Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
L 129 Bilag 1
Offentligt
2526803_0001.png
:
Mitløministeriet
Stotsholmsgade 12
1216 Køben havn K
Ah: Pia Goldschmidt, piagomim.dk
L.ndb.ug& FedevarQr F.ntb,A,
AeIhoigAelior3
DK 1609
Kobenhavn
V
I
‘iS33394000
E
intoØlf
dit
W
w*wifdk
C V14 DK 25 52 9% 29
Høring af udkast til forslag tit Lov om kemikalier (Begrænsning I eller forbud mod anvendelse
at plantebeskyttelsesmidlor på befæstode eller stærkt permeable arealer)
Landbrug & Fødevarer takker for mulgbeden tor at afgive bemærkninger til udkast til Forslag til Lov
om kemikalier,
j
nr. 2021 —14063 med horirgs!(ist den 17. november. Vores bemærkninger fremgår
nedenfor.
V-
stiller os unarende over om, der er et fagligt problem og derfor et identificeret behov for at forbyde
fx
glyphosat på befæstede og stærkt permeable arealer Vi er ikke bekendt med dokumentation or
at lx glyphosat Ldgør en risiko for grundvand bynære områder. Tværtimod er der en redegørelse
udFørt for Naturstyrelsen fra 2013 “Afstrømning fra tagfiader og befæstedo arealer Vurdering af
forureningsrisici for grundvand”, hvor en lang række stoffer i afstrømmende regrivand er screenet.
Det Fremgår al redegørelsen, at den generelle gookendelse betyde- at flere al pestic derne alerede
er et-nedbrydelige og derfor er frasorteret undersøgelse-i. da de ikke er relevante. Det gælder bla
glyphosat Det nævnes dog
i
rapporten, at det ikke kan udelukkes, at der er risici med glyphosat. men
det ersom udgagspunkt slet ikketaget med i unoersøgelsen, da risikoen vurderes
ti’
atvære meget
iav
-
Vi anerKender, al det normale godkerdelsessystem for pesticider er mente: på jordbrugsrnæssig
anvendelse, og at denne anvend&se ikke er d& samme for bynær anvendelse på belæstede og
stærkt permeanle arealer. Glyphosat er dog blevet anver.dt til ukudtsbekæmpelse
i
byer gennem
fte’e årtier og til trods For det, er fund al yphosat
i
både
GRUMO
(grundvandsovervågningen) og
vandværkernes drikkevanasborinoer meget sjætdne Det på t’ods aF, al mange at ‘ooringerne netop
er placeret bynært for al komme tættere på forbrugeren I de seneste ti år er Lndprocente’
i
overågede boringer mellem 0 og 0,8 oct og stol set alle under den meget lave krav’værdi på 0,1
mikrogram pr liter
Er alternativerne til ukrudtsbekæmpelse med glyphosat I bynære områder mere bæredygtige?
Landbrug & Fødevarer er ikke bekendt med, at der foreligger faglige vurderinger al, om alternativerrie
til ukrudtsbekæmpelse med glyphosat ud fra en helhedsbelragtning er mere bæredygtige
Det er nyt for Landbrug & Fødevarer, at der nu fagligt skelnes mellem let-nedbrydelige og ikke let-
nedbrydelige, som det lægges op til i lovforslaget, hvor ukrudtsmidlet pelargonsyre favoriseres
i
stedet For glyphosat grundet en mindre forskel i nedbrydningshastigheden
Den nye skelnen mellem allerede godkendte midler stiller vil vi os uforstående overfor, fordi del
allerede er et centralt
krav
i den generelle godkendelse at pesticider er relativt hurtigt
bionedbrydelige. Vi finder heller ikke, at det er hensigtsmæssig måde at skelne mellem pesticider, de
nedbrydelighed kun er en blandt mange forskellige relevante parametre,
Normalt vurderes bæredygtighed al pesticider ud Fra både nedbrydelighed. men også ilt binding til
jord, risici For sundhed, effekt på miljø, anvendt dosis og forholdsregler ved anvendelse. Alle disse
forhold udelades tilsyneladende idet nye lovudkast Istedet er der fokus på nedbrydelighed. selvom
pesticiders bæredygtighed på ingen måde kan vurderes ud Fra det parameter alene.
I
L&1floJio2flmts*aPefæste&Imac
ENDELiG
R’,PPORT 12 ÆBRUM 201 lod 4najr,ivrei..l1
ut
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526803_0002.png
S,de2af4
Er det fx vurderet om pelargonsyre, som skal bruges flere gange om året og
i
langt, langt større
mængder end fx glyphosat og kan have en større negativ betydning for vandmiljoet sà som vandløb?
Landbrug & Fødevarer finder det uhensigtsmæssigt. at derpå denne måde indføres et sekundært
godkendelsessystem,
hvor
tidligere godkendelser annulleres Såfremt der identihoeres en risiko for
vandmiljo eller andre forhold, bør denne håndteres
i
godkendelsen ar midlerne og dermed påføres
etiketten
Lovændringen vil Øge den samlede miljøbelastning og underbygge sit eget formål
Det fremgår at den oprindelige politiske aftale fra 1998 og revideret i 2007 om Aale om fodsat
atv/kling at brugen at plantebeskyffe!sesmidler pê
offentlige
atealer. at formålet er. al ‘foflsat at
afvikle brugen at planlebeskyltelsesmidler pè offentlige arealer og derved begrænse ns,koen for
grundvandsforurening og beskytte natur og menneskers sundhed
I forslag Ifl lovjdkast fremgår det ligeleces. at kem’Kallelove,s kapitel 7 bemyndiger Mil;orrnisleren
t;l at fastsætte regle’ elle’ begrænsrinaer mhp. at nedsætte den san’leøe pesl:c;dbelasln.rg. Det
!‘emgår også a afsn t 4cm opfyloese af FN’s verdensmål
•g 38 at Kemikal,elovens kapitel 7 bemynd,germfljømintstereri tit at fastsætte regler
om
begrænsning
i eller forbud mod anvendelse at bekæmpelsasmidler altså både plantebeskytteisesmidler og
biccider, på bestemte arealer dog ikke arealer bl jordbrugsrnæssige formål, såfremt dette sker med
henblik pà at nedsætte den samlede belastning at hekæmnelsesmidler herunder belastningen at
sundhed, niiljø og natur ‘(side 5 lovudkast)
‘Det påtænkte anvendelsesforbud, der forventes fastsat ved bekendtgøielse i medfø, at den
foreslåede bernyndigelsesbestemmeise vil tve en redukt,cn i den sam.’ede Ir!ljebelastiiin2 fra
plantebeskvttelsesmidler Det vurderes, at det påtænkte anvendelsesforbud vil kunne støtte rlelrnål
6.3 om, at vandkvahteten skal foto edres ved al reducere forurening “(side 1 Lovudkast)
Landbrug & Fødevarer mener, at udkastet til lovforslag vil det få den modsatte eflekt Hvis b’,,gen at
fx glyphosat e’stattes med pela’gonsyre som lovfors’aget favcriserer, vil det få cen samlede
miljø-ræssige belastning ti at stige
Ud fra en beregning at P8l(pestic’d oe.astnngsindekset). som er udviklet atMil1øministe,iet, og som
vi har brugt i Danmark ‘de seneste Ii ér ti at regne belastn ngen at pesticider. kan det medføre en
stigning på faktor 8 (eller mere) pr behandling (athærgigt at fcrskell’.ge proeukter mec glyphosat eller
pelargonsyre, der sammenlignes) Og der skal behandles op lii flere gange med pelargonsyre for at
là den ønskede effekt Derfor kan der reelt være tale om langt større samlet n,ilomæssig belastning,
hvis man regner ud Ira tilgangen, der normalt bruges i den årlige bekænpeisesmiddelslatistik. (se
beregning
i
bilag 1, hvor produkter til ikke landbrugsmæssig anvendelse sammenlignes)
Landbrug & Fødevarer mener, at metoden til at beregne P81 også er anvendelig kontekst at ikke
ordbrugsmæssig anvendelse. Det er klart, at aspektet om risiko for nedsivning til grundvald forholder
sig anderledes med stærkt permeable eller hårde overflader
i bymioer, men sundhedsaspektet og
miljøeffektaspektet ved PBl-metoden må forventes stadig at gælde
DefInition at nedbrydelighed
Landbrug & Fødevarer er ikke bekendt med specifikke definition af nedbrydelighed, som der relareres
til i udkastet og som desuden er refereret til
i’”
Aftale om fortsat afvikling at brugen at
plantebeskyttelsesmidler på offentlige arealer”.
i forslaget til ‘Lov om ændring at lov om kemikalier’ refereres der til EFSA’ (European Food Safety
Authorily) denition om, at stoffer med en halveringstid under 10 dage er såkaldte letnedbrydelige
Rapoort
IJndersøelse
at
(orbruel
al
oesticider
Ca
offentlige arealer (mim.dki
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526803_0003.png
stoffer. Der refereres ikke yderligere til denitioner at nedbrydelighed, men i uokastet t cvforslag
omtales stoFfer som ikke let-nedbrydetige, hvis halveringstiden er over 10 dage.
Den definibon forekommer at være en relativ simpel opdeling Den adsk,ller sig også fra en opdeling,
som er refereret til i et itleraturstudie udført
f0r
Mfj.zstyrelser fra 2018. Her fremgår en def nitior, af
neobrydelghed opdet flere forskellige kategorier og med meget højere kategorier: <50 dage: hurtigt
nedbrydelig. <250 dage moderat nedbrydeligt, <1000 dage langsomt nedbrydekgt og <10000 dage.
stort set ikke nedbrydeligt (Ràpport (mst dk))
Problemer med ukrudtsbekæmpelse pâ befæstede
arealer
Landbrug & Fødevarer er stærkt bekymret for konsekvenser af et forbud mod glyphosat på
befæstede og stærkt permeable arealer. Vores medlemmer er meget afhængige at kunne lave en
etfekliv ukrudlsbekæmpelse rundt om bygninger og stalde Det er vigtigt, at flere forskellige årsager
som fx at vedligeholde bygninger og gårdspladser.
Landbrug & Fødevarer er uenige i de udmeldte erhvervsmæssige konsekvenser af lovforslaget (3,3
mio, kroner årligt), som vi mener, vii være mange gange dyrere. Der er cirka 30.000
landbrugsbedrlfter, hvilket giver en øget udgift på 100 kroner årligt per ejendom, såfremt man bruger
ministeriets data kun på landbruget De 3,3 mio. kroner årligt dækker på ingen måde de ekstra
omkostninger, der nu pålægges erhvervet. landbrug & Fødevarer mener, al det virker alt for
lemfældigt at lave et sådan overslag.
Glyphosat er også væsentligt ifl skadedyrsbekæmpelse af fx rotter, hvor det er vigtigt med rene
gårdspladser og langs væggene ved drlftsbygninger.
Uden glyphosat vil det blive væsentligt mere besværligt at opnå en effektiv bekæmpelse at ukrudt,
som kan være et levested for rotler. Rotter er et stigende problem for landbruget, og forslaget til
forbud mod glyphosat vl reducere mulighederne for al erne tevesteder for rotterne og derved
forrirtge bekærnøelsen For nogle produktLonsgrene, fx ægproduktion, kan det have store
koisekvenser for salmopellaindsatsen mv
Såfremt der er spørgsmål eller problemstillir.ger der ønskes udoybel står vi naturligvis
ti
rådighed.
Med venlig hilsen
Søren Thorndal Jørgensen
Chefkansulert
Vand & Natur
Landbrug 8 Fødevarer Fm b A
Jacob Neergaard
Konsulent
Vand & Nalur
Landbrug & Fødevarer F.m.b.A.
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526803_0004.png
El
ReadyforLlse
t_________
I
Mirjeadr IMiljeetfe
Koncentratj2j Sundhe ærd
kt
Sun
7,2
O,000S
0
.
Dosis
omregne
Skat • kr/I
I
0,0024
2
t til ha
200
833
Sundh Mlijndf Miljeeffe
Produkt
Roundup spray
tJknidtsfri Kvik
klar til
brug
pelargbns’jre
28
0
0
0,0014
0
60
Eddikesyre
KeeperQuiclcmcdukrudtogmos
Prof ession
elle
Topgun Flnalsan
Iconcentrat
Irnihold
Glyphosat
0,0024
0,0007
ed
ærd
kt
Sum
Skat
€ aj
0
0.16
0,1
Faktor
0
0,0021
4
1
0
2,0
Faktor
Ø
5.4
0,7
026
1
2,0
&
2,1
200
I
1567
8
4000
1440
1
23333
16
60000
Faktor
Pelargonsyre
I86,
0.075
0
0,0U7
0,0907
21
160
8
20
42
12
0
2.5
14.5
3360
fl272
Faktor
56
11
21
0
E
0
0,
-v
o
0-
m
= -o
c
0
0)
VI
0,
‘fl
0,
GJ
ci
,0
2,
0-
D
c
(0
0’
IS)
o
0,
-o
0
ct
w_-
01
0
ø
0
c -o
=2?
n
GJ
20
Q
c
0
0
0
‘0
‘0
E
0-
.2
ø
,
Pco
‘0
0
0o
0-
5
GJ
.9
-n
2
to
‘1,
GJ
(1)
‘12
ø
‘5
0
e
ci
‘5
0)
‘O
‘0
ø
-c
2)
-U
0
C0
W
00w
LL
-0
n
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526803_0005.png
EcKcREEN
Garden Care
Mainz, 1711.2021
Evergreen Expert Statement concerning the restriction of the use of ppp’s on
fortified or highly permeable areas
Consurner and environmental safety
has
been the cornerstone of Evergreen Garden Care. For
many years, we’ve been in the business of helping create beautiful and comfortable outdoor
environrnents for our consumers in Horne & Garden areas. With small plots adjacent to human
settlements the horne garden areas are used for cultivation of ornamentals, flowers and
especially for growing owri fruits and vegetables, as well as spices, herbs and medicinal plants.
Whether it’s a greener lawn, a lush vegetable garden or a local cornmunity garden, the
Roundup® and branded glyphosate based products have helped our consumers maintain an
environment that they are proud to call their own.
The proposed amendment of the Chemicals Act, cf. Executive Order no. 115 of 26 January
2017 (herenafter the Chemicals Act) with regards to further restriction or prohibition of the
use of plant protection products based on the active substance glyphosate on fortified or
highly permeabie areas (like roads, gravel, paths, sidewaiks, driveways, parking areas and
terraces) for public and private use are not justified in our opinion based on the following
reasons:
Most recent pesticide statistics ifl Denmark show that the municipal use of glyphosate has
significantly decreased by 18% since 2016. The statistics for the use at ppp on public areas in
the regions/municipalities has been published by DEPA on
16(h
June 2021.
As shown in table 2 below the statistics is based on kg active substance used, and for 2020
divided into “easily degradable” (Let-nedbrydelige aktistoffer) eg. perlargonic acid and ‘non
easily degradable” (Ikke let-nedbrydelige aktivstoffer) eg. glyphosate.
TABEL 2. Pct dlo.tniget på oltuaiige ateole. i 2020. opdeh i t-cdbrydSje og IkRt let
nedbydetige etivstoffer. angivet I mængde nktwsto{ og den ptocenMsa fcde1rq at akt»,Iof
kme
Aktlntat Ifl-
Kanjns,w,
R.Øow
5*stcn
(*sbJ.
Ii—
57kg
(21%)
Jinw
(inkL
leU&æe)
5kg
(0.4%)
Offantlpe
2839kg
(54%)
Lfldflw
Kgl
ihtt*i,
2563kg
(75%(
847kg
24kg
(4C%’
lkk,lst.4Sr-
ddlg. *Vntd-
I .11
28kg
Ø4%)
62kg
m
{79%)
flkg
(980%)
1(17kg
(44%)
tflSkg
3AO
kg
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526803_0006.png
‘EEKGREEN
Garden Care
The graph helow shows the total use on pubhc areas in the line “I alt. The increase from 2016
to 2020 is mainly due to the irceaseci use of pelargonic and, whereas the use of
glyphosate has significantly decreased throughout the reporled years.
30,000
25.000
20.000
15.000
10.000
5.0 OL)
b
I
Knmnittncr
‘Amter/rq4ioner
—I alt (tiden lokalbaner)
—Staten
Lokalbaner
With regards to nin off from hard surfaces into adjacent surface water compartments.
scientific evidence from real life run-off experimental data shows that the percentage of
runoff water captured in the dram
is related to the connectivity at hard surfaces (on which
glyphosate is applied) and Lhe dram. The dramnage pathway
iri
real environments is
considerably longer and sorption can occur. Drains may have some standing water and contain
soil sediments, which are known to bind glyphosate.
In an experimental study by Wesley et al. conducted in 2013 the etfects of residential use of
glyphosate products (including use on hard surlace) and on losses of glyphosate to surface
water was investigated. The study included the selection at suitable study sites, followed by a
survey with questionnaire and a monitoring campaign (water sampling and analysis) in one
residential area in Belgium. The study showed that most users (ic. 77 %) read the label as
recommended in Good Use PracUces. Glyphosate was detected in drainflow at a maximum
concentration of 0.3 pg/L prior to the start ot the study. The maximum glyphosate
concentration detected in the study was b.1 ig/L atter the applmcation of at least 164.8 g of
glyphosate in the catchment.
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526803_0007.png
E[RcREEN
Garden Care
The average glyphosate concentration was 234 ig/l and the minimum was 0.64 pg/l,
Glyphosate concentrations generally showed a slight increase along with cumulative discharge
when little rain resulted in limited discharge. This appears to be related with sediments/
stagnant water in the drains with low glyphosate concentration and higher AMPA
concentrations. A subsequent drop of AMPA also tends to prove this assurnption. On the other
hand, glyphosate concentrations declined through heavier rain events and, atter the main
application period, concentrations were
<
1
ig/L.
In conciusion the study confirms the FERA
study and shows that the percentage of glyphosate ost from the catchment generally
represented a fraction of 0.04 to 1.06% of that appiied.
Herbicides based on glyphosate help consurners protect against excessive weed growth, such
as poison ivy, ragweed and thorny bushes and other invasive weed speces. Roundup’ works
by targeting an enzyme found in plants, not humans or animals. When the product sprayed
on weed’s leaves, it is quickly absorbed by the plant, then travels right down to the root to kiil
the weed. Glyphosate, the active ingredient in Roundup and selected Evergreen brands,
have been studied by hundreds of independent scientists and regulatory institutions globally
for more than four decades. Regulatory authorities in 160 countries have again affirmed
glyphosate’s history of safe use. Testing of horne and garden products prior to approval is
rigorous and science based to minimise the risk to consumers and the environment.
We understand that when it comes to safety, our consumers count on the fact that our
products can be used safely in ways that are not hazardous to humans, non-target organisms
and the environment. In the case of glyphosate, it is not only effecuve but also has very
favorable environmental profiles. Based on the aforementioned we consider that a safe use
of glyphosate based products can be demonstrated on hard surfaces when instructions for
uses are foilowed properly.
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526803_0008.png
EEI&CREEN
Garden Care
We strongly disagree that a further restriction of hard surface uses will provide any scientific
benefit with regards to erivironrnental safety as the environmental risk and profile of the
product has been thoroughly evaluated within the authorization frarnework which is in line
with the latest state of the art of science and technology and follows the provisions laid down
in the sustainable use directive for pesticides. Wc also highly value consumer trust in our
products and work every day to uphold that trust through information and product
stewardship at ali levels, including customers, training of sales staff in the market and support
by our technical advice teams. From an end user perspective, we are strongly of the opinlon
that for any appraved use
/
indication,
there must bea legal solution for the product. Banning
legally authorized and approved products raises concerns that end consumers might look for
not authorized alternatives or illegal imports, which are flot safely tested and potentially pose
a serious human health and environmental risk. Therefore,
WC
strongly belief that it is not
justified that ppp’s having safe and approved uses shali not be restricted in their authorized
label uses towards use on hard surfaces. Furthermore we are of the opinion that the foreseen
entry into force date of 1 of July 2022 is not proportionate and we kindly ask the ministry to
consider an entry into force date allowing industry and trade custorners to sell out stocks
through a realistic grace period. We therefore kindly ask for a grace period until end of 2023
for being able to sell out stocks during season 2022 and 2023.
Digital
von ur.
ui€nt
Soyalan
Datuni: 2021.11.17
17:38:37 +0100
v
Dr. Bulent Soyaian
Team Lead Regulatory Affairs
Evergreen Garden Care
D
r.
Deutschland GmbH
Wilhelm-Theodor-Römheld-Str. 30
55130 Mainz Deutschland
T
+49(0)61312106386
F
+49 (0) 6131 21 06-384
+49 172 693 3102
M
[email protected]
E
www.evergreengardencare.de lwww.liebedeinengarten.de
-
u en
ç
oya
I
.a
/
References:
Boénne Wesley, Desmet Nele, Bertels Luc, Seuntjens Piet; Glyphosate use and losses in
residential area; Nov. 2013; Study accomplished under the authority of Monsanto Europe
2013/RMA/R/283
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526803_0009.png
1(1..
NorA’r
KL’s høringssvar til lovforslag om lov om kemikalier
Miljøministeriel har sendt forslag til Lov om ændring at lov om kemikalier
(Begrænsning i eller forbud mod anvendelse af pantebeskyttelsesmidler på
betæstede eller stærkt permeable arealer) i høring den 1 3 oktober 2021. KL
takker for muligheden for at komme med kommentarer til lovforslaget
Det har ikke været muligt for KL at foretage en politisk behandling af hø-
ringsavaret inden for høringsfristen Derfor tages der forbehold for den efter
følgende politiske behandling af høringssvaret.
Indledning
Rent drikkevand og begrænsning af miljø-og sundhedsskadelige stoffer er
et centralt fokuspunkt i kommunerne, og mange kommuner er allerede i
gang med at begrænse brugen af pesticider på befæstede arealer, ligesom
de arbejder på at finde andre metoder til ukrudtsbekæmpelse. Derfor er KL
også positiv over for lovforslaget, som giver kommunerne en bedre værktøjs
kasse hertil. Konkret kan det medvirke til at sikre vandværksboringer og
grundvand mad forurening fra netop disse arealer. Når det er sagt, så skal
det bemærkes, at lovforslaget formentlig vil medføre en betydelig rnerom
kostning for kommunerne til at luge, brænde] dampe, hakke og feje disse
arealer. KL tager derfor forbehold for den økonomiske høring at lovforslaget.
Generelle bemærkninger
Del faglige grundlag for lovforslaget er, at pesticidrester kan nedsive når den
biologiske zone er fjernet under flisebelagte arealer og grusstier. Der er irwd
lertid også tegn på øget nedsivning af pesticidresler i andre områder med bi
ologisk zone, fx fra arealer med sprækkedannetse. jf. fund i ubefæstede le-
rede områder og i VAR KL har tidligere anmodet om Miljoministerens hjælp
ti lovgivning, som giver kommunerne mulighed for at vedtage områdebase
rede forbud mod anvendelse at pesticider i parcelhushaver og ligr.ende ikke-
erhvervsmæssig anvendelse Kommunerne har i teorien allerede mulighed
for forbud via Miljøbeskyttelseslovens
§
24 og
§
26a. men i praksis er det
ikke muligt at gennemføre, på grund af omfattende procedureregler på ejen
domsniveau og det store antal ejendomme i byzoner. KL vil derfor loreslå, at
lovforslaget suppleres med et redskab til områdebaserede forbud over for
ikke erhvervsmæssig anvendelse i de områder, hvor kommunerne vurderer,
at der er behov for beskyttelse.
Detaljerede bemærkninger
Nøjagtig kildeangivelse på EFSAs definition at stoffer med lav eller meget
lav persistens (s. 29) ønskes.
Det mangler at blive beskrevet] hvilke(n) myndighed(er) der skal føre tilsyn
med offentlige myndigheders og borgeres overholdelse at det påtænkte an
vendelsesforbu d
°‘‘
C’D
337c, 3aa
We.da’
sraae
PosCxs 33 IC’
no
v.,ttma.;,
s
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526803_0010.png
(I..
Med venlig hilsen
NOTAT
I er meget velkomne til at vende tilbage til KL, hvis I ønsker uddybning, kon
kretisering eller dialog pâ baggrund af KL’s heringssvar.
Maria Ramsgaard Hansen
Chefkonsulenl, Center for Klima og Erhverv
KL
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526803_0011.png
e
Mfljøministeriet,
Slotsh olmsga del 2
1216 København K
Oarish Vand- og S:-.1L-.
DATO: 16. november 2021
PROJEKTNR.:
CV
Horing at forslag til Lov om ændring af lov om kemi
kalier (Begrænsning i eller forbud mod anvendelse af
plantebeskyttelsesmidler på befæstede eller stærkt
permeable arealer)
DANVA
er overordnet positiv overfor de fremlagte ændringer lovforslaget om ændring at
Lov om kemikalier, hvor det fremover kun er tilladt at anvende let nedbrydelige pestidder
på befæstede eller stærkt permeable arealer.
Grundvandet under vore byer er i dag mange steder forurenet at en lang række stoffer fra
industri mm., men der er også en stor trussel fra anvendelsen af pesticider. Forekomsten
af pesticider i grundvandet under mange byer er således sammenlignelig med situationen i
landområder med intensiv landbrugsproduktion. Der er derfor efter vores opfattelse et by
dende behov for indsats mod privat og erhvervsmæssig anvendelse at pesticider i vore
byer.
Principielt er det vores klare opfattelse at al ikke-erhvervsmæssig anvendelse at sprøjte-
midler bør ophøre fuldstændigt, men forslaget er dog et stort skridt i den rigtige retning
da de mest kritiske arealer fremover bliver friholdt for anvendelse at ikke-letnedbrydelige
midler,
Ulempen ved ikke at forbyde al anvendelse at pesticider til ikke-erhvervsformål er hånd-
hævelse. Det er nemlig efter vores opfattelse svært at håndhæve et forbud, når det stadigt
er muligt for private at købe og anvende ikke-letnedbrydelige pesticider.
/7
//
/‘
/
/
/
/
/
N
Med venlig hilsen
Carl-Emil Larsen
DANVA
N
VANDHLJSET I
Godthåbsvej 83, 8660
Skanderborg I KØBENHAVN
I
Vester
Farimagsgade
1, 5. sal., 1606 København V
I
Tlf. 7021 0055
i [email protected] I www,danva.dk
Side i
at
i
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526803_0012.png
Danske
Anlægsgannere
Saikt Knuds Vej 25
DK4903 FrederFksberg 0
T +45 33 860 860
in(o@dag dk
dag.ak
M iljøministeriet
Departementet
Frederiksberg den 17. november 2021
Danske Anlægsgartneres høringssvar til lovforslag om ændring ad lov om kemikalier
(Begrænsning i eller forbud mod anvendelse af plantebeskyttelsesmidler på befæstede eller
stærkt permeable arealer).
Danske Anlægsgartnere mener at det er vigtigt at beskytte vandmiljøet, herunder grundvand, når
det gælder ukrudtsbekæmpelse på befæstede og stærkt permeable arealer. Det bekymrende er,
at det nye lovforslag udelukkende fokuserer på vandmiljøet og ikke den samlede belastning af
sundhed og miljø, som almindeligvis anvendes til Vurdering af pesticiders belastning.
lovforslaget henvises til EUs Pesticidrammedirektiv, der angiver en række tiltag, der skal bidrage
til en bæredygtig anvendelse ved at reducere risikoen og påvirkningen fra
plantebeskyttelsesmidler for både mennesker og miø.
DAG er bekymret for at lovforslaget glemmer konsekvenserne ved den totale belastning ved
anvendelse at fx de let-nedbrydelige pesticider. Af lovforslaget fremgår, at man i stedet for
glyphosat mm. kan anvende de sâkaldte let-nedbrydelige pesticider, der består af perlargon- eller
eddikesyre. Disse er ifølge lovforslaget mindre belastende for vandmiljøet, men hvis man følger
Miljøstyrelsens egen pesticidbelastningsberegrier (www.pesticidbelastningsberegner.dk), er
midlerne op til 300 gange mere belastende for sundhed og miljø end aktivstoffet glyphosat.
Det er især sundheden, det går ud over dvs, de mennesker fx anlægsgartnere, som udbringer
midlerne. Samtidig har regeringen besluttet at det skal være sikkert og sundt at gå på arbejde og
at forebyggelse spiller en central rolle (Trepartsatiale om prioriterede nationale mål for
arbejdsmiljøindsatsen 21/12, 2020). Ifølge aftalen skal mængden af kemiske stoffer, som
anlægsgartnere udsættes for i det daglige arbejde nedbringes ved en systematisk brancheindsats,
hvilket parterne er i fuld gang med. Derfor er anvendelse at de let-nedbrydelige pesticider, der
indeholder syrer ikke et reelt alternativ til glyphosat ud fra et arbejdsmiljømæssigt perspektiv.
Derudover kan de syreholdige pesticider ikke anvendes på betonfliser ifølge Betonvarekontrollen,
Teknologisk Institut. Syrer kan nedbryde al beton på meget kort tid. Nedbrydningsgrad og lid
afhænger dog af syrekoncentration samt hvilken betontype det drejer sig om.
GVR nr.4621 52 14 Nordea 2191 -8350250243 BAN DK4320008350250243 SWIFTIBIC NDEADXKK
Association ol Danish Landscape Construciors Member ot European Landseape Constmuetors Association
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526803_0013.png
Danfle
Anlægsgartnere
Sankt Knuds Vej 25
DK-1903 Frederiksberg 0
T +45 33 860 860
nro@dag, dk
dag
Det betyder i praksis, at de syreholdige pesticicier ikke kan bruges til at bekæmpe ukrudt hverken
fortove, indkørsler mm., der indeholder betonsten eller naturlige kalksten. Dette vil nedsætte
kvaliteten og levetiden for produkterne betydeligt.
Tilbage er anvendelse at alternativer som fx gas, hedt vand og damp. Anvendelse at disse metoder
kræver store mængder energi at anvende og tilhørende større udledning af CO2.
Anvendelse at damp (gå-bagved-maskine) vil ifølge tal fra vores medlemsvirksomheder medføre
en øget udledning på 10-15 tons C02/ år per maskine. Til ukrudtsbekæmpelse at kantsten med
Hedt vand anvendes op til 50 tons C02/år per maskine. Resultatet er en øget CO-udledning for
an I ægsga r tn e rvi r ksom hede r n e.
Regeringen har indført mål om en 70% reduktion at CO? i 2030. Flere kommuner og forsyninger
har krav om at reducere C02-belastningen i deres udbud vedr, drift af diverse udearealer. Derfor
er termisk bekæmpelse at ukrudt en udfordring for klimaet og gør det samtidig rigtig svært for
anlægsgartnervirksomhederne at opfylde de klimamæssige reduktionskrav fra regeringen og
kom ni u n er tie
-
Derudover vil prisen på bekæmpelse at ukrudtet stige, som følge af det øgede antal behandlinger,
der er nødvendige, hvis ukrudtet skal holdes nede.
Fælles for anvendelse af både de let-nedbrydelige pesticider og terniiske metoder er, at de ikke
kan bekæmpe rodukrudt, hvilket også kan være et problem.
DAG er bekymret, både fordi lovfur slaget tilsidesætter den normale praksis or at vurdere et
pesticids samlede belastning af miljø og sundhed og fordi det vil resultere i større kemisk
belastning at anlægsgartnere, større udledning at CO2 og hørere pris, når ukrudt skal bekæmpes
med syrer eller termiske metoder på befæstecie og stærkt pernieable belægninger.
Danske Anlægsgartnere foreslår derfor, at der gennemføres en livscyklusvurdering inkl, vurdering
af arbejdsmiljøet Ved anvendelse af henholdsvis glyphosat, de let-nedbrydelige pesticider og
termiske alternativer for at sikre, at der i fremtiden anvendes de mest bæredygtige metoder og
midler til bekæmpelse at ukrudt på befæstede og stærkt permeable arealer.
Med venlig hilsen
Miljøkonsulent
Bente Mortensen
Danske Anlægsgartnere
CVR nr. 4621 52 14
Nordea
2191
-8350250243 BAN DK4320008350250243 SWIF1’/BIC NDEADKKK
Asseciar,on of Danish randscape Construntors F,lember ot Eurrpean Landscape Construttors Assa-at:n
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526803_0014.png
Dato: 15, 11. 2021
Til: Pia Goldschmkit
Dannarks
Natufredningsfcqeninq
Masnedogade 20
2100 København ø
Telefon: 39 1740 00
Mail: [email protected]
Iiøringssvar vedrørende forslag til lov om ændring al Lov om kemikalier (Begræns
ning i eller forbud mod anvendelse at plantebeskyttelsesmidler på befæstede eller
stærkt permeable arealer).
Fra Danmarks Naturfredningsforening (DN)
Hermed fremsendes Danmarks Naturfredningsforenings bemærkninger til lovforslaget:
Forureningen med pesticider og deres nedbrydningsprodukter er et alvorligt og stigende sam
fundsproblern. Således påvirkes natur og det samlede vandkredsløb uacceptabelt af forurening
fra den omfattende anvendelse af pesticider mængdemæssigt fortrinsvis til erhvervsmæssige
formål, men også til ikke-erhvervsmæssige formål som i private haver, på erhvervsgrunde og
på offentlige arealer. Således er mere end halvdelen (63% i de 8 første måneder i 2021) af
alle aktive drikkevandsboringer til almene vandforsyninger nu påvirket af pesticider og deres
ned brydningsprod ukter.
Det haster med at
gjort noget effektivt for at begrænse eller helst helt stoppe brugen af pe
sticider i samfundet. Derfor er alle skridt, der har dette overordnede formål, meget vigtige og
af hastende karakter.
DN er derfor enig med intentionerne bag nærværende lovforslag, nemlig at forhindre/minimere
brug af pesticider til ikke-erhvervsmæssige formål, idet det samtidig bemærkes, at dette udgør
en meget begrænset del (omkring 1-2%) af det samlede forbrug af disse nesticider på lands
plan.
Imidlertid kan det konstateres, at mange drikkevandsboringer i by- og bynære områder er på
virket eller er blevet lukket som følge af forurening med pesticider brugt på befæstede arealer.
Fund af både godkendte og forbudte sprøjtegifte i de øvre grundvandsførende lag indikerer
med al tydeligvis samtidig, at vi her (og på landbrugsarealer) må forvente en fortsat og for
mentlig stigende påvirkning af udnyttede eller udnyttelige grundvandsforekomster til vandfor
syning. Hertil kommer, at arealer i by- og bynære områder (haver, parker, grøfter, industriom
råder mv.) udgør vigtige botoper for dyr og planter, der forringes ved anvendelsen af pestici
der,
-
DN finder ikke lovforslaget vidtgående nok, idet forslaget alene er begrænset til forbud mod
anvendelse af pesticider på befæstede eller stærkt permeable arealer.
For det første vil det i den virkelige verden være praktisk umuligt at håndhæve et sådant for
bud. Brugeren af pesticider vil i praksis have meget svært ved at skelne mellem de nævnte
arealer og øvrige arealer, hvor anvendelsen fortsat er lovlig.
Det vil samtidig ikke være muligt at kontrollere, om anvendelsen sker efter retningslinjerne,
herunder om de nævnte følsomme arealer med forbud mod pesticidanvendelse ikke kan påvir
kes ved afdrift eller udsivning fra arealer, hvor det fortsat er lovligt at bruge stofferne. I den
sammenhæng kan nævnes, at der ved salg at sprøjtegifte til private i bla. byggemarkeder
skal oplyses om brug af stofferne mv, men at dette ikke sker, hvilket alle kan efterprøve.
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526803_0015.png
For det andet mener DN ikke, at der materialet omkring lovforslaget er tilstrækkelig argu
mentation for, at EU stiller sig hindrende for et totalt forbud for anvendelse at pesticider til
ikke-erhvervsmæssige formål. Det bemærkes i den forbindelse, at det i ‘Aftale mellem regerin
gen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten om: Miljøinitiativer grønne byer
og en hovedstad i udvikling (14. september 2021) er forudsat, “at forbuddet skal udarbejdes
så restriktivt, som det er muligt, inden for EU’ s regler om begrænsning af sprøjtemidler på of
fentlige og private arealer”,
DN har kendskab til Miljøministeriets bagved liggende juridiske vurderinger at rækkevidden at
et forbud, herunder den foretagne gennemgang at andre FU-landes regulering af pesticider af
relevans for lovforslaget.
Ud fra dette materiale finder DN ikke, at det er tilstrækkeligt godtgjort, at der I den relevante
FU-lovgivning skulle være noget til hinder for, at der fremadrettet kan opereres med et totalt
Ô
0.
0
0
0
forbud til den pagældende anvendelse, altsa ikke kun pa befæstede arealer men ogsa pa andre
private arealer.
DN finder på ovennævnte baggrund det ikke tilstrækkeligt begrundet, at et forbud mod pe
sticider til ikke-erhvervsmæssig anvendelse er søgt gennemført så restriktivt som muligt som
forudsat i regeringens aftale med de nævnte støttepartier.
-
-
DN skal i denne sammenhæng pege på den henvendelse til regeringen og Folketinget, som DN
i samarbejde med vandbranchen (DANVA og Danske Vandværker) tidligere på året har sendt,
og som peger på behovet for snarest muligt at etablere grundvandsparker for at sikre befolk
ningens fremtidige drikkevandsforsyning, og samtidig skabe bedre rammer for naturen.
Nærværende lovforslag ses som et element i dette behov for langt bedre at sikre grundvandet
i almene vandværkers indvindingsområder, hvorfor det er vigtigt, at forbuddet mod pesticider
til ikke-erhvervsmæssige formål bliver så restriktivt som overhovedet muligt.
Her er det også på sin plads at gøre opmærksom på at BNBO kun gælder for erhvervsmæssig
anvendelse at pesticider og ikke for brug i byer, feks. i haver.
DN imødeser samtidig, at den bebudede revision at pesticidstrategien i indeværende år tillige
med regulering af den ikke-erhvervsmæssige anvendelse af pesticider vil medføre en skær
pelse af godkendelsesordningen ror pesticider som tillader udvaskning af pesticider op til og
med grænseværdien for drikke og grundvand, og at der rettes tiltag mod at skabe de nødven
dige lovgivnings- og administrative rammer for at etablere grundvandsparker til sikring af be
folkningens forsyning af drikkevand i fremtiden.
Med venlig hilsen
Walter Brüsch, Hydrogeolog og politisk rådgiver, wbccüdndk
Jens Andersen, DN Gribskov
Erik Arvin, DN Rudersdal.
2
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526803_0016.png
Miljøministeriet
Slotsholmsgade
12
1216 København K
Att.: Pia Goldschmidt, piagomim.dk
Dansk
Planteværn
Kemi
Biologi
Woteknoiogl
Dato:
17.11.2021.
Vedr.
Horing af udkast til lovforslag om ændring al lov om ændring at lov om kemikalier (Begrænsning i
eller forbud mod anvendelse ø! plantebeskyttelsesmidler på befæstede eller stærkt permeable arealer)
Dansk Planteværn takker for muligheden for at fremkomme med bemærkninger til ovennævnte udkast til lovforslag,
j.
nr.
2021
14063.
Dansk Planteværn bakker op om, at vores grundvand skal beskyttes. Vi støtter den danske registreringsordning, VAP
systemet og moniteringen af det danske grundvand grundstenen i den faglige og faktabaserede tilgang til
grundvandsbeskyttelsen, som vi har i Danmark.
Dansk Planteværri noterer sig regeringens ønske, om at indføre strengere krav for bla. privates anvendelse af sprøjtemidler
begrundet i nsikoen for grundvandet. Vi anfægter ikke, at der kan være større risiko for at pesticider ikke anvendes som
tiltænkt, når midlerne anvendes af ikke-professionelle. Dog findervi at ready-to-use’ restriktionen fra juli
2020
skulle tage
højde derfor, og vi havde foretrukket, at regeringen havde afventet at se effekten af dette tiltag, inden indfersel af
yderligere restriktioner. Derfor findervi det også kontroversielt, at regeringen nu foreslår at lave et forbud mod anvendelse
af produkter, som man hos Miljøstyrelsen har risikovurderet, og fundet sikre. Desuden er det bemærkelsesværdigt, at man i
notatet til lovforslaget vælger at fremhæve, at forbuddet vil ramme to aktivstoffer (glyphosat og diflufenican), som rent
faktisk ikke påviseligt udgør et problem forhold til grundvandsbeskyttelsen.
I forlængelse deraf vil vi henvise til undersøgelsen fra Det Danske Haveselskab som viser, at haveejere er tilbøjelige til at
forsøge sig ned “hjemmebryggede’ pesticider eller skride til anden ulovlig handling, hvis produkter ikke længere er
tilgængelige på det danske marked:
_an4lyçrçsvl
tater.pdf Vi tillader os derfor at fremføre bekymring for, at den foreslede regulering ikke medfører øget beskyttelse af
grundvandsressourcen, al den stund at belastningen ved ikke-godkendte alternativer kan være højere end for godkendte
midler.
.
I udkastet til lovforslaget lægges op til at begrænse brugen af såkaldte ‘ikke let-nedbrydelige aktivstoffer’. Det fremgår ikke
tydeligt al lovforslaget, hvad definitionen af et ‘ikke let-nedbrydeligt aktivstof’ er, og det er ikke en målestok, der tidligere
har været anvendt i lovgivningen i Danmark, hvor belastningen af et pesticid hidtil er bedømt på dets PBI
(pesticidbelastningsindikator). Det er i den forbindelse relevant at påpege, at POlen for pelargonsyre faktisk er mindst 8
gange højere end for glyphosat pr anvendelse, Ved at skifte fra brug af glyphosat til pelargonsyre, vil belastningen altså
stige signihkant. Det har man også set i kommuner, som er skiftet til brug af perlargonsyre. Hos Dansk Planteværn har vi
forsøgt at finde en officiel definition af ‘ikke let-nedbrydelig’, men der findes flere forskellige feks-definerer man i REACH
‘ikke let-nedbrydelig’ som et stof med en haiveringstid på mere end iS dage. Hvis en ny målestok skal introduceres, vil vi
opfordre til, at man er tydelig omkring definitionen af denne, at valget af definition beror på en faglig vurdering, herunder
sammenhæng til den risiko der forsøges minimeret, samt at argumentation for valget af definition fremgår af
I ovbemæ rk ningerne.
Hos Dansk Planteværn ervores fokus på den professionelle anvendelse af sprøjtemidler
i
landbruget og vores interesse for
anvendelse af produkter af private og i kommunerne er derfor lille. Vi finder det alligevel beklageligt, at man med dette
lovforslag efterlader den brede befolkning med et indtryk al, at bla. glyphosat er et problematisk stof. Det kan desværre
føre til mistillid til vores registreringsordning, som i virkeligheden er en af de strengeste i verden,
Dansk Planteværn bemærker afslutningsvis, at man med lovforslaget lægger op til en pragmatisk implementeringsfrist for
afvikling af de berørte produkter og ønsker at kvittere for, at der gives tid til, at produkterne kan blive afviklet på en
fornuftig måde.
Dansk Planteværn
Amalievej 20
DK-1875 Frederiksberg C
Så lidt som muligt,
så meget som nødvendigt
www.d an sk p1 a ntevaern 41k
infodanskpla ntevaern,dk
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526803_0017.png
Dansk
Planteværn
KtmI
Bide i
B/ole n0109/
Dansk Planteværn står gerne til rådighed, hvis der er behov for yderligere kommentarer, eller hvis dette svar s<ulle give
anledning til spargsmåL
Med venlig hilsen
Bolette Palle Neve
Teknisk konsuleni
Mobil 40567078
Dansk Planteværn
Amalievej 20
DK-1875 Frederiksberg C
Så lidt
som muligt,
så meget som nødvendigt
www.danskplantevaern.dk
infocxJanskplantevaerndk
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526803_0018.png
F avesels’<aDet
Tobaks’iejen 23A
01< 2860 SØborg
4593 6000
haveselskabet.dk
[email protected]
Den 21. oktober 2021
Vedr.: Høringssvar til lovforslag om ændring af lov om kemikalier (Begrænsning i eller forbud mod
anvendelse at plantebeskyttelsesmidler på befæstede eller stærk permeable arealer)
Haveselskabet vil gerne afgive nærværende høringssvar til lovforslag om ændring af lov om kemikalier, som
betyder ophør at private haveejeres anvendelse af plantebeskyttelsesniidler med ikke-let nedbrydelige
aktivstoffer på befæstede eller stærk permeable arealer.
En lovændring vil fordre, at der
klart
tages stilling til både ansvaret for, og selve håndteringen af,
bekæmpelse af invasive plantearter på private arealer. Det er af stor samfundsmæssig interesse.
I England bruges enorme ressourcer på at begrænse spredningen af japansk pileurt, og problemet er så
omfattende, at engelske eksperter vurderer, det er ude at kontrol. Hvis vii Danmark skal undgå samme
situation, kræver det, at myndighederne ikke kun fokuserer på bekæmpelse på offentlige arealer. De
invasive pileurter (japansk pileurt, kæmpepileurt og hybridpileurt) er en stor trussel mod vores natur samt
biologiske mangfoldighed, og plantemateriale kan nemt spredes fra de private haver enten direkte fra
grunden til naturen eller via forkert håndtering at selve planteaffaldet.
Det kan ikke overlades til den private haveejer alene at være ansvarlig for løsning af den slags problemer
såfremt, privates adgang til nødvendige bekæmpelsesmidler forhindres. Studier har vist at sprøjtning med
midler indeholdende aktivstoffet glyphosat er det det mest effektive til bekæmpelse af de fleste invasive
plantearter.
Vi opfordrer derfor til, at der i udarbejdelsen at ny lov medtages et forslag til, at bekæmpelse at invasive
plantearter pé privat grund bliver en kommunal opgave på linje med rottebekæmpelse.
Kommunerne skal derfor have mulighed for at anvende plantebeskyttelsesmidler med ikke-let nedbrydelige
aktivstoffer på private arealer. Haveejerne skal uden egenhetaling, som ved rottebekæmpelse, kunne
rekv3rere kommunal og professionel hjælp med henbkk pâ bekæmpelse på egen grund.
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526803_0019.png
Det er vores klare opfattelse at mange haveejere desværre ikke har den store viden om eller forståelse for
risici og konsekvenser ved spredning at invasive plantearter. Skal den private haveejer efter 1. juli 2022 selv
rekvirere og betale for en fagperson med MAS-autorisation, kan det få mange til enten at lade problemet
løbe løbsk, forsøge sig med hjemmeblandede midler eller med ikke godkendte produkter, som købes ind
udlandet via iriternettet. De sidstnævnte metoder kender vi ikke de miljømæssige konsekvenser af.
Det er at stor samfundsmæssig interesse at værne om den danske natur og styrke vores hiodiversitet, hvilket
betyder, at vi skal betragte risikoen for spredning af invasive plantearter som en samfundsmæssig opgave.
Det bør derfor være et kommunalt anliggende, både økonomisk og praktisk, at håndtere bekæmpelse at
invasive plantearter på private arealer.
Vi opfordrer stærkt til, at det føjes ind i lovforslag.
Med venlig hilsen
Charlotte Garby, direktør
Haveselskabet
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526803_0020.png
e
Til: Mljørn
inisteriet
Danske
Vandværker
cc. [email protected]
11. November 2021
Høringssvar fra Danske Vandværker Udkast til lovfor5lag om ændring al lov om ændring at lov om
kemikalier (Begrænsning i eller forbud mod anvendelse al plantebeskyttelsesmidler på befæstede eller
stærkt permeable arealer), J.nr. 2021-14063
Danske Vandværker støtter overordnet det fremsatte lovforslag, men vil gerne stille spørgsmålstegn ved,
om det er tilstrækkelig anibitiøst i forhold til mulighederne inden for gældende EU-regler. Gennemførelsen
af lovændringen kan medvirke til, at nogle arealer, som ikke er omfattet af anden beskyttelse, kan
beskyttes mod anvendelsen af visse plantebeskyttelsesmidler. Dette er et vigtigt supplerende skridt i
forhoid til at begrænse forurening af drikkevandsboringer.
Vi finder dog, at lovforslaget burde omfatte flere områder, og ikke kun anvendelsen af pesticider på
befæstede og stærkt permeable arealer. Alle de steder, hvor pesticider ikke er nødvendige til jordbrugs
eller andre erhvervsformål, burde det som udgangspunkt ikke være tilladt at bruge disse potentielt miljø-
og sundhedsskadelige kemikalier. Det gælder fx i parcelhushaver og andre ubefæstede arealer. På disse
arealer er vi af den opfattelse, at der findes alternative måder at foretage ukrudtsbekænipelse på, uden at
det har en urimeligt stor Økonomisk konsekvens, eller anden gene for ejerne at arealerne.
Det fremgår af den politiske aftale, at “Aftalepartierne er enige om, at forbuddet skal udarbejdes så
restriktivt, som det er muligt, inden for EU’s regler om begrænsning af sprøjtemidler på offentlige og
private arealer” Vi er i den forbindelse enige i, at der kan være behov for de begrænsninger, som er omtalt
i lovforslaget, herunder af hensyn til sikkerheden (fx lufthavne), kulturarv og invasive arter.
Vi er dog ikke overbeviste om, at lovforslaget ikke kunne gå videre i forhold til beskyttelse at flere private
arealer, uden at det ville komme i konflikt med EU-reglerne.
Vi ønsker, at der
i
forbindelse med den videre behandling redegøres for, hvorfor lovforslaget ikke kan
udbredes til også at omfatte fx private parcelhushaver, uden at dette bringer forslaget i strid med EU
reglerne.
Venlig hilsen
fEy3ar
\tLnshj
Susan MUnster
Direktør
Danske Vandværker
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526803_0021.png
Pia Goldschmidt
Fra:
Sendt:
Til:
lisbeth Kjersgård <[email protected]>
17. november 2021 10:42
lotte Tikob
Rasmussen; Pia Goldschmidt; [email protected]; [email protected]; [email protected]:
[email protected]; ajp©dhdk; ark@darskerhvervdk; csh@da dk; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; pcj@da dk; [email protected]; [email protected],
[email protected]; [email protected]; Preben Meier Pedersen; [email protected]; [email protected];
Birthe Dest Larsen; la@lederne dk; smt@ledernedk; Iec©defdk; Martin Rasmussen;
Morten Skov Christiansen; [email protected]; [email protected], [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
fij@forbundetdk; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Nina
Hedegaard Nielsen; [email protected]; [email protected]
[email protected]; [email protected]; Nathalie Marlice Schrøder; Lene Paludan Hastrup;
ako@dsrdk; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Kristina
Seehuusen; [email protected]; Allan Snitker; Evy Martinussen; Marianne Ho; Line Folke
Sørensen; Amalie Ebler Blichfeld; Sara Fleckner Vilstrup; Nina Hedegaard Nielsen;
Anne Helbo Jespersen
FH høringssvar: Forslag til Lov om ændring at lov om kemikalier (Begrænsning i
eller forbud mod anvendelse at plantebeskyttelsesmidler på befæstede eller stærkt
pemeable arealer) FRIST 17. november (Id n
-
Cc:
Emne:
Kære Pia Goldschmidt
EH har via Arbejdsmiljørådet modtaget nedenstående høring om ændring af lov om kemikalier med
henblik pà at sikre hjemmel til indførelse at et forbud mod sprøjtning med visse midler på en række
offentlige og private arealer, herunder veje, grus, stier, fortove, indkørsler, parkeringsarealer og terrasser.
FH kan generelt støtte lovforslaget.
Vi noterer os, at offentlige og private sporarealer, herunder i og omkring spor og skinner på by- og
jernbane, er undtaget fra forslaget. På side 30 i forslaget angives, at det skyldes behovet for at kunne måle
med laser, om skinnerne ligger korrekt,
jf.
krav til sporbeliggenhed i de jernbanespecifikke europæiske
lovkrav.
Banesikkerhed er selvsagt at afgørende vigtighed.
Vi vurderer dog, at forslaget ud fra såvel miljø- som arbejdsmiljømæssige beskyttelseshensyn bør afspejle
andre muligheder for at bekæmpe ukrudt på sporarealer. Ukrudtsbekæmpelsen kan således enten ske ved
brug af midler med let-nedbrydelige aktivstoffer eller ved brug at alternative teknologier som fx “Weed
Fighter Pro”, der er en ukrudtsbekæmpelsesteknologi, som baserer sig på en kombination af damp,
mikrobølger og udtørring,
jf.
Virksomheder klar med innovativ ukrudtsdræber efter en tur
talentfabrikken i Vejle
I
Regionalt.dk (erhvervsstyrelsen.dk)
FF1 anbefaler på denne baggrund, at offentlige og private sporarealer indgår i det påtænkte
anvendelsesforbud
i
videst muligt omfang.
Med venlig hilsen
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526803_0022.png
Lisbeth Kjersgård
Arbejdsmiljøpolitisk konsulent, Arbejdshv og Arbejdsret
Direkte: 3524 6090
/
Mobil: 2720 1045
/
Mad: [email protected]
Fagbevægelsens Hovedorganisation
/
www,fhodk
FAO81Y.GIL5IN5
HOV EOOGANIS*TIN
Fra: Lotte Tikjøb Rasmussen <[email protected]>
Sendt: 14. oktober 2021 11:35
Til: lqvac.dk; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Preben Meier Pedersen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Martin
Rasmussen <[email protected]>; Morten Skov Christiansen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]: [email protected]; [email protected]; Lisbeth
Kjersgård <[email protected]>; [email protected]; Nina Hedegaard Nielsen <[email protected]>; [email protected];
thriearbejdsgiverne.dk
Cc: [email protected]; [email protected]; Nathalie Marlice Schrøder <[email protected]>; Lene Paludan Hastrup
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; lçristina
Seehuusen <[email protected]>; [email protected]; Allan Snitker <[email protected]>; Lotte Tikjøb
Rasmussen <[email protected]>: Evy Martinussen <[email protected]>; Marianne Ho <[email protected]>; Line
Folke Sørensen <[email protected]>: Amalie Ebler Blichfeld <[email protected]>; Sara Fleckner Vilstrup
<[email protected]>
Emne: Skriftlig høring fra Miljøministeriet til Arbejdsmiljørådet: Forslag til lov om ændring at lov om
kemikalier (BegrænsnEng i eller forbud mod anvendelse at plartebeskyttelsesmidler på befæstede
eller stærkt perrneable arealer) FRIST 17. november (Id nr...
Kære medlemmer af Arbejdsmiljorådet
Vediagt sendes skriftlig horing fra Mil1ømir.isteriet vedrørende udkast til lovforslag om ændring at lov
om kemikalier (Begrænsning i eller forbud mod anvendelse af plantebeskyltelsesmidler
pà befæstede eller stærkt permeable arealer), som er sendt i offentlig horing. Der tages forbehold br
bovtekniske ændringer at lovforslaget.
Lovforslaget er et led i udmontningen at regeringens aftale med Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre og Enhedslisten al 14. september 2021 om
rniljoinitiativer i grønne byer og en hovedstad i udvikling. Ifølge aftalen skal der bla. sikres hjemmel til
indførelse at et forbud mod sprøjtning med visse midler pà
en række offentlige og private arealer) herunder veje, grus, stier, fortove, indkorsler, parkeringsarealer
og terrasser.
Som opfølgning på aftalen indføres med dette lovforslag, en bemyndigelse til mioministeren til at
fastsætte regler om begrænsning i eller forbud mod
anvendelse af plantebeskyltelsesmidler på befæslede eller stærkt permeable arealer med henblik på at
beskytte vandmiljoet, herunder grundvand.
Den toreslåede bemyndigelse påtænkes indført ved at ændre i lov om kemikalier, jt. lovbekendtgørelse
nr. 115 at 26. januar 2017 (herefter kemikalieloven), og vil
2
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526803_0023.png
implementere dele at Europa-Parlarnentets og Rådets direktiv 2009/1 28/EF al 21 oktober 2009 om en
ramme tor Fællesskabets indsats tor en bæredygtig anvendelse at pesticider (beretter
pesticidrammedrektivet) i dansk ret.
Det er hensigten, at lovforslaget skal træde i kraft 1. juli 2022.
Følgende bi’ag er vedhæftet:
Høringsbrev
Udkast til lovforslag
Notat om lovforslagets hovedindhold
Høringsliste
Miljøministeriet anmoder om, at eventuelle bemærkninger sendes Pia Goldschmidt på
[email protected] senest den 17. november 2021.
Vedlagt information findes også på dette link: httpsJ/hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/65609
Mange hilsner
Lotte Tikob Rasmussen
Kontortuldmægtig
3
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526803_0024.png
Pia Goldschmidt
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Jacob Johansen <[email protected]>
17. november 2021 14:12
Pia Goldschmidt
Høringssvar vedr kemikalieloven —j.nr. 2021 -14063
Klarsø A/S
Att.: Miljøministeriet
HØringssvar vedr. kemikalieloven
j.nr. 2021-14063
Klarsø AIS
I vores egenskab af godkendelsesindehaver og udbyder af plantebeskyttelsesmidier tU brug på bla. offentlige og
private arealer, fremsender vi hermed vores høringssvar.
1. “Hjemmebryggede’, ikke-godkendte bekæmpelsesmetoder
Jo mere man afskærer forbrugerne fra godkendte
og dermed videnskabeligt afprøvede og dokumenterede
plantebeskyttelsesmidler, desto flere forbrugere vil lede efter ikke-autoriserede bekærnpelsesmetoder, herunder
brug af diverse husholdningskemikalier olign. Internettet flyder over med råd og vejledning til, hvilke gængse og frit
tilgængelige kemikalier og substanser, der bekæmper ukrudt, men som ikke er godkendte plantebeskyttelsesmidler.
Risikoen er derfor, at forbrugere, der er afskåret fra de plantebeskyttelsesmidler, de hidtil har anvendt, i stigende
grad vil benytte ikke-godkendte midler, som potentielt udgør farer for miljø og sundhed. Udover at Miljøstyrelsen
derfor bør intensivere sin oplysningsaktivitet rettet mod ulovlig, uautoriseret brug af ikke-godkendte
bekæmpelsesmidler, skal der herfra lyde en opfordring til ikke at skærpe det påtænkte indgreb overfor godkendte
plantebeskyttelsesmidler yderligere, da en sådan stramning ville kunne skubbe endnu flere forbrugere i retning af
‘hjemmebryggede” alternativer.
llileort
Her gælder samme problemstilling som nævnt under punkt 1—at jo mere forbrugernes adgang til godkendte
plantebeskyttelsesmidler indskrænkes, desto større er incitamentet til ulovlig import af godkendte
plantebeskyttelsesmidler fra f.eks. Tyskland, hvor udvalget af godkendte midler til privat brug er noget større end i
Danmark. Udover at Miljøstyrelsen derfor bør intensivere sin oplysningsaktivitet rettet mod ulovlig import af
bekæmpelsesmidler, skal der herfra lyde en opfordring til ikke at skærpe det påtænkte indgreb overfor godkendte
plantebeskyttelsesmidler yderligere, da en sådan stramning viNe kunne skubbe endnu flere forbrugere i retning af
illegal import.
3. Ulovlig brug at lancibrugsmidler
Her gælder samme problemstilling som nævnt under punkt I og 2— at jo mere forbrugernes adgang til godkendte
plantebeskyttelsesmid$er indskrænkes, desto større er incitamentet til at skaffe sig adgang til
plantebeskyttelsesmidler godkendt til landbrugsformål men ikke til privates, ikke-professionelles brug. Udover at
Miljøstyrelsen derfor bør intensivere sin oplysningsaktivitet rettet mod ulovlig brug at til landbruget, godkendte
midler, skal der herfra lyde en opfordring til ikke at skærpe det påtænkte indgreb overfor godkendte
plantebeskyttelsesmidler yderligere, da en sådan stramning ville kunne skubbe endnu flere forbrugere i retning af
landbrugsmidler, som de ikke er kvalificerede til at anvende korrekt og sikkert (udover at en sådan anvendelse slet
og ret er ulovlig).
4. Velfærdstab
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526803_0025.png
Høringsdokumenterne påviser, at indskrænkningen i de bekæmpelsesmidler, som vil være til rådighed for stat,
regioner og kommuner samt erhvervsliv, vil resultere i øgede udgifter for disse antageligt fordi de fremover
godkendte midler vil resultere i en større udgift til bekæmpelse (per areal over tid), hvilket også vil gælde ved ikke
kemiske, feks. mekaniske, bekæmpelsesmetoder (ukrudtsbrændere mm). Det gælder
i
så fald også for private
forbrugere. Lovforslaget pålægger således private forbrugere en ekstra udgift (udover at det offentliges øgede
udgifter skal dækkes via skattestigniriger eller besparelser på andre områder). Der skal her mindes om, at
ukrudtsbekærnpelse på gangarealer ikke blot kan være foranlediget af et ønske om “visuel” forskØnnelse, men i høj
grad også handler om at gøre færden på disse arealer så sikker som muligt ved at undgå fremspirende plantevækst,
som man kan falde over, og plantevækst, der skubber til feks. flisebelægningen og dermed resulterer i et ujævnt
gangareal til gene og fare for især ældre og gangbesværede. Selvsamme ældre og gangbesværede er yderligere
ofte fysisk begrænset
i
deres mulighed for at anvende mekanisk bekæmpelse, ikke mindst ukrudtsbekæmpelse “ved
håndkraft”. Lovforslaget har således en social slagside, der især rammer mindre velstående borgere samt ældre og
fysisk-udfordrede borgere.
5. HØringsliste
Høringslisten indeholder over 500 myndigheder, instanser, organisationer, virksomheder mm., men blandt dem, er
der ikke en eneste af de godkendelsesindehavere, hvis plantebeskyttelsesmidler er genstand for lovforslaget. Af
høringsdokumenterne fremgår det, at lovforslaget vil berøre Ca,
s
virksomheder (godkeridelsesindehavere), og så
burde det jo være en smal sag i det mindste at inkludere disse ca. 5 virksomheder i høringslisten. Enhver har selvsagt
mulighed for selv at søge efter høringer på Folketingets høringsportal, men i så fald må det jo gælde for alle de over
500 aktører nævnt i Høringslisten at de selv, lige som godkendelsesindehaverne, må sørge for at holde sig
orienteret om relevante høringer via høringsportalen. At aktivt henlede visse aktØrers opmærksomhed på høringen
og ikke andres især dem, den direkte berører er en skævvridning af den demokratiske proces.
Konkret skal jeg derfor anmode om, at KlarsØ
AIS
(e-mail adresse: jjcWbjorn-thorsen.com) fremover inkluderes på
høringslisten for enhver høring, der hidrører plantebeskyttelsesmidler, biocider og gødningsprodukter. Jeg ser
frem til en bekræftelse at denne anmodning.
Venlig hilsen/ flest regards/ Bien cordralement
Jacob Johansen
Managing D,rector
Oirect: +4555869051
I
Mobile: +4523358655
I
Email: [email protected]
KLARSØ
•,. T,.n•.44 La
Klarsø AIS
I
Seholrr Park i
I
D<290O Hellerbp
CONFIDENTIALITY j3TE.
This emai and any aaachments are contidentral a,d for the iritended respient only
If
you have receied them by mistake, please delete the,,, from your
system and notity me imrnediately.
di P
ease conside’ tie erjironme’itaI impart hobro prinriog Vejs e.rna:Il
2
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526803_0026.png
SBM
LIFE SCICNCE
November 24, 2021
M iljØministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Den mark
Response on the Ministry of the Environment’s hearing for proposal arnending
the Chemicals Act (Restrictions on the use of plant protection products on
“befæstede” or “stærkt” areas)
SBM Life Science AR acknowledges the alm at Denmark to further secure the quality of ground water
and appreciates the opportunityto comment an the proposal
(j.
no. 2021—14063).
In r&ation to the draft proposal, SBM Life Science AB (later referenced as SRM) would like to highlight
the fact, that in Denmark, as in a majority of Eli Member States, products for non-professional uses
already adhere to stricter authorisation conditians (exposure models, adapted packaging, restrictions
on cancentrates products, additional safety measures, lower toxicity profiles), in order to ensure only
limited risk to consumers and the environment.
Additionally, from the studies performed an the Danish ground water quality, it can be easily stated,
and evidently clear that the consumer products do nat pose the primary, ar any major, threat to the
groundwater quality in Denmark. Consequently, it is not possible to conclude that the proposed
amendments of regulations would provide a higher level of erivironmental protection, and thus deems
Ministry of the Environment’s draft proposal disproportianal in comparisari to ts claimed benet its.
On the cantrary, Member States continuing to introduce increasingly stricter national limitatiors an
consumer plant protection products, and limiting the registered options available an the market, might
lead easily into amateur users soiving their problems with illegal solutians, like the import of non
authorised plant protection products via online shops and/or creations of do-it-yourself solutions like
chemical mixtures, with a high potentlal at poisoning the environment and the user itself.
Additionally, SRM would like to hightight the importance of including the companies affected by the
ongoing legislative proposal, and any potential future legislative changes, into the discussion. Without
this type at communication both the market and industries involved are deemed to be unprepared for
the proposed changes.
SBM Life Science AB
Joni Virtanen
Nordic Regulatory Manager
WWVSBM COMPANYCOM
SBM LIFE SCIENCE Aa company registered unde, the numbe, 559061 3724
PECISTERED orr,cr SCHEE.EVÅCEN 30 22363 Lund. SWEDEN
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526803_0027.png
..t__’_
=flr
Garden
Planivrofessional
Odense SV. 30. november 2021
ændring at lov om kemikalier
af udkast til lovforslag om ændring af lov om
Vedr. Høring
r på befæstede eller stærkt
mod anvendelse af plantebeskyttelsesmidle
(Begrænsning i eller forbud
permeable arealer)
til ovennævnte udkast til
n for at fremkomme med bemærkninger
ECOstyle AS takker for mulighede
lovforslag,
j.
nr. 2021— 14063.
strengere krav for bla. privates
noterer sig regeringens ønske, om at indføre
FCOstyle AS
anfægter ikke, at der kan være
rundet i risikoen for grundvandet. Vi
anvendelse at sprøjtemidler beg
lerne anvendes at kke
der ikke anvendes som tiltænkt, når mid
større risiko for at pestici
professionelle.
Pesticider og lignende:
ende problemer i privates anvendelse at
Men vil også gerne påpege følg
til brug haven ‘ved stalddøren.
lsen køber 8,5% at haveejerne pesticider
a. følge Miljøstyre
eddikesyre, kausisk soda, AdBlue
tager et produkt fra husholdningen som
b. Mange haveejere
nge tiJælde også med en
meget billigere og lige så god effekt, I ma
mm. og opnår en
overdosering.
olande (Tyskland og Sverige)
der med udenlandsk etiket fra vore nab
c. Der importeres pestici
i Kemikalieinspektionens affrapportering.
længere væk via internethandel. Kan aflæses
og
vii
kontrollere, men besværliggøres dette,
e arter er der et stort ønske om at kunne
d. Invasiv
re negativt miljøattryk.
lede til anvendelse at løsninger med et evt, stør
det
kampagne For anvendelse at godkendte
AS opfordrer myndighederne til at lave
ECOstyle
lser.
pesticider og imod ulovlige esticidanvende
En undersøgelse fra 1-laveselskabet:
surçL 2O2Opy
I 10820
ende. Konklusioner er at for mange
nalvserçsultatjpdt understøtter ovenstå
Qgtemidlera
de vil blive fremskaffet andet steds fra,
haveejere er peslicider uundværlige og
i
direktør
ECOstyle AIS Denmark
-
Hwdkærve) i?
DK5250 Odense
sv
www.ecostyle.dk
[email protected]
Tet: +45 70 2270 67
£COstee 6V- Netherland
FCOsvle bvtxs/sprl B[giurn
At,strTa
Ftoris,.,
.
p
ECOstyle .4/5 is member of the ECOstyle Grou
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526803_0028.png
Den 13 oktober 2021
Datatilsynet har ved telefonisk henvend&se til UT afgivet høringssvar til lovforslaget, idet Datatilsynet har oplyst, al de
ingen bemærkninger har til lovforslageL
/Pia Goldschmidt
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526803_0029.png
Pia Goldschmidt
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Pia Saxild <[email protected]>
15. ncvember 2021 14:30
Pia Goldschmidt
“Høringssvar vedr. kemikalieloven j.nr. 2021-14063 (Forbrugerrådet Tænk)
Forbrugerrådet Tænk nirderer, at denne konkrete horirg ligger tiden for
vores
for tiden prioriterede arbejdsområder
og ‘ii derfor undlade at forholde os hertil. Forbrugerrådet Tænk kan således ikke tages til indtægt for at støtte
forslaget eller for at gore det modsatte. For en god ordens skyld skal det understreges, at Forbrugerrådet Tænk stadig
er interesseret i at modtage boringer inden for området.
Med venlig hilsen
Claus Jorgensen
Projektehef
Forbrugerrådet Tænk
T +45
7741 7741
/ cjmr.dk / taenk.dk
Fiolstræde
17
B
/
Postboks 2188
/
1017
København IC
Forbrugerrådet
Tænk
Danish Consumsr Co4snciI
Fra: Pia Goldschmidt [mailto:[email protected]]
Sendt: 13. oktober 2021 11:24
Til: lhja-apoteketdk; [email protected]; Advoksamfundet; [email protected];
[email protected]: [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; mballison,dk; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; AstmaAllergi Forbundet; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; environmentø’bang-olufsen.dk; info [email protected];
[email protected]; infobfi-indkob.dk; [email protected]: [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; pp jbrkdk; [email protected], [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; SPT; [email protected]; main@brenntag nordiccom;
Danske Læskedrik Fabrikanter (info); brondbvbrondby.dk; [email protected]; buddygkleg,dk;
[email protected]: [email protected]; Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug;
danmark@cederrothcom; [email protected]; infocfu-net.dk; [email protected]; dkinboundcoloplast.cpj
[email protected]; [email protected]; [email protected]; cosmobellcosmobell.dk;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; dakofadakofa.dk; DAKOFO; [email protected];
[email protected]; Danish Seafood Association (maH); Danmarks Biavlerforening; Danmarks Aktive Forbrugere;
Danmarks Apotekerforening; dcudcu-cykling.dk; Danmarks Farve- og Lakindustri; Danmarks Fiskeriforenirig (mail);
Danmarks Fiskeriforening (mail); [email protected]; [email protected]; [email protected]; info.€Handboungdom.dk; Danmarks
Naturfredriingsforening; [email protected]; [email protected]; Danmarks Sportsfiskerforbund -post; [email protected];
maildanskaffaldsforening.dk; Dansk Akvakultur; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; jbhdbr.dk; [email protected]; [email protected]; dcfdcf.dk; [email protected];
de)danskenergi.dk; Dansk Erhverv (info); [email protected]; info@)danskerhvervsfremme.dk;
[email protected]; i,skvtte@mail,dk; [email protected]; [email protected]; Emballageindustrien;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; formandrdls-jagt.dk;
dmhdanskrnaskinhandel.dk: [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Dansk Planteværn; info@dpa-system,dk; [email protected]; info@skovforeningejç
[email protected]; [email protected]; dsf@søortsdvkningdk; kvalitetsafd [email protected];
[email protected]; Dansk Transport og Logistik (DTL); [email protected]; Dansk Varefakta Nævn; Danske Advokater;
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526803_0030.png
Pia Goldschmidt
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
Naturvårdsverkets Kundtjänst <[email protected]>
4,
november 2021 13:42
Pia Goldschmidt
Høringssvar vedr.
kemikalieloven” j.nr. 2021 -1406] (Naturvårdsverket/Sverige).
vagledning-tillstand-anmalan-anvandning-vaxtskyddsmedel-sarskilda-omr pdf
Hej,
Naturvårdsverket âr tacksamma fär mbjligheten att ge synpunkter i rubricerat årende men avstår att yttra
sig.
I bifogad vagledning beskrivs hur Sverige har hanterat användning av växtskyddsmedel mcm särskilda
områden, dåribland hårdgjorda och mycket genomslappliga ytor. Vid funderirigar och frågor angående
Sveriges hantering är ni vålkornna att höra av er.
Kortare sammanfattnirig av vågledningen återfinns på webben,
Tilistånd och anmålan (naturvardsverket.se)
Hålsningar Isak
Isak Månsson
NATUAVÅSOS’)EPKE r
BESOK V
kesvagen
2
POST 10645 Stockhc.n
Alt
BESOK Forska:ens vag 5
POSP Box £0, 8327 Ostcstd
TELEEON 010698 1000 (Kuridl1ans)
WVAY.naIuNprdSvBrkSl.se
Làs om ht, l’Ialt,rvårdsve,kel berandlar
Urna rsonuppilier
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526803_0031.png
Pia Goldschmidt
Fra:
Sendt;
Til:
Emne;
Rye, Philip <[email protected]>
29. oktober 2021 14.34
Pia Goldschmidt
FW. Miljøministeriets høilng
at lovforslag om ændring af lov om ændring at lov om
kemikalier (Begrænsning i eller forbud mod anvendelse af plantebeskyttelsesmidler
på befæstede eller stærkt permeable arealer)
Rye_ Philip.vcf
Vedhæftede filer:
Kære Pia
Tak for denne mulighed. TMJ har ingen komme9tarer til denne høring.
Ryc, Philip
-
*
H’
TjeileStn Max Jenne A./S
Head ot Leai
Leqai
415JM5711%WOrk
,.qS)B1 1135 5Mobiie
phllip.fye@ImJ
d
Ole Lipprnanns Vej 2
2630
Taastrup Taastrup
[email protected] IM
From: Torp Brundby, Liselotte <[email protected]
Sent: 13. oktober 2021 11:42
To:
Tinim, Marianne <[email protected]>; Buch, Hanne <[email protected]>; Rye, Philip
<[email protected]>
Subject: VS: Miljøministeriets høring af lovforslag om ændring af lov om ændring af lov om kemikalier (Begrænsning
i
eller forbud mod anvendelse af planteheskyttelsesrnidler på befæstede eller stærkt permeable arealer)
Med venlig hilsen/Kind regards
IJselotte Torp Brundby
Recept’on st
(+‘5) 44 57 11 27
Liselotte.TorD.bnjndbv(&tmi.dk
Tjellesen Max Jenne
AIS
Lioprnanns Vej 2
DK 2630 Taastrjp
www.tmj.dk
-
Følg os p Liikedlr
tjell€sen mdx Jennt
A McKesson Company
Denne e-n,a.[ kar, ndeholje lorIrtilig
oFn,abon ties
dii ved en Fejltagelse iioritege
‘en, beder
vi
dig
venhlgsi
inFormere aFsender
Ol-I
fejir., Samtidig
beder vi
dig
slette e-
i
dt
-‘
Sten,
ude,, at v,de’esende elle’ kopiere den
Picase note that thi; n essage
113
y conra, n colifriterital infoniatior,
-
IF you tie ,e rece ire.1 ti,,; inessaga b m’srake, plea se ilorm
the
se,,de, ot the r’,sr ake
-
and bajere the i,,e;sege Fry,, eur
StaterirI w-thoui
mnk,r-y d,stnbur,rig er retaining
dily
rties iF ii.
Fra: Pia Goldschmidt <[email protected]>
Sendt: 13. oktober 2021 11:24
Til:
lha-apotekeffiç [email protected]; Advoksamfundet <samfundadvokatsamfundetdk>;
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526803_0032.png
Pia Goldschmidt
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Mette Vejlø <mve@3dpa-systemdk>
21. oktober 2021 09:53
Pia Goldschmidt
Høringssvar vedr. kemikalieloven” jnr. 2021-14063 Dansk Producentansvar
Kære Pia Goldscmidt
Vi har ikke bemærkninger til forslag til ændring af kemikalieloven, idet lovforslaget ikke ses at vedrøre Dansk
Producentansvar (DPA).
Med venlig hilsen
Mette Vejlø
D PA
G.n PTOf4.
-.‘
systt”m
Email, [email protected]
Telefon: 3915 5161
Direkte: 3915 5168
Vesterbrogade åD, 4.
DK1620 København V
www.dpa•systeni.dk
-
Fra: Pia Goldschmidt <gjggjim.dk>
Sendt: 13. oktober 2021 11:24
Til: lhfta-apoteket.dk; [email protected]; Advoksamfundet <[email protected]>;
[email protected]; pc.communication@akzonobel,com [email protected]; Kundeservice@’aldi.dk;
[email protected]; [email protected]; mb@3allison,dk; [email protected]; [email protected];
hfasfaItindustrien.dk; [email protected]; Astma-Allergi Forbundet <[email protected]>; info@australian
bodycare.com; kontaktavbrancheforeningen.dk; [email protected]; [email protected]; environment@bang
olufsen.dk; [email protected]; [email protected]; infoc3bfi-indkob.dk; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; blblf.dk; postc@brk,dk; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; SPT
<[email protected]>; nemlf.dk; [email protected]; Danske Læskedrik Fabrikanter (info)
<infoyggeriforeningen.dk>; brondbybrondb3.dk; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug
<infobaeredygtigtlandbrug.dk>; [email protected]; [email protected]; info’cfu-net,dk;
qpdkc,Wcolpal.com; dkinboundWcoloplast.com; info3coolshop.dk; [email protected]ç
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
dakofaadakofa.dk; DAKOFO <[email protected]>; danakL’adanak.dk; infodangodning,dk; Danish Seafood
Association (mail) <[email protected]>; Danmarks Biavlerforening <[email protected]>; Danmarks Aktive
Forbrugere <[email protected]>; Danmarks Apotekerforening
<apotekerforenineen(a>apotekerforeningen.dk>; dcu(ädcu-cykling.dk; Danmarks Farve- og Lakind ustri <[email protected]>;
Danmarks Fiskeriforening (mail) <[email protected]>; Danmarks Fiskeriforening (mail) [email protected]>; dfu@dk
dfu.dk; [email protected]; postjaegerne.dk; [email protected]; Danmarks Naturfredningsforening <dndn.dk>;
[email protected]; dshv(di.dk; Danmarks Sportsfiskerforbund -post <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; Dansk Akvakultur <[email protected]>;
[email protected]: [email protected]; [email protected]; info@dbrdk; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Dansk Erhverv (info)
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Emballageindustrien <hoeringk1i.dk>;
diiournalistforburidet.dk; dkf@kano-kaiakdk: [email protected]; [email protected]:
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526803_0033.png
Pia Goldschmidt
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Jens Skovgaard Lauritsen <[email protected]>
21. oktober 2021 10:03
Pia Goldschmidt
Anders Just Pedersen; Mette Møller Nielsen ([email protected]); Anne-Marie Røge
Krag Christina Sode Haslund; Povl-Christian Jensen; Postkasse Arbejdsmi!jørådets
Sekretariat
VS: Skriftlig høririg fra Miljøministeriet til Arbejdsmiljørådet: Forslag til Lov om
ændring af lov om kemikalier (Begrænsning i eller forbud mod anvendelse af
plantebeskytteisesmidler på befæstede eller stærkt permeable arealer) FRIST 17.
november (Id n
Høringsbrev.pdf; Udkast til lovforsiag.pdt Notat om lovforslagets hovedindhold,pdf;
Høringsliste.pdf
-
Emne:
Vedhæftede filer:
Til Miljøministeriet att. Pia Goldschmidt
-
Dansk Arbejdsgiverforening har ikke bemærkninger til det fremsendte udkast til lovforslag.
Med venlig
hilsen
Jens Skovgaard Lauritsen
Chefkonsulent
IIJ3GIVERFUR1MNU
jfl
\
ester Voldgade
13
I 552 Kt’bei,h
l)ircklc
Mobil
Mail
¶“eb
ti
-43
38 9 91
+4 29200391
l da.dk
da.dk
Fra: Lotte Tikjøb Rasmussen <[email protected]>
Sendt: 14. oktober 2021 11:35
Til: [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Christina Sode Haslund
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Povl-Christian Jensen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Preben Meier Pedersen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Martin Rasmussen
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Cc: Mette Købke <[email protected]>; [email protected]; Nathalie Marhce Schrøder <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Kristina Seehuusen