Tak for det. Nu står vi her igen og diskuterer offentlighedslov, og her er det konkret med baggrund i L 140, som vi i Enhedslisten har fremsat netop for at sikre, at vi får tre behandlinger i Folketingssalen omkring det her helt centrale spørgsmål, i forhold til hvordan vi forvalter demokratiet.
Lovforslaget drejer sig om en ophævelse af både kalenderreglen, ministerbetjeningsreglen og folketingspolitikerreglen. Når det er fuldstændig afgørende, er det jo, fordi offentlighedsloven fra 2013 har haft temmelig store konsekvenser for, hvordan vi kan følge med i den måde, som magten bliver udøvet på. Folketingets Ombudsmand har konkluderet, at offentlighedens adgang til aktindsigt er blevet væsentlig indskrænket med den nye lov. Vi må jo bare konstatere, at erfaringerne med offentlighedsloven har vist, at ministerbetjeningsreglen bliver anvendt langt mere end forventet som begrundelse for at begrænse aktindsigt, og det har medført en væsentlig indskrænkning i retten til aktindsigt.
Det samme gør sig gældende i forhold til folketingspolitikerreglen, som på samme måde bliver anvendt væsentlig mere end forventet. Afslag på aktindsigt i centrale dele af den politiske beslutningsproces svækker jo grundlæggende grundlaget for den offentlige debat om væsentlige politiske beslutninger og gør det sværere både som borger og som journalist at give politikere og embedsmænd et kritisk eftersyn. Derfor har offentlighedsloven eller mørklægningsloven jo reelt betydet, at gardinerne er blevet trukket for i det demokratiske rum, og der er ikke bare tale om, at de er blevet trukket for, der er også tale om, at det i dag reelt er mørklægningsgardiner.
Derfor er det også uforståeligt, når vi igen og igen hører partier tale om en regering, der er magtfuldkommen, og at der ikke har været gennemsigtighed i forhold til væsentlige beslutningsprocesser, både i forhold til coronahåndtering og i forhold til minkhåndtering, at der så samtidig er partier, som sidder og stemmer imod, at vi afskaffer reglerne i forhold til offentlighedsloven. Det er jo, som om der er en eller anden tendens til, at jo tættere man kommer på magten, desto mere ubekvemt synes man det er med en fri og åben tilgang til at kunne følge med i de beslutningsprocesser, der er, og til at kaste et kritisk blik på dem.
Derfor vil jeg bare igen opfordre både Socialdemokratiet, men jo i særlig grad også Venstre og Konservative til, at man stemmer for det her lovforslag og dermed får sikret, at vi får afskaffet både kalenderreglen, ministerbetjeningsreglen og folketingspolitikerreglen. For det er fuldstændig centralt for vores folkestyre, at der er adgang til at kunne følge med i beslutningsprocesserne, og da især nu, hvor vi står i en situation, hvor jeg uden at skulle kigge i en krystalkugle kan forestille mig – formentlig inden for de næste 14 dage til 3 uger – at vi sikkert kommer til at skulle diskutere åbenhed i forvaltningen, magtfuldkommenhed og adgang til at kunne kontrollere regeringens beslutningsprocesser. Det kommer vi sikkert til at diskutere temmelig nøje. Derfor er det her jo en oplagt mulighed for Venstre og Konservative, men i princippet også for Socialdemokratiet i forhold til at sige: Selvfølgelig sikrer vi, at det her ikke skal kunne gentage sig fremover, og derfor kommer vi til at stemme for L 140. Tak.