv er problematisk.
Offentlighedslovens
§ 22 er
dog
ikke omfattet af
selv er problematisk.
Offentlighedslovens
§ 22 er
dog
ikke omfattet af
offentlighedslovens§
14
om meroffentlighed. Instituttet vurderer ikke,
offentlighedslovens §
14
om meroffentlighed. Instituttet vurderer ikke,
at der er
grundlag
for at
give
sager om kalenderførelse en sådan
at der er
grundlag
for at
give
sager om kalenderførelse en sådan
særstilling, hvorfor
instituttet
finder denne undtagelse problematisk.
5
særstilling, hvorfor
instituttet
finder denne undtagelse problematisk.5
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at offentlighedslovens§
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at offentlighedslovens §
22 omfattes af offentlighedslovens§
14
om meroffentlighed.
22 omfattes af offentlighedslovens §
14
om meroffentlighed.
M e d venlig hilsen
Med venlig hilsen
Annecathrine Carl
Annecathrine Carl
J
URID
IS
K RÅDGIVER
J
U R I D
I S
K R Å D G I V E R
Se også instituttets høringssvar af 20. februar 2013 over privat
Se også instituttets høringssvar af 20. februar 2013 over privat
lovforslag om
ændring
af
offentlighedsloven,
tilgængelig på:
lovforslag om
ændring
af
offentlighedsloven,
tilgængelig på:
https://menneskeret.dk/hoeringssvar/offentlighedsloven-0.
https://menneskeret.dk/hoeringssvar/offentlighedsloven-0.
5
Se også instituttets høringssvar af
1.
marts 2010 over
5
Se også instituttets høringssvar af
1.
marts 2010 over
Offentlighedskommissionens betænkning nr.
1510/2009
om
Offentlighedskommissionens betænkning nr.
1510/2009
om
offentlighedsloven.
offentlighedsloven.
4
4
3/3
3/3