Tak for det. Offentlighed i forvaltningen er helt grundlæggende for vores demokrati. Og når vi fremsætter det her lovforslag, er det jo faktisk, fordi vi tror, at man, hvad angår flere af de sager, som vi har set på det sidste, med den gamle offentlighedslov allerede ville kunne være kommet til bunds i det hele, i stedet for at der hele tiden skal laves nye undersøgelseskommissioner.
Vi synes i Enhedslisten, det er vigtigt, at vi sikrer offentlighed i forvaltningen. Vi synes også, at den sidste tid har vist, at der er brug for netop åbenhed – meget mere af det og ikke mindre af det. Og derfor er jeg også glad for, at mine kollegaer gerne vil bruge fredag eftermiddag på at diskutere det her vigtige spørgsmål.
For åbenhed i forvaltningen og omkring magthaverne inde i kernen af, hvad forvaltningen er, altså i ministerierne, i departementerne, er forudsætningen for, at vi kan have et demokrati, altså at borgerne og offentligheden kan kontrollere den måde, som magthaverne laver arbejde på. Det er jo også derfor, at vi kalder pressen, altså offentligheden, for en del af statsmagten. Og jeg tror faktisk, at den mistillid, som vi oplever der er til politikere og beslutningstagere, og den afstand, vi oplever der er mellem politikere og befolkning, kan mindskes, hvis vi øger den demokratiske kontrol, hvilket vi i Enhedslisten mener at det her lovforslag ville gøre.
Jeg skal ikke trætte jer med alle de eksempler, der er, på sager, som ikke ville være kommet frem, hvis vi havde haft den nye offentlighedslov, selv om den godt nok snart er 10 år gammel. Jeg vil gerne takke de partier, som har ændret holdning til offentlighedsloven, og som var med til at lave den nuværende offentlighedslov, men som har ændret holdning.
Så må jeg bare sige til Venstre, at det jo er flot, at man kan blive ved med at sige, at det er for dårligt, at der ikke var åbenhed nok omkring minkskandalen, og at det er for dårligt, at der ikke var åbenhed nok omkring corona. Det er jeg da enig i. Og hvordan kan vi sikre, at den åbenhed vil være der, hvis vi står i en pandemi en anden gang, eller hvis vi igen står i en situation, hvor det er meget vigtigt at finde ud af, præcis hvornår hvilke beslutninger er taget? Hvordan kan vi dog sikre det? Ja, det kan vi med det her lovforslag. Og derfor synes jeg faktisk, det er en lille smule useriøst, at Venstre bliver ved med at snakke om mere åbenhed, men når de så nu har chancen for at ændre det, så vil de alligevel ikke være med til det. Der må jeg sige, at jeg alligevel har mere respekt for Socialdemokraterne, der siger helt ærligt, at de ikke ønsker åbenhed.
Der må det så bare være resten af parlamentets opgave at sørge for, at ved næste folketingsvalg kan de partier, som bakker op om det her forslag, mønstre et flertal. Det er sjældent, at jeg anbefaler nogen at stemme på Liberal Alliance og Nye Borgerlige, men hvis man er højreorienteret, så synes jeg, at man skal tænke over, om ikke det var på sin plads at stemme på nogle partier, som er ægte liberale, og som tror på det demokrati, vi har i Danmark, og som i min optik og i Enhedslistens optik vil blive styrket med det her. Jeg synes selvfølgelig, at hvis man skal stemme på et åbenhedsparti, skal det være Enhedslisten. Men jeg synes faktisk, at det er useriøst af Venstre, Danmarks såkaldte liberale parti – nu er de her ikke engang til at høre min skideballe, men jeg kan jo sende den til hr. Jan E. Jørgensen og andre Venstremedlemmer; næste gang de kritiserer regeringen for lukkethed, vil jeg da minde dem om, at de havde muligheden for at støtte det her lovforslag.
Tak for en god debat. Og det er netop et lovforslag, for at vi kan sikre, at vi har tre behandlinger. For vi er før blevet skudt i skoene, at nej, nej, man kan ikke bare ændre offentlighedsloven ved et beslutningsforslag; at det er alt for useriøst, og det er præcis derfor, at vi har lagt kræfter i at lave et lovforslag. Lad os diskutere indholdet i stedet for formen. Det var det, vi gerne ville sikre med det her, og det kan vi jo nu i Retsudvalget, og det ser jeg frem til. Tak.