INSTITUT FOR
MENNESKE
RETTIGHEDER
Retsudva lgets sekreta riat
Retsudvalgets sekretariat
Christiansborg
Christiansborg
1240
København K
1240
København K
E-mail:
W
I
I
L D E R S
P L A D
S 8K
W
LDERS
PLAD
S 8K
1
403 KØBENHAVN K
1
4 0 3 KØBENHAVN K
TE
LEFON 3 2
69 8888
TE
L E F O N 3 2
6 9 8 8 8 8
M
O B I
L
9
1 3 2 5 6 8
8
M
OBI
L
9
1 3 2 568
8
A N C A @ H U M A N R I
G
HTS. DK
ANCA@HUMANRI
G
HTS.DK
M
E N N E S K E R
E T .
.
D K
M
ENNESKER
ET DK
D
OK.
N
R.
2 2 /
00615-
3
D
O K .
N
R .
2 2 /
0 0 6 1 5 -
3
2
4 .
M
A R T
S 2 0 2 2
2
4.
M
ART
S 2 0 2 2
H
Ø R
I N
G O V E R P
R I V
A T L
O
V F O R S L
A G O M
Æ
N
D R
I N
G
H
Ø R
I N
G O V E R P
R I V
A T L
O
V F O R S L
A G OM
Æ
N
D R
I N
G
AF
O F F
E N
T L
I
G H E D S L
O V
E N
A F
O F F
E N
T L
I
G H E D S L
O V
E N
Retsudvalgets sekretariat har ved e-mail af 24. februar 2022 anmodet
Retsudvalgets sekretariat har ved e-mail af 24. februar 2022 anmodet
om
Institut
for Menneskerettigheders eventuelle bemærkninger til
om
Institut
for Menneskerettigheders eventuelle bemærkninger til
privat lovforslag om
ændring
af lov om offentlighed forvaltningen
privat lovforslag om
ændring
af lov om offentlighed
i
i forvaltningen
(Ophævelse af bestemmelser, som friholder kalenderføring,
{Ophævelse af bestemmelser, som friholder kalenderføring,
ministerbetjening og dokumenter
udvekslet
mellem ministre og
ministerbetjening og dokumenter
udvekslet
mellem ministre og
folketingsmedlemmer fra at være omfattet af retten til aktindsigt).
folketingsmedlemmer fra at være omfattet af retten til aktindsigt).
I lovforslaget foreslås det blandt andet, at offentlighedslovens§§ 22, 24
I lovforslaget foreslås det blandt andet, at offentlighedslovens §§ 22, 24
og 27, nr. 2, om undtagelse af
aktindsigt
i visse dokumenter ophæves.
og 27, nr. 2, om undtagelse af
aktindsigt
i visse dokumenter ophæves.
Instituttet ser overordnet set positivt på de
ændringer,
som der med
Instituttet ser overordnet set positivt på de
ændringer,
som der med
lovforslaget lægges op til. Instituttet har endvidere en række forslag til
lovforslaget lægges op til. Instituttet har endvidere en række forslag til
justeringer af offentlighedsloven, som vil blive udfoldet nedenfor.
justeringer af offentlighedsloven, som vil blive udfoldet nedenfor.
Efter offentlighedslovens§ 27, nr. 2, kan dokumenter, der udarbejdes
Efter offentlighedslovens § 27, nr. 2, kan dokumenter, der udarbejdes
og udveksles mellem ministre og folketingsmedlemmer i forbindelse
og udveksles mellem ministre og folketingsmedlemmer i forbindelse
med sager om lovgivning eller anden tilsvarende politisk proces udtages
med sager om lovgivning eller anden tilsvarende politisk proces udtages
fra aktindsigt. Det er instituttets vurdering, at hensynet til den
fra aktindsigt. Det er instituttets vurdering, at hensynet til den
demokratiske proces tilsiger, at offentligheden
og
politikere skal være i
demokratiske proces tilsiger, at offentligheden
og
politikere skal være i
stand til at tage stilling til lovgivning m.v. på et så oplyst
grundlag
som
stand til at tage stilling til lovgivning m.v. på et så oplyst
grundlag
som
muligt.1
muligt.
1
•
•
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at offentlighedslovens §
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at offentlighedslovens§
27, nr. 2, ophæves.
27, nr. 2, ophæves.
Efter offentlighedslovens§ 24 omfatter retten til aktindsigt ikke interne
Efter offentlighedslovens § 24 omfatter retten til aktindsigt ikke interne
dokumenter og oplysninger, der udveksles på et tidspunkt, hvor der er
dokumenter og oplysninger, der udveksles på et tidspunkt, hvor der er
1
1
Se også instituttets høringssvar af 20. februar 2013 over privat
Se også instituttets høringssvar af 20. februar 2013 over privat
lovforslag om
ændring
af
offentlighedsloven,
tilgængelig på:
lovforslag om
ændring
af
offentlighedsloven,
tilgængelig på:
https://menneskeret.dk/hoeringssvar/offentlighedsloven-0.
https://menneskeret.dk/hoeringssvar/offentlighedsloven-0.