Transportudvalget 2021-22
L 123 Bilag 9
Offentligt
2555438_0001.png
Til Transportudvalget.
Galten, den 5/4 2022
Vedr. Lovforslag L 123 bemærkninger til svar fra Transportministeren.
Jeg henviser til mine skrivelser, noteret som hhv.
bilag 1
og
bilag 3
vedr. ovennævnte lovforslag.
Jeg har følgende supplerende bemærkninger til svar(2022-1421) af
24/3 d.å.
fra
Transportministeren.
I de allerfleste tilfælde giver det ingen mening
hverken praktisk eller økonomisk
at hver enkelt
grundejer omkring en privat fællesvej hver
for sig vedligeholder sit ”lille frimærke” ud for egen
grund.
Mit ærinde i forbindelse med mine henvendelser er, at varetagelsen af den fælles vedligeholdelses-
opgave løses på den mest smidige og enkelte facon.
Jeg bemærker, at der har været og er mange problemer med en manglende fælles juridisk ramme
omkring vedligeholdelsen.
F.eks. er Aarhus Kommune i disse år i færd med en generel nedklassificering af tidligere offentlige
veje, og mange grundejere har i den offentlige debat beskrevet og problematiseret den manglende
fælles ramme omkring vedligeholdelsen, når nogle få eller blot én enkelt grundejer modsætter sig
en fælles vedligeholdelse, som øvrige grundejere er enige om skal udføres og der ikke omkring
vejen er pligt til medlemskab af en grundejerforening eller et vejlaug.
Jeg vil afslutningsvis opfordre til, at der indføres en ny, supplerende bestemmelse i Lov om private
fællesveje, der kan løse problemerne på en enkelt måde.
Jeg henviser til Privatvejsloven § 55, stk. 2.
§ 55. Når kommunalbestyrelsen bestemmer, at en vedligeholdelse af en eller flere private fællesveje skal udføres som et
samlet arbejde, jf. § 45, stk. 4-6, skal kommunalbestyrelsen give grundejerne en rimelig frist til at gennemføre de
påbudte arbejder. Hvis arbejdet ikke er gennemført senest ved fristens udløb, udfører kommunalbestyrelsen de påbudte
arbejder for grundejernes regning.
Stk. 2. Anmoder vedligeholdelsespligtige grundejere, der ved en fordeling efter § 49 er eller vil kunne blive pålagt at
afholde mindst to tredjedele af de samlede udgifter til vejens vedligeholdelse, om det, kan kommunalbestyrelsen
bestemme, at den helt eller delvis påtager sig vedligeholdelsen, herunder den fremtidige vedligeholdelse, af vejen for
samtlige grundejeres regning.
Stk. 3. Udføres arbejder, der er påbudt efter §§ 45 eller 46, ikke rettidigt eller tilfredsstillende, skal
kommunalbestyrelsen snarest muligt sørge for, at det manglende arbejde udføres for de vedligeholdelsesforpligtedes
regning.
L 123 - 2021-22 - Bilag 9: Henvendelse af 5/4-22 om vedligehold af private fællesveje, fra Jens H. Johnsen, Galten
En ny bestemmelse kunne have følgende formulering og indsættes i ovennævnte paragraf som stk.
3, hvorefter nugældende stk. 3 bliver stk. 4.
”Hvis
vedligeholdelsespligtige grundejere, der ved en fordeling efter § 49 er eller vil kunne blive
pålagt at afholde mindst to tredjedele af de samlede udgifter til vejens vedligeholdelse, er enige om
en fælles vedligeholdelse af vejen, er øvrige vedligeholdelsespligtige grundejere forpligtet til at
bidrage med deres andel af de samlede fælles vedligeholdelsesudgifter.”
Jeg håber, at Transportudvalget og Transportministeren vil se velvilligt på ovennævnte forslag.
Med venlig hilsen
Jens H. Johnsen
Rosenparken 4
8464 Galten