Kulturudvalget 2021-22
L 135
Offentligt
2545639_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
18. marts 2022
Folketingets Kulturudvalg har den 4. marts 2022, efter ønske fra Dennis Flydtkjær
(DF), stillet mig følgende spørgsmål 1 ad (L 135), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
I museumslovens §29 j stk. 3 foreslår ministeren, at forhold der styrker formidling
kan være grund til en dispensation. Er ministeren enig i, at formidling er et
flydende begreb, som ikke er særligt præcis defineret, og derved kan åbne op for
en masse dispensationer? Hvordan vil ministeren sikre, at hensynet til formidling
ikke bliver en praksis, som åbner for flere og flere dispensationer?
Svar:
I lovforslaget foreslås det, at der i museumslovens § 29 j indsættes et nyt stk. 3, hvoref-
ter det ved vurderingen af, om der foreligger et særligt tilfælde efter stk. 1, hvor der kan
gøres undtagelse fra § 29 e, stk. 1, bl.a. kan tillægges positiv vægt på seks angivne for-
hold.
For så vidt angår den foreslåede bestemmelse i § 29 j, stk. 3, nr. 4, kan det ved vurde-
ringen af, om der foreligger et særligt tilfælde efter stk. 1, hvor der kan gøres undta-
gelse fra § 29 e, stk. 1, tillægges positiv vægt, at forholdet sikrer og styrker formidling
og tilgængelighed af fortidsmindet.
I lovforslagets bemærkninger er der angivet en række eksempler på, hvordan der admi-
nistreres efter gældende praksis.
Ændringer betinget af formidling og tilgængelighed må med lovforslaget fortsat kun i
begrænset omfang negativt påvirke fortidsmindets fysiske dele eller forståelsen og ople-
velsen af fortidsmindet og dets visuelle fremtoning. Ændringerne skal i udgangspunktet
være reversible samt være arkæologisk og/eller historisk fagligt begrundede og fremme
en bedre forståelse og oplevelse af fortidsmindet.
Lovforslaget vil dog muliggøre, at der efter en konkret vurdering vil kunne meddeles di-
spensation i ekstraordinære tilfælde og for et begrænset antal fortidsminder til mere
Dok. nr. 32383
L 135 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvordan hensynet til formidling ikke bliver en praksis, som åbner for flere og flere dispensationer, til kulturministeren
omfattende visuelle og fysiske ændringer, hvis sådanne ændringer vurderes ekstraordi-
nært at understøtte fortidsmindets formidling og tilgængelighed til gavn for almenvel-
let. Ved vurderingen af, om der kan gives dispensation, vil der skulle lægges afgørende
vægt følgende forhold, som er angivet eksplicit i loven:
At der er offentlig adgang til fortidsmindet størstedelen af året,
At ændringen forebygger skader foranlediget af højt besøgstryk,
At ændringen styrker oplevelsen og forståelsen af fortidsminder, som umiddelbart
er vanskelige at forstå. Det kan eksempelvis være, fordi fortidsmindet har mange
historiske lag, eller fordi der ikke findes ruiner eller andre synlige dele,
At fortidsmindet ud over den arkæologiske og historiske betydning som fortids-
minde også har en særlig nyere historisk og/eller stedspecifik betydning, hvor også
senere tilføjede betydningslag vil kunne tillægges positiv vægt,
At ændringen er fagligt funderet arkæologisk og historisk,
At der foreligger en langsigtet og bindende plan for pleje og vedligeholdelse af for-
tidsmindet og de ændrede dele.
Ved vurdering af, om der ekstraordinært kan dispenseres til et særligt formidlingspro-
jekt, skal argumentation for nødvendigheden af den ønskede ændring forholde sig til, i
hvilket omfang ovenstående kriterier er til stede.
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 2