Social- og Ældreudvalget 2021-22
L 133 Bilag 1
Offentligt
2532555_0001.png
Social- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Høring over udkast til Lov om forsøg med personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere (SM Id
nr.: 503914).
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger.
16. december 2021
J.nr. 21-54763
Cpr.nr.
Ankestyrelsen
Venlig hilsen
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 133 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og ældreministeren
2532555_0002.png
-- AKT 513806 -- BILAG 1 -- [ SV Høring over udkast til Lov om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til so… --
Til:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Jens Hjenner Rasmussen ([email protected])
My Rasmussen ([email protected])
SV: Høring over udkast til Lov om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
SV: Høring over udkast til Lov om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
(SM Id nr.: 503914)
03-01-2022 14:58
Tusind tak for invitationen til høring.
Vi har ikke nogen kommentarer.
My Rasmussen
Sekretariatsmedarbejder
Center for Frivilligt Socialt Arbejde
Albanigade 54 E, 1. sal
DK-5000 Odense C
T + 45 66 14 60 61
M + 45 52 10 00 43
E [email protected]
E [email protected]
W frivillighed.dk
Fra:
Jens Hjenner Rasmussen <[email protected]>
Sendt:
onsdag, december 8, 2021 11:38 AM
Cc:
[email protected]
Emne:
Høring over udkast til Lov om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere (SM
Id nr.: 503914)
Social- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail
[email protected]
J.nr. 2021 - 4346
Dato 8.12.2021
Til de på vedlagte høringsliste anførte høringsparter
L 133 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og ældreministeren
Fuldmægtig Jens Rasmussen
Social- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
15. december 2022
KAP/JULIJ
Kære Jens Ramussen
Sekretariatet for digitaliseringsklar lovgivning har modtaget udkast til forslag til lov
om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borger i hø-
ring.
Sekretariatet har til opgave at vurdere, om ministeriet på tilstrækkelig vis har be-
skrevet lovforslagets implementeringskonsekvenser, og om lovforslaget efterlever
principperne for digitaliseringsklar lovgivning. Gennemgangen af lovforslaget gi-
ver på det foreliggende grundlag anledning til følgende bemærkninger:
Det skal særskilt fremhæves, at sekretariatet ønsker, at lovforslag så vidt muligt
fremsendes i præhøring hos sekretariatet minimum 6 uger før den offentlige hø-
ring.
Vurdering af offentlige implementeringskonsekvenser
Et lovforslags implementeringskonsekvenser skal være velbelyste med henblik på
at understøtte, at lovgivningen efter vedtagelse kan administreres hensigtsmæssigt
og understøttes digitalt.
Sekretariatet bemærker ministeriets vurdering af, at gennemførelse af forsøgsord-
ningen forventes at medføre administrative implementeringskonsekvenser i kom-
munerne. På den baggrund anbefaler sekretariatet, at ministerieriet redegør for,
hvori de forventede administrative konsekvenser består, fx nye opgaver, årsværk
og kompetenceudvikling. Til brug herfor kan det overvejes at estimere over, hvor
mange borgere, man forventer kommer til at deltage i forsøgsordningen på tværs
af de udvalgte kommuner.
Principper for digitaliseringsklar lovgivning
Lovforslagets efterlevelse af de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning
skal beskrives i bemærkningerne til et lovforslag, og en eventuel fravigelse af prin-
cipperne skal begrundes.
Sekretariatet bemærker, at ministeriet har angivet en vurdering af, om lovforslaget
er i overensstemmelse med de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning. Se-
kretariatet anbefaler i forlængelse heraf, at ministeriet oplyser, hvordan de enkelte
principper er relevante for lovforslaget.
L 133 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og ældreministeren
2532555_0004.png
Side 2 af 2
Princip #2 om brug af obligatorisk digital kommunikation og princip #6 om anvendelse af
eksisterende offentlig infrastruktur
Sekretariatet anbefaler, at ministeriet beskriver, hvordan lovforslaget sikrer at
kommunikation mellem myndigheder og borgere understøttes digitalt, herunder at
anvendelse af Digital Post og digitale selvbetjeningsløsninger gøres obligatorisk, jf.
lov om Digital Post.
samt
de fire bølgelove om obligatorisk digital selvbetjening.
I
forlængelse heraf kan ministeriet beskrive, hvordan det sikres, at borgere uden de
fornødne digitale kompetencer har mulighed for at ansøge om fritagelse fra at
bruge digital kommunikation. Som led heri kan ministeriet redegøre for, hvordan
ovenstående gruppe kan betjenes på anden vis.
Princip #4 om genbrug af data på tværs af myndigheder
Såfremt lovforslagets bemyndigelser medfører behov for udveksling af oplysnin-
ger mellem myndigheder, skal dette fremgå af lovforslaget. Herunder kan ministe-
riet fremhæve, hvilke typer af data, der er tale om, og hvilke formål datadelingen
understøtter.
Princip #5 om tryg og sikker datahåndtering
Endvidere anbefaler sekretariatet, at lovforslaget beskriver, hvordan det sikres, at
eventuelle persondata indsamles, behandles, deles og opbevares på en måde, som
efterlever gældende dataretlige regler. I forlængelse heraf kan ministeriet frem-
hæve, hvorledes lovforslaget understøtter, at borgeren har bedst mulig adgang til
at følge med i egen sag og kommunens behandling af vedkommendes oplysninger.
Sekretariatet vurderer ikke, at lovforslaget har relevans for princip #1 om enkle og
klare regler, da lovforslaget hverken forenkler eksisterende regler eller eksisterende
administrative processer.
Sekretariatet noterer sig endvidere lovforslagets begrundede fravigelse af princip
#3 om objektive kriterier. Sekretariatet har ingen yderligere bemærkninger hertil.
Der henvises i øvrigt til
digst.dk/dkl
samt
Vejledning om digitaliseringsklar lovgiv-
ning,
ligesom I naturligvis er velkomne til at kontakte sekretariatet for råd og vej-
ledning.
Med venlig hilsen
Julius Lyk-Jensen
Fuldmægtig
T +45 21 28 15 23
E [email protected]
L 133 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og ældreministeren
2532555_0005.png
Center for Straffuldbyrdelse
Direktoratet for Kriminalforsorgen
Sagsnr. 21-640-0042
Den 6. januar 2022
Social- og Ældreministeriet
Udkast til lov om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter
til socialt udsatte borgere
Direktoratet for Kriminalforsorgen har modtaget en høring fra Social- og Ældreministeriet vedrø-
rende ovennævnte lovforslag.
Høringen har givet direktoratet anledning til følgende bemærkninger:
Ad lovforslagets § 4, stk. 2 – der hjemler en trækningsret i en periode på i alt 15 sammen-
hængende måneder.
Under de specielle bemærkninger til § 4, stk. 2, side 16 øverst, fremgår, at det vil være et
krav, at forløbet skal være på 15 sammenhængende måneder.
Bemærkninger: Målgruppen for den foreslåede forsøgsordning er borgere med særlige soci-
ale problemer, der også er repræsenteret i kriminalforsorgens institutioner. Et tæt samar-
bejde mellem landets kommuner og kriminalforsorgen i forbindelse med indsættelse og løs-
ladelse, og en sammenhængende indsats over for de pågældende, vurderes at være afgø-
rende for den kriminalitetsforebyggende indsats. Det er direktoratets vurdering, at mulighe-
den for at tilbyde forsøgsordningen til personer i målgruppen ikke bør afskæres alene som
følge af, at den pågældende skal afsone i perioden, herunder særligt hvis det alene drejer
sig om afsoning i et kortere tidsrum. Dette bør fremgår af lovbemærkningerne.
Ad lovforslagets § 4, stk. 4, hvoraf det fremgår, at hvis borgeren flytter til en anden kom-
mune inden forløbets afslutning, vil borgerens adgang til støtte bortfalde.
Under de specielle bemærkninger til § 4, side 16, fremgår, at midlerne ikke kan overføres
til en anden kommune ved en borgers fraflytning. Der vil være tale om en konkret vurdering
i forhold til, hvornår en borger anses for at være fraflyttet forsøgskommunen. I denne vur-
dering kan blandt andet indgå den pågældende borgers registrering i folkeregistret.
Bemærkninger: De indsatte skifter som bekendt ikke folkeregisteradresse i forbindelse med
indsættelse, jf. cpr-lovens § 15, og er stadig tilknyttet bopæls/opholdskommunen. Direkto-
ratet finder det mest hensigtsmæssigt, at der ikke sker bortfald af støtten, hvis den pågæl-
dende borger bliver indsat i kriminalforsorgens institutioner i perioden, jf. også bemærknin-
gen ovenfor til § 4, stk. 2.
Ad. lovforslagets § 5, hvoraf fremgår, at borgeren skal have tilknyttet en socialfaglig medar-
bejder i kommunen i forbindelse med ordningen.
Strandgade 100 | 1401 København K | Tlf. 7255 5555
[email protected] | www.kriminalforsorgen.dk
L 133 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og ældreministeren
2532555_0006.png
Under de generelle bemærkninger, side 8 nederst og side 9 øverst, samt under de specielle
bemærkninger til § 5, side 16-17, fremgår, at kommunen kan lade funktionen som socialfag-
lig støtte til borgeren under forløbet blive varetaget af en medarbejder, borgeren kender
hos en privat aktør, eller af den bostøtte m.v., borgeren allerede modtager støtte fra.
Af de specielle bemærkninger fremgår blandt andet: ”Borgerens
selvbestemmelse vil skulle
være i centrum, og den tilknyttede medarbejder vil i overensstemmelse hermed skulle råd-
give og støtte borgeren under forløbet med afsæt i borgerens egne ressourcer, herunder
understøtte borgeren i forhold til eksempelvis kontakt til øvrige sociale myndigheder, fri-
villige organisationer og lignende og dermed være med til at sikre sammenhæng mellem
forløbet med et personligt budget og eventuelle øvrige sociale og beskæftigelsesrettede
indsatser, der ydes til borgeren. Det vil f.eks. kunne være sammenhæng til behandling for
stofmisbrug, som borgeren modtager efter § 101 i serviceloven, eller den støtte, som bor-
geren modtager efter § 85 i serviceloven.”
Bemærkninger: Direktoratet for Kriminalforsorgen skal foreslå, at det overvejes, at samar-
bejdet med kriminalforsorgen tænkes ind i denne relation. Det foreslås derfor, at funktio-
nen kan varetages af medarbejdere i kriminalforsorgen (KIF) eller af mentorer, og at nogle
af midlerne kan bruges i forbindelse med et udslusningsforløb eller ved løsladelse – for at
komme på fode igen, hvis borgeren vel og mærke måtte ønske at bruge budgettet til det.
Der henvises i øvrigt til bemærkningen ovenfor til § 4, stk. 2.
Med venlig hilsen
Vibeke Greve
Enhedsleder, Jura
Side 2 af 2
L 133 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og ældreministeren
2532555_0007.png
Gadejuristen
The Street Lawyers
Social- og Ældreministeriet
Værnedamsvej 7a, 1. sal
1819 Frederiksberg C
T 33310075
[email protected]
www.gadejuristen.dk
CVR: 25048482
6. januar 2022
Vedr.: Høringssvar til lov om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter
Gadejuristen anerkender dette forslag, der giver mulighed for at forbedre og give større grad
af selvbestemmelse, livskvalitet og rehabilitering for socialt udsatte og dermed bidrager til at
give medansvar for egen livssituation.
Den foreslåede ordning
Indledningsvis finder Gadejuristen, at der er diskrepans mellem, at målgruppen på den ene
side skal være kompleks med særlig social udsathed og fx dreje sig om hjemløse, stofbrugere
og/eller personer med psykiske lidelser eller en kombination af flere
og på den anden side,
må de dog ikke være så komplekse, at borgeren ikke vil kunne forventes at drage nytte af til-
buddet. Det er Gadejuristens erfaring, at alle i målgruppen vil have flere og ofte kombinerede
problemstillinger, hvilket vil resultere i komplekse problemstillinger, og dermed vil vurderingen
af, om man vil kunne drage nytte af tilbuddet bero på den enkelte kommunes vurdering.
Det er Gadejuristens erfaring, at også borgere med endog meget komplekse problemstillinger,
som Gadejuristens målgruppe, vil kunne drage nytte af et tilbud om et personligt borgerstyret
budget. Der er her tale om borgere med endog ofte meget ydmyge ønsker, som fx vinterstøv-
ler, varmt tøj, tandbehandling mv.
Som forslaget er formuleret er der risiko for, at en række af de borgere med komplekse pro-
blemstillinger, som umiddelbart vil være i målgruppen, af kommunen vil blive vurderet uden
for målgruppen ud fra et argument om særlig kompleksitet.
Gadejuristen er på den baggrund bekymret for, at de personer, som har allermest brug for
hjælp, og som er i målgruppen vil blive fravalgt ud fra et argument om, at problemstillingerne
er for komplekse. Det fremgår videre af lovforslaget, at der ikke kan sagsbehandles efter ob-
jektive kriterier, hvorfor der ikke er mulighed for at automatisere sagsgangene, ud fra et hen-
syn til at sikre fagligt korrekte afgørelser med afsæt i individuelle skøn af hensyn til borgernes
retssikkerhed.
Gadejuristen foreslår derfor, at der træffes en særskilt afgørelse om, hvorvidt man er omfattet
af målgruppen, og at afgørelsen om målgruppen kan påklages til Ankestyrelsen.
L 133 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og ældreministeren
2532555_0008.png
Forslaget nævner alene, at det ikke må få betydning for hjælp efter anden lovgivning, men Ga-
dejuristen foreslår, at det præciseres i forhold til borgerens fortsatte mulighed for at søge om
enkeltydelser efter fx Lov om aktiv socialpolitik eller ansøgninger om personligt tillæg for bor-
gere på gammel pensionsordning.
De borgere, som er omfattet af målgruppen for lovforslaget er ofte borgere med en skrøbelig
økonomi og gældsposter til såvel det private som til det offentlige. Det bør præciseres, hvor-
vidt gældsposter accepteres i de personlige borgerstyrede budgetter
det vil sige, at fx pen-
sion eller kontanthjælp i højere grad bruges til afvikling af gæld, idet poster som man tidligere
ville skulle spare op til (sport, seng, bord osv.) nu kan dækkes af det personlige borgerstyrede
budget. Forholdene omkring gæld bør præciseres, idet det hidtil har været et almindeligt prin-
cip (Ankestyrelsen), at når der søges om økonomisk støtte efter anden lovgivning indgår gæld
ikke i vurdering en af rådighedsbeløb. På samme måde bør det fremgå, om de 50.000 kr. ind-
går i vurderingen af rådighedsbeløb, når der ansøges om enkeltydelser eller personligt tillæg.
Det fremgår af bemærkningerne, at det er i samarbejde med den tilknyttede socialfaglige
medarbejder, at beslutningerne træffes. Det fremgår ikke tydeligt i hvilket omfang det er bor-
gerens ønsker der er styrende i forhold til vurdering af behov og ønsker, herunder i hvilket
omfang den socialfaglige medarbejder/kommunen kan give afslag på ønsker, som har betyd-
ning for den enkeltes livskvalitet.
Med venlig hilsen
Helle A. Hansen
Daglig leder
Værnedamsvej 7A, 1.
DK-1819 Frederiksberg C
Mobil: +45 20 34 70 36
www.gadejuristen.dk
Side 2 af 2
L 133 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og ældreministeren
2532555_0009.png
KL
Social- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
KL høringssvar lovforslag borgerstyrede budgetter til socialt ud-
satte
KL har modtaget udkast til lovforslag vedr, forsøg med personlig borgers-
tyrede budgetter til socialt udsatte borgere. Social- og ældreministeriet
udbeder sig KL's bemærkninger senest den 6. januar 2022.
Grundet den korte tidsfrist har det ikke været muligt, at få lovforslaget po-
litisk behandlet, hvorfor KL tager forbehold for eventuelle politiske be-
mærkninger.
Derudover tager KL forbehold for de administrative og økonomiske kon-
sekvenser som følge af lovforslaget.
Generelle bemærkninger
KL er tilfreds med, at kommunerne får mulighed for, at gennemføre for-
søg med personlige borgerstyrede budgetter til udsatte borgere. Erfarin-
ger fra andre forsøg i fx England og i DK har vist, at det, at den enkelte
udsatte borgere får nogle midler, som de kan disponere over til formål de
selv har prioriteret kan være medvirkende til, at bringe borgeren ud af sin
udsatte situation. Det er derfor glædeligt, at der er afsat midler til forsø-
get via reserven.
Dato: 5. januar 2022
Sags ID: SAG-2013-05079
Dok. ID: 3166868
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3486
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.ki.dk
Side 1 af 1
Med venlig hilsen
muel, ontorchef
L 133 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og ældreministeren
2532555_0010.png
-- AKT 507186 -- BILAG 1 -- [ Svar til høring over udkast til Lov om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til… --
Jens Hjenner Rasmussen ([email protected])
Katrine Lapp ([email protected]), Louise Kastfelt ([email protected])
Nada Hadraoui ([email protected])
Svar til høring over udkast til Lov om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte
borgere
E-mailtitel:
Svar til høring over udkast til Lov om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte
borgere (SM Id nr.: 503914)
10-12-2021 16:26
Sendt:
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har den 8. december 2021 modtaget Social- og Ældreministeriets høring over
udkast til lov om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere (SM Id nr.: 503914).
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udgør sammen med Konkurrencerådet en uafhængig konkurrencemyndighed.
De følgende høringsbemærkninger afgives udelukkende som konkurrencemyndighed.
På det foreliggende grundlag har styrelsen ikke bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Nada Hadraoui
Student
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen/
Danish Competition and Consumer Authority
Direkte +45 4171 5239
E-mail
[email protected]
Følg os:
LinkedIn
,
Twitter
,
Facebook
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. +45 4171 5000
Vi arbejder for velfungerende markeder.
Se vores privatlivspolitik på kfst.dk.
L 133 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og ældreministeren
2532555_0011.png
-- AKT 507185 -- BILAG 1 -- [ Høring over udkast til Lov om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt… --
Til:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Jens Hjenner Rasmussen ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Høring over udkast til Lov om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
Høring over udkast til Lov om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere (SM
Id nr.: 503914)
08-12-2021 12:36
Social- og Ældreministeriet har den 8. december 2021 sendt udkast til lov om forsøg med personlige borgerstyrede
budgetter til socialt udsatte borgere i høring.
Ministeriernes forpligtelse til at høre Rigsrevisionen er fastlagt af rigsrevisorloven, §§ 7 og 10 (Lovbekendtgørelse nr. 101
af 19/01/2012) og angår revisions- og/eller regnskabsforhold, der kan have betydning for Rigsrevisionens opgaver.
Vi har gennemgået lovforslaget og kan konstatere, at det ikke omhandler revisions- eller regnskabsforhold i staten eller
andre offentlige virksomheder, der revideres af Rigsrevisionen.
Vi har derfor ikke behandlet henvendelsen yderligere.
Med venlig hilsen
Mette E. Matthiasen
Specialkonsulent
Landgreven 4
DK-1301 København K
Tlf. +45 33 92 84 00
Dir.+45 33 92 85 73
[email protected]
www.rigsrevisionen.dk
Fra:
Jens Hjenner Rasmussen <[email protected]>
Sendt:
8. december 2021 11:37
Cc:
[email protected]
Emne:
Høring over udkast til Lov om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere (SM
Id nr.: 503914)
Social- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail
[email protected]
L 133 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og ældreministeren
2532555_0012.png
Social- og Ældreministeriet
[email protected]
23. december 2021
Høringssvar vedr. udkast til lov om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter
til socialt udsatte borgere.
Rådet takker for høringen.
Rådet vil gerne tilslutte sig lovforslaget. Rådet bifalder arbejdsmetoden med personlige
borgerstyrede budgetter, der sætter borgerens egne ønsker og mål for fremtiden i centrum og
giver ejerskab over, hvilke tiltag, der skal gennemføres for at borgeren kan nå sine mål.
Erfaringerne med personlige borgerstyrede budgetter er positive. Klart størstedelen af
deltagerne, 79 pct., i satspuljeforsøgene fra 2017-2019 er ved hjælp af personlige
borgerstyrede budgetter enten kommet tættere på deres langsigtede mål eller er kommet helt
i mål. Dermed peger erfaringerne på, at borgerstyrede budgetter med udgangspunkt i
borgernes egne mål og ønsker er et effektivt middel til sociale forbedringer for borgerne.
Det nye aftale om reserven lægger op til endnu et forsøg, som kommunerne kan søge om at
deltage i.
Rådet vil opfordre til, at der igangsættes et arbejde om hvordan personlige borgerstyrede
budgetter kan udbredes, og blive et fast element i den socialpolitiske værktøjskasse i alle
kommuner.
Med venlig hilsen
Vibe Klarup
Formand for Rådet for Socialt Udsatte
L 133 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og ældreministeren
2532555_0013.png
Social- og ældreministeriet
[email protected]
København 6. januar 2022
SANDs høringssvar til udkast til lov om forsøg med personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borger
SAND - De hjemløses landsorganisation takker for høringsmaterialet.
Endnu engang vil vi rose de politiske partier for at erkende, at det er vigtigt at
borgeren får en større indflydelse på hvilken hjælp og støtte der er behov for,
for at afhjælpe de problemer borgeren har. Selvom lovgivningen i dag lægger
op til, at der laves en individuel og helhedsorienteret sagsbehandling, hvor
borgeren i videst muligt omfang deltager, er det langt fra virkeligheden.
De gode erfaringer med borgerstyrede budgetter vi tidligere har set, udmønter
sig nu i en ny projektperiode. Vi håber at ministeriet efter endnu en
projektperiode vil opfordre Folketinget til at lave lovændringer, der understøtter
borgerens vej til større grad af selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet,
som dette projekt har til hensigt at fremme.
Med venlig hilsen
Ask Svejstrup
Sekretariatsleder i SAND