Transportudvalget 2021-22
L 123 Bilag 6
Offentligt
2541420_0001.png
Til
Folketingets Transportudvalg
Holte, den 11. marts 2022
L 123 om ændring af færdselsloven og lov om private fællesveje
Som redaktør på Karnovs lovsamling ”Vejlove” og medlem af fagpanelet på fagbladet Trafik & Veje samt
forfatter af månedlige ”Nyheder fra den vejjuridiske verden” i bladet har jeg med stor interesse læst det
forslag til lov om ændring af færdselsloven og lov om private fællesveje, der blev fremsat som L 123 den 9.
februar 2022.
Det giver mig anledning til at gøre opmærksom på et par forhold i den del af lovforslaget, der vedrører æn-
dringer i lov om private fællesveje.
Lovforslagets § 2, nr. 1
Efter at have læst lovforslaget er det min vurdering, at der er en fejl i lovforslagets § 2, nr. 1.
Ifølge forslagets § 2, nr. 1, foretages der i privatvejslovens § 31, stk. 1, nr. 1, den ændring, at ordene ”reg-
lerne i lov om offentlige veje kapitel 4” udgår. I stedet indsættes: ”§ 47”.
Privatvejslovens § 31, stk. 1, nr. 1, har i dag følgende ordlyd:
§ 31. I forbindelse med vejudlæg udlægges
1) hjørnearealer efter reglerne i lov om offentlige veje kapitel 4 om hjørneafskæring og…
Med den foreslåede ændring vil bestemmelsen i stedet have følgende ordlyd:
§ 31. I forbindelse med vejudlæg udlægges
1) hjørnearealer efter reglerne i § 47 om hjørneafskæring og…
Konsekvensen af, at ordene ”lov om offentlige veje” udgår helt i bestemmelsen, vil være, at bestemmelsen
henviser til § 47 i privatvejsloven, som ikke omhandler hjørneafskæring, men derimod omhandler enkelt-
stående arbejder i forbindelse med vedligeholdelse af private fællesveje i byer og bymæssige områder.
Det fremgår af bemærkningerne til forslagets § 2, nr. 1, at der ”med
forslaget henvises til § 47, hvorefter
transportministeren kan fastsætte nærmere regler om hjørneafskæring af ejendomme, når dette er nødven-
digt af hensyn til sikring af færdslen”.
Der må med disse bemærkninger være tænkt på § 47 i lov om offentlige veje, idet denne bestemmelse
netop giver transportministeren hjemmel til at fastsætte nærmere regler om hjørneafskæring af ejen-
domme, når dette er nødvendigt til sikring af færdslen. Dette er også logisk, da der med den nuværende
formulering af bestemmelsen henvises til regler i kapitel 4 i lov om offentlige veje.
Jeg håber, at denne henvendelse kan føre til, at lovforslaget ændres, så der rettes op på denne fejl.
L 123 - 2021-22 - Bilag 6: Henvendelse af 11/3-22 fra René Aggersbjerg, Holte, om ændring af færdselsloven og lov om private fællesveje
2541420_0002.png
Den foreslåede ændring af privatvejslovens henvisning til reglerne om hjørneafskæring giver samtidig an-
ledning til at rejse spørgsmålet om, hvornår der forventes at blive fastsat regler om hjørneafskæring.
Da den nuværende lov om offentlige veje blev vedtaget af Folketinget i 2014, skete det med følgende be-
mærkninger til § 47:
Den foreslåede bestemmelse er ny. Bestemmelsen indeholder en bemyndigelse for transportministeren til
ved administrative regler at fastsætte regler om hjørneafskæring af ejendomme, når dette er nødvendigt til
sikring af færdslen.
Hensigten er, at den gældende vejlovs §§ 39-41 skal videreføres i bekendtgørelsesform. Bestemmelserne er
meget tekniske og svært tilgængelige, hvorfor det vurderes, at de egner sig bedre til at blive videreført i ad-
ministrative bestemmelser.
Det var således ifølge lovforslaget hensigten, at videreføre de hidtil gældende regler om hjørneafskæring i
bekendtgørelsesform. Mere end syv år senere er der desværre endnu ikke fastsat regler om hjørneafskæ-
ring.
Reglerne om hjørneafskæring fandtes i kapitel 4 i den tidligere lov om offentlige veje. Kapitel 4 havde over-
skriften ”Sikring af vejanlæg”, og reglerne om hjørneafskæring er da også – ligesom reglerne om byggelinjer
– en mulighed for at sikre gode og fornuftige vejanlæg.
Derfor er det efter min vurdering stærkt beklageligt, at der endnu ikke er fastsat regler om hjørneafskæ-
ring. Jeg har da også kendskab til medarbejdere i kommunerne, der har spurgt til reglerne, fordi de mang-
lende regler resulterer i dårligere vejforhold.
I den forbindelse bemærkes det, at reglerne i den tidligere lov om offentlige veje ikke var begrænset til situ-
ationer, hvor det var nødvendigt til sikring af færdslen, mens ministeren nu kun har hjemmel til at fastsætte
regler om hjørneafskæring, når det er nødvendigt til sikring af færdslen.
Man har altså tidligere fundet det nødvendigt i almindelighed at sikre hjørneafskæringer. Behovet for hjør-
neafskæringer kan næppe antages at være blevet mindre i takt med at køretøjer generelt bliver større.
Lovforslagets § 2, nr. 2
Med lovforslagets § 2, nr. 2, lægges der op til at indsætte en ny bestemmelse (§ 83 a), der giver kommunal-
bestyrelsen hjemmel til at indgå aftaler om serviceordninger vedrørende vintervedligeholdelse på private
fællesveje:
§ 83 a. Kommunalbestyrelsen kan indgå aftale med grundejerne af en vejstrækning om, at kommunen
udfører de vintervedligeholdelses- og renholdelsesopgaver, der skal udføres efter § 79, stk. 1, for grundejer-
nes regning.
Det er min vurdering, at den foreslåede formulering er uhensigtsmæssig, fordi den giver anledning til uklar-
hed i forhold til hvem, der skal indgås aftaler med.
L 123 - 2021-22 - Bilag 6: Henvendelse af 11/3-22 fra René Aggersbjerg, Holte, om ændring af færdselsloven og lov om private fællesveje
2541420_0003.png
Ordene ”grundejerne af en vejstrækning” må naturligt forstås således, at det er ejerne af vejarealet (vej-
strækningen), der skal indgås aftale med, mens det må være hensigten med bestemmelsen, at det er ejerne
af de tilgrænsende ejendomme, der skal indgås aftale med.
I praksis ejes mange private fællesveje enten af kommunen eller af den ejer, som oprindeligt udstykkede
området (og som nu kan være en afdød person, et dødsbo, eller et selskab, der ikke længere eksisterer). I
tilfælde, hvor det f.eks. er kommunen, der ejer vejarealet, vil den foreslåede formulering naturligt kunne
forstås sådan, at kommunalbestyrelsen kan indgå aftale med kommunen om, at kommunen udfører opga-
verne – måske for grundejernes regning.
Dette kan ikke være hensigten.
Den foreslåede bestemmelse nævner de opgaver, der skal udføres efter § 79, stk. 1. Efter § 79, stk. 1, kan
kommunalbestyrelsen efter forhandling med politiet bestemme, at ejerne af de ejendomme, der grænser
til en privat fællesvej, og som har vejret, skal rydde vejen for sne m.v.
For at undgå uklarhed ville det være naturligt at bruge den samme terminologi i den foreslåede nye be-
stemmelse.
Den nye § 83 a kunne derfor i stedet formuleres:
§ 83 a. Kommunalbestyrelsen kan indgå aftale med ejerne af de ejendomme, der grænser til en privat
fællesvej, og som har vejret om, at kommunen udfører de vintervedligeholdelses- og renholdelsesopgaver,
der skal udføres efter § 79, stk. 1, for grundejernes regning.
Muligvis vil bestemmelsen endda kunne gøres mere enkel og entydig med følgende formulering:
§ 83 a. Kommunalbestyrelsen kan indgå aftale med grundejerne langs en vejstrækning om, at kommu-
nen udfører de vintervedligeholdelses- og renholdelsesopgaver, der skal udføres efter § 79, stk. 1, for grund-
ejernes regning.
Det bemærkes for god ordens skyld, at formuleringen ”grundejerne af en vejstrækning” også er brugt flere
steder i bemærkningerne til lovforslaget.
Med venlig hilsen
René Aggersbjerg
Konsulent, cand.jur.
Redaktør på Karnovs lovsamling ”Vejlove”
Medlem af Trafik & Vejes fagpanel
[email protected]