Erhvervsudvalget 2021-22
L 13
Offentligt
2473373_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
04. november 2021
Besvarelse af spørgsmål 1 ad L 13 stillet af Folketingets Erhvervsud-
valg den 19. oktober 2021 efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V)
og Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål:
Ministeren bedes i skematisk form oplyse, hvilke bestemmelser i lovforsla-
get som er udtryk for en overimplementering af EU-reglerne, på hvilken
måde overimplementeringen kommer til udtryk, hvilke henholdsvis admi-
nistrative og økonomiske konsekvenser det har for berørte virksomheder,
og med hvilken begrundelse ministeren mener, at det i forhold til den kon-
krete bestemmelse er en god ide med overimplementering.
Svar:
Nedenstående skema viser, hvilke af lovforslagets bestemmelser der går
videre, end Danmark er forpligtet til efter Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2019/2161/EU af 27. november 2019 (moderniseringsdirektivet)
og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/29/EF af 11. maj 2005
(direktivet om urimelig handelspraksis).
Bestemmelse i Forslagets indhold
lovforslaget
§ 1, nr. 12
I
§ 11, stk. 2,
indsættes
efter ”alkohol”: ”eller
andre produkter, der er
uegnede for børn og
unge under
18 år.”
Forholdet til EU-retten
Bestemmelsen udnytter en
mulighed
i
direktiv
2005/29/EF (direktivet om
urimelig handelspraksis)
som er gennemført i mar-
kedsføringsloven, hvoref-
ter direktivet tillader natio-
nalt at fastsætte regler, der
vedrører smag og anstæn-
dighed.
Bestemmelserne udnytter
en mulighed i direktiv
2005/29/EF (direktivet om
urimelig handelspraksis)
som er gennemført i mar-
kedsføringsloven, hvoref-
ter direktivet tillader natio-
nalt at fastsætte regler, der
vedrører smag og anstæn-
dighed.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
§ 1, nr. 13
I
§ 11
indsættes som
stk.
3 og 4.
Stk. 3.
Handelspraksis
rettet mod børn og unge
under 18 år må ikke ud-
øves på eller via profiler
på sociale medier, der
tilhører eller fremstår
som tilhørende børn og
L 13 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om det gældende bødeniveau i Danmark i sammenligning med et nyt bødeloft på henholdsvis 4 mio. kr., 3 mio. kr. og 2. mio. kr., til erhvervsministeren
2473373_0002.png
2/4
unge under 15 år. Han-
delspraksis rettet mod
børn og unge under 18
år på sociale medier må
heller ikke i øvrigt an-
vende børn og unge un-
der 15 år, medmindre
anvendelsen indgår i en
naturlig sammenhæng
for at illustrere eller vise
et produkt.
Stk. 4.
Erhvervsministe-
ren kan fastsætte nær-
mere regler om, hvilke
produkter der er omfat-
tet af stk. 2.
§ 1, nr. 19
Stk. 7.
Ved udmåling af
forslag til § 37, bøder efter stk. 1 og 3,
stk. 7, 2. pkt.
der kan skade de kollek-
tive interesser for for-
brugere i mindst to an-
dre medlemsstater ud
over Danmark, kan bø-
den maksimalt udgøre 4
pct. af den erhvervsdriv-
endes årlige omsætning
i de berørte medlemssta-
ter.
Hvis oplysninger om
den erhvervsdrivendes
omsætning ikke er til-
gængelig, kan bøden
maksimalt udgøre 4
mio. euro
Artikel 13, stk. 4, i direkti-
vet om urimelig handels-
praksis, som affattet ved di-
rektiv 2019/2161 af 27. no-
vember 2019 (modernise-
ringsdirektivet).
Efter bestemmelsen skal
medlemsstaterne i de til-
fælde, hvor der skal pålæg-
ges bøder i sager med
grænseoverskridende ka-
rakter, hvor der er tale om
”udbredte overtrædelser”
eller udbredte overtrædel-
ser med EU-karakter, men
hvor der ikke foreligger op-
lysninger om den erhvervs-
drivendes årlige omsæt-
ning, indføre muligheden
for at pålægge bøder af en
maksimumsstørrelse
mindst 2 mio. euro.
Bestemmelserne vedrørende handelspraksis rettet mod børn og unge under
18 år
Lovforslagets bestemmelser, der specifikt vedrører handelspraksis rettet
mod børn og unge under 18 år (§ 1, nr. 12-13), går videre, end Danmark er
forpligtet til efter direktiv 2005/29/EF (direktivet om urimelig handels-
praksis. Bestemmelserne udnytter en mulighed i direktivet om urimelig
L 13 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om det gældende bødeniveau i Danmark i sammenligning med et nyt bødeloft på henholdsvis 4 mio. kr., 3 mio. kr. og 2. mio. kr., til erhvervsministeren
3/4
handelspraksis) som er gennemført i markedsføringsloven, hvorefter direk-
tivet tillader nationalt fastsatte regler, der vedrører smag og anstændighed.
Regler, der vedrører smag og anstændighed, falder således uden for direk-
tivets anvendelsesområde. Den særlige beskyttelse af børn og unge, som
bestemmelserne er udtryk for, er på linje med intentionen i direktivet om
urimelig handelspraksis om at tage særligt hensyn til forbrugere, der er
særligt sårbare på grund af f.eks. deres alder.
Baggrunden for lovforslagets bestemmelser om handelspraksis rettet mod
børn og unge under 18 år er, at børn og unge er en særlig sårbar gruppe,
der kan have svært ved at identificere reklamer i samme grad som voksne.
Der er risiko for, at børn i højere grad påvirkes af markedsføringsmæssige
virkemidler end voksne, da børn og unges kritiske sans ikke er færdigud-
viklet. Det er derfor regeringens vurdering, at der er grund til at være ekstra
opmærksom på indhold i forhold til børn og unge, der blandt andet spredes
via sociale medier. Derfor foreslås det at skærpe kravene til markedsføring
over for børn og unge under 18 år ved at indføre specifikke forbud mod
visse former for markedsføring rettet mod børn og unge.
Det kan i den forbindelse bemærkes, at bemærkningerne til lovforslagets §
1, nr. 12, er blevet præciseret på baggrund af høringssvarene. Med den fo-
reslåede ændring udvides bestemmelsen til at omhandle produkter, der er
uegnede for børn og unge under 18 år, således at disse ikke må markeds-
føres over for børn og unge under 18 år. På baggrund af høringssvarene er
det præciseret, hvad det vil sige, at et produkt er uegnet.
Bestemmelserne vedrørende maksimumbøder for store grænseoverskri-
dende overtrædelser
Det følger af moderniseringsdirektivet, at medlemsstaterne for de store
grænseoverskridende overtrædelser skal indføre regler om omsætningsba-
serede maksimumbøder på minimum 4 pct. I de tilfælde, hvor oplysninger
om sælgerens eller leverandørens omsætning ikke er kendt, skal maksi-
mumbøden være på mindst 2 mio. euro. Når det med lovforslaget § 1, nr.
19, foreslås, at bøden maksimalt kan udgøre 4 mio. euro, når der ikke fo-
religger oplysning om den erhvervsdrivendes omsætning, er der derfor tale
om overimplementering.
Baggrunden for, at direktivets udgangspunkt fraviges, er dels, at bødeni-
veauet derved harmonerer med, at der med den foreslåede bødemodel for
overtrædelser af loven foreslås et forhøjet bødeniveau. Derudover vurderes
det, at en grænse på 2 mio. euro i praksis kan føre til en lempelse af bøde-
niveauet i Danmark. Det bemærkes i den forbindelse, at Højesteret i dom
af 9. januar 2019, optrykt i Ugeskrift for Retsvæsen, 2019, side 1202 ff. og
dom af 9. januar 2019, optrykt i Ugeskrift for Retsvæsen, 2019, side 1215
ff., idømte en bøde svarende til det dobbelte af markedsføringsomkostnin-
gerne. På den baggrund kan der i praksis være sager, hvor der efter gæl-
dende ret skal udmåles en bøde på mere end 2 mio. euro. Det vil f.eks. være
tilfældet, hvis virksomheden har haft markedsføringsomkostninger på
L 13 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om det gældende bødeniveau i Danmark i sammenligning med et nyt bødeloft på henholdsvis 4 mio. kr., 3 mio. kr. og 2. mio. kr., til erhvervsministeren
4/4
mere end 1 mio. euro. Det sikres derved, at udenlandske virksomheder ved
de udbredte overtrædelser kan straffes lige så hårdt som danske virksom-
heder.
Det skal understreges, at de foreslåede maksimumbøder kun finder anven-
delse i de særlige sager med grænseoverskridende karakter, hvor der er tale
om ”udbredte overtrædelser” eller ”udbredte overtrædelser med EU-
dimension”.
Det vil sige sager, hvor mindst tre medlemsstater er involveret
eller sager, der berører mindst to tredjedele af medlemsstaterne og som til-
sammen udgør mindst to tredjedele af EU´s befolkning. Maksimumbø-
derne gælder således ikke bødefastsættelse for overtrædelse af markedsfø-
ringsloven generelt. Endelig er det vigtigt at slå fast, at den endelige fast-
sættelse vil bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde
af samtlige omstændigheder i sagen. I denne vurdering vil de eksisterende
kriterier for bødefastsættelse indgå. Det er bl.a. overtrædelsens grovhed,
omfang, den tilsigtede eller opnåede økonomiske gevinst, om overtrædel-
sen er bevidst eller gentagen, markedsføringsomkostningerne, den skyldi-
ges betalingsevne, overtrædelsens karakter og skadevirkning og om der fo-
religger formildende eller skærpende omstændigheder ved overtrædelsen,
der tilsiger en henholdsvis lavere eller højere bøde.
Det er vurderet, at der ikke er administrative byrder eller øvrige efterlevel-
seskonsekvenser forbundet med de foreslåede bestemmelser.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup