Retsudvalget 2021-22
L 14
Offentligt
2486018_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. november 2021
Lovkvalitetskontoret
Anne Plass Zachhau
2021-0037-0136
2207076
Besvarelse af spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, hvidvaskloven
og forskellige andre love (Implementering af initiativer i aftale om po-
litiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, herunder etable-
ring af National enhed for Særlig Kriminalitet) (L 14)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven, retsplejeloven, hvidvaskloven og forskellige andre
love (Implementering af initiativer i aftale om politiets og anklagemyndig-
hedens økonomi 2021-2023, herunder etablering af National enhed for Sær-
lig Kriminalitet) (L 14), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justits-
ministeren den 9. november 2021.
Nick Hækkerup
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 14 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvor mange egentlige lovændringer regeringen har planlagt at gennemføre i indeværende folketingssamling, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven, retsplejeloven, hvidvaskloven og forskel-
lige andre love (Implementering af initiativer i aftale om politiets og
anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, herunder etablering af Na-
tional enhed for Særlig Kriminalitet) (L 14):
”Vil ministeren i forlængelse af debatten under 1. behandling af
L 14 (om implementering af politiøkonomiaftalen) redegøre for,
hvor mange egentlige lovændringer regeringen har planlagt at
gennemføre i indeværende folketingssamling?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der sigtes til antallet
af såkaldte samlelovforslag, det vil sige lovforslag, som ændrer flere love.
Anvendelsen af samlelovforslag er behandlet i pkt. 2.11 i vejledning om
lovkvalitet, hvor bl.a. følgende fremgår:
”Det kan på den ene side anføres, at et ændringslovforslag i al-
mindelighed ikke bør indeholde ændringer af forskellige love,
hvis der ingen indholdsmæssig sammenhæng er mellem disse
ændringer. Det gælder også, selv om der for en umiddelbar be-
tragtning måtte synes at være administrative og praktiske for-
dele forbundet med at samle de pågældende lovændringer i et
samlelovforslag i stedet for at fremsætte et ændringslovforslag
for hver lov, som ønskes ændret.
På den anden side både kan og bør flere lovændringer gennem-
føres ved samme lovforslag, hvis der er tale om ensartede æn-
dringer (f.eks. ændringer af myndighedsbetegnelser), hvis de fo-
reslåede lovændringer har samme indholdsmæssige baggrund
(f.eks. tilvejebringelse af grundlaget for ratifikation af en traktat
eller konvention eller ændringer som følge af en samtidig fore-
slået hovedlov), eller hvis der i øvrigt er en nær emnemæssig
sammenhæng mellem lovændringerne (f.eks. ændringer som
opfølgning på en politisk aftale).
Hertil kommer, at vedkommende fagministerium – i forlængelse
af den ovennævnte vurdering af lovændringernes indholdsmæs-
sige sammenhæng – også bør foretage en vurdering af, om en
samling af de forskellige ændringer i samme lovforslag vil
kunne vanskeliggøre en hensigtsmæssig behandling af lov-
forslaget i Folketinget.
Må det eksempelvis forudses, at der kan være folketingsmed-
lemmer, der ønsker at differentiere stemmeafgivningen, således
at der kan stemmes for én af lovændringerne, men ikke for en
Side 2/4
L 14 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvor mange egentlige lovændringer regeringen har planlagt at gennemføre i indeværende folketingssamling, til justitsministeren
anden ændring, taler dette for at opsplitte emnerne i flere æn-
dringslovforslag, således at det undgås, at lovforslaget vil skulle
deles i forbindelse med Folketingets behandling af lovforslaget.
Det kan i den forbindelse oplyses, at det af flere årsager kan
være problematisk at dele lovforslag. Det bliver bl.a. vanskeli-
gere senere at finde de rette forarbejder til lovgivningen, lige-
som delingen i nogle tilfælde rent lovteknisk kan have en sådan
karakter, at den øger risikoen for fejl i de vedtagne lovforslag.”
Som det fremgår, beror det på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde,
om ændringer af flere love bør gennemføres ved ét samlet lovforslag eller
ved flere lovforslag.
Det kan oplyses, at samlelovforslag i praksis ofte forekommer.
I folketingsåret 2020-21 var 114 af de 206 ændringslovforslag, regeringen
fremsatte, således samlelovforslag, svarende til 55 pct.
Det fremgår af lovprogrammet for folketingsåret 2021-22, som blev offent-
liggjort i oktober 2021, at regeringen forventer at fremsætte i alt 174 lov-
forslag. Ifølge lovprogrammet vil 28 af disse lovforslag udgøre såkaldte ho-
vedlovforslag, og 139 vil udgøre ændringslovforslag. Det fremgår ikke af
lovprogrammet, om de resterende 7 lovforslag vil udgøre hoved- eller æn-
dringslovforslag. Ud af de 139 ændringslovforslag vil 67 ifølge lovprogram-
met udgøre samlelovforslag, svarende til 48 pct.
Det bemærkes, at der i løbet af folketingsåret kan ske ændringer i forhold til
det, som er angivet i lovprogrammet. Eksempelvis kan det under udarbej-
delsen af lovforslag vise sig nødvendigt at foretage ændringer i flere love
end først antaget, hvorved lovforslag, der på lovprogrammet er angivet som
lovforslag, der kun ændrer én lov, bliver samlelovforslag. Derudover kan
nye lovforslag tilføjes til lovprogrammet, ligesom lovforslag kan tages af
lovprogrammet.
Statsministeriet sender i begyndelsen af henholdsvis december, februar,
marts og april redegørelser til Folketingets Udvalg for Forretningsordenen
om status for afviklingen af lovprogrammet.
2.
For så vidt angår forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejelo-
ven, hvidvaskloven og forskellige andre love (Implementering af initiativer
i aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, herun-
der etablering af National enhed for Særlig Kriminalitet) (L 14) bemærkes
det, at der netop er en sådan nær emnemæssig sammenhæng mellem lovæn-
dringerne i lovforslaget, som i pkt. 2.11 i vejledning om lovkvalitet nævnes
Side 3/4
L 14 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvor mange egentlige lovændringer regeringen har planlagt at gennemføre i indeværende folketingssamling, til justitsministeren
som et eksempel på, hvornår flere lovændringer kan og bør gennemføres
ved samme lovforslag. Der er således tale om de nødvendige ændringer af
forskellige love med henblik på at implementere dele af den politiske aftale
om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023. Lovforslaget in-
deholder derudover et forslag om udstrækning af tavshedspligten vedrø-
rende oplysninger, som hidrører fra hvidvaskunderretninger fra banker mv.,
til ansatte ved alle offentlige myndigheder. Sidstnævnte ændring har en så-
dan naturlig sammenhæng med etableringen af den foreslåede fast track-
ordning for hvidvaskunderretninger af større eller særlig mistænkelig karak-
ter i lovforslagets § 3, nr. 1, at den bør indgå i nærværende lovforslag.
Side 4/4