Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
L 139 Bilag 1
Offentligt
2532378_0001.png
Notat
Kommenteret høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om
specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser (Ophævelse af be-
stemmelser om støtteramme, støttetid og maksimal forsinkelse m.v.)
Uddannelses- og Forskningsministeriet har den 17. november 2021 udsendt det
ovennævnte udkast til lovforslag blandt relevante institutioner og organisationer.
Høringen har også været offentliggjort på Høringsportalen.
Ved høringsfristens udløb den 15. december 2021, kl. 12, var der indkommet 12
høringssvar, hvoraf 7 indeholder bemærkninger til lovforslaget.
I 6 af høringssvarene udtrykkes der udelukkende opbakning til hele eller dele af
lovforslaget.
I dette notat gives et kort resumé af de indholdsmæssige bemærkninger til lov-
forslaget.
1. Funktionsnedsættelse
Københavns Universitet (KU)
takker for et gennemarbejdet udkast og foreslår at
ændre formuleringen i loven om ”studerende med fysisk eller
psykisk funktions-
nedsættelse”,
således at studerende med neurologisk funktionsnedsættelse inklu-
deres i SPS-loven på lige fod med studerende med fysisk eller psykisk funktions-
nedsættelse.
Ministeriet
bemærker, at studerende med neurologisk funktionsnedsættelse alle-
rede er omfattet af SPS-loven. Det er ministeriets vurdering, at neurologiske syg-
domme og eventuelle afledte lidelser heraf juridisk må anses for at være omfattet
af begreberne fysisk og/eller psykisk funktionsnedsættelse. Ministeriet vurderer på
den baggrund ikke, at en ændring heraf er nødvendig.
2. SPS til studerende fra lande uden for EU/EØS
KU
bemærker, at studerende med funktionsnedsættelse fra lande uden for
EU/EØS i praksis sjældent opfylder reglerne om ligestilling og derfor er henvist til
selv at betale for kompenserende støtte ved uddannelse i Danmark.
Det bemærkes endvidere, at det er uhensigtsmæssigt for den studerendes mulig-
heder for at gennemføre en uddannelse på lige fod med andre (danske eller EU)
studerende med funktionsnedsættelse, eller blot andre studerende med funktions-
nedsættelse, og det strider imod intentionen i FN’s verdensmål 4.5.
Det bemærkes endelig, at det ville gøre en stor forskel for studerende med handi-
cap fra lande uden for EU, såfremt man tilføjede en betingelse om, at man kan
modtage SPS, hvis man studerer på en SU-berettigende uddannelse, også som
udenlandsk selvbetaler.
7. februar 2022
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Sagsbehandler
Anders Ehlers Nutzhorn
Tel. 72 31 80 06
[email protected]
Ref.-nr.
282769
Side 1/2
L 139 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2532378_0002.png
Ministeriet
har noteret sig forslaget. Ministeriet bemærker hertil, at det ikke ligger
inden for dette lovforslags formål at udvide ordningen i forhold til, hvilke stude-
rende der kan være støtteberettiget efter SPS-loven.
3. SU-lovgivningen
3 høringsparter (Danske
Professionshøjskoler, Danske Universiteter og Aarhus
Universitet)
påpeger, at studerende med de nye regler, hvorefter SPS kan ydes i
hele den periode, hvor den studerende er indskrevet på og gennemgår en støtte-
berettigende uddannelse, vil kunne medføre en situation, hvor den studerende vil
have ret til at modtage SPS men ikke SU, hvis den studerende er mere end 12
måneder forsinket i sin uddannelse.
Danske Universiteter
opfordrer til, at der kigges på samspillet mellem SU-reglerne
og muligheden for, at studerende med funktionsnedsættelse kan få dispensation til
forlænget studietid.
Aarhus Universitet
opfordrer til, at der kigges på samspillet mellem reglerne om til-
deling af SU og reglerne om SPS.
Danske Professionshøjskoler
foreslår, at der tilsvarende ændres i SU-lovgivnin-
gen, således at SPS-modtagere, der er forsinkede i deres uddannelse ud over 12
måneder, ikke risikerer at miste retten til SU, når de stadig er indskrevet på deres
uddannelse.
Ministeriet
har noteret sig bemærkningerne. Ministeriet bemærker hertil, at SU-
og SPS-ordningerne er to separate støtteordninger, der har til formål at varetage
to forskellige formål. Ministeriet bemærker endvidere, at det ikke ligger inden for
dette lovforslags formål at udvide den nuværende SU-ordning, herunder i forhold
til rammerne for, i hvor mange måneder uddannelsessøgende kan modtage SU.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/2