Erhvervsudvalget 2021-22
L 131 Bilag 10
Offentligt
2571739_0001.png
Til lovforslag nr.
L 131
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 5. maj 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om tilgængelighedskrav for produkter og tjenester
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 18 ændringsforslag til lovforslaget. Socia-
listisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 1, 5, 10, 14 og 15. Erhvervsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 2-4, 6-9, 11-13 og 16-18.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, KF, RV, DF og Hans Kristian
Skibby (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de
af erhvervsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod de af Socialistisk Folkeparti stillede ændrings-
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF, EL og FG) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
for de af erhvervsministeren stillede ændringsforslag og det
af Socialistisk Folkeparti under nr. 15 stillede ændringsfor-
slag. Mindretallet vil stemme imod de af Socialistisk Folke-
parti under nr. 1, 5, 10 og 14 stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu-
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok-
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3) Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(EL og FG):
Til § 1
1)
I
stk. 2
indsættes som
nr. 7:
»7) Digitale læringsmidler og -platforme.«
[Udvidelse af lovforslagets anvendelsesområde til at omfatte
digitale læringsmidler og -platforme]
Til § 3
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
2)
I
nr. 18
ændres »sit erhverv« til: »vedkommendes er-
hverv«.
[Sproglig præcisering]
3)
Nr. 31
affattes således:
»31) Transporttjenester i byer og forstæder: Transporttje-
nester i byer og forstæder som defineret i artikel
3, nr. 6, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2012/34/EU, dog således at de i denne lov kun omfat-
ter tog, bus, metro, sporvogn og trolleybus.«
[Sproglig præcisering]
4)
Nr. 32
affattes således:
»32) Regionale transporttjenester: Regionale transporttje-
nester som defineret i artikel 3, nr. 7, i Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv 2012/34/EU, dog således
at de i denne lov kun omfatter tog, bus, metro, spor-
vogn og trolleybus.«
[Sproglig præcisering]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(EL og FG):
5)
Som
nr. 41
indsættes:
»41) Digitale læringsmidler og -platforme: En tjeneste, der
består af en virtuel platform eller et virtuelt miljø, der
leverer tekst, billeder, grafik m.v. til brug for læring
og uddannelse inden for uddannelsessektoren.«
[Indsættelse af definition som konsekvens af udvidelsen af
anvendelsesområdet i ændringsforslag nr. 1]
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
AX027709
L 131 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 5. maj 2022
2571739_0002.png
2
Til § 10
6)
I
stk. 2
indsættes efter »de oplysninger«: »til kontrol-
myndigheden«.
[Sproglig præcisering]
Til § 23
7)
I
stk. 2, nr. 3,
indsættes efter »kompetent«: »national«.
[Sproglig præcisering]
Til § 28
8)
To steder i
stk. 2
ændres »den pågældende« til: »impor-
tøren«.
[Sproglig præcisering]
Til § 31
9)
To steder i
stk. 2
ændres »den pågældende« til: »distri-
butøren«.
[Sproglig præcisering]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(EL og FG):
Til § 45
10)
I
stk. 2
ændres »4-6« til: »4-7«.
[Fastsættelse af kontrolmyndighed som konsekvens af æn-
dringsforslag nr. 1]
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 49
11)
I
stk. 1
ændres »given frist« til: »nærmere angivet
frist«.
[Sproglig præcisering]
12)
I
stk. 2
ændres »given frist« til: »nærmere angivet
frist«.
[Sproglig præcisering]
Til § 51
13)
I
stk. 1
ændres »offentlige tilgængelige« til: »offent-
ligt tilgængelige«.
[Sproglig præcisering]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(EL og FG):
Til § 55
14)
I
stk. 4
ændres »kan« til: »skal senest den 28. juni
2025 og«.
[Forpligtelse til at fastsætte regler om etablering af klage-
nævn til behandling af forbrugerklager]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(EL, LA og
FG):
Ny paragraf
15)
Efter § 59 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01.
Erhvervsministeren fremsætter lovforslag om revi-
sion af loven i folketingsåret 2027-28.«
[Indsættelse af revisionsbestemmelse]
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til bilag 1
16)
I
afdeling 2, litra a,
ændres »og angives på emballa-
gen« til: », og oplysningerne angives på emballagen«.
[Sproglig præcisering]
17)
I
afdeling 3, litra b, nr. v,
indsættes før »præsenteres«:
»indholdet«.
[Sproglig præcisering]
Til bilag 4
18)
Overskriften
»Overskrift til formateret tekst«
udgår.
[Korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at loven finder anvendelse på digitale læ-
ringsmidler og -platforme.
De omfattede tjenester vil skulle overholde krav fastsat i
lovens bilag 1. Det indebærer, at digitale læringsmidler og
-platforme vil skulle opfylde de generelle og supplerende
tilgængelighedskrav, der er redegjort for i lovforslagets § 6,
stk. 1. Det indebærer, at læringsmidler og -platforme skal
opfylde de samme supplerende tilgængelighedskrav i bilag
1, der gælder for e-bøger. Det skyldes, at det nødvendigvis
er de samme tilgængelighedshensyn, der gør sig gældende
for e-bøger som for digitale læringsmidler og -platforme.
Til nr. 2
Der foreslås en sproglig præcisering, så formuleringen er
sprogligt korrekt.
Til nr. 3 og 4
Der foreslås en sproglig præcisering af bestemmelserne
i § 3, nr. 31 og 32, for at øge læsbarheden, særlig af be-
stemmernes sidste led vedrørende de transportformer, der
omfattes af definitionerne.
Til nr. 5
Der foreslås en definition af digitale læringsmidler og
-platforme, hvorefter disse defineres som en tjeneste, der be-
står af en virtuel platform eller et virtuelt miljø, der leverer
tekst, billeder, grafik m.v. til brug for læring og uddannelse
inden for uddannelsessektoren.
Den foreslåede definition medfører, at digitale lærings-
midler og -platforme, der anvendes inden for uddannelses-
sektoren, omfattes af lovforslaget. Disse digitale lærings-
L 131 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 5. maj 2022
2571739_0003.png
3
midler og -platforme skal derfor opfylde lovens tilgængelig-
hedskrav til tjenester.
Til nr. 6
Der foreslås en sproglig præcisering, hvorefter det frem-
går, at oplysningerne skal gives til kontrolmyndigheden.
Til nr. 7
Der foreslås en sproglig præcisering, hvorefter det frem-
går, at der er tale om en kompetent national myndighed. Det
svarer til formuleringen, der er anvendt i lovforslagets § 23,
stk. 2, nr. 2.
Til nr. 8
Der foreslås en sproglig præcisering for at understrege, at
det er importøren, der skal træffe de nødvendige foranstalt-
ninger for at bringe et produkt i overensstemmelse med kra-
vene eller om nødvendigt trække det tilbage fra markedet.
Til nr. 9
Der foreslås en sproglig præcisering for at understrege, at
det er distributøren, der skal træffe de nødvendige foranstalt-
ninger for at bringe et produkt i overensstemmelse med kra-
vene eller om nødvendigt trække det tilbage fra markedet.
Til nr. 10
Som konsekvens af ændringsforslag nr. 1 foreslås det, at
Sikkerhedsstyrelsen skal være kontrolmyndighed, for så vidt
angår digitale læringsmidler og -platforme. Kontrollen med
digitale læringsmidler og -platforme ligger i naturlig forlæn-
gelse af kontrollen med e-bøger, som efter lovforslaget skal
varetages af Sikkerhedsstyrelsen, idet tilgængelighedskrave-
ne i stor udstrækning vil være de samme til e-bøger som til
digitale læringsmidler og -platforme.
Til nr. 11 og 12
Der foreslås en sproglig præcisering, så udtrykket »inden
for en nærmere angivet frist« benyttes konsekvent i lovfor-
slaget. Det svarer til formuleringen, der er anvendt i lovfor-
slagets § 50, stk. 3.
Til nr. 13
Der foreslås en sproglig præcisering, så formuleringen er
sprogligt korrekt.
Til nr. 14
Med ændringsforslaget ændres ordlyden af lovforslagets
§ 55, stk. 4. Ændringen indebærer, at erhvervsministeren ef-
ter forhandling med klima-, energi- og forsyningsministeren
og transportministeren skal fastsætte regler om etablering af
et klagenævn til behandling af forbrugerklager vedrørende
lovforslagets anvendelsesområde.
Der vil således ikke længere være tale om en bemyn-
digelsesbestemmelse, der giver erhvervsministeren m.fl. ad-
gang til at fastsætte de pågældende regler med henblik på
eventuel etablering af et klagenævn, men derimod en egent-
lig forpligtelse til at fastsætte reglerne og dermed etablere et
klagenævn.
Reglerne om etablering af et klagenævn til behandling af
forbrugerklager skal være fastsat senest den 28. juni 2025,
hvor tilgængelighedskravene får virkning for produkter og
tjenester, som omfattes af lovforslaget. Det er dermed tid-
ligst fra den 28. juni 2025, hvor produkter og tjenester skal
leve op til tilgængelighedskravene, at forbrugere kan klage
over manglende tilgængelighed. Det er således en forudsæt-
ning med ændringen, at klagenævnet er etableret og i stand
til at varetage funktionen som klagenævn fra den 28. juni
2025.
Det forudsættes endvidere med ændringen, at bestemmel-
sen anvendes til at fastsætte regler om etablering af et
samlet administrativt klagenævn, der har kompetence til at
behandle klager vedrørende alle produkter og tjenester, som
omfattes af lovforslaget. Undtaget herfra er dog de specifik-
ke tilgængelighedskrav vedrørende alarmkommunikation til
alarmnummer 112.
De nærmere regler om etableringen af klagenævnet, her-
under den konkrete opgavevaretagelse, sammensætning og
fysisk placering, fastsættes administrativt.
Til nr. 15
Ændringsforslaget pålægger erhvervsministeren at frem-
sætte lovforslag om revision af loven i folketingsåret
2027-28.
Til nr. 16
Der foreslås en sproglig præcisering, hvorefter det tyde-
ligt fremgår, at det er oplysningerne, der skal angives på
emballagen.
Til nr. 17
Der foreslås en sproglig præcisering, hvorefter det tyde-
ligt fremgår, at det er indhold, der præsenteres.
Til nr. 18
Med forslaget slettes en fejlagtigt indsat overskrift i bilag
4. Den korrekte overskrift fremgår af bilag 4 og er »Oplys-
ninger om tjenester, der opfylder tilgængelighedskravene«.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2022 og var til
1. behandling den 1. marts 2022. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 18. januar
2022 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag
150. Den 23. februar 2022 sendte erhvervsministeren hø-
ringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
L 131 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 5. maj 2022
2571739_0004.png
4
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 22 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Birgitte Vind (S) Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Anders Kronborg (S) Kasper Roug (S)
nfmd.
Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Rasmus Stoklund (S) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF)
Katrine Robsøe (RV) Samira Nawa (RV) Victoria Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Susanne Zimmer (FG)
Torsten Schack Pedersen (V) Kenneth Mikkelsen (V) Anni Matthiesen (V)
fmd.
Anne Honoré Østergaard (V) Maja Torp (V)
Heidi Bank (V) Marie Bjerre (V) Hans Kristian Skibby (UFG) Mette Hjermind Dencker (DF) Mona Juul (KF)
Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF) Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
10