Transportudvalget 2021-22
L 123 Bilag 3
Offentligt
2530860_0001.png
Til Folketingets Transportudvalg.
Galten, den 20/2 2022
Transportministeren har fremsat lovforslag nr. L 123 om forslag til lov om ændring af
færdselsloven og lov om private fællesveje.
Jeg anmoder herved venligst om, at Transportudvalget i forbindelse med lovbehandlingen
indarbejder en yderligere ændring af Lov om private fællesveje, jf. nærmere nedenfor:
Begrundelse.
Lovforslaget omhandler bl.a. vintervedligeholdelse og renholdelse af de private fællesveje, men
ikke ændringer, der kan opretholde ”vejkapitalen” på en privat fællesvej i videre omfang end hvad
tilfældet er i dag, når bare én grundejer modsætter sig en fælles vedligeholdelse af den pågældende
vej, f.eks. ved nødvendig pålægning af nyt slidlag.
Ved pålægning af slidlag og andre større arbejder på en privat fællesvej vil det økonomisk og
praktisk mest fornuftige naturligvis i mange tilfælde være, at arbejdet foregår på hele den private
fællesvej og ikke blot ud for den enkelte grundejers matrikel.
En obligatorisk pligt til at være medlem af en grundejerforening/vejlaug er åbenbart ikke et forslag,
som kan nyde fremme i Folketinget på grund af evt. konflikt med foreningsfriheden i Danmark,
hvis ikke det pligtmæssige medlemskab er etableret allerede ved lokalplanlægning af den
pågældende udstykning, så det er kendt af en køber af en parcel i det pågældende område.
Men problemet opstår, når en kommune overdrager en bestående offentlig vej til de omkringboende
som privat fællesvej, hvor der ikke består en pligt til medlemskab af en grundejerforening/vejlaug,
der kan varetage opgaven med den fremtidige vedligeholdelse af den private fællesvej.
Forslag.
Jeg vil foreslå en løsning, som ikke indebærer obligatorisk medlemskab af en
grundejerforening/vejlaug, men overfører en bestemmelse(25 % reglen) i Vejloven, der skal
iagttages af en kommune ved en nedklassificering af en tidligere offentlig vej til privat fællesvej.
Med andre ord indføre en ny, tilsvarende bestemmelse i lov om private fællesveje, der indebærer, at
hvis en konkret fællesvej ikke har en skønnet restlevetid på min. 25 %, kan én eller flere beboere
omkring den pågældende private fællesvej kræve, at der iværksættes fornøden fælles
vedligeholdelse af den pågældende vej af de vedligeholdelsespligtige grundejere.
Den stedlige kommune er på vanlig vis vejmyndighed, der tager stilling til, hvorvidt 25 % reglen
kan anses for overholdt, med sædvanlig klageadgang til Vejdirektoratet.
Herved vil ”vejkapitalen” kunne opretholdes, i hvert fald i et vist rimeligt omfang, og en enkelt
grundejers modstand imod fælles vedligeholdelse vil ikke kunne blokere for en fornuftig og rimelig
løbende vedligeholdelse af den private fællesvej.
L 123 - 2021-22 - Bilag 3: Henvendelse af 20/2-22 fra Jens H. Johnsen, Galten, om vedligehold af private fællesveje
2530860_0002.png
Når en kommune i dag administrerer lov om private fællesveje ser kommunen alene på det
trafiksikkerhedsmæssige, altså om en privat fællesvej er forsvarlig i forhold til trafiksikkerheden på
vejen, og der kan derfor i væsentligt omfang ske forringelse/nedslidning af vejen, uden kommunen
som myndighed vil/kan gribe ind og forlange en udbedring af vejen.
Jeg håber, at Transportudvalget og ministeren vil overveje ovennævnte forslag og medtage forslaget
som en lovændring, når Lov om private fællesveje alligevel agtes ændret.
Med venlig hilsen
Jens H. Johnsen
Rosenparken 4
8464 Galten
2