Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
L 129 Bilag 1
Offentligt
2526802_0001.png
HØRINGSNOTAT
Rent drikkevand og sikker
kemi
J.nr. 2021-1933
Ref. PIAGO/HEHJO
Den 8. december 2021
Høringsnotat vedr. høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om
kemikalier (Begrænsning i eller forbud mod anvendelse af
plantebeskyttelsesmidler på befæstede eller stærkt permeable arealer)
Et udkast til lov om ændring af lov om kemikalier har været i ekstern høring fra den 13.
oktober 2021 til den 17. november 2021.
Udkastet har været sendt i høring til kommuner, relevante erhvervsorganisationer, grønne
organisationer m.fl. og har været lagt på Høringsportalen i høringsperioden.
Miljøministeriet har fra andre end offentlige myndigheder modtaget høringssvar fra i alt 19
høringsparter i høringsperioden.
Følgende 13 høringsparter har fremsendt bemærkninger til udkastet til lovforslaget:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Danske Anlægsgartnere
Danmarks Naturfredningsforening
Dansk Planteværn
Danske Vandværker
DANVA
ECOstyle AS
Evergreen Garden Care
Fagbevægelsens Hovedorganisation
Haveselskabet
Klarsø A/S
Kommunernes Landsforening
Landbrug & Fødevarer
SBM Life Science
Følgende 6 høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til udkastet til
lovforslaget:
-
-
-
-
-
-
Centralorganisationernes Fællesudvalg
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Producent Ansvar
Forbrugerrådet Tænk
Naturvårdsverket
Tjellesen Max Jenne
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526802_0002.png
Ud over de ændringer af udkast til lovforslaget, som Miljøministeriet selv har fundet
nødvendige at foretage, er der foretaget en række strukturelle, sproglige og juridisk-tekniske
justeringer. Høringssvarene har endvidere givet anledning til at specificere forhold i
lovforslaget vedrørende kontrol af det påtænkte sprøjteforbud.
Miljøministeriet skal indledningsvis takke alle høringsparter for deres afgivne høringssvar.
Høringssvarene har berørt følgende punkter:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
Det påtænkte sprøjteforbuds omfang og EU-rettens rammer derom
Regulering af allerede godkendte plantebeskyttelsesmidler
Miljøbelastning
Risiko for brug af ikke godkendte bekæmpelsesmidler
Klimabelastning (CO2)
Kontrol og håndhævelse af de påtænkte sprøjteforbud
Glyphosat
Arbejdsmiljø
Kildeanvisning til begrebet ikke let-nedbrydelige aktivstoffer
Økonomi
Pelargonsyre på betonoverflader
Rottebekæmpelse ved landbrugsbygninger
Kommunale opgaver
Etablering af grundvandsparker
Livscyklus
I det følgende gennemgås høringssvarene ud fra de temaer, de har rejst. Miljøministeriets
kommentarer hertil er anført i kursiv. Høringssvarene er kun gengivet i hovedtræk. For
detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som
kan ses på Høringsportalen.
Ad 1: Det påtænkte sprøjteforbuds omfang og EU-rettens rammer derom
DANVA bemærker, at forekomsten af plantebeskyttelsesmidler i grundvandet under mange
byer er sammenlignelig med situationen i landområder med intensiv landbrugsproduktion.
DANVA ønsker forbud mod al ikke-erhvervsmæssig brug af plantebeskyttelsesmidler.
Danske Vandværker bemærker, at forslaget burde omfatte flere arealer og ikke kun
anvendelsen på befæstede eller stærkt permeable arealer. På alle de steder, hvor
plantebeskyttelsesmidler ikke er nødvendige til jordbrugs- eller andre erhvervsformål, burde
det som udgangspunkt ikke være tilladt at bruge plantebeskyttelsesmidler. Dette gælder f.eks.
parcelhushaver. Danske Vandværker er af den opfattelse, at der findes alternative måder at
foretage ukrudtsbekæmpelse på, uden at det har en urimeligt stor økonomisk konsekvens
eller anden gene for ejerne af arealerne. Danske Vandværker bemærker endvidere, at
lovforslaget muligvis kunne gå videre i forhold til beskyttelse af flere private arealer, uden at
det ville være i konflikt med EU-retten. Danske Vandværker ønsker en redegørelse for,
2
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526802_0003.png
hvorfor forslaget ikke kan udbredes til at omfatte f.eks. private parcelhushaver uden at
forslaget bringes i strid med EU-retten.
Fagbevægelsens Hovedorganisation bemærker, at forslaget burde afspejle andre muligheder
for at bekæmpe ukrudt på sporarealer. Ukrudtsbekæmpelsen kunne således ske ved brug af
andre midler eller alternative teknologier som f.eks. ”Weed fighter Pro”. Det anbefales, at
offentlige og private sporarealer indgår i det påtænkte anvendelsesforbud i videst muligt
omfang.
Danmarks Naturfredningsforening bemærker, at forslaget ikke er vidtgående nok, og at
anvendelsesforbuddet udgør en meget begrænset del af det samlede forbrug af
plantebeskyttelsesmidler på landsplan. De ønsker, at anvendelsesforbuddet mod
plantebeskyttelsesmidler til ikke-erhvervsmæssige formål bliver så restriktivt som muligt.
Danmarks Naturfredningsforening finder endvidere, at materialet til lovforslaget ikke
tilstrækkeligt påviser, at EU-retten er til hinder for et totalt forbud mod anvendelse af
plantebeskyttelsesmidler til ikke-erhvervsmæssige formål. Danmarks
Naturfredningsforening bemærker, at det er forudsat i aftalen mellem Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre og Enhedslisten om ”Miljøinitiativer i grønne byer og en hovedstad i
udvikling,” at anvendelsesforbuddet skal udarbejdes så restriktivt, som det er muligt inden
for EU’s regler om begrænsning af plantebeskyttelsesmidler på offentlige og private arealer.
Organisationen finder det ikke godtgjort, at EU-retten er til hinder for et totalt forbud til den
pågældende anvendelse.
Miljøministeriets svar:
Miljøministeriet bemærker, at der i udkast til lovforslaget redegøres for det påtænkte
sprøjteforbuds ophæng i den politiske aftale om et sprøjteforbud mellem regeringen,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten i aftale om ’Miljøinitiativer i
grønne byer og en hovedstad i udvikling’.
Miljøministeriet bemærker endvidere, at der i udkast til lovforslaget redegøres for det
påtænkte sprøjteforbuds EU-retlige baggrund i rammedirektivet for en bæredygtig
anvendelse af plantebeskyttelsesmidler. Af rammedirektivet fremgår det, at
medlemsstaterne sørger for, at der vedtages passende foranstaltninger til beskyttelse af
vandmiljøet og drikkevandsforsyningerne mod plantebeskyttelsesmidlernes virkninger. En
af disse foranstaltninger er beskrevet i rammedirektivets artikel 11, stk. 2, litra d, hvor det
fremgår, at en af foranstaltningerne er størst mulig begrænsning eller afskaffelse af
plantebeskyttelsesmiddeludbringning på og langs veje og jernbanelinjer, på stærkt
permeable arealer eller anden infrastruktur i nærheden af overfladevand og grundvand, og
på befæstede arealer med stor risiko for afstrømning til overfladevand eller kloaksystemer.
Miljøministeriet bemærker yderligere, at undtagelserne i udkast til lovforslaget følger af
den politiske aftale om et sprøjteforbud mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre og Enhedslisten i aftale om ’Miljøinitiativer i grønne byer og en hovedstad
i udvikling’, hvor aftalepartierne er enige om, at et sprøjteforbud vil skulle tage højde for
relevante undtagelser i forhold til f. eks. sikkerhedsmæssige hensyn, kulturarv og
3
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526802_0004.png
bekæmpelse af invasive arter. Miljøministeriet bemærker i den forbindelse, at ministeriet
under udarbejdelsen af relevante undtagelser har haft udkast til lovforslaget i høring hos
relevante interessenter samt ministerier, herunder Transportministeriet om sporarealer.
Ad 2: Regulering af allerede godkendte plantebeskyttelsesmidler
Landbrug & Fødevarer finder det uhensigtsmæssigt, at der indføres et sekundært
godkendelsessystem, hvor tidligere godkendelser annulleres. Såfremt der identificeres en
risiko for vandmiljø eller andre forhold, bør denne håndteres i godkendelsen af midlerne og
dermed påføres etiketten.
Dansk Planteværn finder det kontroversielt, at regeringen foreslår at lave et forbud mod
anvendelse af produkter, som Miljøstyrelsen har risikovurderet og fundet sikre. Der ønskes,
at der gives tid til, at de berørte produkter kan blive afviklet på en fornuftig måde.
Miljøministeriets svar:
Miljøministeriet bemærker, at der med udkast til lovforslaget hverken indføres nye
risikovurderinger, et sekundært godkendelsessystem til vurdering af
plantebeskyttelsesmidler, og at bestemmelser i medfør af rammedirektivet for bæredygtig
anvendelse af pesticider supplerer plantebeskyttelsesmiddelforordningens
godkendelsesordning.
Miljøministeriet bemærker endvidere, at det fremgår af udkast til lovforslaget, at det
miljømæssige formål med det påtænkte sprøjteforbud er beskyttelse af vandmiljøet,
herunder grundvand, og at den EU-retlige baggrund for det påtænkte sprøjteforbud er
artikel 11, stk. 2, litra d i rammedirektivet for en bæredygtig anvendelse af
plantebeskyttelsesmidler.
Det påtænkte sprøjteforbud vil medføre en tilbagekaldelse af aktuelle ordinære
godkendelser samt aktuelle godkendelser til mindre anvendelser til brug på befæstede eller
stærkt permeable arealer. Tilbagekaldelsen af godkendelsen af de midler, der vil være
omfattet af det påtænkte sprøjteforbud, vil ske med fastsættelse af afviklingsfrister for
henholdsvis salg, anvendelse og besiddelse af de pågældende plantebeskyttelsesmidler.
Afviklingsfristen for anvendelse vil gælde fra den 1. januar 2024 mod at anvende
plantebeskyttelsesmidler på befæstede eller stærkt permeable arealer, hvis
plantebeskyttelsesmidlernes aktivstoffer eller aktivstoffers nedbrydningsprodukter ikke er
let-nedbrydelige. Afviklingsfristen for salg vil gælde fra den 1. januar 2023 mod at sælge
plantebeskyttelsesmidler på befæstede eller stærkt permeable arealer, hvis
plantebeskyttelsesmidlernes aktivstoffer eller aktivstoffers nedbrydningsprodukter ikke er
let-nedbrydelige. Afviklingsfristen for besiddelse vil følge det påtænkte anvendelsesforbud
gældende fra den 1. januar 2024, med hensyn til at besidde plantebeskyttelsesmidler med
ikke let-nedbrydelige aktivstoffer eller deres nedbrydningsprodukter til brug på befæstede
eller stærkt permeable arealer.
4
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526802_0005.png
Hermed sikres mulighed for en passende afviklingsperiode for salg, anvendelse og
besiddelse af de pågældende plantebeskyttelsesmidler, som følger
plantebeskyttelsesmiddelforordningens faste praksis for afvikling af
plantebeskyttelsesmidlers godkendelser.
Ad 3: Miljøbelastning
Landbrug & Fødevarer mener, at udkastet til lovforslaget vil få den modsatte effekt af det i
lovforslaget forventede i forhold til miljøbelastning. Landbrug & Fødevarer finder, at
metoden til at beregne plantebeskyttelsesmiddelbelastningsindikator (PBI) også er
anvendelig i kontekst af ikke- jordbrugsmæssig anvendelse. Landbrug & Fødevarer finder
desuden, at plantebeskyttelsesmidlers bæredygtighed ikke alene kan vurderes ud fra
nedbrydelighed og henviser til, at bæredygtighed normalt vurderes ud fra både
nedbrydelighed, men også ift. binding til jord, risici for sundhed, effekt på miljø, anvendt
dosis og forholdsregler ved anvendelse. Alle disse forhold udelades i det nye lovudkast.
Danske Anlægsgartnere er bekymret for, at lovforslaget glemmer konsekvenserne ved den
totale belastning ved anvendelse af f.eks. de let-nedbrydelige plantebeskyttelsesmidler og
anfører, at hvis man følger Miljøstyrelsens egen
plantebeskyttelsesmiddelbelastningsberegner, er midler som pelargonsyre og eddikesyre op
til 300 gange mere belastende for sundhed og miljø end glyphosat. Danske Anlægsgartnere
finder det bekymrende, at det nye lovforslag udelukkende fokuserer på vandmiljøet og ikke
den samlede belastning af sundhed og miljø, som almindeligvis anvendes til vurdering af
plantebeskyttelsesmidlers belastning.
Dansk Planteværn bemærker at, PBI'en for pelargonsyre er mindst 8 gange højere end for
glyphosat per anvendelse. Belastningen for miljøet vil altså stige markant ved at skifte fra
glyphosat til pelargonsyre.
Miljøministeriets svar:
Miljøministeriet bemærker, at det fremgår af udkast til lovforslaget, at det miljømæssige
formål med det påtænkte sprøjteforbud er beskyttelse af vandmiljøet, herunder grundvand,
og at den EU-retlige baggrund for det påtænkte sprøjteforbud er artikel 11, stk. 2, litra d i
rammedirektivet for en bæredygtig anvendelse af plantebeskyttelsesmidler.
Miljøministeriet lægger desuden vægt på, at der i forhold til sundhedsbelastning indgår
risikovurdering af sundheden ved godkendelse af midler som pelargonsyre og eddikesyre,
og at de ved korrekt anvendelse derfor er et alternativ til ikke let-nedbrydelige midler.
Ad 4: Risiko for brug af ikke godkendte bekæmpelsesmidler
Evergreen Garden Care bemærker, at et forbud mod anvendelse på befæstede eller stærkt
permeable arealer kan medføre, at forbrugere ulovligt importerer eller anvender ikke
autoriserede alternativer, der ikke er testede og derfor kan medføre en fare for menneskers
sundhed eller en miljørisiko.
5
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526802_0006.png
Klarsø bemærker at, der vil være en risiko for, at forbrugerne vil lede efter ikke-autoriserede
bekæmpelsesmidler, herunder midler de selv blander efter vejledninger på internettet.
Der er derudover en risiko for, at forbrugerne ulovligt vil importere plantebeskyttelsesmidler
fra f.eks. Tyskland, hvor udvalget af godkendte midler til privat brug er noget større end i
Danmark.
Der vil også give et øget incitament for forbrugerne til ulovligt at anvende
plantebeskyttelsesmidler kun godkendt til landbrugsformål.
Miljøstyrelsen bør derfor intensivere sin oplysningsaktivitet rettet mod ulovlig, uautoriseret
brug af ikke-godkendte bekæmpelsesmidler samt ulovlig import af bekæmpelsesmidler.
SBM Life Science bemærker, at plantebeskyttelsesmidler til ikke-professionel brug
overholder strengere godkendelsesbetingelser for at sikre en begrænset risiko for forbrugerne
og miljøet. Derudover henviser SBM Life Science til, at studier viser, at forbrugerprodukter
ikke er den primære trussel for grundvandskvaliteten i Danmark. SBM Life Science finder, at
lovforslaget derfor ikke kan antages at ville give den ønskede miljøeffekt. SBM Life Science
finder, at det påtænkte anvendelsesforbud derfor er uforholdsmæssigt i forhold til de
påståede fordele ved lovforslaget, SBM Life Science bemærker at, en indførsel af strengere
nationale regler for plantebeskyttelsesmidler kan have en uønsket virkning, og at det kan få
forbrugere til at løse deres problemer med ulovlige løsninger som import af uautoriserede
bekæmpelsesmidler eller selv fabrikere midlerne.
ECOstyle noterer sig regeringens ønske om strengere krav til anvendelse af
plantebeskyttelsesmidler begrundet i risikoen for grundvandet, men påpeger, at der er risiko
for, at haveejere køber plantebeskyttelsesmidler "ved stalddøren", bruger produkter fra
husholdningen eller importerer udenlandske produkter. ECOstyle opfordrer myndighederne
til at lave en kampagne for anvendelse af godkendte plantebeskyttelsesmidler og mod
ulovlige plantebeskyttelsesmiddelanvendelser.
Miljøministeriets svar:
Miljøministeriet bemærker, at det er ulovligt at købe og anvende professionelle midler, hvis
man ikke er autoriseret i Miljøstyrelsens Autorisationssystem til brug af
bekæmpelsesmidler og dermed har det korrekte uddannelsesgrundlag, og at det også er
forbudt at sælge professionelle plantebeskyttelsesmidler til personer, der ikke er
autoriserede. Miljøministeriet anfører dertil, at det er forbudt at importere
plantebeskyttelsesmidler og i det hele taget at anvende plantebeskyttelsesmidler, der ikke er
godkendt af Miljøstyrelsen, herunder husholdningsprodukter og hjemmeblandinger.
Miljøministeriet bemærker endvidere, at det fremgår af udkast til lovforslaget, at det
miljømæssige formål med det påtænkte sprøjteforbud er beskyttelse af vandmiljøet,
herunder grundvand, og at den EU-retlige baggrund for det påtænkte sprøjteforbud er
artikel 11, stk. 2, litra d i rammedirektivet for en bæredygtig anvendelse af
plantebeskyttelsesmidler.
6
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526802_0007.png
Miljøministeriet noterer sig forslagene om en kampagne og tilføjer, at der har været udført
adskillige havekampagner gennem tiden for at undgå, at haveejerne bruger ulovlige
plantebeskyttelsesmidler, herunder at man ikke må købe eller importere ulovlige midler.
Desuden informeres der om brug af alternativer til plantebeskyttelsesmidler.
Ad 5: Klimabelastning (CO2)
Danske Anlægsgartnere bemærker, at alternativer som gas, hedt vand eller damp kræver
store mængder energi at anvende og dermed større udledning af CO2. Da flere kommuner og
forsyninger har krav om at reducere CO2-belastning i deres udbud vedr. drift af udearealer,
bliver det svært for anlægsgartnervirksomhederne at opfylde de klimamæssige
reduktionskrav. Dette vil øge prisen på bekæmpelse af ukrudt som følge af det øgede antal
behandlinger, der er nødvendige for at holde ukrudtet nede. Termiske metoder som gas, hedt
vand eller damp og let-nedbrydelige plantebeskyttelsesmidler kan ikke bekæmpe rodukrudt.
Miljøministeriets svar:
Miljøministeriet bemærker, at det fremgår af udkast til lovforslaget, at det miljømæssige
formål med det påtænkte sprøjteforbud er beskyttelse af vandmiljøet, herunder grundvand,
og at den EU-retlige baggrund for det påtænkte sprøjteforbud er artikel 11, stk. 2, litra d i
rammedirektivet for en bæredygtig anvendelse af plantebeskyttelsesmidler.
Miljøministeriet bemærker endvidere, at alternativer til ukrudtsbekæmpelse med ikke let-
nedbrydelige plantebeskyttelsesmidler kan afstedkomme en mindre stigning i
klimapåvirkning. Miljøministeriet har indhentet viden om energiforbrug ved alternative
bekæmpelsesmetoder og dermed også viden om klimapåvirkning. Alt efter hvilken
alternativ metode, der vælges, vil der kunne være en stigning i CO2-påvirkningen fra
ukrudtsbekæmpelsen. En stigning i CO2-udledningen i forbindelse med skift til andre
bekæmpelsesmetoder vil i praksis udgøre en marginal stigning i den samlede CO2-
udledning.
Ad 6: Kontrol og håndhævelse af de påtænkte sprøjteforbud
Kommunernes Landsforening (KL) bemærker, at det ikke er beskrevet, hvilke myndigheder,
der skal føre tilsyn med offentlige myndigheders og borgeres overholdelse af
anvendelsesforbuddet.
DANVA og Dansk Naturfredningsforening bemærker, at forbuddet mod anvendelse af
plantebeskyttelsesmidler på befæstede eller stærkt permeable arealer kan være svært at
håndhæve.
Miljøministeriets svar:
Miljøministeriet bemærker, at høringssvarene har givet anledning til at specificere forhold
vedrørende kontrol i lovforslaget.
Hertil bemærkes det, at Landbrugsstyrelsen bistår Miljøstyrelsen med at føre tilsyn hos
erhvervsmæssige brugere med overholdelse af det påtænkte forbud mod anvendelse, salg
og besiddelse. Landbrugsstyrelsen fører herunder også kontrol med den kommunale
7
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526802_0008.png
anvendelse af plantebeskyttelsesmidler. Miljøministeriet er enige i, at det er svært at føre
kontrol hos private brugere. Derfor vil håndhævelse af reglerne ske ved kontrol med
forhandlere af sprøjtemidler.
Ad 7: Glyphosat
Landbrug & Fødevarer stiller sig undrende over for behovet for at forbyde glyphosat på
befæstede eller stærkt permeable arealer. De er ikke bekendt med dokumentation for, at
glyphosat skulle udgøre en risiko for grundvand i bynære områder. Der henvises til en
redegørelse fra Naturstyrelsen fra 2013 ”Afstrømning fra tagflader og befæstede arealer –
Vurdering af forureningsrisici for grundvand”, hvor glyphosat ikke blev vurderet da den
generelle godkendelse betyder at glyphosat allerede er let-nedbrydeligt og derfor ikke
relevant. Glyphosat er blevet anvendt til ukrudtsbekæmpelse i byer gennem flere årtier og til
trods for det, er fund af glyphosat i GRUMO og drikkevandsboringer sjældne.
Evergreen Garden Care bemærker at, kommunal anvendelse af glyphosat er reduceret med
18pct. siden 2016. De mener på baggrund af et studie, Wesley et. al. 2013, at 77 pct.af
brugerne læser etiketten. Derudover viste studiet, at andelen af tabt glyphosat fra oplandet
generelt repræsenterede en brøkdel af det anvendte bekæmpelsesmiddel. Myndighederne i
160 lande har bekræftet, at glyphosat er sikkert. Afprøvningen af hus- og haveprodukter er
strenge og videnskabsbaserede for at minimere risikoen for forbrugerne og miljøet.
Evergreen bemærker at, ikrafttrædelsen d. 1. juli 2022 ikke er proportional og anmoder om at
få mulighed for at sælge deres lagerbeholdning frem til slutningen af 2023.
Miljøministeriets svar:
Miljøministeriet bemærker, at der ikke er tale om en ny risikovurdering af stoffet glyphosat,
men at det påtænkte sprøjteforbud er en udmøntning af artikel 11, stk. 2, litra d i
rammedirektivet for en bæredygtig anvendelse af plantebeskyttelsesmidler. Herved følges
der op på den politiske aftale om et sprøjteforbud mellem regeringen, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten i aftale om ’Miljøinitiativer i grønne byer og
en hovedstad i udvikling’.
Miljøministeriet bemærker yderligere, at det fremgår af udkast til lovforslaget, at det er
hensigten, at salgsforbuddet vil gælde fra den 1. januar 2023, at anvendelses- og
besiddelsesforbuddet vil gælde fra den 1. januar 2024, og at udmøntningen af den
foreslåede bemyndigelse således vil følge den faste praksis for afvikling af godkendte
plantebeskyttelsesmidler.
Ad 8: Arbejdsmiljø
Danske Anlægsgartnere bemærker, at det vil gå ud over anlægsgartnernes sundhed, hvis de
skal udbringe let-nedbrydelige plantebeskyttelsesmidler som pelargon- eller eddikesyre
fremfor glyphosat. Ifølge trepartsaftalen om arbejdsmiljøindsatsen 21/12, 2020, skal
mængden af kemiske stoffer, som anlægsgartnere udsættes for i det daglige arbejde,
nedbringes. Dette skal ske gennem en systematisk brancheindsats. Danske Anlægsgartnere
finder ud fra et arbejdsmiljømæssigt perspektiv derfor at anvendelse af de let-nedbrydelige
plantebeskyttelsesmidler, der indeholder syrer, ikke er et reelt alternativ til glyphosat.
8
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526802_0009.png
Miljøministeriets svar:
Miljøministeriet bemærker, at let-nedbrydelige midler som pelargonsyre og eddikesyre er
godkendte bekæmpelsesmidler, og i godkendelsen indgår også hensyn til sundhed. Anvendt
korrekt vil disse midler derfor være et alternativ til ikke let-nedbrydelige midler.
Ad 9: Kildeanvisning til begrebet ikke let-nedbrydelige aktivstoffer
Landbrug & Fødevarer er ikke bekendt med den specifikke definition af nedbrydelighed, som
der refereres til i udkastet og i ”Aftale om fortsat afvikling af brugen af
plantebeskyttelsesmidler på offentlige arealer”. Landbrug & Fødevarer henviser til, at der i
lovforslaget refereres til Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) definition
om, at stoffer med en halveringstid under 10 dage er såkaldte let-nedbrydelige stoffer. I
udkastet til lovforslaget omtales stoffer som ikke let-nedbrydelige, hvis halveringstiden er
over 10 dage. Landbrug & Fødevarer finder, at definitionen forekommer at være relativ
simpel og adskiller sig fra en opdeling, som er refereret i et litteraturstudie fra Miljøstyrelsen
fra 2018.
KL anmoder om en nøjagtig kildehenvisning på EFSAs definition af stoffer med lav eller
meget lav persistens.
Dansk Planteværn bemærker, at det ikke fremgår tydeligt af lovforslaget, hvad definitionen af
et ”ikke let-nedbrydeligt aktivstof” er, og at det ikke er en målestok, der tidligere har været
anvendt i lovgivningen i Danmark. Der opfordres derfor til, at man er tydelig omkring
definitionen af den nye målestok, at valget af definitionen bygger på en faglig vurdering, samt
at argumentationen for valget af definition fremgår af lovbemærkningerne.
Miljøministeriets svar:
Miljøministeriet bemærker, at denne kategorisering fremgår af EFSAs konklusioner vedr.
aktivstoffer, f. eks. Appendix C i pelargonsyre konklusionen:
https://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/6813.
Miljøministeriet er bekendt med, at andre reguleringer anvender andre definitioner, men
Miljøministeriet har vurderet, at det er mest hensigtsmæssigt at anvende den definition
EFSA anvender til vurderingen af pesticidaktivstoffer.
Ad 10: Økonomi
KL bemærker, at lovforslaget formentlig vil medføre en betydelig meromkostning for
kommunerne til bekæmpelse.
Klarsø bemærker, at indskrænkningen i de bekæmpelsesmidler, som vil være til rådighed for
stat, regioner og kommuner samt erhvervsliv, vil resultere i øgede udgifter for disse.
Lovforslaget pålægger også private forbrugere en ekstra udgift, udover at det offentliges
udgifter skal dækkes via skattestigninger eller besparelser.
9
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526802_0010.png
Landbrug & Fødevarer er uenige i de udmeldte erhvervsmæssige konsekvenser af
lovforslaget, som de mener vil være mange gange dyrere. Landbrug & Fødevarer finder, at
der er ca. 30.000 landbrugsbedrifter, hvilket giver en øget udgift på 100 kroner årligt per
ejendom, såfremt man bruger ministeriets data kun på landbruget. Organisationen påpeger,
at de 3,3 mio. kroner omtalt i lovforslaget ikke dækker de ekstra omkostninger, som nu
pålægges erhvervet.
Miljøministeriets svar:
Miljøministeriet bemærker, at der i udkast til lovforslaget er angivet, at det vurderes at
have årlige statslige merudgifter til kommunerne på 0 til ca. 15 mio. kr., da der for
kommuner, der ikke er ophørt med brug af ikke let-nedbrydelige plantebeskyttelsesmidler
kan være omkostninger ved at ændre bekæmpelsesmetode. Merudgifterne vil også fremgå i
det reviderede lovforslag. Miljøministeriet bemærker, at der for private borgerne ikke er
beregnet merudgifter til bekæmpelse, da de private borgerne har mulighed for at anvende
andre plantebeskyttelsesmidler eller andre metoder til ukrudtsbekæmpelse og har tid til
omstilling til andre metoder. Det vurderes, at omkostningerne til ændret
ukrudtsbekæmpelse vil være marginale for den enkelte husstand.
Miljøministeriet bemærker endvidere, at der ved beregning af de erhvervsøkonomiske
omkostninger er taget udgangspunkt i seneste registrerede forbrug af glyphosat, da det er
det allermest anvendte ikke let-nedbrydelige plantebeskyttelsesmiddel til bekæmpelse af
ukrudt på befæstede eller stærkt permeable overflader på offentlige og private arealer,
herunder erhvervsarealer. Hovedparten af glyphosat anvendes på landbrugsarealer og
arealer med juletræer. Der er en residual til øvrige anvendelser, som består af forbrug
under frugttræer og enkelte andre afgrøder, forbrug på offentlige arealer og forbrug på
erhvervsarealer inklusiv bekæmpelse af invasive arter. Ud fra data og beregninger er
forbruget af glyphosat under frugttræer med mere og på offentlige arealer fundet, og den
resterende del af residualen udgøres af forbrug på erhvervsarealer. Ud fra mængden er der
beregnet, hvor stort et areal, der kan behandles. Meromkostningen er fundet som forskellen
mellem prisen på at behandle det fundne areal med pelargonsyre og med glyphosat.
Ad 11: Pelargonsyre og dens effekt på betonoverflader
Danske Anlægsgartnere bemærker at de syreholdige plantebeskyttelsesmidler ikke kan
anvendes på betonfliser ifølge Betonvarekontrollen, Teknologisk Institut. Syrer kan nedbryde
beton på kort tid, dog afhænger grad og tid af syrekoncentrationen og betontype. I praksis
betyder dette, at syreholdige plantebeskyttelsesmidler ikke kan bruges på fortove, indkørsler
med mere der indeholder betonsten eller naturlige kalksten.
Miljøministeriets svar:
Miljøministeriet bemærker, at der er tale om svage syrer. For pelargonsyre-midlerne er
pH-værdien mellem 4,0 og 7,6, for eddikesyre-midlerne lidt lavere mellem 2,8 og 3,3. For
midler med både pelargonsyre og maleinhydrazid er pH-værdien mellem 6,1 og 8,3.
Såfremt pH-værdien for nogle af midlerne med pelargon- og eddikesyre vurderes at være
så lav, at det kan give skader på betonfliser, vil det således være muligt at anvende
alternative midler med neutral pH-værdi.
10
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526802_0011.png
Ad. 12 Rottebekæmpelse ved landbrugsbygninger
Landbrug & Fødevarer er stærkt bekymret for konsekvenserne af et forbud mod glyphosat på
befæstede eller stærkt permeable arealer. Glyphosat er vigtigt for erhvervet for at kunne lave
en effektiv ukrudtsbekæmpelse rundt om bygninger og stalde. Glyphosat er væsentligt ift.
skadedyrsbekæmpelse af f.eks. rotter, hvor det er vigtigt med rene gårdspladser og renhed
langs væggene ved driftsbygninger. Rotter er et stigende problem for landbruget, og forslaget
om forbud mod glyphosat vil reducere mulighederne for at fjerne levestederne for rotterne og
derved forringe bekæmpelsen. For nogle produktionsgrene f.eks. ægproduktion, kan det have
store konsekvenser for salmonellaindsatsen mv.
Miljøministeriets svar:
Miljøministeriet bemærker, at ukrudt langs vægge ved driftsbygninger kan bekæmpes med
andre godkendte plantebeskyttelsesmidler end glyphosat, ligesom det kan bekæmpes ved
mekanisk behandling eller med gasbrænding, såfremt der ikke er brandfare.
Ad 13: Kommunale opgaver
Haveselskabet bemærker, at invasive arter som pileurt er en stor trussel mod vores natur
samt biologiske mangfoldighed, og at det ikke kan overlades til private haveejere alene at
være ansvarlige i forhold til den slags problemer. Haveselskabet ønsker derfor, at
bekæmpelsen bliver en kommunal opgave på linje med rottebekæmpelse og at haveejerne
skal kunne få professionel hjælp med henblik på bekæmpelse af invasive plantearter på egen
grund.
Miljøministeriets svar:
Miljøministeriet bemærker, at det med det påtænkte sprøjteforbud fortsat vil være muligt
for private haveejere at rekvirere professionel hjælp til bekæmpelse af invasive arter i
haver og på andre arealer.
KL har tidligere anmodet om miljøministeriets hjælp til lovgivning, som giver kommunerne
mulighed for at vedtage områdebaserede forbud mod anvendelse af plantebeskyttelsesmidler
i parcelhushaver og lignende ikke-erhvervsmæssige anvendelser. KL foreslår derfor, at
lovforslaget suppleres af et redskab til kommunerne til at indføre områdebaserede forbud
over for ikke-erhvervsmæssig anvendelse i de områder, hvor kommunen vurderer, at der er
behov for beskyttelse.
Miljøministeriets svar:
Miljøministeriet bemærker, at det påtænkte sprøjteforbud er en udmøntning af artikel 11,
stk. 2, litra d, i rammedirektivet for en bæredygtig anvendelse af plantebeskyttelsesmidler.
Herved følges der op på den politiske aftale om et sprøjteforbud mellem regeringen,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten i aftale om ’Miljøinitiativer i
grønne byer og en hovedstad i udvikling’.
11
L 129 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
2526802_0012.png
I forhold til den målrettede beskyttelse på sårbare områder, så har kommunerne i dag
mulighed for at indgå frivillige aftaler eller påbud til de konkrete parter. Den målrettede
områdebeskyttelse indgår i den igangværende kortlægning af udfordringer for grundvand.
Ad 14: Etablering af grundvandsparker
Dansk Naturfredningsforening påpeger behovet for at etablere grundvandsparker for at sikre
den fremtidige drikkevandsforsyning og skabe de bedste rammer for naturen. De imødeser
revisionen af plantebeskyttelsesmiddelstrategien og ønsker tiltag, der kan skabe de
nødvendige rammer for grundvandsparker.
Miljøministeriets svar:
Miljøministeriet bemærker, at ønsket ligger ud over den politiske aftale om et sprøjteforbud
mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten i aftale om
’Miljøinitiativer i grønne byer og en hovedstad i udvikling’.
Ad 15: Livscyklusvurdering
Danske Anlægsgartnere foreslår, at der gennemføres en livscyklusvurdering inkl. vurdering af
arbejdsmiljøet ved anvendelse af glyphosat, de let-nedbrydelige plantebeskyttelsesmidler og
termiske alternativer for at sikre, at der i fremtiden anvendes de mest bæredygtige metoder
og midler til bekæmpelse af ukrudt på befæstede og stærkt permeable arealer.
Miljøministeriets svar:
Miljøministeriet bemærker, at ønsket om livscyklusvurderinger ligger ud over den politiske
aftale om et sprøjteforbud mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og
Enhedslisten i aftale om ’Miljøinitiativer i grønne byer og en hovedstad i udvikling’.
I forhold til energi har Miljøministeriet indhentet viden om alternative
bekæmpelsesmetoders energiforbrug og dermed også viden om klimapåvirkning. Alt efter,
hvilken alternativ metode der vælges, vil der kunne være en stigning i CO2-påvirkningen
fra ukrudtsbekæmpelsen. En stigning i CO2-udledningen i forbindelse med skift til andre
bekæmpelsesmetoder vil i praksis udgøre en marginal stigning i den samlede CO2-
udledning.
12