Transportudvalget 2021-22
L 123
Offentligt
2547234_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
23. marts 2022
2022-1421
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. marts 2022 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 123 - Forslag til lov om ændring af færd-
selsloven og lov om private fællesveje (Fjernelse af køretøjer, regu-
lering af færdslen ved akutte hændelser, fastsættelse af en lavere
hastighedsgrænse for et nærmere afgrænset område uden for tæt-
tere bebygget område, forbud mod standsning og parkering i skille-
rabat m.v. og vintervedligeholdelsesordninger på private fælles-
veje), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 5:
Vil ministeren redegøre for, hvordan Aarhus Kommune og Køben-
havns Kommune er imødekommet i høringsprocessen, herunder
ift. deres indvendinger ang. f.eks. ulovlige parkeringer, sikkerheds-
udfordringen med parkering i yderrabatter og muligheder for at
skilte ordentligt med forbuddet?
Svar:
Aarhus Kommune og Københavns Kommune er som en del af hø-
ringsprocessen blevet hørt, både ved høring af den 5. juli 2021,
hvor høringsfristen udløb den 12. august 2021, og ved den supple-
rende høring i perioden fra den 19. november 2021 til 10. december
2021.
Det fremgår af det supplerende høringsnotat, ”at
det - som Køben-
havns Kommune selv oplyser - er politiets opgave at håndhæve
gældende regler i tilfælde af at bilister overtræder disse. Trans-
portministeriet noterer sig Københavns Kommunes vurdering af,
at der kan være bilister, der ulovligt krydser cykelsti og fortov for
at parkere lovligt i yderrabatten. Det er selvsagt ulovligt og ikke
hensigten med hverken gældende ret eller den foreslåede ændring
i lovforslaget. Det er som nævnt politiet, der foretager håndhæ-
velse over for bilister, såfremt færdselslovens regler overtrædes.
Med den foreslåede ændring af færdselsloven ændres der ikke
L 123 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvordan Aarhus Kommune og Københavns Kommune er imødekommet i høringsprocessen, til transportministeren
2547234_0002.png
Side 2/3
herpå, og Transportministeriet vurderer endvidere, at lovforsla-
get i sig selv ikke giver væsentlig anledning til ændring i bilister-
nes adfærd.”
I det supplerende høringsnotat anfører ministeriet endvidere føl-
gende:
”Som det fremgår af høringsbrev af 19. november 2021, er det på
baggrund af blandt andet indsendte høringssvar til lovforslaget,
at ministeriet efter nærmere overvejelse har vurderet, at forslaget
om genindførelse af parkeringsforbud i yderrabatter i færdselslo-
vens § 28, stk. 3 bør ændres til et generelt forbud mod standsning
og parkering i skillerabat. Dette gøres for at sikre en ordning, der
ikke er så administrativt tung som først foreslået, og som samti-
dig håndterer erkendte trafikale problemer med parkering i skil-
lerabatter. Ved lovændringen præciseres eksplicit definitionen af
skillerabat og yderrabat. Med forslaget ændres retstilstanden
dermed i forhold til standsning og parkering i yderrabat i forhold
til definitionen af "yderrabat", mens det fortsat vil være tilladt at
standse og parkere i yderrabatten efter den definition, der fore-
slås med lovforslaget. Det er således hensigten med forslaget at
imødekomme de forskellige hensyn i større og mindre byer, hvor-
for der indføres et forbud mod standsning og parkering i skillera-
batter. ”
Det bemærkes endvidere, at vejmyndigheden har mulighed for,
med politiets samtykke, at fastsætte et forbud mod parkering i
yderrabatten med lokal afmærkning de steder, hvor det vurderes
færdselssikkerhedsmæssigt mest forsvarligt eller bedst for trafikaf-
viklingen.
Det fremgår således af bemærkningerne til L 123 under punkt 2.4.
Forbud mod standsning og parkering i skillerabat, at:
”Det vil herefter fortsat være tilladt at standse og parkere i yder-
rabat, idet vejmyndigheden med politiets samtykke med hjemmel
i færdselslovens § 92, stk. 1, nr. 1, kan fastsætte bestemmelser om
standsning og parkering, hvor det vurderes færdselssikkerheds-
mæssigt mest forsvarligt eller bedst for trafikafviklingen. Bestem-
melserne tilkendegives ved afmærkning i overensstemmelse med
de bestemmelser, der fastsættes i medfør af færdselslovens § 95,
stk. 1 og 3 og som udmøntes ved bekendtgørelse nr. 2511 af 9. de-
cember 2021 om vejafmærkning § 19. Herefter anvendes tavlerne
UC 60,5 Standsning på rabat forbudt og UC 60,6 Parkering på
rabat forbudt. Begge tavler kan anvendes både som undertavle
og som hovedtavle.”
L 123 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvordan Aarhus Kommune og Københavns Kommune er imødekommet i høringsprocessen, til transportministeren
2547234_0003.png
Side 3/3
Det supplerende høringsnotat kan tilgås via følgende link:
https://www.ft.dk/samling/20211/lovforslag/L123/bi-
lag/1/2526421.pdf.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen