Retsudvalget 2021-22
L 14 Bilag 10
Offentligt
2498361_0001.png
Til lovforslag nr.
L 14
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 9. december 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, hvidvaskloven og
forskellige andre love
(Implementering af initiativer i aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, herunder etablering af
National Enhed for Særlig Kriminalitet)
[af justitsministeren (Nick Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget. Socia-
listisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 1, og justitsministeren har stillet ændrings-
forslag nr. 2-7 til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be-
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at Venstre
kan støtte forslaget, herunder bestemmelsen om indskrænk-
ning af strafrabatten ved langsommelig efterforskning. Dette
kan teoretisk set medføre, at sagerne i fremtiden får lov
at ligge med endnu længere efterforskningstid. Forslaget
skal ikke på nogen måde benyttes til legitimation herfor,
og således foranlediget ønsker Venstre, at Justitsministeriet
i højere omfang fører tilsyn med, at sagsbehandlingstiden
ikke forlænges af denne grund.
Med forslaget etableres der herudover en særlig politien-
hed til varetagelse af komplicerede økonomiske og organise-
rede forbrydelser, og enheden skal fysisk oprettes med kon-
tor i København og i Aarhus. Herudover skal SØIK fortsat
bestå, jf. forslagets bemærkninger, side 18. Reelt set er der
en risiko for, at eksempelvis alvorlige økonomiske forbry-
delsers efterforskning – der i dag henligger hos SØIK under
i forvejen meget lang sagsbehandlingstid – fremover deles
eller spredes til tre enheder med endnu længere sagsbehand-
lingstid til følge. Venstre ønsker, at Justitsministeriet i højere
omfang end hidtil kontrollerer, at sagsbehandlingstiden og
ikke mindst antallet af tiltaleopgivelser ikke stiger som følge
af etableringen af nu reelt tre kontorer til behandling af disse
sager.
Endelig bemærker Venstre, at det af forslaget fremgår, at
personfarlige sager skal opprioriteres, uden at det samtidig
nævnes, hvilke sager der skal nedprioriteres. Dette virker
ikke realistisk, og justitsministeren opfordres derfor til at
fremlægge forslag til tidsmæssige besparelser i den alminde-
lige sagsbehandling og de derom gældende regler, der kan
retfærdiggøre forventningen om opprioritering af personfar-
lige sager.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget finder
det vigtigt, at internationale sanktionssager, som sagen om
Dan Bunkering, aldrig igen kan henvises til en politikreds,
som ikke har kompetencer til at efterforske den. Sådanne
alvorlige sager henhører i den særlige efterforskningsenhed,
og derfor har SF stillet ændringsforslag, der skal sikre, at
den særlige efterforskningsenhed (NSK) er enekompetent til
at behandle denne type sager, medmindre sagen behandles
af PET.
AX027070
L 14 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet af Retsudvalget 9/12-21
2498361_0002.png
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige udvalg):
1)
I den under
nr. 3
foreslåede
§ 110 a
indsættes i
stk. 1
som
2. pkt.:
»Sager efter straffelovens § 110 c anses for omfattet af 1.
pkt., medmindre sagen behandles af Politiets Efterretnings-
tjeneste.«
[Eksplicit henvisning til straffelovens 110 c om sanktionssa-
ger]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
2)
I den under
nr. 3
foreslåede
§ 110 b
indsættes i
stk. 3
efter »terrorfinansiering eller«: »andre«.
[Sproglig præcisering]
3)
I den under
nr. 3
foreslåede
§ 110 b
indsættes i
stk. 7, 3.
pkt.,
efter »terrorfinansiering eller«: »andre«.
[Sproglig præcisering]
Til § 3
4)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 26, stk. 4, 2. pkt.,
der bliver stk. 6, 2. pkt., ændres
»beslutter« til: »foranstalter«, og efter »underretning« ind-
sættes: »beslutningen om«.«
[Lovteknisk præcisering]
5)
Nr. 6
affattes således:
»6.
I
§ 55, stk. 3, § 62, stk. 3, § 64 a, stk. 3, § 68, stk. 3,
og
§
78, stk. 1, 2. pkt.,
og
stk. 2
og
5,
ændres »§ 26, stk. 1 og 3 og
stk. 4, 1. pkt.,« til: »§ 26, stk. 1 og 3, stk. 4, 1. pkt., og stk. 6,
1. pkt.,«.«
[Lovteknisk præcisering]
6)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 78 a, stk. 1
ændres »§ 26, stk. 1 eller 3, eller stk. 4,
1. pkt.,« til: »§ 26, stk. 1 og 3, stk. 4, 1. pkt., og stk. 6, 1.
pkt.,«.«
[Lovteknisk præcisering]
Til § 19
7)
Nr. 1
affattes således:
»1
I
§ 1, stk. 1,
ændres »Rigspolitichefen« til: »politiet«.«
[Lovteknisk præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter den foreslåede bestemmelse i retsplejelovens § 110
a, stk. 1, varetager National Enhed for Særlig Kriminalitet
for hele landet efterforskningen og strafforfølgningen af
forbrydelser, hvor der er grund til at antage, at overtrædelsen
har et særlig betydeligt omfang, er et led i organiseret krimi-
nalitet, indebærer komplekst samarbejde med udenlandske
retshåndhævende myndigheder, er udført ved anvendelse af
særegne metoder eller på anden måde er af særlig kvalifice-
ret karakter.
Med ændringsforslaget foreslås det at indsætte et nyt 2.
pkt. i bestemmelsen, hvoraf det eksplicit fremgår, at sankti-
onssager efter straffelovens § 110 c anses for omfattet af 1.
pkt., medmindre sagen behandles af Politiets Efterretnings-
tjeneste.
Dermed vil det eksplicit fremgå af bestemmelsen, at NSK
er enekompetent til at behandle denne type sager, medmin-
dre sagen behandles af PET.
Til nr. 2 og 3
De foreslåede ændringer er alene udtryk for en sproglig
ensretning af den foreslåede § 110 b.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget præciseres det, at ændringen af §
26, stk. 4, i lov om forebyggende foranstaltninger mod hvid-
vask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) foretages
i bestemmelsens 2. pkt.
Den foreslåede ændring er alene af lovteknisk karakter.
Til nr. 5 og 6
Med ændringsforslag nr. 5 nyaffattes lovforslagets § 3,
nr. 6, således at § 78 a, stk. 1, ikke længere fremgår af
ændringsbestemmelsen. Baggrunden herfor er, at der i hvid-
vasklovens § 78 a, stk. 1, henvises til § 26, stk. 1 eller 3 eller
stk. 4, 1. pkt., og ikke til § 26, stk. 1 og 3 og stk. 4, 1. pkt.,
som der henvises til i de øvrige bestemmelser i lovforslagets
§ 3, nr. 6.
Med ændringsforslag nr. 6 indsættes i stedet en selvstæn-
dig ændring af § 78 a, stk. 1, således at henvisningerne
fremover er formuleret på samme måde.
De foreslåede ændringer er alene af lovteknisk karakter.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget præciseres det, at ændringen af §
1 i lov nr. 434 af 31. maj 2000 om Det Centrale Dna-profil-
register (med senere ændringer) foretages i denne lovs § 1,
stk. 1.
Den foreslåede ændring er alene af lovteknisk karakter.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2021 og var til
1. behandling den 26. oktober 2021. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
L 14 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet af Retsudvalget 9/12-21
2498361_0003.png
3
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 17. august
2021 og den 23. august 2021 udkastene til udvalget, jf. REU
alm. del – bilag 400 og 405 (folketingsåret 2020-21). Den 6.
oktober 2021 sendte justitsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Kasper Sand Kjær (S) Jeppe Bruus (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus Stoklund (S) Annette Lind (S)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Samira Nawa (RV)
nfmd.
Susan Kronborg (RV)
Rosa Lund (EL) Søren Søndergaard (EL) Aaja Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Leif Lahn Jensen (S)
Sikandar Siddique (FG) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Anne Rasmussen (V) Karsten Lauritzen (V)
Morten Dahlin (V)
fmd.
Michael Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF) Karina Adsbøl (DF)
Marcus Knuth (KF) Britt Bager (KF) Pernille Vermund (NB) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
12
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
5