Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. marts 2022
2022-1792
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. marts stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Spørgsmål nr. 5 til L 122:
Vil ministeren redegøre for, hvad det vil betyde, når forslaget fravi-
ger anden lovgivning om f.eks. klagemuligheder og naturbeskyt-
telse mv. og herunder reflektere over, hvordan den rette balance
sikres, så det undgås at reglerne bliver så rigide, at kun få borgere
reelt kan få kompensation eller genhusning, hvis de generes af om-
bygningen?
Svar:
Der er i projektet med ombygning af Aarhus H gennemført grun-
dige miljøvurderinger, og senest i sommeren 2021 er der udarbej-
det en supplerende miljøkonsekvensrapport (VVM-rapport), der
omhandler de politisk besluttede tekniske løsninger forbundet med
ombygningen af Aarhus H (Helhedsløsningen).
Anlægsloven skal give sikkerhed for, at det, der er genstand for
miljøkonsekvensvurderingen af projektet også er det, der bliver
gennemført. Endvidere skal anlægsloven sikre projektets fremdrift,
da forsinkelse vil indebære betydelige samfundsøkonomiske og tra-
fikale konsekvenser
Derfor foreslås det med lovforslaget at fravige visse regler i plan-,
natur- og miljølovgivningen for projektet. Det betyder særligt, at
der ikke skal indhentes en række tilladelser eller dispensationer i
den almindelige lovgivning for projektet.
Hensynene bag de regler, der fraviges, varetages af anlægsmyndig-
heden, og projektet gennemføres inden for rammerne af miljøkon-
sekvensvurderingen af projektet. Projektet vil således uanset fravi-
gelsen leve op til de krav, der normalt følger af den almindelige lov-
givning.