Transportudvalget 2021-22
L 122
Offentligt
2549905_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. marts 2022
2022-1792
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. marts stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 8 til L 122:
Vil ministeren indføre en nedtrapning af de accepterede støjgræn-
ser mellem kl. 18.00 – 22.00 gældende natten over i forbindelse
med myndighedernes administration af forslagets aspekter om-
kring kompensation og genhusning af naboer til projektet, der lider
under gener som f.eks. støj? Og vil ministeren sammenholde de
forventede accepterede støjniveauer i forbindelse med ombygnin-
gen af Aarhus H med accepterede støjniveauer under tidligere bro-
anlægsprojekter, herunder redegøre for baggrunden for eventuelle
forskelle?
Svar:
Som det fremgår af svaret på L122 spørgsmål 1, vil den konkrete
regulering af forurening og gener (støj m.v.) fra anlægsprojektet,
som lovforslagets § 6 giver hjemmel til at udstede, først blive fast-
sat ved bekendtgørelse, når projektet er længere i detailprojekte-
ringen, og der dermed er et yderligere kvalificeret overblik over
støjniveauet i projektets forskellige faser. Inden bekendtgørelsen
bliver vedtaget, vil den blive sendt i høring til bl.a. Sundhedsstyrel-
sen og Miljøstyrelsen samt offentligheden, og det vil være muligt at
fremsætte bemærkninger i den forbindelse.
På nuværende tidspunkt i projektet er det således ikke muligt at
oplyse mere nøjagtigt, end hvad der fremgår af projektets miljø-
konsekvensvurderinger, hvilket støjniveau, der vil blive accepteret.
Men det er forventningen, at fastsættelsen af støjgrænser for an-
lægsprojektet vil være i tråd med den regulering, der er anvendt i
forbindelse med anlæggelse af Cityringen i København samt Fe-
mern Bælt-forbindelsen.
L 122 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om ministeren vil indføre en nedtrapning af de accepterede støjgrænser mellem kl. 18.00–22.00 gældende natten over i forbindelse med myndighedernes administration af forslagets aspekter omkring kompensation og genhusning af naboer til projektet, der lider under gener som f.eks. støj, til transportministeren
2549905_0002.png
Side 2/3
Det skal bemærkes, at der tidligt i projekteringen af Helhedsløsnin-
gen for ombygningen af Aarhus H har været et stort fokus på at be-
grænse stærkt støjende anlægsarbejder uden for dagtimerne. Ba-
nedanmark vil fortsat i den videre detailprojektering have fokus
herpå og vil således fortsat søge at optimere stadieplanlægningen,
således at støjgener uden for dagtimerne undgås, så vidt det er mu-
ligt. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at støjniveauet uden
for dagtimerne, som er belyst i den supplerende miljøkonsekvens-
rapport (VVM) fra sommeren 2021, i forvejen er så begrænset, at et
ønske om at minimere aften- og natarbejde yderligere vil betyde, at
togpassagererne vil blive generet endnu mere, og i værste fald kan
det føre til en længere periode med en helt lukket Aarhus H.
Det fremsatte lovforslag sikrer netop muligheden for, at der findes
en god balance mellem på den ene side hensynet til de kommende
anlægsarbejder og afviklingen af togtrafikken og på den anden side
hensynet til naboer til jernbanen i Aarhus.
For så vidt angår den del af spørgsmålet, der omhandler de forven-
tede støjniveauer i forbindelse med Aarhus H sammenholdt med
accepterede støjniveauer under tidligere broanlægsprojekter, kan
det oplyses, at ifølge miljøbeskyttelseslovens § 65 er det som ud-
gangspunkt kommunalbestyrelsen i en given kommune, der fører
tilsyn med, om reglerne i miljøbeskyttelsesloven og de regler, der
er fastsat med hjemmel i loven, overholdes. Kommunalbestyrelsen
har dermed kompetencen til at regulere forhold vedrørende forure-
ning og gener, herunder støj fra broanlægsprojekter.
Kommunerne varetager i deres afgørelser bl.a. hensynet til støjpå-
virkede naboer og skal f.eks. fastsætte vilkår om nedbringelse af de
støjende aktiviteter ud fra dette hensyn. Det er imidlertid vanske-
ligt at redegøre for forskelle i de accepterede støjniveauer for tidli-
gere broanlægsprojekter, idet der dels er tale om konkrete afgørel-
ser fra sag til sag, dels ikke er en ensartet praksis på tværs af kom-
munerne. I nogle tilfælde giver kommunerne dispensation til, at
der kan gennemføres støjende arbejder, mens der i andre tilfælde
fastsættes vilkår, der i praksis gør det meget vanskeligt at gennem-
føre de konkrete arbejder som planlagt.
Herudover bemærkes, at der for nylig i den almindelige lovgivning
på jernbaneområdet er etableret hjemmel til, at transportministe-
ren i særlige tilfælde og efter forhandling med miljøministeren bl.a.
kan fravige et påbud efter miljøbeskyttelsesloven og regler fastsat i
medfør heraf om støj, og i stedet fastsætte nye vilkår for de stø-
jende anlægsarbejder. I så fald kan der tilbydes kompensation eller
gives tilbud om midlertidigt ophold uden for eget hjem til beboere,
L 122 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om ministeren vil indføre en nedtrapning af de accepterede støjgrænser mellem kl. 18.00–22.00 gældende natten over i forbindelse med myndighedernes administration af forslagets aspekter omkring kompensation og genhusning af naboer til projektet, der lider under gener som f.eks. støj, til transportministeren
2549905_0003.png
Side 3/3
som er naboer til det pågældende jernbaneprojekt, der udføres i
nattetimerne og skønnes at støje over, hvad der må anses som tåle-
ligt.
Reglerne herfor findes i jernbanelovens §§ 37 a og 37 b samt elek-
trificeringslovens §§ 14 a og 14 b. De pågældende regler er imidler-
tid ikke tiltænkt et arbejdsomfang som det, der skal udføres på
Aarhus H. Samtidig er processen således, at anlægsmyndigheden
søger kommunen om de nødvendige tilladelser til støjende arbej-
der. Først når kommunen har truffet afgørelse, kan afgørelsen
eventuelt tilsidesættes, og der kan indføres ”nye” regler for de stø-
jende arbejder. Anvendelsen af dette regelsæt ved et så komplekst
og omfattende projekt som ombygningen af Aarhus H ville derfor
medføre en betydelig tidsmæssig risiko for projektet.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen