Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. marts 2022
2022-1792
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. marts stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 8 til L 122:
Vil ministeren indføre en nedtrapning af de accepterede støjgræn-
ser mellem kl. 18.00 – 22.00 gældende natten over i forbindelse
med myndighedernes administration af forslagets aspekter om-
kring kompensation og genhusning af naboer til projektet, der lider
under gener som f.eks. støj? Og vil ministeren sammenholde de
forventede accepterede støjniveauer i forbindelse med ombygnin-
gen af Aarhus H med accepterede støjniveauer under tidligere bro-
anlægsprojekter, herunder redegøre for baggrunden for eventuelle
forskelle?
Svar:
Som det fremgår af svaret på L122 spørgsmål 1, vil den konkrete
regulering af forurening og gener (støj m.v.) fra anlægsprojektet,
som lovforslagets § 6 giver hjemmel til at udstede, først blive fast-
sat ved bekendtgørelse, når projektet er længere i detailprojekte-
ringen, og der dermed er et yderligere kvalificeret overblik over
støjniveauet i projektets forskellige faser. Inden bekendtgørelsen
bliver vedtaget, vil den blive sendt i høring til bl.a. Sundhedsstyrel-
sen og Miljøstyrelsen samt offentligheden, og det vil være muligt at
fremsætte bemærkninger i den forbindelse.
På nuværende tidspunkt i projektet er det således ikke muligt at
oplyse mere nøjagtigt, end hvad der fremgår af projektets miljø-
konsekvensvurderinger, hvilket støjniveau, der vil blive accepteret.
Men det er forventningen, at fastsættelsen af støjgrænser for an-
lægsprojektet vil være i tråd med den regulering, der er anvendt i
forbindelse med anlæggelse af Cityringen i København samt Fe-
mern Bælt-forbindelsen.