Transportudvalget 2021-22
L 122
Offentligt
2549898_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. marts 2022
2022-1792
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. marts stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 2 til L 122:
Vil ministeren redegøre for forslagets mulighed for at indskrænke
klageadgangen med perspektivering til Århus-konventionens be-
stemmelser om klageadgang på miljøområdet?
Svar:
For så vidt angår baggrunden for, at lovforslaget lægger op til at af-
skære klageadgange for nærmere bestemt lovgivning, jf. lovforsla-
gets § 4, stk. 1, henvises til besvarelsen af L122 spørgsmål 3.
Den Europæiske Union er kontraherende part under Århuskonven-
tionen, og konventionen er derfor også gennemført i EU-retten. Ef-
ter Århuskonventionens artikel 9, stk. 2, skal enhver part under
konventionen inden for rammerne af dens nationale lovgivning
sikre, at medlemmer af den berørte offentlighed, som har tilstræk-
kelig interesse, har adgang til ved en domstol og/eller et andet ved
lov etableret uafhængigt og upartisk organ at få prøvet den materi-
elle og processuelle lovlighed af enhver afgørelse, handling eller
undladelse, der er omfattet af bestemmelserne i konventionens ar-
tikel 6.
Hvad der udgør tilstrækkelig interesse, fastsættes i overensstem-
melse med dansk rets almindelige regler og i overensstemmelse
med det mål at give den berørte offentlighed vid adgang til dom-
stolsprøvelse inden for rammerne af konventionen.
Efter Århuskonventionens artikel 9, stk. 4, skal procedurer omfat-
tet af bestemmelsens stk. 2 og 3 stille tilstrækkelige og effektive
retsmidler til rådighed, inklusive foreløbige retsmidler, hvor dette
findes passende, der skal være rimelige og retfærdige, betimelige
og ikke uoverkommeligt dyre.
L 122 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om ministeren vil redegøre for forslagets mulighed for at indskrænke klageadgangen med perspektivering til Århuskonventionens bestemmelser om klageadgang på miljøområdet, til transportministeren
2549898_0002.png
Side 2/2
Processen ved danske domstole forudsættes at leve op til kravene i
Århuskonventionen og VVM-direktivet m.v. Efter dansk praksis
kan enhver, der har retlig interesse efter dansk rets almindelige
regler, herunder også organisationer omfattet af Århuskonventio-
nens artikel 2, stk. 5, således bl.a. indbringe spørgsmålet om en
lovs forenelighed med EU-retten for de danske domstole.
I lyset af EU-Domstolens dom af 13. februar 2014 i sag C-530/11,
Kommissionen mod Storbritannien, vil retten ved søgsmål om for-
hold vedrørende miljøet, der er omfattet af det fremsatte lov-
forslag, skulle påse, at omkostningerne ved sagen ikke er uover-
kommeligt høje for de berørte parter. Dette sikres ved lovforslagets
§ 12, idet det med § 12, stk. 2, foreslås, at retten ved søgsmål om
miljøforhold skal påse, at omkostningerne ved sagen ikke er uover-
kommeligt høje for de berørte parter. Forpligtelsen påhviler alle
retsinstanser.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at bestemmelsen
har til hensigt at sikre overholdelse af kravet i Århuskonventionen
om, at de tilgængelige retsmidler ikke må være uoverkommeligt
dyre. Bestemmelsen skal derfor forstås i overensstemmelse med
konventionen og VVM-direktivet samt EU-Domstolens praksis, der
knytter sig hertil.
Lovforslaget lever således op til kravene i Århuskonventionen.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne i lovforslaget, jf. de al-
mindelige bemærkninger afsnit 10.2 samt de specielle bemærknin-
ger til lovforslagets § 4 og § 12.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen