NOTAT
NOTA
21. januar 2022
2. ordførernotat vedrørende forslag til lov om tilgængelighedskrav for
produkter og tjenester
1. Indledning
Lovforslaget skal sikre rettidig implementering af EU’s tilgængeligheds-
direktiv, som får virkning for danske virksomheder den. 28. juni 2025. Di-
rektivet skal være implementeret i dansk ret senest 28. juni 2022. Lov-
forslagets formål er, at personer med handicap i videst mulige omfang kan
deltage i samfundslivet på lige fod med andre. Lovforslaget indfører derfor
en række tilgængelighedskrav for udvalgte produkter og tjenester. Endvi-
dere er lovforslaget medvirkende til at sikre ensartede regler for tilgænge-
lighed på tværs af EU-medlemslandene. Virksomheder, der handler
med relevante produkter og tjenester, får dermed bedre vilkår på det indre
marked.
Det forventes, at lovforslaget vil medføre betydelige erhvervsøkonomiske
konsekvenser for erhvervslivet, når tilgængelighedskravene træder i kraft.
Lovforslaget var i offentlig høring fra d. 15. oktober til 26. november 2021.
Der er i alt modtaget høringssvar fra 19 eksterne høringsparter. Heraf har
15 haft bemærkninger. De væsentligste bemærkninger gennemgås og kom-
menteres nedenfor. Derudover har visse høringssvar givet anledning til re-
daktionelle ændringer og præciseringer i lovteksten og bemærkningerne.
Disse ændrer ikke ved substansen i lovforslaget, og omtales derfor ikke
nærmere i dette notat.
2. Generelle bemærkninger
Høringen viser overordnet set en positiv modtagelse af lovforslaget i den
forstand, at høringsparterne bakker op om, at der fastsættes tilgængelig-
hedskrav for udvalgte produkter og tjenester i Danmark og dermed sikrer
bedre inklusion af personer med handicap i samfundet. Det gælder f.eks.
Dansk Erhverv (DE), Dansk Industri (DI), Danske Handicaporganisationer
(DH), Danske Rederier (DR), Forsikring & Pension (F&P), Færgerederi-
erne (FR), Institut for Menneskerettigheder (IFM) og Rejsekort & Rejse-
plan (R&R).
DE, DI, DR, Finans Danmark (FIDA), F&P, FR og Movia bakker op om,
at der med lovforslaget foreslås minimumsimplementering af tilgængelig-
hedsdirektivet, idet der bl.a. forventes at være betydelige omkostninger
forbundet med de nye krav. I den forbindelse anser flere høringsparter det
for nødvendigt, at der foretages yderligere beregninger af lovforslagets