Transportudvalget 2021-22
L 123 Bilag 1
Offentligt
2526419_0001.png
Til lovforslag nr.
L 123
Folketinget 2021-22
Skriftlig fremsættelse (9. februar 2022)
Transportministeren
(Trine Bramsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af færdselsloven og lov
om private fællesveje (Fjernelse af køretøjer, regulering
af færdslen ved akutte hændelser, fastsættelse af en
lavere hastighedsgrænse for et nærmere afgrænset
område uden for tættere bebygget område, forbud
mod standsning og parkering i skillerabat m.v. samt
vintervedligeholdelsesordninger på private fællesveje)
(Lovforslag nr. L 123)
Der foreslås indført en hjemmel i færdselslovens § 123,
stk. 2, hvorefter Vejdirektoratet kan fjerne akut trafikfarlige
køretøjer fra statsvejene og få sine udgifter hertil afholdt
af ejeren af køretøjet. Cirkulære om politiets fjernelse og
afhændelse af køretøjer forudsættes samtidig ændret således,
at fjernelse af trafikfarlige køretøjer kan ske uden forudgå-
ende partshøring, hvis færdselssikkerhedsmæssige eller tra-
fikafviklingsmæssige hensyn taler for, at fjernelse skal ske
straks.
Der foreslås endvidere indført en hjemmel i § 123, hvor-
efter A/S Storebælt og A/S Øresund kan fjerne køretøjer fra
Storebæltsforbindelsen og Øresundsmotorvejen.
Der foreslås indført en hjemmel i § 90, stk. 1, hvorefter
Vejdirektoratet som vejmyndighed for statsvejene eller vej-
eller broejeren kan regulere færdslen ved akutte hændelser
på motorveje og motortrafikveje.
Der foreslås, bl.a. begrundet i uhensigtsmæssig parkering
i større byer, indført et generelt forbud mod standsning og
parkering i skillerabat i § 28, stk. 3, 2. pkt. Definitionen af
skillerabat og yderrabat præciseres. Dog foreslås det i 3. pkt.
tilladt, at et køretøj, hvis tilladte totalvægt ikke overstiger
3.500 kg, kan standses eller parkeres med en del af køretøjet
på skillerabat, uden for tættere bebygget område.
Der foreslås indført en hjemmel i § 42, stk. 5, således
at zoneskiltning uden for tættere bebyggede områder kan
etableres.
Der foreslås indført en ny bestemmelse (§ 83, a) i lov
om private fællesveje, hvorved kommunerne og de private
grundejere kan indgå serviceordninger med henblik på at
varetage vintervedligehold og renholdelse af de private fæl-
lesveje som en frivillig ordning.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.
DG000344
Transportmin., j.nr. 2021-1160