Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
L 139 Bilag 1
Offentligt
2532379_0001.png
+$$
- .
/0
1
/0
),
"
/20 ) $
1
/
)
3
3
4
)1
3
*
)
+$$
0
$
)
1
)
*
+$$
0
$
)
!
#
% &
(
)
*
'
""
$
#
"
$'
$
5
L 139 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2532379_0002.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Jura
Børsgade 4
1015 København K
Den 15. december 2021
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om specialpædagogisk støtte ved
videregående uddannelser
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG) kvitterer for muligheden for at indgive bemærkninger i
forbindelse med ovenstående høring.
DEG bakker op om, at adgangen til SPS udvides til adgangskurser til visse videregående uddannelser, så
studerende på de nye adgangskurser,
jf. ”Fra folkeskole til faglært – Erhvervsuddannelser til fremtiden”
også kan modtage SPS.
Foruden ovenstående har DEG inden yderligere kommentarer til høringen.
På vegne af Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Mie Hovmark
Rådgivningskonsulent
L 139 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2532379_0003.png
Høringssvar
10. december 2021
Ref.: CLN
J.NR.: 2015-0073/216308
Danske Professionshøjskoler
Vester Voldgade 107
1552 København V
Tel. 3338 2200
[email protected]
danskeprofessionshøjskoler.dk
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura
1015 København K
Høringssvar: Forslag til lov om ændring af lov om
specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser
Danske Professionshøjskoler takker for indkaldelsen til høring over udkast til
forslag til lov om ændring af lov om specialpædagogisk støtte ved videregående
uddannelser. Vi har følgende bemærkninger:
Danske Professionshøjskoler bakker op om forslag til lovændringen og har ingen
bemærkninger.
Danske Professionshøjskoler ønsker dog at gøre opmærksom på, at gældende
SU-regler for erhvervsakademier og professionshøjskoler kan føre til, at en gruppe
af studerende, der vælger at gøre brug af de nye udvidede SPS-muligheder, kan
risikere at stå uden mulighed for SU, hvis ikke rammen for SU-støtte udvides
tilsvarende.
Studerende, der mangler at gennemføre et eller flere semestre, vil kunne søge
om SPS, men de vil ikke have SU-klip til at færdiggøre studiet grundet
studieaktivitetskravet.
Danske Professionshøjskoler foreslår derfor, at der tilsvarende ændres på SU-
lovgivningen, således at SPS-modtagere, der er forsinkede i deres uddannelse ud
over 12 måneder, ikke risikerer at miste retten til SU, når de stadig er indskrevet på
deres uddannelse.
Med venlig hilsen
Inge Friis Svendsen
Direktør
Danske Professionshøjskoler
side 1/1
L 139 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2532379_0004.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet
JURA
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
København den 14. december 2021
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om
specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser
Danske SOSU-skoler og Danske SOSU-skoler - Bestyrelserne kvitterer hermed for muligheden for at afgive
høringssvar til Uddannelses- og Forskningsministeriet i høring over udkast til forslag til lov om ændring af
lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser.
Foreningerne finder, at den foreslåede ordning med en permanentgørelse af mulighederne for at
studerende med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse vil være berettiget til specialpædagogisk støtte i
hele den periode, hvori de er indskrevet på og gennemgår en støtteberettigende videregående uddannelse,
er hensigtsmæssig. Foreningerne bakker derfor fuldt ud op om det fremsendte udkast til forslag til ændring
af loven.
Foreningerne har ingen yderligere bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
På foreningernes vegne
e.b.
Michael Kümmel
chefkonsulent
Danske SOSU-skoler & Danske SOSU-skoler
Bestyrelserne
Ny Vestergade 17, 2. sal, 1471 København K
tlf. 42 41 35 01, e-mail:
[email protected]
&
[email protected]
1
L 139 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2532379_0005.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet
F I OLS T RÆ D E 4 4, 1. TH
11 71 KØ B ENHA VN K
T L F. +4 5 33 36 98 00
W WW. D KU NI .D K
15. DECEMBER 2021
J.NR. 21/1029484
AY
SIDE 1/1
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om
specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser
Danske Universiteter takker for ovennævnte udkast, som er modtaget i høring fra
Uddannelses- og Forskningsministeriet den 17. november 2021.
Udkastet har været sendt i høring hos universiteterne.
Danske Universiteter har modtaget svar fra Københavns Universitet, Aarhus Univer-
sitet, Aalborg Universitet og Copenhagen Business School.
Danske Universiteter hilser det velkomment, at studerende med funktionsnedsæt-
telse fremover har mulighed for at få specialpædagogisk støtte under hele deres stu-
dietid.
I forlængelse heraf vil Danske Universiteter gerne opfordre til, at der også bliver set
på samspillet mellem SU-reglerne og muligheden for, at studerende med funktions-
nedsættelse kan få dispensation til forlænget studietid.
Danske Universiteter har ikke i øvrigt bemærkninger til udkastet. Se universiteternes
individuelle høringssvar, som er vedlagt, for yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen
Jesper Langergaard
Direktør
Danske Universiteter
1
L 139 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2532379_0006.png
L 139 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2532379_0007.png
L 139 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2532379_0008.png
L 139 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2532379_0009.png
L 139 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2532379_0010.png
L 139 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2532379_0011.png
Til Danske Universiteter
Kære DKUNI
KU takker for et gennemarbejdet udkast. Vi har følgende bemærkninger til lovforslaget:
1. Overalt i SPS-loven foreslår vi at ændre formuleringen
studerende med fysisk
eller psykisk funktionsnedsættelse
til enten
a. studerende med fysisk, psykisk eller neurologisk funktionsnedsættelse
b. studerende med fysisk, psykisk, neurologisk funktionsnedsættelse og/eller
læse-/skrivevanskeligheder eller
c. studerende med funktionsnedsættelse
Vi foreslår gruppen af studerende med neurologisk funktionsnedsættelse inkluderet i
SPS-loven på lige fod med studerende med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.
Antallet af studerende med neurologisk funktionsnedsættelse i SPS-ordningen er
stigende, bl.a. som følge af at gruppen inkluderet i SPS-ordningen ved seneste
udbudsrunde af studiestøtte (2020 + 2021).
2. til §2, stk. 3 bemærker vi, at NON-EU studerende med funktionsnedsættelse, der
ofte studerer en kandidatuddannelse som udenlandske selvbetalere, i praksis
sjældent opfylder reglerne om ligestilling og derfor er henvist til også selv at
betale for kompenserende støtte ved uddannelse i Danmark. Det er
uhensigtsmæssigt for den studerendes muligheder for at gennemføre en
uddannelse på lige fod med andre (danske eller EU) studerende med
funktionsnedsættelse, eller blot andre studerende med funktionsnedsættelse, og
det strider imod intentionen i FNs verdensmål 4.5.
Det ville dermed gøre en stor forskel for handicappede NON-EU studerende,
såfremt man tilføjede en betingelse om, at man kan modtage SPS, hvis man
studerer på en SU-berettiget uddannelse, også som udenlandsk selvbetaler. UFM
kan givetvis formulere det anderledes og tænke i alternativer i den danske
lovgivning, så det bliver muligt at favne denne gruppe af non-EU studerende med
funktionsnedsættelse.
Tine Klovborg Schou
Fuldmægtig
Cand.mag
Københavns Universitet
Uddannelser & Studerende
Stab & Politik
Frue Plads 4
1168 København K
DIR 35 33 14 69
[email protected]
L 139 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2532379_0012.png
L 139 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2532379_0013.png
Til Uddannelses- og Forskningsministeriet
via Danske Universiteter
Studieservice
Uddannelsesjura og Sekretariat
Fibigerstræde 10
Postboks 159
9100 Aalborg
Sagsbehandlere:
Christina Buhl /
Anne Larsson
Telefon:
9940 7545 /
9940 2004
E-mail:
[email protected]
Dato: 13-12-2021
Sagsnr.: 2021-402-00177
Aalborg Universitets høringssvar vedr. Forslag til lov om ændring af lov om specialpædagogisk
støtte ved videregående uddannelser
Aalborg Universitet (herefter AAU) har modtaget Høring over forslag til lov om ændring af lov om
specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser, som har været sendt ud til relevante høringsparter på
AAU.
AAU har ingen bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Christina Buhl
Anne Larsson
Specialkonsulent
AC-fuldmægtig
L 139 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2532379_0014.png
Fra:
Michala Tomra <[email protected]>
Sendt:
14. december 2021 09:29
Til:
dkuni-dkuni <[email protected]>
Emne:
VS: Høring: Forslag til lov om ændring af lov om specialpædagogisk støtte ved videregående
uddannelser - frist 13. december
Til Danske Universiteter
Tak for høringen. CBS har ingen bemærkninger.
Mange hilsner
Michala