Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
L 136 Bilag 5
Offentligt
2573647_0001.png
Til lovforslag nr.
L 136
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Indenrigs- og Boligudvalget den 00. maj 2022
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af
almene boliger og lov om kommunernes styrelse
(Etablering af fonden for blandede byer og anvendelse af fondens midler og Landsbyggefondens driftsstøtte m.v.)
[af indenrigs- og boligministeren (Kaare Dybvad Bek)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget. Inden-
rigs- og boligministeren har stillet ændringsforslag nr. 4, 9
og 10. Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten har stillet
ændringsforslag nr. 1-3 og 5-8.
2. Indstillinger
<>
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af
udvalget er glade for den politiske aftale, som udmøntes
i dette lovforslag. SF og EL er dog uforstående over for,
at regeringen ikke vil løse den aktuelle udfordring med, at
meget alment byggeri ikke kan gennemføres på grund af
stigende materialepriser, når nu formålet med aftalen netop
er at fremme det almene byggeri.
SF og EL peger på, at en analyse fra BL - Danmarks Al-
mene Boliger af den aktuelle situation for det almene bolig-
byggeri fra marts 2022 har vist, at knap tre fjerdedele af det
almene nybyggeri, som er klar til eller har ramt markedet, er
enten helt opgivet eller sat på hold. Der er behov for at sikre,
at de almene boliger, som har været i udbud eller har fået
skema A før den 1. januar 2022, bliver realiseret, hvorfor SF
og EL foreslår, at der afsættes 250 mio. kr. til finansiering af
overskridelse af maksimumsbeløbet for anskaffelsessummen
for alment byggeri, som finansieres ved at anvende dele af
de 1.778 mio. kr. til grundkøbslån til etablering af almene
boliger, jf. § 119 a. i lovforslaget.
Radikale Venstre
Regeringen har sammen med en bred forligskreds sidste
efterår etableret »fonden for blandede byer« som en del af
boligaftalen, der udmøntes ved dette lovforslag. Radikale
Venstre er ikke med i aftalen.
Radikale Venstres medlemmer af udvalget støtter ikke
lovforslaget, da byggeri af 22.000 almene boliger er helt
ulogisk for RV, når der samtidig kræves nedrivning af al-
mene boliger i stigmatiserede områder omfattet af parallel-
samfundspakken, den tidligere såkaldte ghettoaftale.
RV har spurgt indenrigs- og boligministeren om, hvor
mange almene boliger der skal rives ned i henhold til ghetto-
planen fra 2018, og hvordan det måler sig op mod de 22.000
almene boliger, der skal opføres frem mod 2035. Svaret fra
ministeren blev illustreret med en graf, der viser, at der frem
mod 2030 skal rives 4.000 almene boliger ned og nybygges
8.000 almene boliger, som finansieres af fonden for blande-
de byer. Derudover svarede ministeren, at der frem mod
2035 skal opføres 22.000 nybyggede almene boliger som en
del af det samlede regeringsudspil på 10 mia. kroner.
RV mener, at også ud fra et klimaperspektiv giver det
ingen mening at rive bygninger ned for at bygge dem op
igen. Det er både ressourcespild og klimaomkostningstungt.
DokumentId
Journalnummer
L 136 - 2021-22 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2573647_0002.png
2
Nyhedsmediet Byrummonitor har således tidligere be-
skrevet, at nedrivningen af boligblokke i for eksempel Ge-
llerup i værste fald er ca. 300 pct. mere klimabelastende end
en renovering, og i LCA-vurderingen fra Gellerupparken er
udmeldingen fra tegnestuen Vandkunsten klar: »Ghettopak-
ken belaster miljøet. Der ligger årtiers brugbar anvendelse i
de betonkonstruktioner, som bliver revet ned. Nedrivningen
af brugbare konstruktioner kalder vi for et »mistet potentielt
genbrugspotentiale«, men det er mere direkte at kalde det
en CO2-gæld, som skal lægges til, når der udarbejdes CO2-
regnskab for det nybyggeri, som skal blive de nye hjem for
de genhusede beboere«.
RV er derfor uforstående over for, at regeringen i andre
henseender mener, at man skal tænke i grønne løsninger,
når regeringen samtidig forsvarer de konsekvenser for kli-
maregnskabet, som det koster at rive lejligheder ned for
derefter at igangsætte nybyggeri andre steder.
RV er endelig noget overraskede over, at det ikke har
været muligt for regeringen at beregne klimabelastningen
på nedrivningerne og det efterfølgende nybyggeri, jf. artik-
len »Arkitekt: Ghettoplanen klimabelaster« fra Netmediet
Respons den 6. november 2019, hvor det vurderes, at det
samlede antal nedrivninger vil medføre en udledning på
næsten 50.000 tons CO2 over 50 år.
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(SF og EL), tiltrådt af: <>
1)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 89 c
indsættes i
stk. 2
efter nr. 7 som nyt nummer:
»8)
250 mio. kr. til finansiering af overskridelse af maksi-
mumsbeløbet for anskaffelsessummen for alment byggeri,
jf. § 118 c.«
Nr. 8-13 bliver herefter nr. 9-14.
[Fastsættelse af rammen for finansiering af overskridelse
af maksimumsbeløbet for anskaffelsessummen for alment
byggeri]
2)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 89 c
ændres i
stk. 2, nr. 8,
som bliver nr. 9, »1.778 mio. kr.« til: »1.528 mio. kr.«
[Nedsættelse af rammen for grundkøbslånsordningen]
3)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 89 c
ændres i
stk. 4, 1.
pkt.,
»1, 2, 3 og 8« til: »1-3, 8 og 9«
[Adgang til at overføre beløb til Landsbyggefonden og kon-
sekvensændring som følge af ændringsforslag om overskri-
delse af maksimumsbeløbet]
Af
indenrigs- og boligministeren,
tiltrådt af: <>
4)
Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 102, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 91, stk. 16« til: »§ 91,
stk. 17«.«
[Konsekvensændring]
Af et
mindretal
(SF og EL), tiltrådt af: <>
5)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 119 a
ændres i
stk. 1
»1.778 mio. kr.« til: »1.528 mio. kr.« og »§ 89 c, stk. 2, nr.
8« til: »§ 89 c, stk. 2, nr. 9«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1 om finansiering af
overskridelse af maksimumsbeløbet]
6)
I den under
nr. 14
foreslåede
§ 119 d
ændres i
stk. 1, 1.
pkt.,
»§ 89 c, stk. 2, nr. 9« til: »§ 89 c, stk. 2, nr. 10«.
[Konsekvensændring]
7)
I den under
nr. 15
foreslåede
§ 142 d
ændres i
stk. 1, 1.
pkt.,
»§ 89 c, stk. 2, nr. 10« til: »§ 89 c, stk. 2, nr. 11«.
[Konsekvensændring]
8)
Efter nr. 11 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 115, stk. 10, 3. pkt.,
indsættes efter »påbegyndelse«:
», jf. dog § 118 b«.
02.
Efter § 118 a indsættes:
Ȥ 118 b.
For tilsagn om støtte efter § 115, stk. 1-6, eller
§ 117, stk. 1, meddelt til og med den 31. december 2021
kan kommunalbestyrelsen godkende overskridelse af maksi-
mumsbeløbet for anskaffelsessummen for alment byggeri,
jf. § 115, stk. 10.
Stk. 2.
Det er en forudsætning for kommunalbestyrelsens
godkendelse efter stk. 1, at følgende betingelser er opfyldt:
1) Der foreligger dokumentation for, at byggeprojektet er
gennemgået med henblik på besparelser for at nedbrin-
ge anskaffelsessummen.
2) Den almene boligorganisations revisor attesterer for-
hold, som er nævnt i nr. 1, og erklærer, at byggeriet kun
kan gennemføres med en højere anskaffelsessum.
3) Landsbyggefonden yder et lån til finansiering af det be-
løb, som anskaffelsessummen overstiger maksimums-
beløbet efter § 115, stk. 10, jf. § 118 c.
4) Overskridelse udgør op til 20 pct. af maksimumsbelø-
bet for anskaffelsessummen for alment byggeri.
Stk. 3.
Foreligger der godkendelse efter stk. 1, skal det
ved opgørelsen af anskaffelsessummen efter § 92 a, stk. 2, §
107, § 115, stk. 10, 2. pkt., § 118, stk. 1-3, § 129, stk. 1, og §
130, stk. 1, ses bort fra det beløb, som anskaffelsessummen
overstiger maksimumsbeløbet efter § 115, stk. 10, 1. pkt.
§ 118 c.
Landsbyggefonden kan i årene 2022-2026 inden
for en samlet ramme på 250 mio. kr., jf. § 89 c, stk. 2, nr. 8,
efter kommunalbestyrelsens indstilling give tilsagn om lån
til finansiering af overskridelse af maksimumsbeløbet for
anskaffelsessummen for alment byggeri, jf. § 115, stk. 10.
Stk. 2.
Det er en forudsætning for Landsbyggefondens
tilsagn efter stk. 1, at følgende betingelser er opfyldt:
L 136 - 2021-22 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2573647_0003.png
3
Kommunalbestyrelsen har givet tilsagn om ydelsesstøt-
te efter § 115, stk. 1-6, eller § 117, stk. 1, senest den 31.
december 2021.
2) Overskridelse udgør op til 20 pct. af maksimumsbelø-
bet for anskaffelsessummen for alment byggeri.
Stk. 3.
§ 124, stk. 1, og § 126 finder anvendelse på lånet,
som er nævnt i stk. 1.
Stk. 4.
Landsbyggefonden kan fastsætte nærmere regler
om forhold, som er nævnt i stk. 1 og 2.««
[Godkendelse og finansiering af overskridelse af maksi-
mumsbeløbet for anskaffelsessummen for alment byggeri]
Af
indenrigs- og boligministeren,
tiltrådt af: <>
Til § 2
9)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 9, stk. 4,
ændres »§ 98 f,
stk. 4« til: »§ 98 f, stk. 5«.
[Lovteknisk ændring]
10)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 11
ændres »§ 9, stk. 4« til: »§ 9, stk. 5«.«
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Det foreslås, at omfordele den samlede ramme på 5 mia.
kr., som er fastsat i det foreslåede § 89 c, stk. 1, med henblik
på at afsætte 250 mio. kr. til Landsbyggefondens finansie-
ring af anskaffelsessummen, som overstiger maksimumsbe-
løbet, jf. det foreslåede § 118 c.
Rammen sikres ved en nedsættelse af den foreslåede
ramme for en grundkøbslånsordning, jf. de foreslåede § 89
c, stk. 2, nr. 8, og § 119 a, stk. 1, således at rammen på 1.778
mio. kr. sættes ned til 1.528 mio. kr.
Til nr. 3
Ifølge det foreslåede § 89 c, stk. 4, 1. pkt., overfører
indenrigs- og boligministeren beløb, der kan anvendes efter
stk. 2, nr. 1-3 og 8 til Landsbygefonden. Der er tale om de
fire bevillinger, som ifølge lovforslaget skal administreres af
Landsbyggefonden.
Med ændringsforslaget nr. 7, jf. det foreslåede § 118
c, foreslås det, at bevillingen vedrørende overskridelse af
maksimumsbeløbet også administreres af Landsbyggefon-
den. Som konsekvens heraf foreslås det, at henvisningen i
det foreslåede § 89 c. stk. 4, 1. pkt., også omfatter de 250
mio. kr., der foreslås afsat til finansiering af overskridelse af
maksimumsbeløbet, jf. ændringsforslag nr. 1 om indsættelse
af nyt nr. 8 i det foreslåede § 89 c, stk. 2.
Ændringsforslag nr. 1 om indsættelse af nyt nr. 8 i det
foreslåede § 89 c, stk. 2, vil samtidig indebære, at det i
lovforslaget foreslåede § 89, stk. 2, nr. 8, om grundkøbslån
til etablering af almene boliger bliver til nr. 9. Det foreslås
derfor, at henvisningen i det foreslåede § 89 c, stk. 4, 1. pkt.,
til stk. 2, nr. 8 ændres til henvisningen til stk. 2, nr. 9, som
konsekvens af ændringsforslag nr. 1.
1)
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring af henvisningen i
almenboliglovens § 102, stk. 1, 1. pkt., til § 91, stk. 16. Det
foreslås, at henvisningen ændres til § 91, stk. 17. Den fore-
slåede konsekvensændring skal ses i sammenhæng med lov-
forslagets § 1, nr. 2, hvorefter der foreslås indsættelse af et
nyt stykke 16 i § 91. Dette indebærer, at det nuværende stk.
16 bliver stk. 17. Derfor foretages en konse-kvensændring af
almenboliglovens § 102, stk. 1, 1. pkt.
Til nr. 5
I det foreslåede § 119 a, stk. 1, er der fastsat en samlet
ramme på 1.778 mio. kr. til Landsbyggefondens tilsagn om
grundkøbslån.
På grund af ændringsforslag om finansiering af overskri-
delse af maksimumsbeløbet for anskaffelsessummen for al-
mene byggeri, jf. ændringsforslag nr. 1 vedrørende indsæt-
telse af nyt nr. 8 i det foreslåede § 89 c, stk. 2, foreslås
det, at den samlede ramme på 1.778 mio. kr. til tilsagn om
grundkøbslån nedsættes med 250 mio. kr., der skal anvendes
til finansiering af overskridelse af maksimumsbeløbet. Den
samlede ramme for tilsagn om grundkøbslån vil herefter
blive 1.528 mio. kr.
Idet det foreslås at indsætte et nyt nummer 8 i det foreslå-
ede § 89 c, stk. 2, bliver de foreslåede § 89 c, stk. 2, nr. 8-9
til nr. 9-14.
Det foreslåede § 119 a, indeholder i stk. 1, en henvisning
til det foreslåede § 89 c, stk. 8, om rammen for grundkøb-
slån til etablering af almene boliger, som bliver nr. 9. Derfor
foreslås en konsekvensændring af det foreslåede § 119 a,
stk. 1, således at det henvises til det foreslåede § 89 c, stk. 2,
nr. 9.
Til nr. 6 og 7
Idet det foreslås at indsætte et nyt nummer 8 i det foreslå-
ede § 89 c, stk. 2, bliver de foreslåede § 89 c, stk. 2, nr. 8-9
til nr. 9-14.
Det foreslåede § 119 d indeholder i stk. 1, 1. pkt., en
henvisning til § 89 c, stk. 9, om rammen for erhvervelse og
ombygning af erhvervsejendomme til almene boliger, som
bliver nr. 10. Derfor foreslås en konsekvensændring af det
foreslåede § 119 d, stk. 1, 1. pkt., således at det henvises til
det foreslåede § 89 c, stk. 2, nr. 10.
Det foreslåede § 142 d indeholder i stk. 1, 1. pkt., en
henvisning til § 89 c, stk. 10, om rammen for erhvervelse af
visse beboelsesejendomme, som bliver nr. 11. Derfor fore-
slås en konsekvensændring af det foreslåede § 142 d, stk. 1,
1. pkt., således at det henvises til det foreslåede § 89 c, stk.
2, nr. 11.
Til nr. 8
Det fremgår af almenboliglovens § 115, stk. 1, at kom-
munalbestyrelsen i den kommune, hvor boligerne agtes
etableret, på statens vegne kan give tilsagn om ydelsesstøtte
til en almen boligorganisation til etablering af almene boli-
ger ved
1) nybyggeri,
L 136 - 2021-22 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2573647_0004.png
4
2) på- og tilbygning til almene boligafdelingers ejendom-
me,
3) erhvervelse med efterfølgende ombygning til almene
familieboliger af eksisterende ejendomme, som ikke anven-
des til beboelse, samt erhvervelse, ombygning eller erhver-
velse med efterfølgende ombygning til de i § 109, stk. 5,
nævnte almene familieboliger,
4) ombygning eller erhvervelse med eventuel efterfølgen-
de ombygning af eksisterende beboelsesejendomme, der ik-
ke er opført med offentlig støtte, såfremt boligerne etableres
som almene familieboliger, der indrettes som bofællesska-
ber, forudsat der sker en tilvækst af boenheder,
5) ombygning eller erhvervelse med efterfølgende om-
bygning af eksisterende ejendomme, såfremt boligerne etab-
leres som almene ungdomsboliger, forudsat der sker en til-
vækst af boliger,
6) ombygning af almene ungdomsboliger, der i forbindel-
se med ombygningen mærkes som almene familie- eller
ældreboliger,
7) ombygning eller erhvervelse med efterfølgende om-
bygning af eksisterende ejendomme, såfremt boligerne etab-
leres som almene ældreboliger,
8) erhvervelse af uudnyttede tagetager og ret til at på-
bygge yderligere etager samt efterfølgende etablering af tag-
boliger i ejendomme, der anvendes til privat udlejning til
beboelse, og i almene boligafdelingers ejendomme.
Det fremgår af almenboliglovens § 115, stk. 2, at kom-
munalbestyrelsen i den kommune, hvor boligerne agtes
etableret, på statens vegne kan give tilsagn om ydelsesstøtte
til kommunale almene ældreboliger og til selvejende institu-
tioner til etablering af almene ældreboliger, herunder almene
ældreboliger, der indrettes særligt med henblik på at betjene
personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne, der etableres ved
1) nybyggeri,
2) ombygning eller erhvervelse med efterfølgende om-
bygning af eksisterende ejendomme.
Det fremgår af almenboliglovens § 115, stk. 3, at kom-
munalbestyrelsen i den kommune, der pr. 1. januar 1996
ejede eller havde indgået driftsoverenskomst med et pleje-
hjem, der er beliggende i en anden kommune, på statens
vegne kan give tilsagn om ydelsesstøtte til ombygning af
plejehjemmet til almene ældreboliger. Boligerne henregnes i
henhold til stk. 7 som værende beliggende i den kommune,
der er berettiget til at yde tilsagnet.
Det fremgår af almenboliglovens § 115, stk. 4, at kom-
munalbestyrelsen i den kommune, hvor et regionsråd på
grundlag af den årlige rammeaftale med regionens kommu-
ner skal etablere almene ældreboliger, der indrettes særligt
med henblik på at betjene personer med betydelig og varigt
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, på statens vegne
kan give tilsagn om ydelsesstøtte til disses etablering ved
1) nybyggeri,
2) ombygning eller erhvervelse med efterfølgende om-
bygning af eksisterende institutioner, som er etableret efter
den tidligere bistandslovs § 112, § 92 i den tidligere lov om
social service og § 108 i lov om social service.
Det fremgår af almenboliglovens § 115, stk. 6, at kom-
munalbestyrelsen i den kommune, hvor boligerne agtes
etableret, på statens vegne kan give tilsagn om ydelsesstøtte
til selvejende institutioner til etablering af almene ungdoms-
boliger, der etableres ved
1) nybyggeri,
2) ombygning eller erhvervelse med efterfølgende om-
bygning af eksisterende ejendomme, forudsat at der sker en
tilvækst af boliger.
Det fremgår af almenboliglovens § 115, stk. 6, at kom-
munalbestyrelsen i den kommune, hvor boligerne agtes
etableret, på statens vegne kan give tilsagn om ydelsesstøtte
til selvejende institutioner til etablering af universitetsnære
almene ungdomsboliger, der støttes af en fond, jf. § 10, stk.
2, i lov om offentlige forskningsinstitutioners kommercielle
aktiviteter og samarbejde med fonde, og som etableres ved
1) nybyggeri,
2) ombygning eller erhvervelse med efterfølgende om-
bygning af eksisterende ejendomme, der ikke anvendes til
beboelse.
Det fremgår af almenboliglovens § 115, stk. 10, 1. pkt.,
at indenrigs- og boligministeren fastsætter maksimumsbeløb
for anskaffelsessummen for alment byggeri. Den endeligt
godkendte anskaffelsessum for alment byggeri med tilsagn
efter stk. 1-6 eller § 117, stk. 1, må ikke overstige det
maksimumsbeløb, der gælder på tidspunktet for kommunal-
bestyrelsens godkendelse af anskaffelsessummen forud for
påbegyndelsen, jf. almenboliglovens § 115, stk. 10, 3. pkt.
Det fremgår af almenboliglovens § 117, at kommunalbe-
styrelsen i den kommune, hvor boligerne agtes etableret, på
statens vegne kan give tilsagn om ydelsesstøtte til en selv-
ejende ungdomsboliginstitution, som har modtaget tilsagn
om støtte i medfør af byggestøtte-, kollegiestøtte- eller bo-
ligbyggerilovgivningen eller er godkendt efter § 67, stk. 1,
nr. 8, i den tidligere lov om boligbyggeri, til etablering af
selvejende ungdomsboliger ved på- eller tilbygning til den
selvejende ungdomsboliginstitutions ejendom.
Anskaffelsessummen for alment boligbyggeri skal holdes
inden for et lovbestemt maksimumsbeløb for at undgå for
dyrt byggeri og sikre, at huslejen i de almene boliger ligger
på et niveau, som er foreneligt med deres formål. Ud fra
dette hensyn er der fastsat et maksimumsbeløb for alment
byggeri.
Maksimumsbeløbet har en indbygget automatisk kon-
junkturregulerende virkning, idet byggeriet af almene bo-
liger reduceres, når byggepriserne bliver for høje. Maksi-
mumsbeløbet indekseres hver 1. januar med et sammensat
prisindeks, hvor nettoprisindekset og lønindekset for den
private sektor hver vægter 50 pct. I de seneste år har der
været en stærk fremgang i bygge- og anlægsbranchen, som
har medført stigende materialeomkostninger og lønvækst.
En række almene byggeprojekter må opgives eller udsky-
des, fordi stigende byggepriser gør det vanskeligt at holde
anskaffelsessummen inden for det bindende maksimumsbe-
løb.
Det foreslås på den baggrund, at kommunalbestyrelsen i
visse tilfælde kan godkende en anskaffelsessum, som er op
L 136 - 2021-22 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2573647_0005.png
5
til 20 pct. højere end maksimumsbeløbet. Forhøjelsen skal
finansieres af kommunalbestyrelsen.
Det foreslås, at der i § 115, stk. 10, 3. pkt., efter »påbe-
gyndelse« indsættes », jf. dog § 118 b«.
Forslaget skal ses i sammenhæng med den foreslåede
§ 118 b, jf. nedenfor, som indeholder en undtagelse til ho-
vedreglen i § 115, stk. 10, 3. pkt., hvorefter den endeligt
godkendte anskaffelsessum for alment byggeri med tilsagn
efter stk. 1-6 eller § 117, stk. 1, ikke må overstige det
maksimumsbeløb, der gælder på tidspunktet for kommunal-
bestyrelsens godkendelse af anskaffelsessummen forud for
påbegyndelsen.
Det foreslås i § 118 b, stk. 1, at kommunalbestyrelsen for
tilsagn om støtte efter § 115, stk. 1-6, eller § 117, stk. 1,
meddelt til og med den 31. december 2021 kan godkende
overskridelse af maksimumsbeløbet for anskaffelsessummen
for alment byggeri, jf. § 115, stk. 10.
Forslaget indebærer, at kommunalbestyrelsen får mulig-
hed for at godkende en anskaffelsessum, som overstiger
maksimumsbeløbet. Forslaget omfatter kun projekter, hvor
kommunalbestyrelsen senest den 31. december 2021 har
meddelt tilsagn om støtte efter § 115, stk. 1-6, eller § 117,
stk. 1 (skema A).
Det foreslås i § 118 b, stk. 2, at det er en forudsætning for
kommunalbestyrelsens godkendelse efter stk. 1, at følgende
betingelser er opfyldt:
1) Der foreligger dokumentation for, at byggeprojektet
er gennemgået med henblik på besparelser for at nedbringe
anskaffelsessummen.
2) Den almene boligorganisations revisor attesterer for-
hold, som er nævnt i nr. 1, og erklærer, at byggeriet kun kan
gennemføres med en højere anskaffelsessum.
3) Landsbyggefonden yder et lån til finansiering af det
beløb, som anskaffelsessummen overstiger maksimumsbelø-
bet efter § 115, stk. 10, 1. pkt., jf. § 118 c.
4) Overskridelse udgør op til 20 pct. af maksimumsbelø-
bet for anskaffelsessummen for alment byggeri.
Det foreslåede nr. 1 betyder, at kommunalbestyrelsen skal
sikre, at der foreligger dokumentation for, at det påtænkte
byggeri ikke kan gennemføres inden for maksimumsbeløbet.
Det foreslåede nr. 2 betyder, at den almene boligorganisa-
tions revisor skal attestere, at byggeriet er gennemgået med
henblik på besparelser for at nedbringe anskaffelsessummen,
og at byggeriet kun kan gennemføres med en højere anskaf-
felsessum.
Det foreslåede nr. 3 betyder, at kommunalbestyrelsen kun
kan godkende den forhøjede anskaffelsessum, hvis Lands-
byggefonden har givet tilsagn om at yde lån til finansiering
af den del af anskaffelsessummen, som overstiger maksi-
mumsbeløbet. Det er kommunalbestyrelsen, der indstiller til
Landsbyggefonden at yde lånet, jf. det foreslåede § 118 c,
stk. 1.
Det foreslåede nr. 4 betyder, at kommunalbestyrelsen kun
kan godkende en overskridelse, der er lig med eller mindre
end 20 pct. af maksimumsbeløbet for anskaffelsessummen
for alment byggeri, som er gældende på tidspunktet for
kommunalbestyrelsens godkendelse af anskaffelsessummen.
Det foreslås i § 118 b, stk. 3, at det ved opgørelsen af
anskaffelsessummen efter § 92 a, stk. 2, § 107, § 115, stk.
10, 2. pkt., § 118, stk. 1-3, § 129, stk. 1, og § 130, stk. 1,
ses bort fra det beløb, som anskaffelsessummen overstiger
maksimumsbeløbet efter § 115, stk. 10, 1. pkt., hvis der
foreligger godkendelse efter stk. 1.
Det handler om almenboliglovens § 92 a, stk. 2, om
Landsbyggefondens refusion af ydelsesstøtten.
Det handler endvidere om almenboliglovens § 107, hvor-
efter modtager af støtte til almene boliger samt modtagere af
tilskud til servicearealer skal betale Udbetaling Danmark et
gebyr på 2 promille af den inden påbegyndelsen godkendte
anskaffelsessum eksklusive gebyr samt almenboliglovens §
115, stk. 10, 2. pkt., om byggerier opført på lejet grund.
Det handler endelig om § 118, stk. 1-3, om finansiering
af alment nybyggeri, § 129, stk. 1, om beboerbetaling, og §
130, stk. 1, om beregning af ydelsesstøtte.
Det foreslås i § 118 c, stk. 1, at Landsbyggefonden i
årene 2022-2026 inden for en samlet ramme på 250 mio. kr.,
jf. § 89 c, stk. 2, nr. 8, efter kommunalbestyrelsens indstil-
ling kan give tilsagn om lån til finansiering af overskridelse
af maksimumsbeløbet for anskaffelsessummen for alment
byggeri, jf. § 115, stk. 10.
Formålet med forslaget er at sikre en landsdækkende ind-
sats på tværs af kommunerne og inden for den økonomiske
ramme for at gennemført planlagt alment byggeri. Det for-
ventes at ordningen vil kunne sikre opførelse af ca. 1.400
almene boliger, som ellers ville blive opgivet eller udskudt
som følge af de høje byggepriser. Landsbyggefonden vil
efter en indstilling fra kommunalbestyrelsen kunne meddele
tilsagn om at yde lån til finansiering af den del af anskaffel-
sessummen, som overskrider maksimumsbeløbet.
Efter Landsbyggefondens meddelelse af tilsagn efter det
foreslåede § 118 c, stk. 1, vil kommunalbestyrelsen kunne
træffe beslutning om godkendelse af anskaffelsessummen
efter det foreslåede § 118 b, stk. 1.
Med forslaget sikres en balance mellem behovet for at
etablere almene boliger og hensynet til byggebranchens ak-
tuelle situation præget af høje byggepriser, stor efterspørgsel
og manglende arbejdskraft. Rammen og det forventede antal
boliger omfattet af ordningen tager udgangspunkt i Analyse
af den aktuelle situation for alment nybyggeri, februar 2022,
udarbejdet af BL – Danmarks Almene Boliger.
Det foreslås i § 118 c, stk. 2., at det er en forudsætning
for Landsbyggefondens tilsagn efter stk. 1, at følgende be-
tingelser er opfyldt:
1) Kommunalbestyrelsen har givet tilsagn om ydelses-
støtte efter § 115, stk. 1-6, eller § 117, stk. 1, senest den 31.
december 2021.
2) Overskridelse udgør op til 20 pct. af maksimumsbelø-
bet for anskaffelsessummen for alment byggeri.
Formålet med den tidsmæssige begrænsning er at sikre,
at Landsbyggefondens medfinansiering af alment nybygge-
ri kun omfatter de allerede iværksatte projekter, som på
grund af uforudsete begivenheder, herunder den voldsomme
prisudvikling, ikke vil kunne gennemføres uden Landsbyg-
gefondens støtte.
L 136 - 2021-22 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2573647_0006.png
6
Desuden foreslås der en grænse på op til 20 pct. af mak-
simumsbeløbet med henblik på at sikre opførelse af almene
boliger i overensstemmelse med almenboliglovens § 108 om
boligernes udformning og indretning.
Det foreslås i § 118 c, stk. 3, at § 124, stk. 1, og § 126
finder anvendelse på lånet, som er nævnt i stk. 1.
Almenboliglovens § 124, stk. 1, handler om Landsbygge-
fondens oprykkende panteret, mens almenboliglovens § 126
handler om lånets karakter og tilbagebetaling.
Det foreslås i § 118 c, stk. 4, at Landsbyggefonden kan
fastsætte nærmere regler om forhold, som er nævnt i stk. 1
og 2.
Landsbyggefonden vil med forslaget få hjemmel til at
fastsætte nærmere regler om meddelelse af tilladelser efter
stk. 1. Dette vil ske i et regulativ, som bl.a. vil indeholde
nærmere regler om proceduren for meddelelse af tilsagn,
frister, kriterier for meddelelse af tilsagn, tilbagekaldelse af
tilladelser, tilrettelæggelse af udbetaling af lån m.v.
Økonomiske konsekvenser
Det foreslås, at Landsbyggefonden med kommunalbesty-
relsens indstilling kan yde lån inden for en ramme på 250
mio. kr. til at dække den del af anskaffelsessummen, som
overskrider maksimumsbeløbet for det pågældende bygge-
ri. Anskaffelsessummens overskridelse af maksimumsbelø-
bet kan højest udgøre 20 pct.
Det skønnes, at Landsbyggefonden i gennemsnit vil yde
lån, som udgør 10 pct. af maksimumsbeløbet i de pågælden-
de sager. Anskaffelsessummen for godt 3.600 boliger i det
administrative IT-system BOSSINF er opgjort til 6.543 mio.
kr. På den baggrund skønnes det, at samlede lån på 250 mio.
kr. vil skabe mulighed for opførelse af knap 1.400 almene
boliger.
BL’s analyse fra februar 2022 viser, at boligorganisatio-
nerne har oplyst, at for knap 1.400 boliger, der er klar til
udbud, gælder, at de enten har opgivet at gennemføre bygge-
riet, eller de afventer at sende projektet i udbud, eller har
trukket udbuddet tilbage på grund af de høje priser i bygge-
og anlægssektoren.
Til nr. 9
Der er tale om en lovteknisk ændring af det foreslåede §
9, stk. 4, i almenlejeloven.
Ifølge det foreslåede § 9, stk. 4, skal lejen for en almen
familiebolig, der har modtaget tilskud efter de foreslåede §
98 e, stk. 1, og § 98 f, stk. 4, i lov om almene boliger m.v.,
nedsættes med et beløb svarende til det modtagne tilskud.
Den foreslåede lovtekniske ændring skyldes, at bestem-
melsen om tilskud på 15.000 kr. årligt pr. bolig til nedsættel-
se af huslejen i almene familieboliger findes i det foreslåede
§ 98 f, stk. 5, og ikke i det foreslåede § 98 f, stk. 4. Derfor
foretages en konsekvensrettelse af det foreslåede § 9, stk. 4,
i almenlejeloven, hvorefter henvisningen til § 98 f, stk. 4,
ændres til § 98 f, stk. 5.
Til nr. 10
Der er tale om en konsekvensændring af henvisningen i
almenlejelovens § 11 til § 9, stk. 4. Det foreslås, at henvis-
ningen ændres til § 9, stk. 5.
Den foreslåede konsekvensændring skal ses i sammen-
hæng med lovforslagets § 2, nr. 1, hvorefter der foreslås
indsættelse af et nyt stykke 4 i § 9, som indebærer, at det
nuværende stk. 4 bliver stk. 5. Derfor foretages en konse-
kvensændring af § 11.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2022 og var til
1. behandling den 15. marts 2022. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Indenrigs- og Boligud-
valget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <2> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og indenrigs- og boligministeren sendte den
<dato> dette udkast til udvalget, jf. BOU alm. del – bilag
117. Den 23. februar 2022 sendte indenrigs- og boligmini-
steren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <4> bilag på lovfor-
slaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <antal> de-
putationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <15> spørgs-
mål til indenrigs- og boligministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Ida Auken (S) Rasmus Stoklund (S) Jan Johansen (S) Birgitte Vind (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Halime Oguz (SF) Jan Bjergskov Larsen (SF) Kathrine Olldag (RV)
Christina Thorholm (RV) Susan Kronborg (RV) Søren Egge Rasmussen (EL)
fmd.
Jette Gottlieb (EL)
Sikandar Siddique (FG) Preben Bang Henriksen (V) Hans Andersen (V) Heidi Bank (V)
nfmd.
Anne Rasmussen (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Anni Matthiesen (V) Alex Ahrendtsen (DF) Dennis Flydtkjær (DF)
L 136 - 2021-22 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2573647_0007.png
7
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Birgitte Bergman (KF) Gitte Willumsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB)
Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
10