Til lovforslag nr.
L 136
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Indenrigs- og Boligudvalget den 2. juni 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af
almene boliger og lov om kommunernes styrelse
(Etablering af fonden for blandede byer og anvendelse af fondens midler og Landsbyggefondens driftsstøtte m.v.)
[af indenrigs- og boligministeren (Kaare Dybvad Bek)]
1. Ændringsforslag
Indenrigs- og boligministeren har stillet 4 ændringsfor-
slag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, SF og EL) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V, KF og NB) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme imod ændringsforslag nr. 1 og 4 og for ændringsfor-
slag nr. 2 og 3.
Et
andet mindretal
i udvalget (RV) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
imod ændringsforslag nr. 1 og for ændringsforslag nr. 2-4.
Et
tredje mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
imod de stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (FG) vil ved 3. behandling
stemme hverken for eller imod lovforslaget. Mindretallet vil
stemme hverken for eller imod ændringsforslag nr. 1 og 4 og
for ændringsforslag nr. 2 og 3.
Alternativet, Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med indstillin-
ger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre og Det Konservative Folkeparti
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer
af udvalget kan ikke støtte lovforslaget, som udmønter en
del af initiativerne fra aftalen om etablering af fonden for
blandede byer indgået den 26. november 2021 mellem re-
geringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enheds-
listen og Kristendemokraterne, da V og KF mener, at de
indbetalinger, som lejere i de almene boligforeninger i hele
landet har indbetalt, ikke primært skal målrettes almene bo-
ligforeninger i de største byer.
V og KF kan ikke støtte regeringens ændringsforslag,
hvor der gives mulighed for at overskride maksimumsbelø-
bet, da der ikke tydeligt anvises finansiering, og således står
det uklart, hvem der skal finansiere de øgede udgifter. V
og KF er bekymrede for den usikkerhed, som det skaber
omkring de almene lejeres huslejeniveauer, ligesom konse-
kvenserne for kommuner og stat står uklare, herunder om
ændringsforslaget risikerer at påvirke kommunernes service-
niveau, og endelig risikoen for, at skatteborgerne skal holde
for. V og KF har forsøgt at få belyst nærværende problem-
stilling og må tage til efterretning, at regeringen ikke på
nuværende tidspunkt kan give svar på de økonomiske kon-
sekvenser, idet regeringen først skal have igangsat et afkla-
rende arbejde.
For V og KF er det at sikre en grøn omstilling afgørende,
og det er godt for klimaet, den almene sektor og de almene
lejere. En del af aftalen om en grøn boligaftale 2020, som
V og KF var med til at indgå med en bred kreds af partier i
Folketinget i maj 2020, havde netop fokus på at gøre den al-
mene boligsektor mere grøn og mere bæredygtig – et fokus,
der kun er blevet mere aktuelt med de stigende energipriser,
særlig i forhold til gas. Bæredygtige, energioptimerede boli-
ger med ordentlig ventilation er sunde boliger, og det lavere
energiforbrug er godt for lejerne. Det bekymrer V og KF,
at lovforslaget ikke favner dette. Med lovforslaget tømmes
Nybyggerifonden for nuværende og fremtidige opsparede
midler, bortset fra 150 mio. kr., der allerede er prioriteret.
DokumentId
Journalnummer