Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
1. april 2022
2022-1421
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. marts 2022 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 123 – Forslag til lov om ændring af færd-
selsloven og lov om private fællesveje. (Fjernelse af køretøjer, regu-
lering af færdslen ved akutte hændelser, fastsættelse af en lavere
hastighedsgrænse for et nærmere afgrænset område uden for tæt-
tere bebygget område, forbud mod standsning og parkering i skille-
rabat m.v. samt vintervedligeholdelsesordninger på private fælles-
veje), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål
nr. 14:
Vil ministeren uddybe de økonomiske konsekvenser for erhvervsli-
vet, set i lyset af at kommunen og grundejeren kan undlade udbud,
og at der er tale om opgaver, som kommunerne ikke i dag lovligt
kan udføre for grundejerne, og som derfor udføres af private aktø-
rer.
Svar:
Som reglerne er i dag, skal de arbejder, som kommunen udfører for
grundejernes regning konkurrenceudsættes efter den generelle be-
stemmelsen om konkurrenceudsættelse
i § 99 a i lov om private
fællesveje.
Vejdirektoratet har i den forbindelse oplyst mig, at med forslaget er
det netop sikret, at de frivilligt indgåede aftaler om vintervedlige-
holdelses- og renholdelsesarbejder på private fællesveje konkur-
renceudsættes efter den sædvanlige procedure i lov om private fæl-
lesveje. Hermed kan der på grundlag af pris og kvalitet indgås af-
tale med den for grundejerne mest fordelagtige tilbudsgiver.
Da lovforslaget således gør det pligtigt, at de i lovforslaget specifi-
cerede opgaver sendes i udbud efter gældende bestemmelse i § 99 a
i lov om private fællesveje, vurderes lovforslaget ikke at medføre
negative konsekvenser for erhvervslivet.