Transportudvalget 2021-22
L 123 Bilag 5
Offentligt
2537951_0001.png
Til Transportudvalget.
Galten, den 2/3 2022
Vedr. Lovforslag L 123 bemærkninger til svar fra Transportministeren.
Jeg henviser til min skrivelse, noteret som
bilag 3
vedr. ovennævnte lovforslag og svar af
1/3 2022
fra Transportministeren.
Transportministeren henholder sig i sin udtalelse til svar fra Vejdirektoratet.
Det er efter min opfattelse slet ikke rimeligt, at en kommune
som i vores konkrete tilfælde og i
mange andre tilsvarende tilfælde, kan nedklassificere en tidligere offentlig til en privat fællesvej,
uden der til varetagelse af den fremtidige vedligeholdelse af vejen er sikret en fælles juridisk
gældende ramme omkring deltagelsen i vedligeholdelsen.
Grundejerne, der ønsker at være ansvarlige og sørge for en ordentlig og fornuftig vedligeholdelse af
den fælles ”vejkapital” bliver så at sige overladt til sig selv på perronen, hvis blot én grundejer
omkring den private fællesvej ikke ønsker at være med i den fælles vedligeholdelse.
Ideelt set burde alle vedligeholdelsespligtige grundejere omkring en privat fællesvej naturligvis
have den samme interesse i, at den private fællesvej er i god og forsvarlig stand, men i den praktiske
verden er dette ofte ikke tilfældet. Alene én grundejer kan modsætte sig en fælles vedligeholdelse,
som i langt de fleste tilfælde er det eneste fornuftige valg, både økonomisk og praktisk for
grundejerne.
Konkret i vores tilfælde har vi forsøgt at skabe enighed på frivillig basis, men desværre uden held
og den private fællesvej forringes dag for dag, uden en fælles vedligeholdelse er mulig, fordi
kommunens administration alene ser på det trafiksikkerhedsmæssige aspekt. D. v. s. den såkaldte
”vejkapital” forringes dag for dag, og vedligeholdelsen bliver langt
dyrere på sigt, når der ikke er
foretaget en fornuftig, løbende vedligeholdelse.
Jeg har fremsat mit forslag, jf. bilag 3, da der i Folketinget åbenbart ikke kan skabes et flertal for, at
der skal etableres en fælles juridisk gældende ramme omkring den fælles vedligeholdelse, ofte mest
praktisk i form af deltagelse i et vejlaug, der er tinglyst på de enkelte ejendomme omkring den
private fællesvej.
Udtalelsen fra Vejdirektorat og minister synes at vige uden om det reelle problem, som jeg har
beskrevet i min henvendelse og ovenfor.
Jeg vil på denne baggrund kraftigt appellere til, at Folketinget på anden vis sørger for at etablere en
rimelig juridisk ramme omkring vedligeholdelsen af private fællesveje, hvor vedligeholdelses-
L 123 - 2021-22 - Bilag 5: Henvendelse af 2/3-22 fra Jens H. Johnsen, Galten, om vedligehold af private fællesveje
2537951_0002.png
forpligtelsen er overladt til grundejerne i forening, uden der i forvejen er en juridisk ramme, f.eks. et
vejlaug eller en grundejerforening, der naturligt kan varetage opgaven.
Det er simpelthen ikke rimeligt, at hver enkelt grundejer hver for sig skal ”kæmpe” med
vedligeholdelsesopgaven både i forhold til kommunen som vejmyndighed og i forhold til de øvrige
grundejere, hvilket også meget let risikerer at skabe unødig splid mellem grundejerne, når der ikke
er enighed om, hvad der skal gøres og hvornår.
Alle grundejere er pålagt betaling af ejendomsskat m.v. og grundejere omkring en privat fællesvej
skal derudover betale for vejvedligeholdelse m.v., hvorfor der som minimum bør være nogle faste
fælles rammer, der sikrer at alle vedligeholdelsespligtige bidrager til den fælles vedligeholdelse, når
et flertal af grundejerne er enige om at vedligeholde den pågældende vej.
Med venlig hilsen
Jens H. Johnsen
Rosenparken 4
8464 Galten