Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
L 136 Bilag 6
Offentligt
2574477_0001.png
| Side
Offentligt
1
12 Maj 2022
Den aktuelle situation for
det almene byggeri
v/Bent Madsen, Adm. direktør i BL
Foretræde for Indenrigs- og boligudvalget d. 12/5 2022
L 136 - 2021-22 - Bilag 6: Power point præsentation fra foretrædet med BL - Danmarks Almene Boliger d. 12/5-22
2574477_0002.png
| Side 2
Prisudvikling og materialemangel
L 136 - 2021-22 - Bilag 6: Power point præsentation fra foretrædet med BL - Danmarks Almene Boliger d. 12/5-22
2574477_0003.png
| Side 3
Historisk mangel på
materialer
Mangel på materialer giver længere
leveringstider og presser priserne op.
Store udfordringer for det almene byggeri.
L 136 - 2021-22 - Bilag 6: Power point præsentation fra foretrædet med BL - Danmarks Almene Boliger d. 12/5-22
2574477_0004.png
| Side 4
Indeks for byggeri og anlæg -Danmarks Statistik (dst.dk)
L 136 - 2021-22 - Bilag 6: Power point præsentation fra foretrædet med BL - Danmarks Almene Boliger d. 12/5-22
2574477_0005.png
| Side 5
Forstår vi byggekrisen rigtigt?
Traditionel forståelse:
> Diagnose:
Overophedning på arbejdsmarkedet og løninflation.
> Medicin:
Kontraktiv national politik
Nuværende situation:
> Diagnose:
Materialepriser har internationalt været på
himmelflugt.
> Medicin: ?
Kontraktiv national politik har ikke effekt.
L 136 - 2021-22 - Bilag 6: Power point præsentation fra foretrædet med BL - Danmarks Almene Boliger d. 12/5-22
2574477_0006.png
| Side 6
Udfordringer med alment
rammebeløb
L 136 - 2021-22 - Bilag 6: Power point præsentation fra foretrædet med BL - Danmarks Almene Boliger d. 12/5-22
2574477_0007.png
| Side 7
Nybyggeri og maksimumbeløbgrænser
Der er et maksimumsbeløb for alment boligbyggeri.
Maksimumsbeløbet er differentieret på boligtype og geografi og
reguleres én gang årligt pr. 1. januar med stigning i henholdsvis
et nettoprisindeks (vægtet 50%) og et lønindeks (vægtet 50%).
Maksimumbeløbet består af summen af to beløb; ét beløb pr.
bolig og ét beløb pr. m2.
Eksempel: Familiebolig på 75 kvm = 26.952 kr. pr. kvm. eller
2.021.410 kr. pr. bolig
Lejen fastsættes ud fra byggeriets opførelsesomkostninger
(balancelejeprincip)
L 136 - 2021-22 - Bilag 6: Power point præsentation fra foretrædet med BL - Danmarks Almene Boliger d. 12/5-22
2574477_0008.png
| Side 8
Kortlægning
BL udsendte d. 17. januar et spørgeskema til
samtlige almene boligorganisationer, som har
byggerier, der har fået skema A tilsagn, men
endnu ikke skema B tilsagn.
Tidsmæssigt omfatter undersøgelsen perioden
fra slutningen af 2020 til januar 2022.
Oplysninger om byggeriernes status er hentet
fra BOSSINF.
Store problemer med at gennemføre
nybyggeriet. Tre grupper af byggerier er særlig
udfordret.
L 136 - 2021-22 - Bilag 6: Power point præsentation fra foretrædet med BL - Danmarks Almene Boliger d. 12/5-22
2574477_0009.png
| Side 9
1
Udbudte boliger med
skema A
73 pct. af de udbudte boliger er enten
opgivet eller sat på pause.
Grønne tiltag opgives, kvaliteten udfordres.
Tabte omkostninger.
L 136 - 2021-22 - Bilag 6: Power point præsentation fra foretrædet med BL - Danmarks Almene Boliger d. 12/5-22
2574477_0010.png
| Side 10
2
Boliger allerede under
opførelse
De stigende byggepriser risikere at medføre en
ekstraregning, som skal placeres et sted.
AB-systemet stiller forholdsvis strenge krav til,
hvornår en entreprenør kan kræve prisstigninger på
byggematerialer, som er godtgjort af bygherren.
Entreprenører kan i nogle tilfælde kræve godtgørelse
som følge af ekstraordinære prisstigninger på
materialer eller brændstof.
L 136 - 2021-22 - Bilag 6: Power point præsentation fra foretrædet med BL - Danmarks Almene Boliger d. 12/5-22
2574477_0011.png
| Side 11
3
Byggerier som
forventes at få skema
A i 2022
En stikprøve svarende til ca. 1/3 af alle
almene boligorganisationer har svaret, at de
forventer tilsagn til et nybyggeri på ca.
4.700 almene boliger.
Ca. 1.500 af disse boliger eller en tredjedel
ventes at må opgives.
L 136 - 2021-22 - Bilag 6: Power point præsentation fra foretrædet med BL - Danmarks Almene Boliger d. 12/5-22
2574477_0012.png
| Side 12
Et boligbyggeri, som har toppet
FL21: Afskaffelse af boligjobordning
(håndværksydelser), udskydelse af
renoveringer (2022 LBF-ramme) og forlænget
udbudsperiode vil lette kapacitetspresset
yderligere
.
AKTIVITETSPÅVIRKNING I 2023 ->
L 136 - 2021-22 - Bilag 6: Power point præsentation fra foretrædet med BL - Danmarks Almene Boliger d. 12/5-22
2574477_0013.png
| Side 13
Løsningsmuligheder?
L 136 - 2021-22 - Bilag 6: Power point præsentation fra foretrædet med BL - Danmarks Almene Boliger d. 12/5-22
2574477_0014.png
| Side 14
Særligt gennemførselsbidrag via finansiering fra
Nybyggerifonden
Det omfatter kun halvdelen
af skema A, der skal
udbydes !
42 pct. var endnu ikke klar til udbud
15 pct. er under gennemførelse
43 pct. er klar til udbud, med det er enten trukket tilbage
eller afventer
I boliger med skema A tilsagn frem til januar 2022
1.370
boliger
505
boliger
1.400
boliger
3.261
boliger
L 136 - 2021-22 - Bilag 6: Power point præsentation fra foretrædet med BL - Danmarks Almene Boliger d. 12/5-22
2574477_0015.png
| Side 15
Særligt gennemførselsbidrag via finansiering fra
Landsbyggefonden
Bred politisk aftale – Grøn
Boligaftale
Nybyggeriets finansiering
reguleres i aftalen
Politisk grundlag og økonomisk
råderum er tilstede
L 136 - 2021-22 - Bilag 6: Power point præsentation fra foretrædet med BL - Danmarks Almene Boliger d. 12/5-22
2574477_0016.png
| Side 16
Agilt maksimumbeløb
Strukturel løsning koblet til de
faktiske byggeomkostninger
Opmærksom på huslejeeffekten !
Lavere beboerbetaling svarende til
statsfinansiel balance !
Overvejelse om øvrige
huslejekompenserende indsatser
L 136 - 2021-22 - Bilag 6: Power point præsentation fra foretrædet med BL - Danmarks Almene Boliger d. 12/5-22
2574477_0017.png
| Side 17
Det brænder virkelig på !
Siden oktober/november har krisen været alvorlig.
Vi blev opfordret til at undersøge problemet –
undersøgelsen januar/februar dokumenterede alvoren.
Boligselskaber (lejerne) risikerer millionregninger på forliste
byggerier. Byggemuligheder (blandet by) fortabes.
Byggeprojekter sammen med private parter (delegeret
bygherrerolle) giver kæmpe problemer for begge parter.
L 136 - 2021-22 - Bilag 6: Power point præsentation fra foretrædet med BL - Danmarks Almene Boliger d. 12/5-22
2574477_0018.png
| Side 18
Tak for ordet
Bent Madsen
[email protected]