Foretræde for Erhvervsudvalget, d. 3. marts 2022
Diana Stentoft, næstformand i Dansk Blindesamfund –
– telefon 40111167
Mariann Lillemose, politisk konsulent –
Kære Erhvervsudvalg
Tak fordi vi må komme i dag og fremlægge nogle perspektiver til den fremsatte lov nr. 131 om
tilgængelighed til produkter og tjenester
Det er en lov, der for blinde og svagsynede og mange andre med handicap vil få stor og varig
betydning for, hvordan og i hvilket omfang vi kan være ligeværdige og selvstændige
samfundsborgere.
I dag vil jeg sige noget om et bestemt hjørne af loven, nemlig det der handler om adgangen til
tilgængelige digitale læremidler og læringsmiljøer.
Det, vi konkret ønsker at opnå er, at digitale læremidler og læringsplatforme omfattes af lovens
bestemmelser. Det kan gøres ved at udvide definition nr. 37 i paragraf 3 til også at omfatte
virtuelle
læringsplatforme og læringsmiljøer.
Det er ingen hemmelighed at uddannelsessektoren undergår stor forandringer hen mod øget
digitalisering. Det er også i uddannelse, at børn og unge bygger en form for digital dannelse, som
de skal bruge resten af livet.
I Dansk Blindesamfund ser vi i stigende grad, at blinde og svagsynede under uddannelse oplever
store problemer, fordi der i dag ingen krav er til leverandører af digitale læremidler og digitale
læringsmiljøer.
En undersøgelse fra 2021
i
viser, at næsten 70 procent af blinde og svagsynede under uddannelse
løbende oplever problemer med tilgængeligheden, og mere end hver tredje oplever at have denne
type problemer ofte eller altid.
1