Transportudvalget 2021-22
L 123
Offentligt
2548621_0001.png
Transportministere n
Folketingets Transportudvalg
Christiansborg
2 4 . marts 2 022
2 022-1421
Fr ederiksholms Kanal 27 F
1 220 København K
T elefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. marts 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L 123 – Forslag til lov om ændring
af færdselsloven og lov om private fællesveje. (Fjernelse af køretø-
jer, regulering af færdslen ved akutte hændelser, fastsættelse af
en lavere hastighedsgrænse for et nærmere afgrænset område
uden for tættere bebygget område, forbud mod standsning og
parkering i skillerabat m.v. samt vintervedligeholdelsesordninger
på private fællesveje), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 3:
Vil ministeren kommentere henvendelse af 11. marts 2022 fra René
Aggersbjerg, Holte om kommentar til ændring af færdselsloven og
lov om private fællesveje, jf. L 123 - bilag 6.
Svar:
Jeg er enig i det anførte i henvendelsen af 11. marts 2022 om, at
den forslåede bestemmelse i lovforslagets § 2, nr. 1 naturligt må
forstås således, at der henvises til § 47 i lov om private fællesveje,
idet der foretages en lovændring i ”lov om private fællesveje” uden
en eksplicit henvisning til ”lov om offentlige veje”. Mit ministerium
har imidlertid oplyst mig om, at hensigten har været at henvise til §
47 i lov om offentlige veje.
Jeg har derfor bedt mit ministerium udarbejde en præcisering af
lovforslaget på dette punkt, så det klart fremgår af lovforslaget, at
der er tale om en henvisning til § 47 i lov om offentlige veje.
Jeg er endvidere enig i, at der som anført i henvendelsen af 11.
marts 2022 kan opstå tvivl om hvem aftaleparterne er, når der i
lovforslagets § 2, nr. 2, henvises til ”grundejerne af en vejstræk-
ning”. Hermed kan det opfattes som om, at det er ejerne af vej-
strækningen (vejarealet), der kan indgå aftaler med kommunerne.
L 123 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om henvendelse af 11/3-22 fra René Aggersbjerg, Holte, om ændring af færdselsloven og lov om private fællesveje, til transportministeren
2548621_0002.png
Side 2/2
Mit ministerium har dog oplyst mig om, at det er grundejerne af de
tilgrænsende ejendomme langs en vejstrækning, som kan indgå af-
taler med kommunerne om vintervedligehold og renhold af de pri-
vate fællesveje for grundejernes regning.
Jeg har derfor også bedt mit ministerium at foretage en præcise-
ring af lovforslaget, så der ikke forekommer tvivl om aftalepar-
terne.
De nævnte ændringer af lovforslaget vil blive fremsendt til Trans-
portudvalget i forbindelse med behandlingen af lovforslaget.
For så vidt angår bemærkningen om den manglende udmøntning
af den nugældende bestemmelse i § 47 i lov om offentlige veje har
jeg forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst føl-
gende:
”Vejdirektoratet kan ikke genkende det behov for bindende regler
om hjørneafskæringer, som René Aggersbjerg henviser til.
Vejdirektoratet er i et fortsat tæt samarbejde med kommuner og
andre interessenter omkring vejgeometri og trafiksikkerhed. For så
vidt angår udlæg af nye veje i byer har dette samarbejde resulteret i
håndbogen
Vejkryds i byer – Anlæg og planlægning.
Denne hånd-
bog indeholder en række anbefalinger til den nærmere planlæg-
ning af vejnettet.
Spørgsmålet om, hvorvidt der bør udlægges areal til hjørneafskæ-
ringer og deres udformning afhænger af en række forskellige kon-
krete faktorer, fx primærvejens tværsnit, den kørte hastighed og af-
mærkningen på primærvejen, vejenes udformning og vejforløb.
Disse mange faktorer og den konkrete vurdering, som vejmyndig-
heden skal foretage i de enkelte tilfælde, indebærer efter Vejdirek-
toratets vurdering, at der på nuværende tidspunkt ikke er trafiksik-
kerhedsmæssige eller udlægsmæssige grunde til at fastsætte bin-
dende regler om, hvordan en hjørneafskæring skal udformes. Det
anbefales endvidere, at tilvejebringelsen af den nødvendige over-
sigt i kryds sker inden for vejens eget areal.
Vejdirektoratet finder derfor ikke aktuelt grundlag for at fastsætte
nærmere, bindende regler om hjørneafskæringer”.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen