Retsudvalget 2021-22
L 125 Bilag 1
Offentligt
2529793_0001.png
Dato:
Kontor: Strafferetskontoret
Sagsbeh: Henrik Overgaard Mor-
sing
Sagsnr.: 2021-731-0080
Dok.:
2283644
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
Forslag til lov om ændring af lov om ændring af straffeloven
(Ophævelse af revisionsbestemmelse vedrørende kriminalisering af ud-
trykkelig billigelse af visse strafbare handlinger som led i religiøs oplæ-
ring)
I. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 8. december 2021 til den 5.
januar 2022 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisatio-
ner mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Advokatrådet, Amnesty
International, Copenhagen Business School (CBS) – CBS LAW – Institut
for Ledelse, Politik og Filosofi, Danske Advokater, Danske Regioner, Den
Danske Dommerforening, Det Kriminalpræventive Råd, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Foreningen af Offentlige Anklagere, Institut for Menneskerettigheder, Justi-
tia, KL, Københavns Universitet – Det Juridiske Fakultet, Landsforeningen
af Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Politiforbundet, Retspolitisk
Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Syddansk Universitet – Juridisk In-
stitut, Aalborg Universitet – Juridisk Institut og Aarhus Universitet – Juri-
disk Institut.
II. Høringssvarene
1. Indledning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/8
L 125 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Advokatrådet, Domstolsstyrelsen, Folkekirkens Mellemfolkelige Råd,
Foreningen Åndsfrihed, Grundtvigsk Forum, Institut for Menneskeret-
tigheder, Kirkelig Forening for den Indre Mission i Danmark, KL, Po-
litiforbundet, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Ve-
stre Landsret
og
Østre Landsret.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Samtlige høringssvar er vedlagt.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i
kursiv.
Domstolsstyrelsen, KL, Politiforbundet, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Vestre Landsret
og
Østre Landsret
har ingen bemærkninger til lovforsla-
get.
2. Om behovet for straffelovens § 136, stk. 3
Danske Kirkers Råd, Folkekirkens Mellemfolkelige Råd, Foreningen
Åndsfrihed, Grundtvigsk Forum
og
Kirkelig Forening for den Indre
Mission i Danmark
anfører med forskellige formuleringer, at straffelovens
§ 136, stk. 3, indebærer en mistænkeliggørelse af religiøs virksomhed, og at
bestemmelsen er udtryk for, at religion og religiøse grupperinger gøres til
noget særligt og andet end andre anskuelser og grupperinger.
Danske Kirkers Råd, Folkekirkens Mellemkirkelige Råd, Grundtvigsk
Forum
og
Kirkelig Forening for den Indre Mission i Danmark
anfører
med forskellige formuleringer, at straffelovens § 136, stk. 3, søger at ramme
en lille gruppe forkyndere mv., der forsøger at undergrave danske love og
værdier, men risikerer at ramme en utilsigtet bred kreds.
Danske Kirkers Råd, Folkekirkens Mellemkirkelige Råd
og
Retspoli-
tisk Forening
påpeger med forskellige formuleringer, at straffelovens §
136, stk. 3, kun sparsomt er anvendt i praksis.
Danske Kirkers Råd, Folkekirkens Mellemkirkelige Råd
og
Grundt-
vigsk Forum
finder, at den øvrige strafferetlige regulering af opfordringer
til strafbare handlinger er tilstrækkelig.
Side 2/8
L 125 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Foreningen Åndsfrihed
anfører, at straffelovens § 136, stk. 3, ikke bidrager
til at løse problemet med at bekæmpe visse religiøse forkynderes forsøg på
at undergrave danske love og værdier, idet disse forkyndere blot vil gå under
jorden, og deres argumenter således ikke vil kunne imødegås i åben debat.
Institut for Menneskerettigheder
finder ikke, at den sparsomme anven-
delse af straffelovens § 136, stk. 3, er afspejlet i overvejelserne om bestem-
melsens nødvendighed og proportionalitet. Instituttet anbefaler endvidere,
at regeringen afsøger andre løsninger på negativ social kontrol og parallel-
samfund end yderligere indskrænkninger i religionsfriheden og ytringsfri-
heden.
Baggrunden for indførelsen af straffelovens § 136, stk. 3, er beskrevet i for-
slag nr. L 18 til lov om ændring af straffeloven (Kriminalisering af udtryk-
kelig billigelse af visse strafbare handlinger som led i religiøs oplæring, som
fremsat den 5. oktober 2016). Som det fremgår af pkt. 2.1.2 var der set ek-
sempler på religiøse forkyndere i Danmark, som søgte at undergrave danske
love og værdier og understøtte parallelle retsopfattelser. Dette havde bl.a.
givet sig udslag i udtalelser, der indeholdt støtte til eller billigelse af f.eks.
stening af kvinder eller korporlig afstraffelse af børn.
Justitsministeriet anerkender, at bestemmelsen i praksis er anvendt i få sa-
ger om forkyndere mv., der søger at undergrave danske værdier og regler.
Dette ændrer imidlertid ikke på strafværdigheden af de ytringer, der er om-
fattet af bestemmelsen, eller regeringens vurdering af, at der er behov for et
stærkt strafferetligt værn mod sådanne ytringer.
Som det fremgår af pkt. 2.2 i lovudkastet, har de, der forestår religiøs oplæ-
ring, en særlig position i deres menighed eller religiøse fællesskab. De frem-
står med en særlig autoritet og indsigt, ligesom deres råd og vejledning til-
lægges særlig vægt. Hertil kommer, at de er i kontakt med mennesker, der
kan være særligt sårbare over for forkynderens mv. påvirkning, når de f.eks.
opsøger og deltager i et fællesskab om religiøse handlinger og/eller søger
religiøs vejledning.
Det bemærkes i den forbindelse, at straffelovens § 136, stk. 3, omfatter en
række ytringer, der forud for indførelsen af bestemmelsen ikke var strafbare.
Der henvises til pkt. 2.2 i de almindelige bemærkninger til lovudkastet.
Side 3/8
L 125 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Justitsministeriet er således ikke enig i, at de øvrige bestemmelser i straffe-
loven alene kan udgøre et tilstrækkeligt strafferetligt værn mod sådanne yt-
ringer.
Den sparsomme anvendelse af bestemmelsen i praksis viser endvidere efter
Justitsministeriets opfattelse, at der ikke er grundlag for at frygte, at be-
stemmelsen rammer unødvendigt bredt.
Justitsministeriet anerkender, at det strafferetlige værn ikke kan stå alene i
bekæmpelsen af negativ social kontrol og parallelsamfund eller i arbejdet
for at skabe øget åbenhed i forbindelse med trossamfunds aktiviteter i Dan-
mark. Heller ikke det ændrer dog på strafværdigheden af ytringerne omfat-
tet af straffelovens § 136, stk. 3.
3. Om den nærmere udformning af straffelovens § 136, stk. 3
Danske Kirkers Råd
finder det uklart, hvor grænsen ved udendørsarrange-
menter går mellem almindelig offentlig debat og forkyndelse. Rådet finder
endvidere, at en præst mv., der har tavshedspligt, ikke vil kunne forsvare sig
over for anklager relateret til fortrolige samtaler, og at det således vil kunne
skade tilliden mellem præst og modtager af sjælesorg.
Danske Kirkers Råd, Folkekirkens Mellemfolkelige Råd, Foreningen
Åndsfrihed, Grundtvigsk Forum
og
Kirkelig Forening for den Indre
Mission i Danmark
anfører med forskellige formuleringer, at straffelovens
§ 136, stk. 3, udgør forskelsbehandling af religiøs virksomhed og kritiserer
på den baggrund, at bestemmelsen alene finder anvendelse på ytringer frem-
sat i forbindelse med religiøs oplæring.
Foreningen Åndsfrihed
kritiserer, at straffelovens § 136, stk. 3, finder an-
vendelse i ikke-offentlige sammenhænge, idet dette truer privatlivets fred
og lægger op til stikkervirksomhed. Foreningen finder det uklart, hvornår
der er tale om religiøs oplæring og forkyndelse, ligesom foreningen finder
det uklart, hvilken persongruppe der er omfattet af bestemmelsen. Forenin-
gen finder det samtidig uklart, hvad der udgør billigelse af en strafbar hand-
ling efter bestemmelsen.
Grundtvigsk Forum
anfører, at det kan være vanskeligt at afgøre, hvem
der udgør en religiøs autoritet, og hvornår en situation er religiøs.
Side 4/8
L 125 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Institut for Menneskerettigheder
finder, at bestemmelsen er retssikker-
hedsmæssigt betænkelig henset til dens vage anvendelsesområde, vide per-
sonkreds og kriminalisering af private ytringer uden forsæt til udbredelse.
Som anført i forarbejderne til straffelovens § 136, stk. 3, (forslag nr. L 18
til lov om ændring af straffeloven (Kriminalisering af udtrykkelig billigelse
af visse strafbare handlinger som led i religiøs oplæring, som fremsat den
5. oktober 2016), pkt. 2.1.2 i de almindelige bemærkninger) skal afgræns-
ningen af kriminaliseringen til alene at gælde religiøs oplæring – og ikke
andre former for oplæring eller påvirkning – ses i sammenhæng med, at
personer, der foretager religiøs oplæring, har en særlig position i forhold
til at påvirke deres menighed mv.
Religiøse forkyndere og andre, der foretager religiøs oplæring, taler såle-
des ud fra en generel betragtning med en særlig indsigt og autoritet i forhold
til personer, der må anses for at være særligt sårbare over for forkynderens
påvirkning, når de f.eks. opsøger og deltager i et fællesskab om religiøse
handlinger og/eller søger religiøs vejledning.
Som anført samme sted i forarbejderne til straffelovens § 136, stk. 3, skyldes
afgrænsningen af strafansvaret til at omfatte ytringer fremsat i både offent-
lige og ikke-offentlige sammenhænge, at den form for billigelse af visse
strafbare handlinger, som det er hensigten at ramme med lovforslaget, i vidt
omfang må forventes også at finde sted i ikke-offentlige sammenhænge. Hvis
kriminaliseringen skal have den tilsigtede effekt, er det derfor nødvendigt at
afgrænse anvendelsesområdet på den anførte måde.
For så vidt angår bemærkningerne om bestemmelsens anvendelsesområde
i øvrigt bemærkes det, at bestemmelsen omfatter ytringer, der fremsættes
som led i religiøs oplæring. Med religiøs oplæring menes, at oplæringen er
religiøst begrundet og har et forkyndende element. Det betyder, at formålet
med oplæringen er at gøre et bestemt budskab kendt og at vinde nye tilhæn-
gere (eller fastholde eksisterende).
Det indebærer bl.a., at almindelig religionsundervisning, der ikke indehol-
der et sådant forkyndende element – og hvor formålet således ikke er at
vinde nye tilhængere mv. – ikke vil være omfattet af kriminaliseringen. Re-
ligiøs oplæring vil bl.a. – udover ”gudstjenester” og andre religiøse hand-
linger – kunne omfatte den undervisning, instruktion eller vejledning (oplæ-
Side 5/8
L 125 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
ring), der finder sted på koranskoler, bibelskoler, i visse religiøse studie-
kredse mv., men også i forbindelse med almindelig konfirmationsforbere-
delse.
I forbindelse med høringen over forslag nr. L 18 blev det præciseret i be-
mærkningerne til lovforslaget, at der alene vil være tale om religiøs oplæ-
ring i den nævnte forstand, hvis den pågældende har en særlig (religiøs)
autoritet i forhold til modtageren eller modtagergruppen, således at den el-
ler disse personer kan anses for særligt sårbare over for forkynderens på-
virkning. Der skal således være et autoritetsspring mellem de pågældende.
En tilfældig sammensat modtagergruppe, som f.eks. ikke udspringer af en
religiøs menighed eller lignende, i forhold til hvilken forkynderen mv. har
en sådan autoritet, vil således som udgangspunkt falde uden for det krimi-
naliserede område. Det gælder også i forhold til grupper og indlæg på so-
ciale medier mv.
Justitsministeriet bemærker endvidere, at det er en grundlæggende betin-
gelse for bestemmelsens anvendelse, at ytringen – for at være strafbar som
billigelse – må have en sådan karakter, at den kan være med til at legitimere
den form for strafbar handling, som ytringen angår. Dette indebærer, at
ytringer om på demokratisk vis at ændre retstilstanden ikke vil være omfat-
tet. En ytring om f.eks. støtte til genindførelse af revselsesretten vil således
ikke kunne straffes, medmindre den ud fra en samlet vurdering af ytringen,
den kontekst, den er fremsat i, samt andre ledsagende omstændigheder kan
siges at udgøre en udtrykkelig billigelse af at slå børn også før en eventuel
ændring af retstilstanden.
Den blotte oplæsning eller gengivelse af et skriftsted eller af religiøse for-
skrifter, hvori der gives udtryk for en opfordring eller støtte til strafbare
handlinger, vil ikke være omfattet af straffelovens § 136, stk. 3, medmindre
den pågældende tilslutter sig (billiger) det oplæste eller gengivne i en eller
anden form. En religiøs forkynders oplæsning af f.eks. Bibelens eller Kora-
nens budskaber om korporlig afstraffelse vil derfor som udgangspunkt ikke
være omfattet af kriminaliseringen.
For så vidt angår bemærkningerne om forholdet mellem strafansvar efter
straffelovens § 136, stk. 3, og en sjælesørgers eventuelle tavshedspligt be-
mærkes det, at såfremt der i praksis måtte opstå spørgsmål om strafansvar
i sådanne sammenhænge, vil spørgsmålet vedrørende afgivelse af forklaring
Side 6/8
L 125 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
i forbindelse med efterforskningen og/eller hovedforhandlingen i en straffe-
sag skulle afgøres i overensstemmelse med almindelige straffeprocessuelle
regler og principper.
For så vidt angår bemærkningerne om forskelsbehandling henvises der i det
hele til forslag nr. L 18 til lov om ændring af straffeloven (Kriminalisering
af udtrykkelig billigelse af visse strafbare handlinger som led i religiøs op-
læring), som fremsat den 5. oktober 2016, pkt. 3.2.2 og 3.3.3, hvor forholdet
til artikel 14 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og grundlo-
vens § 70 er nærmere behandlet.
4. Forholdet til ytringsfriheden og religionsfriheden
Danske Kirkers Råd, Foreningen Åndsfrihed
og
Kirkelig Forening for
den Indre Mission i Danmark
anfører med forskellige formuleringer, at
straffelovens § 136, stk. 3, udgør en problematisk begrænsning af ytrings-
friheden og religionsfriheden.
Folkekirkens Mellemkirkelige Råd
finder,
at bestemmelsen udgør en uproportional indskrænkning af tros- og religi-
onsfriheden.
Advokatrådet
henviser til sit tidligere høringssvar af 11. august 2016 ved-
rørende straffelovens § 136, stk. 3. Det fremgår bl.a. af dette høringssvar, at
Advokatrådet fandt det tvivlsomt, om bestemmelsen er i overensstemmelse
med Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Foreningen Åndsfrihed
anfører, at straffelovens § 136, stk. 3, udgør en
markant indskrænkning af ytringsfriheden, idet ikke kun opfordringer til,
men også billigelse af visse strafbare handlinger er strafbart efter bestem-
melsen.
Institut for Menneskerettigheder
udtrykker bekymring over, hvilken be-
tydning bestemmelsen kan have i forhold til ytrings- og religionsfriheden,
og over, at loven går videre, end hvad der følger af praksis fra Den Europæ-
iske Menneskerettighedsdomstol og dansk retstradition.
Retspolitisk Forening
finder ikke, at straffelovens § 136, stk. 3, er tilstræk-
keligt begrundet i forhold til de krav om nødvendighed, som Den Europæi-
ske Menneskerettighedskonvention indeholder.
Side 7/8
L 125 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
I forarbejderne til straffelovens § 136, stk. 3, er der taget udførligt stilling
til bestemmelsens forhold til både grundlovens og Den Europæiske Menne-
skerettighedskonventions bestemmelser om ytringsfrihed og religionsfrihed.
Der henvises i den forbindelse til forslag nr. L 18 til lov om ændring af
straffeloven, pkt. 3.2.1, 3.3.1 og 3.3.2 i de almindelige bemærkninger.
5. Høringsprocessen
Danske Kirkers Råd
og
Kirkelig Forening for den Indre Mission i Dan-
mark
kritiserer, at høringslisten ikke har omfattet religiøse og kirkelige or-
ganisationer.
Justitsministeriet anerkender, at en række religiøse organisationer mv. har
interesse i og for at deltage i høringsprocessen. Ministeriet beklager på den
baggrund, at disse ikke blev medtaget på høringslisten.
Side 8/8