Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 138 Bilag 5
Offentligt
2557300_0001.png
Foretræde om L 138:
Åben dør-ordningen for VE på havet
Green Power Denmark
7. april 2022
L 138 - 2021-22 - Bilag 5: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 7/4-22
2557300_0002.png
Agenda
Der er brug for hurtigere og smartere udbygning med havvind.
1. L 138 gør det vanskeligere at bygge vedvarende energi inden for 15 km fra
kysten:
1) Der indføres kommunal vetoret
2) Der indføres en størrelsesbegrænsning på parker
3) Der opstilles ikke regler for fremdrift og sagsbehandling
2. L 138 fjerner muligheden for markedsdrevet udbygning med vedvarende
energi længere end 15 km fra kysten
2
L 138 - 2021-22 - Bilag 5: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 7/4-22
2557300_0003.png
Tid til færre, ikke flere vetopunkter for grøn energi
L 138 gør det vanskeligere at bygge vedvarende energi med
vidtgående og demokratisk problematisk vetoret
Problem:
Det nuværende lovforslag vil muliggøre, at én kommunalbestyrelse kan
blokere for den grønne omstilling, selv om flere andre nabokommuner
bakker op. (Eksempel: Aflandshage)
Med vetoretten, vil et mindretal af modstandere få lov at trumfe det store
tavse flertal, som støtter udbygningen med vedvarende energi. Det er tid
til færre og ikke flere vetopunkter i den alt for langsomme udrulning af VE-
anlæg.
Lovforslaget skaber forskelsbehandling af borgere, kommuner og
virksomheder. Når det gælder vindmøller på land, kan en kommune ikke
bremse nabokommunens vindmølleprojekt, selvom vindmøllerne står
tættere på kommunegrænsen end 15 km. (Eksempler: Middelgrunden,
Prøvestenen og Avedøre)
Løsning:
1.
Fasthold indsigelsesretten, som den er i dag, så minister/Folketing, som
ikke skal genvælges lokalt, kan tage højde for ønsker hos flertallet i
berørte kommuner.
Hvis vetoret fastholdes, så anvend som minimum et almindeligt flertal
blandt relevante kommuner, og indfør pligt til at byråd først kan træffe
beslutning efter indstilling fra lokale grønne råd med repræsentativt
udsnit af befolkningen
.
Hvis udskiftning af
havvindmøller ved
Avedøre
måtte
kræve ny forunder-
søgelsestilladelse
vil en lang række
kommuner få
vetoret. Hvis
møller flyttes få
meter ind på land,
har alene Hvidovre
kommune
indflydelse.
Hvis udskiftning
af møller ved
Middelgrunden
måtte kræve ny
forunder-
søgelsestilladelse
vil bl.a. Lyngby-
Tårbæk og Dragør
Kommuner få
vetoret. Det vil
de ikke, hvis
landmøller på
Prøvestenen
skal
udskiftes.
2.
3
Aflandshage
har
ifølge
megafonmåling
opbakning fra 81%
af borgerne i
kommunerne langs
Køge Bugt
kun 6 %
er imod. Hvis
projektet var
omfattet af vetoret,
kunne ét byråd
blokere, som
tilkendegivet af
borgmesteren i
Stevns (79% positive
vs. 9% negative).
L 138 - 2021-22 - Bilag 5: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 7/4-22
2557300_0004.png
Hvorfor begrænse parkstørrelse, hvis der er lokal opbakning?
L 138 gør det vanskeligere at bygge vedvarende energi med uklar begrænsning af parkstørrelse
Problem:
Lovforslaget rykker vigtige beføjelser fra Folketinget til embedsværket og leverer ikke på løfter om klare rammer for ”ministeriel” afvisning,
herunder ift. størrelsesbegrænsning.
Uforståeligt, hvorfor aftaleteksten med henvisning til ”oprindelig intention” fastslår, at parker efter ÅD-ordningen skal være ”små og kystnære”.
Uklart, hvordan ”små” parker defineres i lovforslaget.
Løsning:
Det bør være miljøvurdering mv., der afgør, hvor stor en vindmøllepark, det er muligt og hensigtsmæssigt at etablere. Hvis der tilmed er
kommunal opbakning skal Christiansborg så forhindre en ”stor” park? Lovforslaget
bør ændres, så der ikke indgår begrænsninger på
parkstørrelser.
Hvis begrænsning på parkstørrelse fastholdes, så bør der defineres en klar grænse i loven f.eks. 1000 MW, over hvilken afvisning eller godkendelse
af parker beror på en konkret vurdering i forligskredsen eller Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg.
4
L 138 - 2021-22 - Bilag 5: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 7/4-22
2557300_0005.png
10 eksisterende projektansøgninger på i alt 2-3 GW
Navn på
projekt
Mejl Flak
Nordre Flint
Omø Syd
Jammerland
Bugt
Lillebælt Syd
Aflandshage
Frederikshavn
Træå
Møllebugt
Paludan Flak
Kadet Banke
Størrelse i MW
Start på
ansøgnings-
proces
18-11-2010
14-09-2011
22-02-2012
22-02-2012
29-08-2016
04-10-2016
18-07-2017
22-03-2019
22-03-2019
22-05-2019
Tid under
behandling
11,3 år
10,5 år
10,1 år
10,1 år
5,6 år
5,5 år
4,7 år
3 år
Brug for mere proaktiv myndighedssagsbehandling
L 138 rummer ikke regler for fremdrift og sagsbehandling
Problem:
Eksisterende projektansøgninger via ÅD rummer stort potentiale og er eneste vej til
hurtig etablering af ekstra havvind 2025-2028. Men lange sagsgange hos
myndigheder kan forsinke projekterne yderligere.
Flere projekter har været mange år undervejs inden de opnår godkendelse hos
myndighederne, hvor der er sket betydelige teknologiske fremskridt i forhold til
deres forundersøgelsestilladelse.
60-120
160
200-320
120-240
100-160
250
22-77
434-720
154-228
504-864
Løsning:
Lovforslaget bør rumme regler for proaktiv myndighedssagsbehandling:
1.
2.
Der bør indskrives et fremdriftskrav for myndigheder i forhold til sagsbehandlingen
af ansøgninger, så det ikke kun gælder for projektudvikler.
Regeringen og Folketing bør sikre at myndighederne igangsætter en langt mere
proaktiv sagsbehandling som understøtte at flest mulige projekter kan realiseres
hurtigst muligt.
Energistyrelsen bør kontakte alle ansøgere bag eksisterende ÅD-projekter med
henblik på at afsøge mulighederne for at maksimere den grønne elproduktion fra
projekterne og sikre at havarealerne nyttiggøres bedst muligt.
Det bør være muligt at udarbejde et VVM-tillæg uden at det kræver en helt ny
forundersøgelsestilladelse, og processen skal starte forfra.
3.
3 år
2,8 år
4.
5
L 138 - 2021-22 - Bilag 5: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 7/4-22
2557300_0006.png
Behov for en ny markedsdrevet vej
L 138 fjerner muligheden for markedsdrevet udbygning længere end 15 km fra kysten
Problem:
Myndighederne er ikke de bedste til at forudsige hvor, hvornår og hvor meget grøn energi fra havvind, der er brug for og økonomisk
optimalt at bygge.
Med den nuværende ÅD-ordning har man mulighed for at sikre et markedsdrevet udbygningstempo, som supplement til statslige
udbud, der alene bør sikre en minimumsudbygning.
Lukningen af markedsdrevet udbygning vil give færre CO
2
-reduktioner og højere elpriser.
Det statslige udbygningstempo skal kunne ‘konkurrenceudsættes’ vha. mulighed for markedsdrevet udbygning som ikke afhænger af
beslutningskadence for udbud men kan initieres af markedet.
Løsning:
Markedet bør gives rammer, som muliggør, at de kan sikre realiseringen af den samfundsøkonomiske værdi af at koble forbrug of
produktion sammen. Statsligt udbudte parker har ikke altid det mest optimale placering ift. PtX-producenter, og det er usikkert om
strømmen fra parkerne vil kunne leve op til fremtidige krav for grøn brintproduktion.
Den nuværende statslige model med ”ét udbud
-
én park” har flere problemer og tiden er løbet fra den, da det går for langsomt og
er
for risikofyldt ift. forsinkelser (jf. Hesselø). Derfor er der behov for allerede nu at igangsætte en analyse af, hvordan en ny
markedsdrevet vej kan supplere de statslige udbud.
Udarbejdelse af analyse og beslutningsgrundlag for ny markedsdrevet model skal igangsættes nu og bør være færdig inden sommer
2022. Kræver nye beslutninger, da PtX-aftalens analyse
af mulighed for genåbning af den dør som L 138 lukker
– ”forventes
præsenteret første halvår 2023”,
hvilket er for sent hvis det skal kunne give mere grøn strøm inden 2030.
6
L 138 - 2021-22 - Bilag 5: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 7/4-22
2557300_0007.png