Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
L 136
Offentligt
2566881_0001.png
Sagsnr.
2021 - 885
Doknr.
506904
Dato
29-04-2022
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring om lov om almene boliger m.v., lov om leje af
almene boliger og lov om kommunernes styrelse
(Etablering af fonden for blandede byer og anvendelse af fondens midler og
Landsbyggefondens driftsstøtte m.v.)
Ændringsforslag
Af
…, tiltrådt af: …
Til § 1
1)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 89 c
indsættes i
stk. 2
efter nr. 7 som nyt
nummer:
»8) 250 mio. kr. til finansiering af overskridelse af maksimumsbeløbet for an-
skaffelsessummen for alment byggeri, jf. § 118 c.«
Nr. 8-13 bliver herefter nr. 9-14.
[Fastsættelse af rammen for finansiering af overskridelse af maksimumsbeløbet
for anskaffelsessummen for alment byggeri]
2)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 89 c
ændres i
stk. 2, nr. 8,
som bliver nr. 9,
»1.778 mio. kr.« til: »1.528 mio. kr.«.
[Nedsættelse af rammen for grundkøbslånsordningen]
3)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 89 c
ændres i
stk. 4, 1. pkt.,
»1, 2, 3 og 8« til:
»1-3, 8 og 9«.
L 136 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, som kan sikre, at de almene boliger, som har været i udbud inden den 1. januar 2022 eller har fået skema A før den 1. januar 2022, bliver realiseret, til indenrigs- og boligministeren
2566881_0002.png
[Adgang til at overføre beløb til Landsbyggefonden og konsekvensændring
som følge af ændringsforslag om overskridelse af maksimumsbeløbet]
4)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 119 a
ændres i
stk. 1
»1.778 mio. kr.« til:
»1.528 mio. kr.« og »§ 89 c, stk. 2, nr. 8« til: »§ 89 c, stk. 2, nr. 9«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1 om finansiering af overskridelse af mak-
simumsbeløbet]
5)
I den under
nr. 14
foreslåede
§ 119 d
ændres i
stk. 1, 1. pkt.,
Ȥ 89 c, stk. 2,
nr. 9« til: »§ 89 c, stk. 2, nr. 10«.
[Konsekvensændring]
6)
I den under
nr. 15
foreslåede
§ 142 d
ændres i
stk. 1, 1. pkt.,
Ȥ 89 c, stk. 2,
nr. 10« til: »§ 89 c, stk. 2, nr. 11«.
[Konsekvensændring]
7)
Efter nr. 11 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 115, stk. 10, 3. pkt.,
indsættes efter »påbegyndelse«: », jf. dog § 118
b«.
02.
Efter § 118 a indsættes:
Ȥ 118 b.
For tilsagn om støtte efter § 115, stk. 1-6, eller § 117, stk. 1, meddelt
til og med den 31. december 2021 kan kommunalbestyrelsen godkende over-
skridelse af maksimumsbeløbet for anskaffelsessummen for alment byggeri, jf.
§ 115, stk. 10.
Stk. 2.
Det er en forudsætning for kommunalbestyrelsens godkendelse efter stk.
1, at følgende betingelser er opfyldt:
1) Der foreligger dokumentation for, at byggeprojektet er gennemgået med
henblik på besparelser for at nedbringe anskaffelsessummen.
2) Den almene boligorganisations revisor attesterer forhold, som er nævnt i nr.
1, og erklærer, at byggeriet kun kan gennemføres med en højere anskaffelses-
sum.
3) Landsbyggefonden yder et lån til finansiering af det beløb, som anskaffel-
sessummen overstiger maksimumsbeløbet efter § 115, stk. 10, jf. § 118 c.
4) Overskridelse udgør op til 20 pct. af maksimumsbeløbet for anskaffelses-
summen for alment byggeri.
Stk. 3.
Foreligger der godkendelse efter stk. 1, skal det ved opgørelsen af an-
skaffelsessummen efter § 92 a, stk. 2, § 107, § 115, stk. 10, 2.pkt., § 118, stk.
2
L 136 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, som kan sikre, at de almene boliger, som har været i udbud inden den 1. januar 2022 eller har fået skema A før den 1. januar 2022, bliver realiseret, til indenrigs- og boligministeren
2566881_0003.png
1-3, § 129, stk. 1, og § 130, stk. 1, ses bort fra det beløb, som anskaffelses-
summen overstiger maksimumsbeløbet efter § 115, stk. 10, 1. pkt.
§ 118 c.
Landsbyggefonden kan i årene 2022-2026 inden for en samlet ramme
på 250 mio. kr., jf. § 89 c, stk. 2, nr. 8, efter kommunalbestyrelsens indstilling
give tilsagn om lån til finansiering af overskridelse af maksimumsbeløbet for
anskaffelsessummen for alment byggeri, jf. § 115, stk. 10.
Stk. 2.
Det er en forudsætning for Landsbyggefondens tilsagn efter stk. 1, at
følgende betingelser er opfyldt:
1) Kommunalbestyrelsen har givet tilsagn om ydelsesstøtte efter § 115, stk. 1-
6, eller § 117, stk. 1, senest den 31. december 2021.
2) Overskridelse udgør op til 20 pct. af maksimumsbeløbet for anskaffelses-
summen for alment byggeri.
Stk. 3.
§ 124, stk. 1, og § 126 finder anvendelse på lånet, som er nævnt i stk. 1.
Stk. 4.
Landsbyggefonden kan fastsætte nærmere regler om forhold, som er
nævnt i stk. 1 og 2.«
[Godkendelse og finansiering af overskridelse af maksimumsbeløbet for an-
skaffelsessummen for alment byggeri]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Det foreslås, at omfordele den samlede ramme på 5 mia. kr., som er fastsat i
det foreslåede § 89 c, stk. 1, med henblik på at afsætte 250 mio. kr. til Lands-
byggefondens finansiering af anskaffelsessummen, som overstiger maksi-
mumsbeløbet, jf. det foreslåede § 118 c.
Rammen sikres ved en nedsættelse af den foreslåede ramme for en grundkøbs-
lånsordning, jf. de foreslåede § 89 c. stk. 2, nr. 8, og § 119 a, stk. 1, således at
rammen på 1.778 mio. kr. sættes ned til 1.528 mio. kr.
Til nr. 3
Ifølge det foreslåede § 89 c, stk. 4, 1. pkt., overfører indenrigs- og boligmini-
steren beløb, der kan anvendes efter stk. 2, nr. 1-3 og 8 til Landsbygefonden.
Der er tale om de fire bevillinger, som ifølge lovforslaget skal administreres af
Landsbyggefonden.
Med ændringsforslaget nr. 7, jf. det foreslåede § 118 c, foreslås det, at bevillin-
gen vedrørende overskridelse af maksimumsbeløbet også administreres af
3
L 136 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, som kan sikre, at de almene boliger, som har været i udbud inden den 1. januar 2022 eller har fået skema A før den 1. januar 2022, bliver realiseret, til indenrigs- og boligministeren
2566881_0004.png
Landsbyggefonden. Som konsekvens heraf foreslås det, at henvisningen i det
foreslåede § 89 c. stk. 4, 1. pkt., også omfatter de 250 mio. kr., der foreslås
afsat til finansiering af overskridelse af maksimumsbeløbet, jf. ændringsforslag
nr. 1 om indsættelse af nyt nr. 8 i det foreslåede § 89 c, stk. 2.
Ændringsforslag nr. 1 om indsættelse af nyt nr. 8 i det foreslåede § 89 c, stk. 2,
vil samtidig indebære, at det i lovforslaget foreslåede § 89, stk. 2, nr. 8, om
grundkøbslån til etablering af almene boliger bliver til nr. 9. Det foreslås der-
for, at henvisningen i det foreslåede § 89 c, stk. 4, 1. pkt., til stk. 2, nr. 8 ændres
til henvisningen til stk. 2, nr. 9, som konsekvens af ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 4
I det foreslåede § 119 a, stk. 1, er der fastsat en samlet ramme på 1.778 mio. kr.
til Landsbyggefondens tilsagn om grundkøbslån.
På grund af ændringsforslag om finansiering af overskridelse af maksimumsbe-
løbet for anskaffelsessummen for almene byggeri, jf. ændringsforslag nr. 1
vedrørende indsættelse af nyt nr. 8 i det foreslåede § 89 c, stk. 2, foreslås det, at
den samlede ramme på 1.778 mio. kr. til tilsagn om grundkøbslån nedsættes
med 250 mio. kr., der skal anvendes til finansiering af overskridelse af maksi-
mumsbeløbet. Den samlede ramme for tilsagn om grundkøbslån vil herefter
blive 1.528 mio. kr.
Idet det foreslås at indsætte et nyt nummer 8 i det foreslåede § 89 c, stk. 2, bli-
ver de foreslåede § 89 c, stk. 2, nr. 8-9 til nr. 9-14.
Det foreslåede § 119 a, indeholder i stk. 1, en henvisning til det foreslåede § 89
c, stk. 8, om rammen for grundkøbslån til etablering af almene boliger, som
bliver nr. 9. Derfor foreslås en konsekvensændring af det foreslåede § 119 a,
stk. 1, således at det henvises til det foreslåede § 89 c, stk. 2, nr. 9.
Til nr. 5 og 6
Idet det foreslås at indsætte et nyt nummer 8 i det foreslåede § 89 c, stk. 2, bli-
ver de foreslåede § 89 c, stk. 2, nr. 8-9 til nr. 9-14.
Det foreslåede § 119 d indeholder i stk. 1, 1. pkt., en henvisning til § 89 c, stk.
9, om rammen for erhvervelse og ombygning af erhvervsejendomme til almene
boliger, som bliver nr. 10. Derfor foreslås en konsekvensændring af det fore-
slåede § 119 d, stk. 1, 1. pkt., således at det henvises til det foreslåede § 89 c,
stk. 2, nr. 10.
Det foreslåede § 142 d indeholder i stk. 1, 1. pkt., en henvisning til § 89 c, stk.
10, om rammen for erhvervelse af visse beboelsesejendomme, som bliver nr.
4
L 136 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, som kan sikre, at de almene boliger, som har været i udbud inden den 1. januar 2022 eller har fået skema A før den 1. januar 2022, bliver realiseret, til indenrigs- og boligministeren
2566881_0005.png
11. Derfor foreslås en konsekvensændring af det foreslåede § 142 d, stk. 1, 1.
pkt., således at det henvises til det foreslåede § 89 c, stk. 2, nr. 11.
Til nr. 7
Det fremgår af almenboliglovens § 115, stk. 1, at kommunalbestyrelsen i den
kommune, hvor boligerne agtes etableret, på statens vegne kan give tilsagn om
ydelsesstøtte til en almen boligorganisation til etablering af almene boliger ved
1) nybyggeri,
2) på- og tilbygning til almene boligafdelingers ejendomme,
3) erhvervelse med efterfølgende ombygning til almene familieboliger af eksi-
sterende ejendomme, som ikke anvendes til beboelse, samt erhvervelse, om-
bygning eller erhvervelse med efterfølgende ombygning til de i § 109, stk. 5,
nævnte almene familieboliger,
4) ombygning eller erhvervelse med eventuel efterfølgende ombygning af eksi-
sterende beboelsesejendomme, der ikke er opført med offentlig støtte, såfremt
boligerne etableres som almene familieboliger, der indrettes som bofællesska-
ber, forudsat der sker en tilvækst af boenheder,
5) ombygning eller erhvervelse med efterfølgende ombygning af eksisterende
ejendomme, såfremt boligerne etableres som almene ungdomsboliger, forudsat
der sker en tilvækst af boliger,
6) ombygning af almene ungdomsboliger, der i forbindelse med ombygningen
mærkes som almene familie- eller ældreboliger,
7) ombygning eller erhvervelse med efterfølgende ombygning af eksisterende
ejendomme, såfremt boligerne etableres som almene ældreboliger,
8) erhvervelse af uudnyttede tagetager og ret til at påbygge yderligere etager
samt efterfølgende etablering af tagboliger i ejendomme, der anvendes til pri-
vat udlejning til beboelse, og i almene boligafdelingers ejendomme.
Det fremgår af almenboliglovens § 115, stk. 2, at kommunalbestyrelsen i den
kommune, hvor boligerne agtes etableret, på statens vegne kan give tilsagn om
ydelsesstøtte til kommunale almene ældreboliger og til selvejende institutioner
til etablering af almene ældreboliger, herunder almene ældreboliger, der indret-
tes særligt med henblik på at betjene personer med betydelig og varigt nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne, der etableres ved
1) nybyggeri,
2) ombygning eller erhvervelse med efterfølgende ombygning af eksisterende
ejendomme.
5
L 136 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, som kan sikre, at de almene boliger, som har været i udbud inden den 1. januar 2022 eller har fået skema A før den 1. januar 2022, bliver realiseret, til indenrigs- og boligministeren
2566881_0006.png
Det fremgår af almenboliglovens § 115, stk. 3, at kommunalbestyrelsen i den
kommune, der pr. 1. januar 1996 ejede eller havde indgået driftsoverenskomst
med et plejehjem, der er beliggende i en anden kommune, på statens vegne kan
give tilsagn om ydelsesstøtte til ombygning af plejehjemmet til almene ældre-
boliger. Boligerne henregnes i henhold til stk. 7 som værende beliggende i den
kommune, der er berettiget til at yde tilsagnet.
Det fremgår af almenboliglovens § 115, stk. 4, at kommunalbestyrelsen i den
kommune, hvor et regionsråd på grundlag af den årlige rammeaftale med regi-
onens kommuner skal etablere almene ældreboliger, der indrettes særligt med
henblik på at betjene personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psy-
kisk funktionsevne, på statens vegne kan give tilsagn om ydelsesstøtte til disses
etablering ved
1) nybyggeri,
2) ombygning eller erhvervelse med efterfølgende ombygning af eksisterende
institutioner, som er etableret efter den tidligere bistandslovs § 112, § 92 i den
tidligere lov om social service og § 108 i lov om social service.
Det fremgår af almenboliglovens § 115, stk. 6, at kommunalbestyrelsen i den
kommune, hvor boligerne agtes etableret, på statens vegne kan give tilsagn om
ydelsesstøtte til selvejende institutioner til etablering af almene ungdomsboli-
ger, der etableres ved
1) nybyggeri,
2) ombygning eller erhvervelse med efterfølgende ombygning af eksisterende
ejendomme, forudsat at der sker en tilvækst af boliger.
Det fremgår af almenboliglovens § 115, stk. 6, at kommunalbestyrelsen i den
kommune, hvor boligerne agtes etableret, på statens vegne kan give tilsagn om
ydelsesstøtte til selvejende institutioner til etablering af universitetsnære alme-
ne ungdomsboliger, der støttes af en fond, jf. § 10, stk. 2, i lov om offentlige
forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og samarbejde med fonde, og
som etableres ved
1) nybyggeri,
2) ombygning eller erhvervelse med efterfølgende ombygning af eksisterende
ejendomme, der ikke anvendes til beboelse.
Det fremgår af almenboliglovens § 115, stk. 10, 1. pkt., at indenrigs- og bolig-
ministeren fastsætter maksimumsbeløb for anskaffelsessummen for alment
byggeri. Den endeligt godkendte anskaffelsessum for alment byggeri med til-
sagn efter stk. 1-6 eller § 117, stk. 1, må ikke overstige det maksimumsbeløb,
6
L 136 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, som kan sikre, at de almene boliger, som har været i udbud inden den 1. januar 2022 eller har fået skema A før den 1. januar 2022, bliver realiseret, til indenrigs- og boligministeren
2566881_0007.png
der gælder på tidspunktet for kommunalbestyrelsens godkendelse af anskaffel-
sessummen forud for påbegyndelsen, jf. almenboliglovens § 115, stk. 10, 3.
pkt.
Det fremgår af almenboliglovens § 117, at kommunalbestyrelsen i den kom-
mune, hvor boligerne agtes etableret, på statens vegne kan give tilsagn om
ydelsesstøtte til en selvejende ungdomsboliginstitution, som har modtaget til-
sagn om støtte i medfør af byggestøtte-, kollegiestøtte- eller boligbyggerilov-
givningen eller er godkendt efter § 67, stk. 1, nr. 8, i den tidligere lov om bo-
ligbyggeri, til etablering af selvejende ungdomsboliger ved på- eller tilbygning
til den selvejende ungdomsboliginstitutions ejendom.
Anskaffelsessummen for alment boligbyggeri skal holdes inden for et lovbe-
stemt maksimumsbeløb for at undgå for dyrt byggeri og sikre, at huslejen i de
almene boliger ligger på et niveau, som er foreneligt med deres formål. Ud fra
dette hensyn er der fastsat et maksimumsbeløb for alment byggeri.
Maksimumsbeløbet har en indbygget automatisk konjunkturregulerende virk-
ning, idet byggeriet af almene boliger reduceres, når byggepriserne bliver for
høje. Maksimumsbeløbet indekseres hver 1. januar med et sammensat prisin-
deks, hvor nettoprisindekset og lønindekset for den private sektor hver vægter
50 pct. I de seneste år har der været en stærk fremgang i bygge- og anlægs-
branchen, som har medført stigende materialeomkostninger og lønvækst.
En række almene byggeprojekter må opgives eller udskydes, fordi stigende
byggepriser gør det vanskeligt at holde anskaffelsessummen inden for det bin-
dende maksimumsbeløb.
Det foreslås på den baggrund, at kommunalbestyrelsen i visse tilfælde kan
godkende en anskaffelsessum, som er op til 20 pct. højere end maksimumsbe-
løbet. Forhøjelsen skal finansieres af kommunalbestyrelsen.
Det foreslås, at der i
§ 115, stk. 10, 3. pkt.,
efter »påbegyndelse« indsættes », jf.
dog § 118 b«.
Forslaget skal ses i sammenhæng med den foreslåede § 118 b, jf. nedenfor,
som indeholder en undtagelse til hovedreglen i § 115, stk. 10, 3. pkt., hvorefter
den endeligt godkendte anskaffelsessum for alment byggeri med tilsagn efter
stk. 1-6 eller § 117, stk. 1, ikke må overstige det maksimumsbeløb, der gælder
på tidspunktet for kommunalbestyrelsens godkendelse af anskaffelsessummen
forud for påbegyndelsen.
Det foreslås i
§ 118 b, stk. 1,
at kommunalbestyrelsen for tilsagn om støtte efter
§ 115, stk. 1-6, eller § 117, stk. 1, meddelt til og med den 31. december 2021
7
L 136 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, som kan sikre, at de almene boliger, som har været i udbud inden den 1. januar 2022 eller har fået skema A før den 1. januar 2022, bliver realiseret, til indenrigs- og boligministeren
2566881_0008.png
kan godkende overskridelse af maksimumsbeløbet for anskaffelsessummen for
alment byggeri, jf. § 115, stk. 10.
Forslaget indebærer, at kommunalbestyrelsen får mulighed for at godkende en
anskaffelsessum, som overstiger maksimumsbeløbet. Forslaget omfatter kun
projekter, hvor kommunalbestyrelsen senest den 31. december 2021 har med-
delt tilsagn om støtte efter § 115, stk. 1-6, eller § 117, stk. 1 (skema A).
Det foreslås i
§ 118 b, stk. 2,
at det er en forudsætning for kommunalbestyrel-
sens godkendelse efter stk. 1, at følgende betingelser er opfyldt:
1) Der foreligger dokumentation for, at byggeprojektet er gennemgået med
henblik på besparelser for at nedbringe anskaffelsessummen.
2) Den almene boligorganisations revisor attesterer forhold, som er nævnt i nr.
1, og erklærer, at byggeriet kun kan gennemføres med en højere anskaffelses-
sum.
3) Landsbyggefonden yder et lån til finansiering af det beløb, som anskaffel-
sessummen overstiger maksimumsbeløbet efter § 115, stk. 10, 1. pkt., jf. § 118
c.
4) Overskridelse udgør op til 20 pct. af maksimumsbeløbet for anskaffelses-
summen for alment byggeri.
Det foreslåede nr. 1 betyder, at kommunalbestyrelsen skal sikre, at der forelig-
ger dokumentation for, at det påtænkte byggeri ikke kan gennemføres inden for
maksimumsbeløbet.
Det foreslåede nr. 2 betyder, at den almene boligorganisations revisor skal atte-
stere, at byggeriet er gennemgået med henblik på besparelser for at nedbringe
anskaffelsessummen, og at byggeriet kun kan gennemføres med en højere an-
skaffelsessum.
Det foreslåede nr. 3 betyder, at kommunalbestyrelsen kun kan godkende den
forhøjede anskaffelsessum, hvis Landsbyggefonden har givet tilsagn om at yde
lån til finansiering af den del af anskaffelsessummen, som overstiger maksi-
mumsbeløbet. Det er kommunalbestyrelsen, der indstiller til Landsbyggefon-
den at yde lånet, jf. det foreslåede § 118 c, stk. 1.
Det foreslåede nr. 4 betyder, at kommunalbestyrelsen kun kan godkende en
overskridelse, der er lig med eller mindre end 20 pct. af maksimumsbeløbet for
anskaffelsessummen for alment byggeri, som er gældende på tidspunktet for
kommunalbestyrelsens godkendelse af anskaffelsessummen.
Det foreslås i
§ 118 b, stk. 3,
at det ved opgørelsen af anskaffelsessummen efter
§ 92 a, stk. 2, § 107, § 115, stk. 10, 2. pkt., § 118, stk. 1-3, § 129, stk. 1, og §
8
L 136 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, som kan sikre, at de almene boliger, som har været i udbud inden den 1. januar 2022 eller har fået skema A før den 1. januar 2022, bliver realiseret, til indenrigs- og boligministeren
2566881_0009.png
130, stk. 1, ses bort fra det beløb, som anskaffelsessummen overstiger maksi-
mumsbeløbet efter § 115, stk. 10, 1. pkt., hvis der foreligger godkendelse efter
stk. 1.
Det handler om almenboliglovens § 92 a, stk. 2, om Landsbyggefondens refu-
sion af ydelsesstøtten.
Det handler endvidere om almenboliglovens § 107, hvorefter modtager af støt-
te til almene boliger samt modtagere af tilskud til servicearealer skal betale
Udbetaling Danmark et gebyr på 2 promille af den inden påbegyndelsen god-
kendte anskaffelsessum eksklusive gebyr samt almenboliglovens § 115, stk. 10,
2. pkt., om byggerier opført på lejet grund.
Det handler endelig om § 118, stk. 1-3, om finansiering af alment nybyggeri, §
129, stk. 1, om beboerbetaling, og § 130, stk. 1, om beregning af ydelsesstøtte.
Det foreslås i
§ 118 c, stk. 1,
at Landsbyggefonden i årene 2022-2026 inden for
en samlet ramme på 250 mio. kr., jf. § 89 c, stk. 2, nr. 8, efter kommunalbesty-
relsens indstilling kan give tilsagn om lån til finansiering af overskridelse af
maksimumsbeløbet for anskaffelsessummen for alment byggeri, jf. § 115, stk.
10.
Formålet med forslaget er at sikre en landsdækkende indsats på tværs af kom-
munerne og inden for den økonomiske ramme for at gennemført planlagt al-
ment byggeri. Det forventes at ordningen vil kunne sikre opførelse af ca. 1.400
almene boliger, som ellers ville blive opgivet eller udskudt som følge af de
høje byggepriser. Landsbyggefonden vil efter en indstilling fra kommunalbe-
styrelsen kunne meddele tilsagn om at yde lån til finansiering af den del af an-
skaffelsessummen, som overskrider maksimumsbeløbet.
Efter Landsbyggefondens meddelelse af tilsagn efter det foreslåede § 118 c,
stk. 1, vil kommunalbestyrelsen kunne træffe beslutning om godkendelse af
anskaffelsessummen efter det foreslåede § 118 b, stk. 1.
Med forslaget sikres en balance mellem behovet for at etablere almene boliger
og hensynet til byggebranchens aktuelle situation præget af høje byggepriser,
stor efterspørgsel og manglende arbejdskraft. Rammen og det forventede antal
boliger om fattet af ordningen tager udgangspunkt i Analyse af den aktuelle
situation for alment nybyggeri, februar 2022, udarbejdet af BL
Danmarks
Almene Boliger.
Det foreslås i
§ 118 c, stk. 2.,
at det er en forudsætning for Landsbyggefondens
tilsagn efter stk. 1, at følgende betingelser er opfyldt:
1) Kommunalbestyrelsen har givet tilsagn om ydelsesstøtte efter § 115, stk. 1-
6, eller § 117, stk. 1, senest den 31. december 2021.
9
L 136 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, som kan sikre, at de almene boliger, som har været i udbud inden den 1. januar 2022 eller har fået skema A før den 1. januar 2022, bliver realiseret, til indenrigs- og boligministeren
2566881_0010.png
2) Overskridelse udgør op til 20 pct. af maksimumsbeløbet for anskaffelses-
summen for alment byggeri.
Formålet med den tidsmæssige begrænsning er at sikre, at Landsbyggefondens
medfinansiering af alment nybyggeri kun omfatter de allerede iværksatte pro-
jekter, som på grund af uforudsete begivenheder, herunder den voldsomme
prisudvikling, ikke vil kunne gennemføres uden Landsbyggefondens støtte.
Desuden foreslås der en grænse på op til 20 pct. af maksimumsbeløbet med
henblik på at sikre opførelse af almene boliger i overensstemmelse med almen-
boliglovens § 108 om boligernes udformning og indretning.
Det foreslås i
§ 118 c, stk. 3,
at § 124, stk. 1, og § 126 finder anvendelse på
lånet, som er nævnt i stk. 1.
Almenboliglovens § 124, stk. 1, handler om Landsbyggefondens oprykkende
panteret, mens almenboliglovens § 126 handler om lånets karakter og tilbage-
betaling.
Det foreslås i
§ 118 c, stk. 4,
at Landsbyggefonden kan fastsætte nærmere reg-
ler om forhold, som er nævnt i stk. 1 og 2.
Landsbyggefonden vil med forslaget få hjemmel til at fastsætte nærmere regler
om meddelelse af tilladelser efter stk. 1. Dette vil ske i et regulativ, som bl.a.
vil indeholde nærmere regler om proceduren for meddelelse af tilsagn, frister,
kriterier for meddelelse af tilsagn, tilbagekaldelse af tilladelser, tilrettelæggelse
af udbetaling af lån m.v.
Økonomiske konsekvenser
Det foreslås, at Landsbyggefonden med kommunalbestyrelsens indstilling kan
yde lån inden for en ramme på 250 mio. kr. til at dække den del af anskaffel-
sessummen, som overskrider maksimumsbeløbet for det pågældende byggeri.
Anskaffelsessummens overskridelse af maksimumsbeløbet kan højest udgøre
20 pct.
Det skønnes, at Landsbyggefonden i gennemsnit vil yde lån, som udgør 10 pct.
af maksimumsbeløbet i de pågældende sager. Anskaffelsessummen for godt
3.600 boliger i det administrative IT-system BOSSINF er opgjort til 6.543 mio.
kr. På den baggrund skønnes det, at samlede lån på 250 mio. kr. vil skabe mu-
lighed for opførelse af knap 1.400 almene boliger.
BL’s
Analyse af den aktuelle situation for alment nybyggeri
(feb 2022) viser, at
boligorganisationerne har oplyst, at for knap 1.400 boliger, der er klar til ud-
bud, gælder, at de enten har opgivet at gennemføre byggeriet, eller de afventer
10
L 136 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, som kan sikre, at de almene boliger, som har været i udbud inden den 1. januar 2022 eller har fået skema A før den 1. januar 2022, bliver realiseret, til indenrigs- og boligministeren
2566881_0011.png
at sende projektet i udbud, eller har trukket udbuddet tilbage på grund af de
høje priser i bygge- og anlægssektoren.
11