Erhvervsudvalget 2021-22
L 13 Bilag 8
Offentligt
2479942_0001.png
Ændringsforslag
til
lov om ændring af lov markedsføring
(Gennemførelse af ændringer i direktivet om urimelig handelspraksis og indførelse af regler om
handelspraksis rettet mod børn og unge samt ny bødemodel m.v. (L 13)
Til § 1
Af
erhvervsministeren,
1)
I den under
nr. 14
foreslåede ændring af
§ 24, stk. 2,
affattes indledningen således:
»I
§ 24, stk. 2,
indsættes som
2. og 3. pkt.«
[Lovteknisk korrektion]
2)
Nr. 18
affattes således:
»18.
I
§ 37, stk. 4,
ændres »der på særlig måde angår den pågældende« til: »som på særlig måde angår den
pågældende«.«
[Lovteknisk korrektion]
3)
I den under
nr. 19
foreslåede
§ 37, stk. 6, nr. 1¸
indsættes efter »aftagere«: »med henblik på direkte
markedsføring«.
[Sproglig præcisering]
Til § 2
4)
Stk. 2
affattes således:
»Stk.
2.
Lovens § 1, nr. 1-11, 14-16, 21-22, § 11, stk. 3, i lov om markedsføring, som affattet ved denne lovs
nr. 13, og § 37, stk. 7 og 8, i lov om markedsføring, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 19, træder i kraft den
28. maj 2022.«
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
L 13 - 2021-22 - Bilag 8: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
2479942_0002.png
Der er tale om en lovteknisk korrektur. I lovforslaget oplyses det i indledningen til nr. 14, at der
indsættes et 2. punktum i § 24, stk. 2. Lovforslaget indsætter imidlertid både et 2. og 3. punktum,
hvorfor ændringsforslaget nyaffatter indledningen til § 1, nr. 14, så det fremgår, at der foreslås
indsat et 2. og 3. punktum.
Der foretages ikke materielle ændringer med forslaget.
Til nr. 2
Med lovforslagets nr. 18 foretages der alene en sproglig ændring af § 37, stk. 4, idet »der«
ændres
til »som«, med det formål at ændre bemærkningerne til den gældende § 37, stk. 4, hvoraf det
fremgår, at bøden ved overtrædelse af forbuddet mod elektroniske henvendelser i den gældende § §
10, stk. 1, skal udmåles ved en særlig beregningsmodel baseret på Folketingets Erhvervsudvalgs
betænkning af 8. december 2005 til lov nr. 1389 af 21. december 2005 om markedsføring. Den
sproglige ændring er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 19, hvor der i § 37, indsættes et stk. 6,
nr. 2, hvormed taksterne for beregningsmodellen for overtrædelse justeres.
I den gældende § 37, stk. 4, forekommer ordet
»der«
imidlertid to steder.
Ændringsforslaget præciserer derfor, hvor lovteksten sprogligt ændres.
Det bemærkes, at der en er forkert henvisning i de specielle bemærkninger til lovforslagets nr. 18.
Det fremgår af lovforslaget s. 38 spalte 2, 3. afsnit, at den foreslåede ændring er en konsekvens af
den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 8, hvor der i § 37, indsættes et stk. 6, nr. 2. Der
burde retteligt henvises til lovforslagets § 1, nr. 19.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget indsættes efter »aftagere«: »med henblik på direkte markedsføring«.
Ændringsforslaget har alene til formål at give mulighed for at indsætte en bødemodel i
bemærkningerne til den i lovforslagets nr.
19
foreslåede
§ 37, stk. 6, nr. 1¸
om sager vedr. en
erhvervsdrivendes uanmodede elektroniske henvendelse til bestemte aftagere, i strid med
spamforbuddet i den gældende § 10, stk. 1, der foreslås omfattet af reglerne om administrativt
bødeforelæg. Bødemodellen er ved en fejl ikke er gengivet i lovforslaget, hvor det skulle indgå i
lovforslaget side 43 spalte 1 nederst efter sidste sætning, som lyder: ” I førstegangstilfælde foreslås
der på baggrund af følgende bødemodel for uanmodet elektronisk henvendelse i strid med
markedsføringslovens § 10, stk. 1.
Bødemodellen til den foreslåede bestemmelse er følgende:
L 13 - 2021-22 - Bilag 8: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
2479942_0003.png
Antal uanmodede eletroniske henvendelser
1-30 henvendelser
31-50 henvendelser
51-100 henvendelser
Mere end 100 henvendelser
Bødetakst
20.000 kr. pr. forhold
30.000 kr. pr. forhold fra henvendelse nr. 31
50.000 kr. pr. forhold fra henvendelse nr. 51
50.000 kr. + (x)200 kr. pr. henvendelse fra henvendelse
nr. 101
Ved hvert efterfølgende tilfælde forhøjes bødetaksterne i skemaet med 20 pct.
Til nr. 4
Der er til dels tale om en lovteknisk korrektion. Lovforslagets oplistning i § 2, stk. 2, af
bestemmelser, der gennemfører moderniseringsdirektivet, og derfor først skal træde i kraft den 28.
maj 2022, er ikke korrekt. Ændringsforslaget nyaffatter derfor § 2, stk. 2, så opremsningen bliver
retvisende.
Det følger af straffelovens § 3, at § 37, stk. 3 og 4, i markedsføringsloven, som ændret ved denne
lovs § 1, nr. 16-18, samt § 37, stk. 5-7, som indsat ved denne lovs § 1, nr. 19, ikke finder
anvendelse på erhvervsdrivendes overtrædelse af markedsføringsloven, der har fundet sted før
lovens ikrafttræden. For sådanne overtrædelser finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Der foretages ikke materielle ændringer med forslaget.